خیزش دوستم و تقلای ارگ
خیال آسوده ارگ در انزوای رهبر تبعیدی چندان دوام نداشت و یکبار دیگر جنرال دوستم نشان داد که نمی توان وی را از صحنه سیاسی محو کرد بلکه این سرزمین حقیقت تلخی دارد که خلاصه می شود در رهبران آن 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۶    ۱۳۹۶/۴/۱۷ کد خبر: 135618 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، انحصارطلبی قوم پشتون در حکومت کرزی و غنی از یک هدف سرچشمه می گیرد و آن پشتونیزم کردن افغانستان است اما با گذشت دو سال و نیم از ریاست جمهوری اشرف غنی چرا اختلاف ها به چنین گستردگی بی سابقه ای رسیده است؟

هزینه های گزافی که می توان گفت تمام توان حکومت را در برگرفت که صرف به حاشیه راندن مقام های با قدرت دیگر اقوام شود هیچ گاه به طور کامل عملی نشد و همواره تیم ارگ یا در حال توطیه برای برکناری و یا امتیازدهی برای جلب مقام ها بوده است.

رهبران جهادی اگرچه با توجه به آنچه طی جنگ های داخلی رخ داد در میان قوم خود قهرمان و از منظر دیگر اقوام یک جنایتکار جنگی قلمداد می شود اما حقیقت افغانستان خلاصه در رهبران قومیت های آن می شود.

کشوری که از دیرباز در اختلاف های قومیتی می سوزد و مستعد جنگ داخلی است روی دیگری نیز دارد و آن اتحاد می باشد اما نه در سطح کشور بلکه در میان هر قومیت! برهمین اساس می باشد که ناامنی به خود رنگ مدام گرفته است.

حکومت اشرف غنی که از ابتدا مجبور به پذیرش شریک قدرت شد با پشت کردن به توافق ها و متحدان خود با استفاده از تیمی کارگشته در ارگ تمامی مقام های مخالف و به عبارتی رهبران جهادی را از قدرت برکنار کرد اما آنچه رخ دارد برخواستن دگرباره آنان و دست و پازدن های راس قدرت برای دسیسه دیگر.

جنرال دوستم به عنوان رهبری جنگی از قدرت و نفود بالایی در میان قوم ازبک برخوردار می باشد و تجربه به اندازه چهاردهه حضور در مناسبات سیاسی افغانستان از جنگ در کنار شوروی تا مبارزه علیه طالب و حضور در دوران جدید را دارد اما چرا دو حکومت گذشته در تلاش برای منزوی کردن وی و عبارتی محو از دنیای سیاسیت داشته و دارند.

هرچند معاون اول ریاست جمهوری آلوده به جنگ های داخلی و دست داشتن در کشتار مردم بی دفاع می باشد اما تنها مقام در افغانستان است که اذعان به اشتباه در گذشته را داشته و در پی معذرت خواهی از مردم بود و با وجود تمامی عملکرد قوم گرایی وی اما نه می توان وی را تا زمان حیات از صحنه سیاسی افغانستان محو کرد و یا نادیده گرفت.

ریاست جمهوری طی دو سال و اندی از کاهش قدرت سطح اختیارات جنرال دوستم گرفته تا اتهام ایشچی تلاش کرد که در کنار وجهه سیاسی، اعتبار اجتماعی وی را به ورطه نابودی کشاند اما حتی تبعید دگرباره به ترکیه نتوانست جنرال دوستم را به مهره سوخته بدل کند بلکه با ایتلافی دیگر به دنبال مخالف با حکومت برخاست.

اشرف غنی که دیگر خطری از سوی جنرال تبعیدی احساس نمی کرد در کنار همراه تازه و هم تبار به دنبال سلطه جویی کامل بر افغانستان بود اما آیا حکمتیاری که به هیچ عهد و پیمانی پایبند نیست و به مانند اشرف غنی در دسیسه چینی با استعداد، می تواند برای ارگ یک متحد باقی بماند؟

حضور رهبر حزب اسلامی در حکومت و سخنانی صرف قوم گرایانه در کنار تاختن به مقام های مخالف را نه جنرال دوستم که گذشته مشترک و سراسر درگیری با وی داشته را تاب می آورد و نه دیگر رهبران جهادی اقوام به دور مانده از قدرت.

ایتلاف نجات که تداعی کننده جبهه شمال می باشد از همان رهبرانی تشکیل یافته که با هزینه های گزاف حکومت منزوی شده بودند اما این حقیقت را نشان می دهد که افغانستان تنها در رهبران و قومیت نمود پیدا می کند، به عبارتی مردم پیرو راس قدرت قومیت خود هستند و در مقابل دشمن واحد در کنار یکدیگر می ایستند و در زمان پیروزی علیه یکدیگر موضع می گیرند.

حال که دفتر معاون اول ریاست جمهوری خبر از تلاش رییس شورای امنیت برای گفتگو با جنرال دوستم می دهد باید گفت که اشرف غنی اگر سیاستمداری در حد و اندازه یک رییس جمهور بود می توانست راه های کم هزینه تری را در پیش گیرد و افغانستان را در موج گسترده بی اعتمادی و اختلاف های قومیتی فرو نبرد.

اگر سفر استانکزی به ترکیه برای دیدار با جنرال دوستم همانگونه که ریاست جمهوری رد کرده حقیقت هم نداشته باشد اما در اصل ماجرا خللی ایجاد نمی کند زیرا انزوای یک رهبر نه تنها راه گشای حکومت وحدت ملی نیست بلکه می تواند تبدیل به بحرانی شود که نه به سود دولت است و نه هیچ یک از طرف های مخالف.

دوستم اگرچه به مانند دیگر رهبران قومیت ها و احزاب در پی منافع تباری خود است اما همچنان به مانند محقق و عطا محمد نور با نفود در میان مردم و قدرتمند در عرصه سیاسی می باشد که می توانند برای اشرف غنی یک تهدید جدی باشد.

از سوی دیگر، ایتلاف های مخالفان برای اتحاد در مقابل یک دشمن مشترک تنها چند صباحی در این سرزمین تداوم دارد و تمایل به امتیاز به سادگی به شکستن پیمان ها می انجامد در حالی که اگر دوستم، محقق و عطا محمد نور با دوراندیشی سیاسی به دنبال کاهش سلطه جویی ارگ باشند می تواند در کنارهم یک جریان قوی را تشکیل دهد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   من منحیث یک ازبیک وهوادار جنرال دوستم تقاضادارم به اشرف غنی ومعاونیت وی ارزش ندهد پای بند وفادار ائتلاف باعطامحمدنور وم حمدمحقق باقی بماند
رستم ازتالقان

>>>   بیائید بخاطر خدا وجدان خودرا ازین بیش ازارندهیم و بیان بیطرفانه وحقیقت را بیان داریم تورنمونه دارائی والی بلخ ازسرحد یکهزارملوین دالر فراتر رفته است که انسجام دوران تجارتی بین المللی والیایجاب تشکیل یک وزارت را میکند وهنوز دربلعیدن دارای تشنه وعتشان است تاریخ گوید دربغدادقئیم ال ایام دوتن بئذنذکیکی ازسخاوت بیظیربود ویکی ازامساک وهردویک نام داشتند کنیزمردممسک گوید جند مرتبه غزابرای مالک خوداماده کرد ولی اومصروف حساب پولهای خود بودبلاخره درپاره ازشب کنیزدست خودرابا طعام رده ودردهن مالک خودگزاشت مالکبیدارشد وبکنیزگفت بسیارخرده ام باید انرا ازدهن بیرون کنم اکنون با این طوفان حرص ئاز ایا والی مزار درمغز خودجائی برایدردهاوی ناسوروطن دارد ؟؟؟؟؟ مازمزار ن

>>>   متاسفانه برنامه ملاي يك چشم هنوز توسط اشرف غني و قصاب كابل تدوام دارد، غوغاي براه افتيده توسط فيسبوك چلونكي از شكستهاي سياسي و نظامي اشرف غني اذهان عامه را منحرف ميسازد، قبيله گراهي در حال سقوط است، نوبت حذف اشرف و باند مافيايي اش فرا رسيده است.

>>>   Soraya Baha
غنی پرونده اتهام احمدایشچی را پاشنه آشیل دوستم ساخته تا وی را بدان وسیله در دام خود اسیر سازد، اگر دوستم باز در چنین دامی با حیله ها و ترفندهای ارگ گیر افتد، نه تنها مرگ فزیکی وی حتمی است بلکه شاهد مرگ سیاسی وی خواهیم بود. پایان

>>>   Mohammad Zahir
اگراين بار غنى و اتمر و استانكزى اين ادم را از همان سوراخ نيش زنند، براى هميش مرده حساب اش كنيد!
اين مرد نبايد دست خود را باز داخل آن سوراخ كند!

>>>   مثل دوران که حکومت داکتر نجیب سقوط کرد جای خود را به گلبدین داد باز همین سیاست تکرار میشود

>>>   پس دولت با که دشمنی میکند طالب ویا به اقوام دیگر,
عجب یک دولت بی کفایت فاشیزم تعصب گرا

>>>   جنایات این تکنوکرات های غربی بیشتر در ۲ سال حکومت غنی وطن فروش ۷۵ هزار مردم ما کشته شده و در ۱۷ سال با کرزی طالب ۱ میلیون هموطن مارا قتل عام کردند

>>>   كسانكه از امريكا آمدند، نود درصد دزدى را همينا كردند، اينها سازمان هاى كمك رسانى جهانى را ميشناختند، به ميليارد دزدى كردند.
اما دزدى و چپاول خود را بنام دگران بى اندازه تبليغ كردند...

>>>   این ایتلاف سیلی محکم است بروی فاشیست های تک محور ارگ که افغانستان را فقط مال خود میدانند.
غازی کابل

>>>   چنانیکه گفته اند: (آب ریخته دوباره جمع نمیشود)، دوستم حالا همین حالت را دارد، این همه مردمیکه دارند مداحی جنرال دوستم را مینمایند، خصوصاً آنانیکه مرتبط به جمعیت اسلامی و شورای نظار استند، فراموش میکنند که همین کسان بودند که دوستم را مرحله به مرحله از پله های قدرت فوق العادۀ نظامی اش پایان آوردند، دوستم یک کارگر عادی تفحصات شبرغان بود که نظر به ضرورت زمان دست به ایجاد یک دلگی قومی زد و آخر هم این دلگی قومیش به فرقۀ 53 ارتقاء نمود، در کنار حمایت بیرون از حد دولت وقت از دوستم، عمال مجاهدین خصوصاً جمعیت اسلامی و خاصتاً شورای نظار تحت رهبری احمد شاه مسعود نیز دوستم را از نظر دور نداشتند، نتیجۀ کار های استخباراتی شورای نظار در وجود جنرال مومن اندرابی کار را بجایی کشاند که دوستم را نیز از کنار دولت بیرون و علیه دولت قرار داد، نتیجۀ اتحاد نامقدس موسمی دوستم با شورای نظار و سایر جهادیهای سمت شمال فروپاشی نظام قانونی وقت را موجب شد و بقایای اردوی آن نظام بدست دوستم افتید، هرچند دولت آن زمان از ام پاشید اما نیرومندی دوستم که از یک قوای منظم (هوایی وزمینی) برخوردار بود بدل احمدشاه مسعود نبود، در نخستین قدمه های سقوط دولت داکتر نجیب، عمده ترین توجۀ احمدشاه مسعود بر تضعیف و از میان برداشتن جنرال دوستم معطوف بود که آخر هم در این راه موفق شد! تأمین ارتباط مسعود با جنرال ملک و دسیسۀ عبور مشتی از طالبان از راه میمنه به جوزجان موجب فرار دوستم و فروپاشی آخرین بقایای اردوی باقیماندۀ در نزد دوستم شد که آخرین میخ بر تابوت قدرت دوستم نیز در همین وقت موبیده شد!
حالا از دوستم فقط کابوسی بیش نمانده، سیاسیون در واقع با کالبد سیاسی نیمه جان دوستم بازی میکنند که اینهم دیر دوام نخواهد آورد، دلایلش بیشمار اند اما میتوان به دلایل عمدۀ ذیل اشاره نمود:
اول:- دوستم از آن قدرت نظامی گذشته برخوردار نیست.
دوم:- دوستم آن انرژی فزیکی سابق را ندارد.
سوم:- دوستم از آن اتحاد گذشتۀ (محقق، جمعیت، سیدمنصورنادری و دیگران) بر اطرافش برخوردار نیست.
چهارم:- دوستم آن اکثریت اقوام ترکتبار را باخود ندارد.
پنجم:- حزب دوستم (جنبش ملی اسلامی) از داخل متلاشی شده و آن اتحاد قبلی را ندارد.
ششم:- دوستم در وفاداری به یک فرد بی ثبات تبدیل شده و اعتمادش را از دست داده است.
هفتم:- دوستم از سرمایۀ زیادی برخوردار شده و نمیخواهد این سرمایه را به آسانی قربانی سیاست بکند.
هشتم:- دوستم اکثریت قوماندانان و سرگروپهای کار کشته اش را ازدست داده است.
نهم:- دوستم با برخورد نادرست بارهبران ترکتبار منجمله اکبرآغا، عالم ساعی و در این اواخر با احمد ایشچی، به حیثیت سیاسی خود ضربه زده است.
دهم:- افشای نامزتدی پسرش باتور با دختر یک جنرال ترکی، حیثیت ملی دوستم را زیر سوال برده و به علاقهمندی سیاسیش نقطۀ پایان گذاشته است.
پس: هیچگونه پروژۀ قلابی شخصیت سازی کاذب دیگر نمیتواند دوستم را به دوستم دو دهه قبل باز گراداند، او اینک به انجام خیانت عادت نموده است و نمیتواند در هیچ ائتلافی تا به آخر پایبند باشد، او از پی منافعش خواهد بود و برای رسیدن به منافعش، نزدیکترین هایش را قربانی خواهد کرد، او اینک کابوسی بیش نیست!

میهن زرغون

>>>   جنرال عبدالرشید دوستم باید تا پای جان به تعهد خود با ائتلاف جدید وفادار بافی بماند با تجربه گرفتن از رویداد های اخیر و توطعه ارگ بالای وی عبرت بزرگ باید گرفته باشد چرا که آخرین گزینه است برای بقای خودش و قومش برای اینکه بتوانند از حق خود در دراز مدت دفاع کنند و از قوم فاشیست پشتون در عرصه سیاسی عقب نمانند.
محمد بلال مجددی

>>>   Ayendagan
من که غنی را خوش ندارم بخاطر غلط بودن این سیاست ها غنی
۱ با جنگسالار یک جا شده حتی جنگسالار را تقویه کرده گلبدین را آورد
۲ غنی در خارج تحصیلات خود را کرده اما بسیار تعصبات قومی را دامن می زند
۳ غنی در رس سکتور های امنیتی چرا انسان های بی کفایت و ضعیف را تعین کرده تا طالبان و داعش تقویه شود
۴ غنی تمام قرارداد های که پول زیاد دارد برای خیشاوند و دوست های خود میدهد مثال به برادر بی بی گل داده پروژه نو را که میلیارد ها دالر دزدی شده
۵ غنی سیاست های خارجی غلط بازی میکند کشور ما را مواجی با منطقه میکند به خاطر منافع آمریکا و انگلیس عربستان
۶ خانم غنی زیاد کلان کار است روز مره میلون ها دالر را از طریق سرایی شاه زاده به دختر و بچه خود امریکا احواله میدهد
۷ غنی در زمان کرزی هم کار های خوب نکرده پول های خارجی را کنترول و دزدی کره
۸ غنی وقتی در بانک کار میکرد پول های مردم را دزدی کرد
۹ غنی در دانشگاه کابل که ریس بود بچه های هزاره تاجک ازبک را از دانشگاه خارج کرد گفت شما درس نخوانید چون شما پشتون نیستید
۱۰ غنی تکلیف روانی دارد
۱۱ برادر های پشتون ما را با اقوام دیگر مواجی کرده غنی
۱۲ غنی یک بزرگترین خدمت که قابل بخشیش نیست گلبدین را آورده از لست سیاه کشیده

>>>   اگر دوستم غیرت دارد دیگر فریب نمیخورد بسیار تحقیرش کردند و علیه اش توطیه ساختند نه از خدا شرم کردند و نه از مردم ! حالا باز به دروازه دوستم رفته عذر میکنند خدایا از قوم ... نجات بدهد اینها نه وجدان دارد نه قول دارد و نه عزت برای خود قایل است و نه برای کسی دیگر . بر ایسچی زندگی حرام است که پروژه توطیه شده و باید خود کشی کند .

>>>   Saboor Raheel
چه کسانی حالا شعار "وحدت ملی" سر می دهند؟ وقتی فاشیزم دویمه سقوی چهار نعل می تازد، یک تا هم از این وحدت خواهان سربلند نکردند و نمی کنند. در برابر تلویزیون فاشیست تاجیک دشمن و جمعیت دشمن و ازبک و هزاره دشمن ژوندون هیچیک از این وحدت ملی خواهان سر بلند نکردند. در برابر اظهارات فارسی ستیزانۀ حکمتیار و غنی که با دری خواندن زبان فارسی قصد تخریب این زبان و کوچک ساختنش را دارند، هیچ حرفی از این مشتاقان سینه چاک وحدت ملی نشنیدیم مگر حالا که مردم دربرابر تمامیتخواهی فاشیزم سر بلند کرده اند از هرجا صدای "وحدت ملی" شنیده می شود. اما اگر دقت شود و آنها را دنبال کنید، رشته های همه شان به ارگ می رسد.

ازینرو، به این منادیان دروغین و این وحدت طلبان کرایی و مزدور باید گفت که این آهنگ منافقانه و مزورانه تان را در پسخانه های خانه های تان بخوانید و مزد تان را حلال کنید. مردم می دانند که وحدت ملی شما چه معنی می دهد!

مردم با یکدیگر مشکل ندارند. مردم با ارگ و برنامه های یکطرفه آن مشکل دارند. این ارگ است که با تقسیم ناعادلانه ثروتها و فرصتها و قدرت تصمیم گیری زمینه رویارویی قومی را فراهم میکند تا نفاق بیندازد و حکومت کند. قصد انداختن مردم به جان یکدیگر را دولت محصول تقلب و تسلیم دارد. به این منادیان فرمایشی وحدت ملی باید گفته شود که اگر صداقت دارید و صدای تان از روی تزویر و مزدوری نیست، بروید یخن ارگ را بگیرید تا به عدالت اجتماعی تن بدهد. وحدت ملی تنها با تامین عدالت اجتماعی می تواند تامین شود. راه جلوگیری از بحران قومی از ارگ می گذرد.

سوراخ دعا را گم کرده اید!

>>>   البته یک ائتلاف منجسم و مقدس در برابر پشتونیزم اشرف- گلبدین در شرایط فعلی کشور از امور ضروری است. اما ائتلاف بین دوستم و محقق و عطا محمد نور ممکن است با شگردهای اشرف غنی و گلبدین از هم بپاشد. دوستم در میان این مثلث جدیترین فرد است اما بعد عهدی های محقق و عطا با چراغ سبزهای دولت احتمال بیشتری دارد و ممکن است دوباره دوستم را تنها بگذارند.

>>>   چنین اتحاد های شغال ها سالها شکسته واین ایتلاف هم درحال شکست است مطمین باشید ازموده را ازمودن خطا است وهیچ ازدست شان نمی اید.

>>>   بنده با انتقاد فراوانی که از دولت موجود دارم حرف های رئس جمهور محترم را بسیار دقیق میدانم و نظرم به شخص ایسان مثبت است. سخنان رئیس بیان گر این است که ایشان مشکلات جامعه افغانستان را خوب درک نموده است. چه بگویم جامعه ما از ده هایی قبل و یا از قرن های گذشته در میان مردم ما و حکومت رابطه منفی و غیر عادلانه و نبود حاکم بوده مردم ما با اینکه کمی به سوادشان افزوده شده باز هم منفی نگر و نگاه غیر واقیت گونه دارند و مسایل و مصالح کشور را خوب درک نمی کنند.شما مردم عزیزم کشورم بدانید تمام کشورهای عمده جهان از جمله همسایگان ما به کشور ما به عنوان یک لقمه آماده شده می بینند نمی خواهند کشور ما آرامش ببیند چون اگرافغانستان آرامش یابد کالاهای که در هیچ کشور جهان جای ندارد به کشورما میاید این همسایه ما در مورد ما نگاه پلیدانه دارند. در کل تلاش کنیم نگاه خود را اصلاح کنیم اعتماد به یکدیگر داشته باشیم اعتماد به بیگاه هلاکت و نابودی ما و جامعه ما را در پی دارد ما باید به یکدیگر اعتماد کنیم ما از سر زمین تمدن کهن و غنی افغانستان عزیز هستیم باید با نگاه درست خانه خودافغانستان را درست کنیم ما میتوانیم ای بزرگوران ای دوستان دلم خون است از دست همسایه های ...!!
رضاورس بامیانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است