هیچ گفتگویی در مورد آب با ایران نداریم
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۱    ۱۳۹۶/۴/۱۸ کد خبر: 135629 منبع: پرینت

از آنجا که سیاست ملی آب در افغانستان تعریف و تدوین نشده است، بحث بالای سرازیر شدن یازده رودخانه آب شیرین افغانستان به کشور های همسایه همچنان جنجال برانگیز خواهد بود.
آسیب های آبی، سیلاب ها، برفکوچ ها و دیگیر معضلات رودخانه ها با مردم بیچاره افغانستان است و استفاده از آب های شیرین و حیاتی افغانستان رایگان نصیب همسایه ها می شود.

بتازگی داکتر حسن روحانی رییس جهوری ایران در نشست بین المللی مبارزه با گرد و غبار در تهران گفت که ساخت بندها در جنوب و غرب افغانستان سلامت محیط زیست ایران را تهدید می کند و به افغانها اجازه نخواهند داد تا این کار را انجام دهند.

سخان ناسنجیده داکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در مورد ساخت بندهای آب در افغانستان، واکنش های متعددی را از جانب برخی از مسوولان مملکتی و مجامع مدنی در پی داشت.
برخی آگاهانه بر ایران تاختند و از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کردند تا جایی که ایران را همطراز با پاکستان در مورد مداخله در امور داخلی افغانستان قرار دادند و برخی ناآگاهانه در روند عقده گشایی های شخصی، برآمدند تا جایی که انعکاس آن، خدمات ایران در افغانستان را تحت الشعاع قرار داد.

رییس جمهوری افغانستان قبلا در این مورد اظهار نظر کرده و به صراحت گفته بود که به هیچ فرد یا کشوری اجازه نمی دهد در امور مهار آب های افغانستان دخالت کنند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان نیز به ابراز نظر پرداخته و گفته است که هیچگاه در مورد آب های افغانستان با ایران گفتگو نخواهد کرد. وی دست بالا گرفته و ایران را به آسیب رساندن به مرزهای افغانستان متهم می کند.
وی اظهارات اخیر رییس جمهور ایران را دخالت در امور داخلی افغانستان می داند و معتقد است که باید ایران در این مورد شفاف سازی کند زیرا مردم افغانستان از این اظهارت نگران هستند.

در همین حال ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان افغانستان نیز گفت که گفتگو با ایران در مورد آب ها از ریشه منتفی است. این سند عملا در اختیار مردم افغانستان قرار دارد و هرگونه بحث بالای آب به حیث یک مشکل بین دو کشور از بنیاد منتفی است.

در جلسه ای که رییس جمهور ایران این گفته ها را بیان داشته است، مصطفی ظاهر رییس محیط زیست کشور و عباس بصیر مشاور معاون دوم ریاست جمهوری حضور داشتند و جای تعجب است که نشست را به رسم اعتراض ترک نکردند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب
ایران
نظرات بینندگان:

>>>   هرکشوری حق دارد برای داخل کشور خود تصمیم بگیرد
چرا ایران بخودش اجازه می دهد در امور آبی افغانستان دخالت کند
البته اگر جناب روحانی رییس جمهور ایران این حرف را نمی زد و از موضع قدرت در این زمینه برخورد نمی کرد، اوضاع بخوبی و خوشی و مذاکره قابل حل بود
اما با این اخطار که ما ساکت نخواهیم نشست، احساسات مردم را که از سیلاب ها و ...متضرر شده اند را تحریک کرد و یک عده هم این وسط سوء استفاده کردند.
شیما از کابل

>>>   صدای اعتراضِ آقای روحانی، در واقعِ انعکاسِ غرورِ آبیِ افغانستان و اعاده‌ی اعتبارِ درهم‌شکسته‌ی آن در چانه‌زنی‌های حقوقی و دیپلوماتیک بود. این صدا، پژواکِ توانایی و لیاقتِ افغانستان در مدیریتِ آب‌هایش و تثبیتِ موقعیتی تازه و برتر در یکه‌تازی‌‌های منطقه بود. صدای اعتراض رییس‌جمهور ایران، آهنگِ عروجِ یک ملتِ تحقیرشده در محیط بین‌الملل و تلافیِ بخشی از بی‌عدالتی‌هایِ رفته بر آن بود.

>>>   جلوگیری از تخریب بند سلما
سه سال پیش در هنگام اقامت کاری ام در هرات یکی از دوستانم به من تماس گرفت و گفت که برای یک کار فوری می خواهد مرا از نزدیک ببیند. من از اوخواستم که به منزلم بیاید. وقتی آمد گفت که از او خواسته شده که در بدل یک مبلغ هنگفت در انتقال 1300 کیلو گرام مواد انفجاری به بند سلما درولسوالی چشت شریف همکاری کند. در آن زمان بند سلما هنوز به پایه اکمال نرسیده بود و کار آن ادامه داشت. ضمنا قابل یادآوری می دانم که این دوستم در گذشته به دلیل فعالیت های که در صفوف مجاهدین و بعدا نیروهای امنیتی داشت به خوبی با ساحه و مناطق خاص آن آشنایی کامل داشت و به همین دلیل هم شاید برای انتقال مواد انفجاری به او مراجعه کرده بودند. وقتی از دوستم پرسیدم که چه می خواهد بکند؟ در پاسخم با قاطعیت گفت که به هیچ صورت نمی خواهد به کشورش خیانت کند و به همین دلیل به من مراجعه کرده است. من ضمن سپاسگزاری از او خواستم که برای جلوگیری از این جنایت و دستگیری عاملین قضیه با نیروهای امنیتی همکاری کند.
همین شد که موضوع با ریاست امنیت ملی در میان گذاشته شد و در یک عملیات موفقیت آمیز نیروهای مسلح کشور، عاملین و مواد انفجاری به دست دولت افتاد و از جنایتی هولناک که می توانست یکی از زیرساخت های اقتصادی ما را فلج کند، جلوگیری صورت گرفت. این روزها که بحث مهارآب های کشور گرم شده خواستم که این موضوع را با همه شما عزیزان شریک سازم که چه تهدید هایی برای این که افغانستان به خود کفایی و رفاه نرسد، جریان دارد.
فرهاد مجیدی

>>>   Lal Zadah
مردم نادان و عقده يي ما!
عقده تمام انتحاري ها و وضع بد اقتصادي را بر سر يك موضوع واهي و بي معني خالي ميكنند. و حق دارند چون مردم خيلي به تنگ آمده و به يك بهانه كه بتواند دل شان را خالي كنند ضرورت داشتند.
در اين بين يك تعداد هم به فكر يار گيري و فارسي ستيزي ميافتن و به دنبال دشمن تراشي براي خودشان تا روي تمام رسواي ها و بدبختي هاي كه به بار آوردن سرپوش بگزارند.

>>>   Khalil Serat
این تظاهرات ها فقد حماقت مردم مارا بیشتر به رخ ما میکشد
دیرزو بالای یک دختر افغان در پاکستان تجاوز شد چرا صدای تان را نکشیدید
چرا امسال با انداخت بیشتر از 500 موشک به خاک افغانستان توسط پاکستان خاموش ماندید
چرا در پاکستان هر سال بالای مراسم مهاجرین افغان انتحار صورت میگیره خاموش بودید
چرا هر روز پاکستان از خود مان برای کشور خود مان انتحاری میفرسد و 30 ملیون خانواده را به عزادار میکند چرا ساکت بودید و ده ها موارید دیگر
اما با یک اظهار ریس جمهور ایران به جاده ها برآمدند
وای بحال مهاجرین ما کسانیکه فقد برای زنده مانده و یا بدست آوردن یک لقمه نانی مهاجر میشود
شما ها هیچ وقت وضعیت یک مهاجر را درک کرده نمیتواند که چه میکشد باید اول فکر بحال مهاجرین خود کرد و این تظاهرات هیچ نتیجه ندارد جز بدبختی برای مهاجرین ما و بس

>>>   Mohammad Ismail Jahish
ایران را نباید دست کم گرفت، ما نه باید به گپ های پوچ رئیس جمهور غیر قانونی خود با ایران درگیر شویم هدف رئیس جمهور اینست که به اشاره غرب افغانستان را به سوریه دوم مبدل نماید مردم باید هوشیاری خویش را حفظ کرده از خویشتن داری کار بیگرند . هرگونه عمل غیر منطقی باعث بربادی وطن گشته و سود اش به غرب و پاکستان میباشد لطفآفریب غنی را نخورید

>>>   Amir Sadat Alawi
کاش این مردم .....یک چیزی هم داشته باشند که ای قسم کارها کنتد.
این حماقت ها فقط میتواند لقمه نان را از دهن چندملیون دربدری و خاک بر سریکه در ایران مهاجر هستند بگیرند . بخاطر یک چهارتا تروریست وحشی.

>>>   اما در مقابل ترکیه که همه آبهایش را مهار ساخته هیچ گفتنی ندارند اگر دارند هم با ادبیات مودبانه مطرح میکنند ، سال ها سالها ملیارد ها متر مکعب آب اضافه از قرارداد به ایران رفت ، آنوقت تشکری نکردند حالا که اقلیم درهمه جهان تغیر کرده وسطح آب پائین آمده همسایه ما تهدید آمیز صحبت میکند
ر

>>>   Mohammadtaqi Haidary
خدانه از عرب ها چقدر پول گرفتند
وهابیت که هرروز جوانان و مردمان رابه خاک وخون می کشانند چرا علیه شان تظاهرات نمی کنند ای تظاهرات جنبه قومی و مذهبی دارد

>>>   بند سلما از دست آوردهای حکومت وحشت ملی نیست ....

>>>   ﻣﺎﺩﻩ ﭘﻨﺠﻢ معاهده ﺁﺏ ﻫﻴﺮﻣﻨﺪ بین ایران و افغانستان
ماده پنجم - افغانستان موافقت دارد اقدامی نکند که ایران را از حقابه آن از آب رود هیرمند (هلمند) که مطابق احکام مندرج مواد دوم و سوم و چهارم‌این معاهده تثبیت و محدود شده است بعضاً یا کلاً محروم سازد.
افغانستان با حفظ تمام حقوقی بر باقی آب رود هیرمند (هلمند) هر طوری که خواسته باشد از آن استفاده می‌نماید و آن را به مصرف می‌رساند.
ایران هیچ گونه ادعایی بر آب هیرمند (هلمند) بیشتر از مقادیری که طبق این معاهده تثبیت شده است ندارد - حتی اگر مقادیر آب بیشتر در دلتا سفلای‌هیرمند (هلمند) میسر هم باشد و مورد استفاده ایران بتواند قرار گیرد.
ﻣﻌﺎﻫﺪﻩ ﺁﺏ ﻫﻴﺮﻣﻨﺪ اﺯ ﻣﺪﻝ ﻫﺎﻱ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺬاﻛﺮاﺕ ﺭﻭﻱ ﺁﺑﻬﺎﻱ ﻓﺮاﻣﺮﺯﻱ ﺷﻤﺮﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ

>>>   مدیریت اصلی را ترکیه وعراق میکنند که همه آب های خودرا که به ایران می ریخت سد ساختند وجناب روحانی صاحب هم با آنها اخطار آمیز صحبت نمیکنند
ر

>>>   >>>   ایران
اگر قادر به انجام وظایف خود در قبال پناهندگان طبق پروتکل های بین المللي نیست از سازمان ملل بخواهد پناهندگان را به دیگر کشورهای پناهنده پذیر اسکان مجدد دهد.

>>>   سوال از برادران ایرانی،
واقعا چرا افغان ها از دولت ایران ناراضی اند؟
1-افغان ها قدر نشناسند؟
2-ایران به وظایف خود طبق موازین بین المللي وشعارهای عدالت خواهی که خود ادعا دارد عمل نمیکند؟ 3-اگر پناهنده گان به قول خودتان سربار شما هستند!!!!
چرا همانند ترکیه وهند و...تقاضای اسکان مجدد از طریق سازمان ملل برای پناهنده گان نمیکنید؟

>>>   واقعا چرا ایران تقاضای اسکان مجدد به کشور ثالث برای پناهنده گان از طریق سازمان ملل نمیکند؟ ؟

>>>   بند سلما از دست آوردهای حکومت وحشت ملی نیست ....

>>>   عجب مدیریتی !!!

>>>   طوریکه در تصویر دیده میشود همه آب طرف جنوب به اسرائیلستان میرود

>>>   عجب ما اختيار ذخيره هاي ابهاي خدايدادي خوده نداريم پس مرگ براي ما خوب چي ممليكتي وچي دولتي داريم خداوندج خير ماره پيش كنه .
لالا هراتي

>>>   بیشک ولا.

>>>   عالی است.

>>>   به حسن روحانی بگویید که یک سوزن به خود بزند باز یک جوالدوز به دیگران. انقدر بندی که شما ساخته اید و همه چیز را نابود کرده اید کی به شما گپ زده که تو حالا گپ می زنی؟

>>>   از همچو جریانات هرکسی به نفع خود سود می برد ؛
سخنان حسن روحانی درواقع جانبداری از اشرفغنی است، که پایه حکومت تقلبی این رئیس جمهور تحمیلی را محکمتر می کند
kabuli

>>>   فقط همینقدر فرق است که رئیس جمهور ها را انسان ها انتخاب می کنند
اما رئیس‌جمهور ما را گوسفندها !
nijrabi

>>>   بند سلما
كار ساخت بند سلما توسط كشور هند در سال ١٣٥٥ در زمان داود خان شروع شده بود بعدا به دليل جنگ هاي داخلي كارش متوقف شد
كار ساخت اين بند در سال ١٣٨٤ در زمان كرزي دوباره آغاز شد و در سال ١٣٩٤ كار آب گيري بند آغاز شد و در سال ١٣٩٥ افتتاح شد
اشرف غني در اعمار اين بند چي نقش دارد؟

>>>   یک مشت مهاجر بدبخت ایران است همین مهاجران اخراج کند دیگر کاری نمی تواند
افغانستان یک قطره آب به کشورهای دیگر ندهد آب مال خودش هست
دیگران چه کاره است

>>>   صدها هزارافغانی غیرقانونی وهزاران نفر ظاهرآ قانونی درایران هستند وانواع خسارات رابه ملت ایران تحمیل میکنند ومرتکب جنایات وسیعی میشوند وقصدخروج ازایران راهم ندارند اگر هرکدام درروز فقط یک لیترآّب مصرف کنند سربه غلک میکشد کافیاست افاغنه راازایران اخراج نمایند وبرابرقوانین بین المللی باآنهارفتار نموده وعوارض ومالیات وسایرمخارج راازایشان اخذ نمایند بعد ایران نیازی به افغانی وآب ندارد .ایرانی

>>>   راه حل مشکل اب در ایران انتقال اب از دریای خزر یا خلیج فارس به مرکز و شرق ایران است نه اعتراض به سد سازی در افغانستان یا خدایی نکرده فشار به مهاجران. مهاجران در ایران اکثرا از برادران هزاره و تاجیک هستند و نباید به خاطر اب یا هر مساله دیگر انها را ابزار فشار به دولت اشرف غنی کرد.اقای غنی برای تاجیک و هزاره دلش نمی سوزد.

>>>   افغانستان بهتراست که در چهارچوب قوانین بین اللمللی اقدام به بند سازی نماید چرا که این کشور افغانساتان است که بیشتر به ایران نیازمند است بعنوان مثال افغانستان به بندر چابهار ایران نیاز دارد افغانستان نزیک به سه ملیون مهاجر در ایران دارد و هزاران دلیل دیگر پس بهتراست که عاقلانه عمل نمایند

>>>   برای پیامگذار ایرانی همین قدر دعا می کنم، که خداوند همین مشکلات را که بالای مردم افغانستان آورده و ما را مجبور ساخته که از کشور خود محاجرت کنیم، بالای شما نیز بیاورد، تا از واقیعت های زندگی افغان ها در ایران باخبر شوید.
قوانین بین الملی خیلی واضع حق آبۀ کشور ها را تعین کرده است. لطفاّ خواسته های تانرا با قوانین بین المللی تطابق دهید و ازین همه قلدرگری دست بردارید.

>>>   اقاى ايرانى شما بفر مايد فايده هاى مهاجرين افغان مقيم ايران نيز ياد ميكرديد مثلاً جمعت زياد مردم به اقتصاد ان كشور مفيد است كاركر ارزان دربين مهاجرين تروريست هارا نيز به خرابكارى افغانستان تربيه ميشود اب هاى شرين مارا رايكان بدست داريد بحساب اب اشامدنى معدنى در بازار هاى بفروش ميرسانيد بعد ازين دربدل بول اين اب هارا دريافت ميكنيد مثل (نفت) اينرا ميدانيد كه اب شرين قيمتر از نفت است
خادم وطن

>>>   در کمال تاسف حکومت افغانستان به هیچ یک از تعهدات بین المللی از جمله حقآبه ایران از هیرمند و هریرود پایبند نیست...
ایران باید دست به اقدام تلافی جویانه بزند
1-تمامی اتباع افغان باید از ایران اخراج شوند
2-اجرای توافقنامه ی بندرچابهار باید هرچه سریع تر متوقف شود
عبدالواحد مسلم زاده پاشا از خراسان جنوبی

>>>   افغانستان همین حالا هم حق آبه را کامل به ایران نمی دهد و بخش کم آن را هم که می دهد در زمستان یا به صورت سیل که از سد سر ریز شده می دهد که به دردی نمی خورد. مطابق قوانین بین المللی افغانستان باید سهم آب ایران را بدهد. در ضمن ایران همواره از امنیت افغانستان دفاع کرده پس نباید این کشور به تحریک ترکیه و آمریکا روابط خود با ایران را خراب کند. اما سیاستمداران افغانی که همه در اروپا و آمریکا خانه و زندگی دارند به فکر آبادانی افغانستان هم نیستند!

>>>   افغانستان هر زمان اراده کرده در زمینه انرژی و دستیابی به اب های بین المللی همکاری ایران را با خود داشته است. نمونه ان تامین برق ولایات غربی و هرات از طرف ایران و همچنین راه ترانزیتی بندر چابهار است. پس دستیابی افغانستان به انرژی و اب های بین المللی از جانب ایران به آسانی میسر است!
اما اعمال و رفتار 2 دولت اقای کرزی و غنی در موضوع اب مشکل ساز بوده به عنوان مثال دریاچه هامون در ایران خشک شده و خانواده های زیادی در منطقه سیستان و بلوچستان مجبور به مهاجرت شده اند. اتفاقا این افغانستان است که حاضر به همکاری نیست. امروزه همکاری های ایران با عراق که یک کشور عربی هست بسیار بیشتر از همکاری با افغانستان که کشور فارسی زبان و هم فرهنگ ماست. دلیل ان هم عدم تمایل دولت افغانستان به همکاری است.

>>>   شما به گونه ای حرف میزنید که هر کس نداند فکر می کند افغانستان کشوری است که اصلا نیازی به کشورهای همسایه اش ندارد و فقط بحث اب است که دو کشور ایران و افغانستان بر روی ان باید مذاکره کنند شما هیچ چیز ندارید به جز اب هیچ چیز.و این اب هم تا سال های اینده با ابی که از دریایی عمان شیرین میشود و با لوله کشی به مناطق شرقی ایران خواهد امد.این نیز بگذرد برادران افغان .راستی اگر قرار بود درباره مهاجرین شما در ایران صحبت شود می گفتید اسلام مرز ندارد!!!!

>>>   مردم افغانستان احترام زیادی برای همسایگان خود قائل هستند . همسایگان میتوانند با گفتگو این مشکلات را حل و فصل کنند . باید با گفتگو این مشکل را با دولت شیخ عتدال حسن روحانی حل کنیم .
حبیب الله یوسف زی

>>>   کاملا درست است

>>>   ما هم بندر چابهار میبدیم تا ناز چتلستانیها بکشید

>>>   چطور اينهمه مفتخور افغاني كه به پاكستان و ايران روانه كرده ايد و هزاران مشكل اقتصادي فرهنگي اجتماعي سياسي به اين دو كشور تحميل كرده ايد نمي بينيد و از منافعتان حرف مي زنيد به ازائ اينهمه مفتخور حداقل يك ليتر به حقابه اين كشورها اضافه كنيد

>>>   حساب حساب کاکا بیادر باید حق خودمانه ازاین دوکشور بکیریم تاحالا مفت مجانی گرفتن یگ تشکرم نکدن الان باید حقشه بپردازن

>>>   سلام به دوستان افغانستانی، شما خیلی نگران آب شرب ما نباشید. سیر رفتارهای دولت مردان افغان نشان می دهد که این کشور هنوز به استفلال برای تصمیم گیری و هم زیستی مسالمت آمیز با همسایگان نرسیده است. در کشور شما تصمیمات کلان را خارجی ها به خصوص آمریکایی ها می گیرندد. وزیر انرژی شما هم یک آدم کینه توز است و تمام توان خودش را برای بستن بند و قطع آب های مشترک با ایران بکار می گیرد. بهتر است که شما لیست پروزه ها و بندهای افغانستان را بر روی رودخانه های مشترک باایران اعمار می شود با لیست بندهای در حال اعمار بر روی رودخانه هایی که به پاکستان روان می شوند مقایسه کنید. شما دقیقا متوجه خواهید شد که در پشت این قضیه توطئه آمریکایی ها و کینه ورزی احمد عثمانی وزیر انرژی افغانستان از ایران است. وزیر انرژی شما و دولت افغانستان اگر جرئت دارند بر روی رودخانه ها و به قول شما دریا هایی که به پاکستان روان می شوند، بند اجرا کنند، در این صورت شما خواهید دید که پاکستان چه بلاهایی بر کشور شما وارد می کند. همین آقای عثمانی در ایران به صورت مجانی تحصیل کرده است و یکی از مشاورانش هم از کودکی در ایران بزرگ شده و تمام دوران تحصیل را به صورت مجانی و با پول مردم ایران گذرانده است. متاسفانه دولت مردان شما با بستن یک کروات و شبیه کردن ظاهر خود به غربیها افکار آنان را میگیرندو اوامر آنها را اجرا می کنند. جمهوری اسلامی ایران به صورت مجانی برای افغانستان نیروهای متخصص و مسلکی تربیت کرده است ولی پاکستان برای شما تروریست انتحاری با انواع و اقسام نربیت می کند. این مصداق همان نمک خوره و نمکدان شکستن است. البته ما اختیار آب شرب مردم ایران را به دست دولت مردان افغانستان که دیکران برای آنها تصمیم می گیرند نمی دهیم. ما برای شرق ایران طرح های بزرگی داریم و یکی از آنها انتقال آب شیرین شده از دریای عمان است. قطعا این رویه و برخورد کینه ای برخی از دولت مردان افغانستان بدون پاسخ نخواهد ماند.فقط توجه کنید که سالی حدود 20 ملبارد متر مکعب آب از مرز ترخم وارد پاکستان می شود و افغانستان فقط 10 درصد(فیصد) از این آب را استفاده می کندو حتی جرئت انشعاب یک نهر را هم ندارند. آقای عثمانی اگر و دولت افغاتستان اگر جرئت دارندیک بند روی دریای کنر و کابل احداث کنند.

>>>   إنشألله وقتي بند سلما در ولايت هرات و همچنين بندهاي بخش آباد و كمال خان در ولايت فراه و بندكجكي در ولايت هلمند و بند كنرها در ولايت كمر در آينده آبگيري شوند آب مازاد را حتمآ به كشورهاي همسايه خواهيم داد، فعلآ ما خودمان مشكل كم آبي و عدم مديريت آب داريم.
همسايه گان مان بايد وضعيت فعلي كشورمان را درك كنند، ما صدها سال بدون هيچ چشم داشتي به همسايه گان مان آب داده ايم و مطمئنآ باز هم سخاوت خواهيم كرد، همسايه گان مان تشويش نداشته باشند.
مديرت صحيح آب در افغانستان به نفع همسايگان مان نيز خواهد بود.
" توفيق"

>>>   فعلا كه تمام كشور های همسایه از افغانستان تا اماات یک وجبی از سياست خويشتنداري و احترام به همسايه ها توسط ایران سوئ استفاده می کنند و این ایران است که مثل یک شیر دانا صبوری میکند چرا که میداند قدرتهای بزرگئ دقیقا به دنبال اختلاف افتادن بین کشورهای منطقه هستند افسوی که این اعراب جاهل نمفهمند و عده ای از دوستان افغانستانی متعسب هم این موضوع را درک نمیکنند.

>>>   من به عنوان یک افغان بسیار متاسفم از مطلبی که با عنوان آب شیرین ما و اب های شور همسایه ها به نشر رسیده. و همچنین متاسفم از کامنت های برادران ایرانی که اینگونه در رابطه با مهاجرین و روابط دو کشور صحبت کردند. دوستان عزیز دو کشور همسایه همیشه همسایه هستند و طبعا حسنات این همسایگی بیشتر از مشکلات آن است. اگر هم در این بین مشکلاتی وجود دارد تنها از طریق گفتگو و صحبت قابل حل است. بهتر است که از موضوعات در راستای عقده گشایی استفاده نشود.

>>>   من از شبکه اطلاع رسانی افغانستان هم درخواست دارم مطالبی را که موجب متشنج شدن روابط دو ملت می شود به این آسانی و به بهانه آزادی بیان منتشر نکند. از سایت شبکه اطلاع رسانی انتظار بیشتری می رود.

>>>   چنین فریاد های بیمورد حاکمیت موجود که درحقیقت مصرف داخلی دارد ضیایع وقت است ، وقتیکه امنیت زمین وفضای این کشور دردست بیگانگان است وخود این حاکمیت محروم همه چیز است و به اصطلاح نان خور دیگرا ن است ، پس چطور ممکن است که این دولتی که خود درخلایی قانونی حاکمیت میکند بتواند از منابع آبی ویا از سیاست آبی اش....دفاع کند

>>>   غنی خودش یک مزدور امریکا و انگلیس است.مزدور هیچ وقت ... نمیشود.

>>>   چنین فریاد های بیمورد حاکمیت موجود که درحقیقت مصرف داخلی دارد ضیایع وقت است ، وقتیکه امنیت زمین وفضای این کشور دردست بیگانگان است وخود این حاکمیت محروم همه چیز است و به اصطلاح نان خور دیگرا ن است ، پس چطور ممکن است که این دولتی که خود درخلایی قانونی حاکمیت میکند بتواند از منابع آبی ویا از سیاست آبی اش....دفاع کند

>>>   اكنون كه سخن از مديريت آب هاي كشور است، چرا بند "باغ دره" در نجراب و بند" المار" در فارياب ساخته نمي شود.
در حاليكه بند باغ دره يكي از بزرگترين بند هاي توليد انرژي و آب گردان در منطقه است، ماه هاست كه از كميته تداركات پاس نمي شود

>>>   برادران ایرانی، در رابطه با تقسیمات آب بین کشور ها قوانین بین المللی وجود دارد. افغانستان این قوانین را مراعات می کند. دولت و مردم ایران نیز باید از قوانین بین المللی فراتر ادعا نداشته باشند. گرچه صد ها سال آب های افغانستان را مفت و رایگان استفاده کردید. اما حالا از قلدرگری نباید استفاده کرد.

>>>   خیلی عذر میخوام ولی افغانستانی که ما در این چهل سال دیدیم و شناختیم، با همه آبهای عالم هم از نکبت قوم گرایی و خشونت و جهل، پاک نخواهد شد. شما مشکلتون چیز دیگه ای هست که اول باید اون رو حل کنید. مشکل شما این هست که واقعا هنوز یک ملت نشدید. این سد و هزار سد دیگه هم که بسازید، باز با هم دعواتون میشه این میگه سهم ما کم هست اون میگه سهم ما بیشتر باید باشه و.... الان هم بهتره به جای شاخ و شانه کشیدن برای همسایه هایی مثل ایران و پاکستان، کمی هم به روزی بیاندیشید که ناگهان 5 میلیون دهان برای استفاده از آبهای پشت این سدها اضافه بشه.

>>>   اون دوستی که کامنت گذاشته «سلام به دوستان افغانستانی....» البته حرفش رو باید با طلا نوشت ولی احساس می کنم خودش هم افغانستانی باشه اما زاده و بزرگ شده ی ایران. چون ما نگارشمون کمی فرق داره و اینجوری نمی نویسیم. به هر حال ازش ممنونم و فکر می کنم ایشون کاملا درک می کنه که ایران با همسایه ی شرقی دشمنی نداره.

>>>   اینای که نظره دادن صد درصد مزدور ایران هستن یا همشون اونجا زندگی میکنن بخاطره این که تو ایران بهشون بد نگزره این حرفارو میزنن اقا خوب کاری کردی بازم از اینا بزار این مردم وطن فروشو ول کن زنده باد وطنم زنده باد مردمی که برای خاک افغانستان زحمت میکشن
عزت الله

>>>   ایرانیهاازمهاجرین افغانی صحبت میکنند که40سال میزبان مهاجرین افغانی هستند همواره به‌طورمنت بیان میکنندواین ایران وپاکستان هستند جنگ رادر افغانستان شعله ورمیسازد چرا که منافعشان رادرناامنی افغانستان میدانند

>>>   من به عنوان ایرانی ایجاد سد برای اب را حق افغانستان میدانم واین برای ایران به عنوان همسایه افغانستان باید پذیرفته شود
علی از تبریز

>>>   ما صدها سال با سخاوت و بخشش آب مفت به كشورهاي همسايه داده ايم، و متأسفانه همسايگان مان در طول اين چند دهه جنگ و نا أمني هم در امورداخلي كشورمان دخالت هاى مخرب انجام داده اند و هم از مهاجرين افغان بعنوان يك اهرم فشار هميشه برعليه منافع ملي مان كار گرفته اند، جاي بسيار تأسف است كه يك عده آدمهاي مزدور و خائين سنگ همسايگان را به سينه ميزنند.
اين همسايگان بي معرفت و فرصت طلب وقتي از صدها سال سخاوت و بخشش و گذشت ما راضي نباشند پس مطمئن باشيد كه صدها سال ديگه هم از ما راضي نخواهند شد. بخاطر كه خيلي نامرد و بي چشم رو هستند.
در طول زمان جنگ و اسكان مهاجرين افغان در كشورهاى همسايه ميلياردها متر مكعب آب افغانستان به اونا مفت رسيده ولي اونا بازم با نامردي تمام شيطنت و منافقت ميكنند.
هموطنان عزيز ما بيدار و هوشيار باشند.

>>>   گویند قدر زر را زرگر داند، رئیس صاحب جمهور شخص پر تلاش و کارکن است، کاهش وطن ما دوچار این بد بختهای که با آن دست وپنجه نرم میکند نه میداشت که همه با اتفاق برای آبادی آن کار میکردیم. به امید چنین روزی که فارغ از مشکلات موجود همه باهم برای آبادی کشور خویش در فضای برادری کار نمایم و از توهین ،دسیسه وتحقیر یکدیګر دست برداریم.
شریف

>>>   اگر واقعا قهرمان هست بالای دریاهای که به پاکستان میریزد یا به جهیل ارال یا دربرابر دریای آمو سد بسازد تا زمین های افغانستان هرساله ازبین نرود انوقت واقعا قهرمان هست . این بند ها که سمت غرب کشور اعمار میشود فشار سیاسی بالای ایران هست . اگر واقعا میخواهد خدمت کند اب های امو و دریای کنر را مهار کند

>>>   من کجا ودست گل چیدن کجا ای باغبان ناله ای بلبل مرااینجابه زوراورد ه است
اگر ازین ابها واقعا در ترویج زراعت واحداث برق وانرزی کارگرفته شود کار مثبت وقابل ستایش است اما نشود که خارجی ها برای تکثیر زرع کوکنار وبهره برداری از تجارت این ماده ای زهر اگین در جمع اوری ابها بکوشند با این کار هم وجهه ای بین المللی کشور مارا خراب نمایند وهم تعداد بیشتر مردم مارا معتاد سازند وپر واضح است که منفعت بهتر را از تجارت این مواد خارجی ها به عمل می اورند وهمچنان ملت ما را با معتاد ساختن از انسانیت وحمیت وغیرت وحق تشخیص وتمییز بیرون می نمایند در ریس ارگ خانم منیره یوسف زاده استعداد اصلاح داخل ارگ وخانه ای خودش نیست چه رسد به قدرت ساختن بند واب گردانهای مثمر خانم یوسف زی باید از اقای ترامپ وتیر زامای تشکری نمایندچنانچه میگویند از زور لالا است که انگور در تاکها است
محمد داودبیک معلم لیسه ای صمیم

>>>   اقای روزنامه نگار یا هر شخسی که هستید دمت گرم واقعا عالی بود این حرفت همیشه ناراحت بودم که شما چرا درمورد رییس جمهور گشورمون بد حرف میزنی داداشا و خواهران من همیشه میگم ما باید پشت رییس جمهور مون باشیم چه خوب چه بد همیشه باید باهم باشیم تا بتونیم یه کاری کنیم رییس جمهور گشوره ما بدونه ما کاری نمیتونه بکنه همیشه ما باید پشتش باشیم ....
عزت الله بیانی

>>>   این مهار اب ها از مدت ده سال پیش میباشد نه از دوسال پیش

>>>   اوف ! که همین ریس جمهور صحت کامل میداشت ودر پایش سنگ اندازی نمی نمودند- میراث شوم کرزی را برمیچید

>>>   بلی واقعا که ریس جمهور کار کرده که همسایه ها وارخطا شدند میشود آهسته آهسته چشم تمام همسایه ها خیره خواهد شد وما انشاالله به آب کافی آبیاری دست پیداخواهیم کرد جای شک نیست ما افغانیم وافغانستان را دوست داریم زنده باد افغانستان زنده باد ریس جمهور غنی
مجاهد غوری

>>>   چنین فریاد های بیمورد حاکمیت موجود که درحقیقت مصرف داخلی دارد ضیایع وقت است ، وقتیکه امنیت زمین وفضای این کشور دردست بیگانگان است وخود این حاکمیت محروم همه چیز است و به اصطلاح نان خور دیگرا ن است ، پس چطور ممکن است که این دولتی که خود درخلایی قانونی حاکمیت میکند بتواند از منابع آبی ویا از سیاست آبی اش....دفاع کند

>>>   اكنون كه سخن از مديريت آب هاي كشور است، چرا بند "باغ دره" در نجراب و بند" المار" در فارياب ساخته نمي شود.
در حاليكه بند باغ دره يكي از بزرگترين بند هاي توليد انرژي و آب گردان در منطقه است، ماه هاست كه از كميته تداركات پاس نمي شودkabuli

>>>   حاكمان قبيله يى نسبت به تمدن كهن خراسان و مشتركات فرهنگى اقوام غير پشتون با كشور هاى همسايه و از باز شدن فضاى تمدنى و روابط فرهنگى در منطقه هراس دارندjawb

>>>   اكنون كه سخن از مديريت آب هاي كشور است، چرا بند "باغ دره" در نجراب و بند" المار" در فارياب ساخته نمي شود.
در حاليكه بند باغ دره يكي از بزرگترين بند هاي توليد انرژي و آب گردان در منطقه است، ماه هاست كه از كميته تداركات پاس نمي شودnabi

>>>   چنین فریاد های بیمورد حاکمیت موجود که درحقیقت مصرف داخلی دارد ضیایع وقت است ، وقتیکه امنیت زمین وفضای این کشور دردست بیگانگان است وخود این حاکمیت محروم همه چیز است و به اصطلاح نان خور دیگرا ن است ، پس چطور ممکن است که این دولتی که خود درخلایی قانونی حاکمیت میکند بتواند از منابع آبی ویا از سیاست آبی اش....دفاع کندjan

>>>   غنی خودش یک مزدور امریکا و انگلیس است

>>>   .
از همچو جریانات هرکسی به نفع خود سود می برد ؛
سخنان حسن روحانی درواقع جانبداری از اشرفغنی است، که پایه حکومت تقلبی این رئیس جمهور تحمیلی را محکمتر می کند

>>>   دریای کنر را چرا مهار کند چون لـروبـر یکیست

>>>   رهبر محبوب شما غنی کم وکاستی های دارند بلکه افتخار منطقه وجها ن اند ..؛ زیرا به همت وی سبب شده است که تعصب دراین کشورفریاد نکشد ؛ مواد مخدده وفساد اداری هم که انشالله به برکت ایشان درسطح جهانی هنوز هم درمقام نخست قرار داریم که سرفرازی این کشور را به نمایش میگزارد

>>>   وقتیکه زمین وفضای این سرزمین در اختیار بیگانگان است ؛ پس چطور ممکن است که حرفی درمورد آبهای خویش داشته باشد وبه دفاع از آن فریاد بکشد ؟ فکر نمیکنید که این صدا های میانتهی خودنمای بیشی نیست

>>>   Haroon Amirzada
ارگ از احساسات وطنپرستی و ناسیونالیزم فارسی زبانان و شعیه های افغانستان علیه ایران بهره برادری سیاسی می کند. این در حالیست که پشتونیزم نه باور به دفاع از تمامیت ارضی، میراثهای فرهنگی و منابع طبیعی این کشور دارد و نه علاقمند به آزادی، سربلندی و پیشرفت کشور است.
از یک طرف با تحریک ناسیونالیزم کاذب دعوای ارضی بر پاکستان اتمی می کند و از طرف دیگر با تحریک مردم علیه ایران برای خود پایگاه اجتماعی در میان مردم جستجو می کنند تا چهره اصلی شانرا پنهان کنند.
واقعیت این است که تمام داعیه و ماموریت پشتونیزم تکنوکرات، مجاهد و طالب را تداوم خشونت، انتحار، ویرانگری و امتیاز طلبی قبیلوی در سایه ماشین نظامی، مالی و حمایت سیاسی نیروهای خارجی تشکیل می دهد.

>>>   درود!
قانون اساسی افغانستان جعلی
نظام افغانستان بنا یافته به اساس جعل انتخاباتی
فعالیت پارلمان غیر قانونی (با نماینده های خود فروخته اش)
پس به کجای این نظام باید اعتماد کرد باید این غده سرطانی را از بین برد.
ایستاده گی در مقابل نظام غیر مشروع یک تکلیف شرعی است.

>>>   من ازالله برای محترم رئیس جمهور عزیز خویش صحت کامل توفیق بیشتر درمقاومت ازحقوق ملت مان علیه کشور های غاصب میخواهم باقی عمر صبغت الله مجددی نصیبت باد

>>>   منیره جان قندول ! این پروژه به اشرف غنی ارتباط ندارد بیشتر از چهل سال قبل اغاز گردیده وکار ادامه داشته ولی بسیار بطی فقط در زمان حکومت مجاهد وطالب توقف کامل بود .

>>>   هموطن بيخبر
غني هيچ گلي را به اب نداده اين بندها از سالهاي متمادي الي اكنون كارشان جريان داشت كه در جريان رياست اين ادم متعصب و دروغگو كارشان تمام سد و افتتاح گرديد .
شمايان بايد بدانيد كه ديورند را در آغاز سال اتمر و غني در لندن با باكستان امضا كردند كه حصار كشي ان از طرف پاكستان آغاز شد ولي داد ساختگي ميزنند كه ما ديورند را نمي شناسيم .
بند نمودن بندر هايپاكستان با افغانستان كه افغانستان از ان متاثر نشد كار عني نيست اين إيجاد بنادر متعدد كار جناب كرزي ايكه بخاطر برات خود غني و عبدل ارايشگر او را تخريب ميدارند است

>>>   Mahsa Khorasani heeft 4 nieuwe foto's toegevoegd.
راکت زنی‌ و حصار کشی پاکستانی‌ها را هیچ اوغان ندید و نشنید اما گپ روحانی شمشیر در گردن اوغان‌ها بود . چرا ؟
مزدور و نوکر بودن سران اوغان‌ها به پاکستان به وضاحت دیده میشود . پاکستان چندین راکت در استان کنر شلک کرد ، آب از آب تکان نخورد ، اما ‌یک گپ روحانی رئیس جمهور ایران بسته قبیله کوه سلیمانی را تکان داد ...!!!؟؟

>>>   من به کسانیکه میگویند ریس جمهور غنی با کارهای بنیادی خود ایران و پاکستان را به زانو در آورده است میگویم از روباه گرگ نسازید این امریکا بود میدانست برای تحریم ایران اسلحه خوبی است و از آن استفاده کرد وهم چنان هند برای تحریم رقیب دیرینه خود مناطق که هم مرز با پاکستان بود بند احداث کرد و پول اش را این دو کشور می پردازد من از بخل نمیگویم هر قسمت وطن آباد شود من خوشحال میشوم
مگر چرا در نه ولایت شمالی کشور در طول 17 سال با داشتن منابع فروان آب یک بند احداث نشد ؟
من نه از ریس صاحب جمهور فعلی کدام شکایت دارم و نی هم از ریس صاحب اسبق چون این پول ها از عایدات ملی نیست و هر دو ریس صاحب ها صلاحیت آن را نیز نداشتند

>>>   دولت افغانستان درین معامله نقص میکند،زیرا:
امکانات ابن که پایپ لاین گاز مورد حمله نبرو های مخالف قرار گیرد و در نتیجه صدور گاز ایران به افغانستان قطع شود وجود دارد.
اما با حملات انتحاری جلو صدور آب نه تنها گرفته نمیشود،بلکه عرض دریا کلان میشود و آب زیادتر به ایران مبرود.
از طرف دیگر اشرف غنی آب را بخاطر کشت تریاک در هلمند و قندهار ضرورت دارد و در مقابل گاز به هرات و فراه و نبمروز مبادله نمیکند و هیچ دلچسپی به انتقال گاز به ابن ولایات ندارد.

>>>   پیشنهاد خوبیست. اما در قوانین بین المللی فیصدی حق آبۀ همسایگان تعین شده است. اگر همسایگان ما طبق قوانین بین ملل رفتار کنند، آب مورد ضرورت خود را حاصل کرده می توانید و انگیزۀ برای دشمنی وجود نخواهد داشت. اما اگر هر پینج انگشت شانرا به دهن کنند، دهن شان پاره می شود.

>>>   دولت مردان ما در رابطه با موضوع حقوقی تقسیم آب با ایران و کشور های دیگر نه براساس یک تعامل حقوقی و منطبق بر منافع ملی بلکه به شکل نوعی سیالداری مذهبی و زبانی در قالب خواست های امریکا عمل میکنند. موضوع را چنان به خورد مردم میدهند که انگار رود خانه هایی که از افغانستان سرچشمه گرفته اند آب آن صد در صد از افغانستان است. باید به ملت آگاه و هوشیار افغانستان تفهیم شود که قبل از آنکه ایران، افغانستان، پاکستان و ترکمنستانی وجود داشته باشد، مردمان ساکن در بالا آب و پایین آب این رود خانه ها از این آب مینوشیدند. و حق طبیعی شان است. درست مانند تقسیم آب در داخل که مثلا از رودخانه یا کهریز در ماه دو هفته مردم بالا ده حق ابه دارند و دو هفته دیگر مردم پایین ده. تعیین میزان حق آبه مردمان کشور ها نیز براساس یک توافق حقوقی و کار تیم های تخنیکی مشترک کشور ها صورت میگیرد. یک موضوع کاملا حقوقی است نه سیاسی. اما من تعجب میکنم که جناب داکتر حسن روحانی به عنوان یک متخصص حقوق چطور میتوانند در باره یک موضوع صد در صد حقوقی همچه اظهارات کودکانه سیاسی ابراز دارند. نکند ایشان در کشمکش های سوریه، عراق و یمن چیزی را به رقبای امریکایی و عربی خود باخته اند و ما از آن خبر نداریم حالا میخواهند با دیده درآیی تمام مارا به عنوان متحد امریکا تحت فشار قرار دهند. والله اعلم

>>>   پروتکل های بین افغانستان و ایران قرار دادی دوجانبه است ولی پروتکل های بین المللي در مورد پناهندگان قراردادی است بین مللی چطور دولت ایران پروتکل های بین المللي را اجرا نمیکند ولی انتظار دارد قرار داد های دوجانبه اجرا شود؟

>>>   این بند ها بند های سیاسی اند چون تنها بطرف ایران در حدود 5 بند در حال ساخت است.
ولی در دریا های خروشان که بطرف پاکستان میروند مانند کنر وپنجشیر هیچ اثری از بند سازی نیست.
وبند باغدره د ر کاپیسا باید در سال 2013 شروع میشد ولی تا اکنون هیچ معلوم نیست.
اریائی

>>>   کور خواندید
عمرأ اگر گاز به افغانستان صادر کنیم
توافقنامه ی چابهار رو لغو و تمام اتباع افغان را اخراج باید کرد
عبدالواحد مسلم زاده از خراسان جنوبی

>>>   سلام به دوستان افغانی، مثل اینکه طرح موارد تفرقه افکنانه در سابت شبکه اطلاع رسانی افغانستان و درج مطالب ضد ایرانی تمام شدنی نیست. لطفا سایت بی اطللاع شبکه اطلاع رسانی، نویسنده مغرض خود را به مرز ترخم پاکستان بفرستند تا این آقا متوجه شوند که مثلا چند فیصد آب دریای کنر و کابل به پاکستان روان می شود. شما اگر جرئت دارید یک بند روی این دربا هااعمار کنید تا آنوقت دولت پاکستان به حساب شما برسد. البته اگر از همان اول اجازه حتی مطالعه را هم به شما بدهد. در کشور شما به دلیل بی کفایتی دولت مردان و عدم اتحاد اقوام مختلف دو دهه است که جنگ و خونریزی در جریان است. در کشور شما این سفارت آمریکا است که حاکم اصلی است نه دولت شما. لطفا اول کمی به استقلال خود هم فکر کنید و بعد توقعات بیجا از کشور ایران داشته باشید. لطفا این مقدار نمک نشناس نباشید، جند میلبون آواره از زمان شروع جنگ بدون پرداخت کمکهای بین المللی همانند یک شهر وند عادی ایرانی از تمام امکانات ایران استفاده می کنندآنوقت شما شاخ و شانه می کشید و شرط تعیین می کنید. همین وزیر کینه توز آب و انرزی افغانستان به صورت مجانی در ایران تحصیل کرده است. منتهی وقتی که کروات می زنند و با آمریکایی ها دست می دهند افکار آمریکایی و نوکری آمریکایی ها را هم کاملا قبول می کنند. بهتر است که شما ها کمی هم سواد خد را افزایش داده و پروتکلهای بین المللی را مطالعه کنید. مطمئن باشید که ما با تهدید و شرط گذاشتن شما گاز مجانی نمی دهیم. ممکن است به خاطر مسائل انسان دوستانه کمک کنیم و تا خالا هم به همین صورت بوده است ولی تسلیم دستورات آمریکایی ها نمی شویم. لطفا زحمت مارا زیاد نکنید.

>>>   مسلم زاده خاوری یا همان بربری خودمون هست به دل نگیرید، خاوری جان اندکی مهربان باش.

>>>   جایی به نام افغانستان وجود ندارد.وقت برگشتنه این تکه از خراسان به کشور است.

>>>   Bagramyan
ایران ستیزی غیر مهار امروز در حکومت حاجی غنی احمدزی از سوی حلقات و افراد تمامیت خواه و انحصار گر ریشه ژرف در پارسی ستیزی دارد نه ، در واکنش به آظهارات اخیر روحانی ریس جمهور ایران در مورد ساختمان بندهای آب کردان در مسیر رود هلمند و ....

>>>   «برای پیامگذار ایرانی همین قدر دعا می کنم، که خداوند همین مشکلات را که بالای مردم افغانستان آورده و ما را مجبور ساخته که از کشور خود محاجرت کنیم، بالای شما نیز بیاورد، تا از واقیعت های زندگی افغان ها در ایران باخبر شوید.»
آقای نظر دهنده افغان، خداوند سرنوشت هر قومی را تغییر نمی دهد مگر خود بخواهند. شما مطمئن باشید که تداوم جنگ وخونریزی در افغانستان به دلیل وجود فرادی امثال شما ها است که از منافع ملی فقط جیب خود را می شناسید و کشور افغانستان را به جولانگاه آمریکا و گروه های تروریستی تبدیل کرده اید. لطفا برای ما آروزی جنگ نکنید. فرهنک و اولیت منافع ملی مردم ایران آنقدر بالا هست که خود بهتر می دانند که به جای جنگ و خون ریزی به توسعه علم و رسیدن به مرز های دانش به پر دازند. ما جنگ را برای هیچ کشوری آرزو نمی کنیم.صلح و آرامش و پیشرفت افغانستان آرزوی ما است.-
شهر وند ایرانی

>>>   افغانستان هزاران مشكل لاينحل دارد
كشوري كه شايد توسعه نيافته ترين كشور دنيا با مشكلات امنيتي
داخلي و تهديدات امنيتي خطرناك خارجي، مردم بي سواد و ندار و كشور بدون زيرساخت هاي حداقلي ، سٓر شاخ شدن با مردم ايران خيلي حماقت
ميخواد ، موضوع نياز ايران به آب رو گروكشي كرديد!؟
ما اين مشكل رو هم به بهترين و علمي ترين شكل حل ميكنيم ولي بيشتر شناختيمتون،،،،
مظلوم نمايي هاي افغاني هم ديگه به دل ما اثر سابق رو نداره
چون معرفت خودتون رو ثابت كرديد
بهمزباني و برادري و همسايگي رو از امروز بريزيد دور...

>>>   خيلي خوب شد
از اين به بعد هر وقت از اخراج بيگانگان افغاني حرف زديم
صد نفر ايراني تريپ بشردوستي و همزباني و ... بر نمي دارن
خوب شد... ادامه بديد و سد بسازيد تا استان هاي خراسان ما بي ابي
بكشند و جوانان خراساني ما كليد حل مشكل مهاجران و برگشت اونها رو بزنن

>>>   يا رب مباد كه گدا معتبر شود
گر شود از خدا بي خبر شود

تا ديروز آب و نان خودمون رو با شما شريك شديم
در جنگ هشت ساله با وجود همه مشكلات پذيراي شما شديم
بخاطر شما رو در روي شوروي ايستاديم و از مواهب و امتيازات ارتباط
با يك ابرقدرت در بدترين شرايط جنگ بخاطر شما گذشتيم
حزب توده ايران را بخاطر همين قلع و قمع كرديم تا از مظلوم دفاع كنيم
در دوران ميارزه هميشه كمك حال و پشتيبان شما برديم
ولي شما مردمان قدرنشناسي هستيد و ذاتاً بي معرفت...
منت حضور خودتان را در كشورمان بر خود ما گذاشتيد!!
به هر بهانه كمترين كاستي را كه خود نيز در كشورمان داريم به
پاي جفاي ايران و ايراني گذاشتيد
ما مردمان محروم هموطن و غريب ايراني در كشورمان زياد داريم
ولي شما درس نخواندن بچه هاي خودتان را هم به پاي ما نوشتيد انگار نه انگار بسيار كودكان ايراني هستند كه از سٓر محروميت در كشور خودشان از نعمت درس خواندن محروم هستند!!! منت كاركردن خودتان را بر ما گذاشتيد و اين را از ظلم ما به خودتان حساب كرديد!!! انگار نه انگار ميليون ها جوان برازنده ايراني هم در كشور خودشان چنين هستند...پول ناچيز كارت هاي امايش و اجازه كار را كه از خود ايراني ها بعناوين ديگر گرفته ميشود به پاي مظلوميت خودتان و ظلم ايران نوشتيد !! و و و. اينك آب را تنها داشته خودتان مي دانيد و انرا وجه المعامله عقده هاي حقارت خودتان كرديد!؟
واي بر شما از ما
واي بر شما
واي
اينده اي شوم تر از اين كه هستيد در انتظارتان باد

>>>   مردم افغانستان حق استفاده از ابهای خود را مطابق به قوانین داخلی و بین المللی دارند در سازمان ملل برای آن معیارهائی وجود دارد و در افغانستان باید قوانین حق استفاده از آبهای شرق غرب شمال و جنوب افغانستان روشن شود تا به جای حرفهای قلدرانی و زورگوئیها از همسایگان شرقی و غربی ما را قوانین و منطق جهانشمول بگیرد

>>>   درجهان خیلی کم ممکن است که دوهمسایه باهم مشکلی نداشته باشند طور مثال امریکا با آن همه قدرت وامکانات با کشور کوچگ مکسیکو مشکل موادد مخدر قاچاق دارد ترامچ گفت با پول خوشان درمرز دیوار کشی میکنیم کشور درجه دوم وسوم اقتصادی جعهان چین وجاچان به هم سال ها دردشمنی گذراهندند ، کوریای شمالی با جنوبی هند با پاکستان عرب باقطر چین با هند ترکیه با یونان انگلستان با آیرلند و ارجنتاین تاجکستان با ازبکستان روسیه با اوکرائین وده ها نمونه دیگر ، اما متمدنتریم وهوشیارترین ومدبترین آنهای اند که احترام متقابل را حفظ کنند با منطق راستین باهم درحل مشکل جربحث گذشت تحمل نمایند ، مثلا امریکا متیواهند دریکروز مکسیکورا اشغال وضمیمه خاک خود سازد اما این کار را نمیکند چون درست نیست ئخلاف اخلاق است
مشکل ایران وافغانستان هم خیلی بزرگ ولاینحل نیست با چند بار مذاکره وطرح های مختلف شاید نتیجه بدست آید که به نفع هردو طرف باشد مثلا مردم افغانستان اینرا نمیخواهند که برادران ایرانی ما دچار خساره خشک آبی گردد حالا میشود جور آمد کنند مثلا ایران برق بدهد افغانستان آب ، ایران گندم بدهد افغانستان آب را ذخیره نکند ایران امتیازات ترانزیتی بدهد افغنستان درحد توان وامکانات خود ، درنتیجه روی دشمنان ما سیاه ودوستانه باهم زندگی میکنیم ،
ر

>>>   میگویند اگر با دوستت نزاع کردی چیزی بگو که بعد از آشتی نزدش خجل نباشی

>>>   آیا می دانید که افغانستان به خاطر منافع پاکستان کار بندسازی بر دریای پنجشیر، کابل، کنر ها و چندین بند دیگر را سر دست نمی گیرد.
آیا می دانید که کوهای جنوب افغانستان که دارای چهار تراش است در انحصار پاکستان قرار دارد.
آیا می دانید که کار بندر چابهار در ایران را خود دولت افغانستان به خاطر منافع پاکستان سنگ اندازی می کند.
آیا می دانید که تمام ذوب آهن های افغانستان را خود دولت افغانستان به برشکستی رسانده است. آیا می دانید که افغانستان به دوبرابر قیمت از کشورهای دیگر انترنت با کیفت به مراتب خراب تر را می خریداری میکند.
سید هاشمی
ادمین ④
نویان دخت
سویدن

>>>   باید جلو آب های که برای پاکستان فرستاده میشود گرفته شود ودولت بخاطر مسایل قوم پرستی چنین کاری را نمیکند

>>>   توجه لطفا بخوانید:بنده با انتقاد فراوانی که از دولت موجود دارم حرف های رئس جمهور محترم را بسیار دقیق میدانم و نظرم به شخص ایسان مثبت است. سخنان رئیس بیان گر این است که ایشان مشکلات جامعه افغانستان را خوب درک نموده است. چه بگویم جامعه ما از ده هایی قبل و یا از قرن های گذشته در میان مردم ما و حکومت رابطه منفی و غیر عادلانه و نبود حاکم بوده مردم ما با اینکه کمی به سوادشان افزوده شده باز هم منفی نگر و نگاه غیر واقیت گونه دارند و مسایل و مصالح کشور را خوب درک نمی کنند.شما مردم عزیزم کشورم بدانید تمام کشورهای عمده جهان از جمله همسایگان ما به کشور ما به عنوان یک لقمه آماده شده می بینند نمی خواهند کشور ما آرامش ببیند چون اگرافغانستان آرامش یابد کالاهای که در هیچ کشور جهان جای ندارد به کشورما میاید این همسایه ما در مورد ما نگاه پلیدانه دارند. در کل تلاش کنیم نگاه خود را اصلاح کنیم اعتماد به یکدیگر داشته باشیم اعتماد به بیگاه هلاکت و نابودی ما و جامعه ما را در پی دارد ما باید به یکدیگر اعتماد کنیم ما از سر زمین تمدن کهن و غنی افغانستان عزیز هستیم باید با نگاه درست خانه خودافغانستان را درست کنیم ما میتوانیم ای بزرگوران ای دوستان دلم خون است از دست همسایه های ...!!
رضاورس بامیانی

>>>   من به عنوان یک ایرانی شک ندارم که شبکه اطلاع رسانی افغانستان به عنوان مزدور آمیکایی ها و وهابیهای سعودی فعالیت می کند.
مثل اینکه این مسائل ایران ستیزی و کینه و نفرت این رسانه نسبت به ایران تمام شدنی نیست.

آقای مدیر شبکه اطلاع رسانی، شما خیلی به خود زحمت ندهید ما اختیار و حیات آب شرب مردم و کشاورزی را به دست امثال شما ها نمی دهیم. در حال حاضر ما سومین کشور در دنیا از لحاظ طراحی و اجرای سد هستیم و همینطور هم در زمینه طرح های بزرگ شیرین سازی و انتقال آب در رده کشورهای تراز اول جهان هستیم.

آقای محترم نویسنده تفرقه انداز، بهتر است که شما اول نگران استقلال کشور خود باشید که مقامات آمریکا بدون اطلاع دولت مردان افغانستان از طریق میدان هوایی اختصاصی وارد کشور شما می شوند. رئیس جمهور و سایر مقامات شما اجبارا برای عرض ادب به دیدار آنها می روند. در کشور شما مقوله ای به نام منافع ملی وجود ندارد و دولت مردان شما و رسانه ها را می توان با اندکی پول خرید. نمونه بارز آن افتخار کسب مقام اول در فساد مالی و ادامه جنهای داخلی حداقل دو دهه است.

شک ندارم که آل یهود(سعود) وهابی و آمریکایی ها هم شما را خریده اند تا هر روز یک موضوعی را برعلیه ایران در رسانه خود درج کنید. من قبلا هم در همین شبکه نوشته ام که اگر جرئت دارید یک بند بر روی رودخانه هایی که به پاکستان روان می شوند اعمار کنید. در این صورت حتما نیروهای ویژه پاکستان در قالب طالبان و داعش پاسخ شما را خواهند داد.

دولت ایران به دلیل رعایت حسن همجواری و کمک به مردم افغانستان همیشه خویش تن داری می کند ولی متاسفانه برهی از دولت مردان افغانستان و برخی از رسانه های مزدور آل سعود و آمریکایی ها این نوع از رفتار ایران را به حساب ضعف می پندارند.

من مدت زیادی در افغانستان حضور داشتم و از نزدیک با برخی از شما هانشست و برخواست داشتم، فکر نمبی کنم که با وجود افراد به اصطلاح روشن فکری مثل شما ها این کشور صلح و آارمش را ببیند.

>>>   افغانستان توان رودرويي سياسي با ايران رو نداره و از نظر
اقتصادي و امنيتي در مقابل ايران حرفي براي گفتن نداره و
همچنين از نظر اجتماعي و انسجام ملّي و اتحاد مدني اصلاً
قابل مقايسه با ايران نيست و سيستم ايران بر خلاف حكومت
افغانستان با كمك مستشاران داخلي و سياستمدارن وطني كاربلد
و ميهن پرست اداره ميشه و ما در ايران يه هزارم افغانستان
وطن فروش و خائن نداريم تا در مقابل همسايگان كيش و مات
بشيم ، افغانستان يه دوست خوب ميتونست داشته باشه كه براي
نسل اينده سياستمداران ايراني ثابت شد كه كشور با معرفتي
نيست ، در اينده بزرگترين لطمات رو از همين بي معرفتي و
قدرنشناسي خواهيد خورد

>>>   بابا خيلي خودتون رو جدي گرفتيد ...
شكم گرسنه و آروغ سيري؟! مگه داريم ؟! مگه ميشه!؟
افغانستان از هيچ نظري با فقط يه استان محروم ما هم قابل مقايسه نيست
استان خراسان رضوي به تنهايي از نظر اقتصادي و توليد داخلي
و نظامي و امنيتي و سيستم اداري و تصميم گيري و... چند برابر افغانستان
توان و قدرت داره ، مشكل آب هم مشكلي هست كه بر خلاف نظر دوستان
عزيز هموطنم به راحتي قابل حل هست ولي متاسفانه هنوز يا جديش نگرفتن يا
اولويت دولت نيست،، ولي وقتي كه جديش گرفتن به راحتي قابل حل هست
افغانستان هم اصلا ارزش نداره باهاش مذاكره با دولتش و جدل با مردمش كرد،
دوستان ايراني كه با افغانها بحث ميكنن، اينا نه سواد و نه فهم كاملي
ندارن و بايد اصن ننگتون بياد باشون دهن به دهن شيد، زشته براي ايراني
كه با اينا صحبت كنه، بيرون باشه و چشم تو چشم شما نمي تونن اينطوري
بحث كنن ولي اينجا زبون باز كردن

>>>   روي يكي از ديوارهاي شهر جنگزده و ويران حلب سوريه نوشتند:
(وطن هتل نيست كه وقتي خدماتش ضعيف بود تركش كنيم...!)
يكي از خدمات يك كشور كه به مردمش پيشكش ميكنه امنيت هست
يكي ديگه از خدمات ديگه شغل و سرپناه هست
حالا افغانها سالهاست كه به بهانه اين سه چيز:
يك: نبود امنيت دو: نبود شغل و درآمد! سه: خراب شدن سرپناه!
به سه دليل بالا، كشورشون رو ترك كردند
و و و
ايران ما ، هم امنيت به اونها داد و هم درآمد و هم سرپناه
و كيست كه نداند چنين امكاناتي كه از يارانه هاي مردم ايران و اقشار ناتوان
ما به به انها داديم در اين سي سال ده ها ميلياردها دلار مي باشد
افغان كار مي كرد ولي از دسترج خود ناني مي خريد كه با پول مردم ايران
ارزانتر از قيمت واقعيش به دستش ميرسيد، از بنزين و نفت و برق
و امكاناتي كه بيشمار كمتر از قيمت واقعي ان و از جيب مردم و آن پيرزن
روستايي محروم ايراني به دستش ميرسيد و و و
از آبي مينوشيد كه با تصفيه شده و سالم با يك سي ام فيمت واقعيش
به او ميرسيد كه تا امروز همين آب سالم و امكانات هنوز در افغانستان نيست و يا اگر در كشورخودشون هست در دسترس افراد محدودي هست
و با قيمت ايران و نوع كاركردن در ايران به اون امكانات در كشورخودشون
نمي رسند و اين جدا از هزينه هايي هست كه ايران و ايراني براي افغان و افغانستاني داده و كمك هايي كه كرده و ...
اين مطلب رو به همين مسئله آب بين ايران و افغانستان مرتبط كنيد
و نتيجه بگيريد
در ايران زمينه وسيعي براي ترك روابط دوستانه بين ملت ايران با افغانها هست
برادرانه به دوستان افغانستاني عرض كنم كه مراقب احساسات خود باشيد تا گول نخوريد و ادرس اشتباه به دست نگيريد و دوستي ايرانيان را به كم و زياد
پيشكش از آي يكي دو رود نفروشيد
با تشكّر از سايت محترم
كمندلو- تبريز

>>>   حکومت افغانستان باید از امپریالزم جهانخوارامریکا بخواهد تا معادن لیتیم ماراکه از هلمند میدزدد اقلا پانزده فیصد پولش رابه مابدهد چون ماهم خیلی مشکل داریم ، قبلا هیلاری کلنتون گفته بود ماصرف ده فیصد چیزی راکه از افغانستان بدست می آریم به افغانها میدهیم ، حالا که استراتژی جدید میسازند باید آن ده فیصد رابه پانزده فیصد بیشتر سازند ، چایگاهیکه نزدیک معدن ساخته اند وطیارات غول پیکر پائین وبالا میشوند آهسته آهسته همه جهان آگاه شدند مثلا وکلای هلمند همین را میگویند
ر

>>>   به قول ما ايراني ها : بشكنه دستم كه نمك نداره...!!!
نانتان داديم ، كار و امنيت و جا به شما داديم
ايران اگه بي صاحاب نبود اينطوري نميشد

ما ميدانيم و كارت و اقامت شما
يك ليتر ز سهم آب ما اگر كم گردد
(طنز)

كلاً ما شما رو زياد جدي نمي گيريم
چون ايران هم از نظر ژئوپلوتيك و هم از نظر اقتصادي و مسئولينش
و از نظر مردم و فاكتورهاي داخلي بسيار توانمند و جان سخت تر از
وا ماندن در حل چنين مشكلات دم دستي هست
فقط يه نصيحت : سعي كنيد نفرت ايراني ها رو عليه خودتون بسيج نكنيد
چون هر كه با اين مردم در افتاد ، ور افتاد ...
درود بر ايران و افغانستان
زنده باد دوستي

>>>   شما فعلا اسم کشور خود را از اوغانستان به خراسان تغییر دهید تا لااقل اسم کشورتان در زبان خودتان که فارسی دری است خنده دار و مضحک نباشد !
مدیریت آبهای روان پیشکش
در ضمن سعی کنید تا زمانی که اسم کشورتان نام مضحک افغانستان است به همان زبان عقو بغوی خودتان که بقول خودتان زبان رمه بزها و گوسفندان است نوشته کنید نه زبان شیرین پارسی دری، تا لااقل اینطور مایه خنده و مضحکه ما نباشید
با سپاس فراوان

>>>   ســــــــــد های خیالی افغانستان که تاحال در روی کاغذ هستند باعث کم آبی در ایــران شده است ؟؟؟؟؟؟؟؟

>>>   یکنفر اسم افغانستان رو در شاهنامه پیدا کنه لطفا

>>>   خخخخخ من تا مدتها فکر میکردم سرود ملی افغانستان همون شعر معروفیه که میگه ( بی آشیانه گشتم ، خانه به خانه گشتم ) ولی اگر بازهم سیاستمداران و رسانه های افغانستان بفکر شیطنت و تضییع حق ایران از رودخانه های مرزی باشن اینبار باید مهاجرین افغانی سرود بیا بریم به مزار ملا ممد جان رو تمرین کنن !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است