افغانستانی ها برای قرن ها صادر کننده بوده اند
تجارت ریشه های عمیقی در فرهنگ افغانستان دارد و برای قرن ها افغانستانی ها تاجران و صادر کننده های محصولات زراعتی و دست ساز بوده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۹    ۱۳۹۶/۴/۱۸ کد خبر: 135649 منبع: پرینت

تجارت ریشه های عمیقی در فرهنگ افغانستان دارد و برای قرن ها افغانستانی ها تاجران و صادر کننده های محصولات زراعتی و دست ساز بوده اند.
به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، هوگو لورنس، سفیر آمریکا امروز یکشنبه 18 سرطان 96، در نشست مشترک بورد نظارت و انسجام بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و کشورهای تمویل کننده گفت: برای مدت زیادی تمرکز روی رشد دولت با منابع خارجی بود اما باید به شکل خلاقانه فکر کرد و رشد تحریک کننده اقتصادی بوجود آورد و موانع را از سر راه سکتور خصوصی برداشت.

سفیر آمریکا گفت: از حملاتی که هر روزه صورت می گیرد مطلع هستم اما افغانستان یک کشور با ثروت و البته با منابع طبیعی فراوان است و از سوی دیگر روابط فرهنگی عمیق با کشورهای منطقه دارد، نسل جوان رو به رشد دارد که علاقمند است در سطح جهانی، جای خود را پیدا کند. تجارت ریشه های عمیقی در فرهنگ افغانستان دارد و برای قرن ها افغانستانی ها تاجر و صادر کننده محصولات زراعتی و دست ساز بوده اند که این روحیه باید بار دیگر رشد کند و در این اوقات پر چالش تحولی بیاید که قفل های پتانسیل اقتصادی افغانستان را باز کند.

وی متذکر شد که دولت باید اقداماتی را برای تشویق سکتور خصوصی روی دست بگیرد و بیان کرد: با توجه به 400 هزار جوانی که به بازار کار وارد می شوند نیاز است که دولت اقداماتی را اتخاذ کند. ناامنی و عدم موجودیت زیربنای کافی از مشکلات عمده هستند اما به شکل مداوم شنیده می شود که این موانع جدی نیست و اصل مساله این است که محیط تجارت درست نیست، حاکمیت قانون وجود ندارد و فساد اداری در جریان است و اینها موارد اصلی ای است که نمی گذارد رشد سکتور خصوصی پایدار باشد و کار ایجاد کند.

لورنس با بیان اینکه محیط تجارتی افغانستان خراب شده است به گزارش بانک جهانی ایجاد کار اشاره کرد و اظهار کرد: موانع عمده در سد راه رشد و ایجاد خودکفایی قرار دارد که متاسفانه سبب شده است افغانستان در پایین ترین نقطه لیست نمره گذاری بانک جهانی ایجاد کار قرار بگیرد که قابل پذیرش نیست و باید مقرراتی برای مبارزه با فساد که عامل بی اعتمادی ها است، گذاشته شود تا این مورد مهار شود.

سفیر آمریکا بیان کرد: برای اصلاحات اقتصادی و رشد سکتور خصوصی همبستگی و همکاری در تمام آحاد جامعه و افراد همکار در حکومت وحدت ملی لازم است. نیاز به تعهد قوی وجود دارد و حکومت باید افراد شایسته ای را تعیین کند که خود متعهد به اصلاحات باشند. وحدانیت عمل همه افراد در کنار رشد اقتصادی همچنین می تواند برای صلح این کشور نیز بسیار مهم باشد و زندگی مردم را بهبود ببخشد.

وی افزود: حاکیمت قانون برای ایجاد اعتماد بسیار مهم است. کسانی که در بالاترین پست ها جرایم جدی می کنند و در فسادها دخیل هستند باید مطابق قوانین محاکمه شوند تا برای همه روشن شود، کسی فراتر از قانون نیست و کسانیکه این افراد را به پنجه قانون گرفتار می کنند نیز باید حمایت شوند تا با شجاعت به کارشان بپردازند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سفیر آمریکا
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   صادرکننده تریاک ؟؟

>>>   صادرکننده میوه سبزیجات پوست زیره خشکبار
وارد کننده سوزن - کوکه - دوغ - ماست تخم- خشت پخته - گوشت - دسته بیل - بنداژ - مکرونی -آش -رُب - چکه - ماست -واسکت - لنگی - نصوار - چپلک - جراب - وتمام اجناس و.اشیای بی کیفیت پاکستانی های اسرائیلی الاصــــل _
ر

>>>   Raheel
اشرف غنی احمد زی که خودش از سوی معاونش به پشتونگرایی، لوگری گرایی و احمدزی گرایی متهم شده بود، از "قطب بندی های قومی" اظهار نگرانی کرده است.

قطب بندیهای قومی اگر از یکسو در بیعدالتیهای گذشته ریشه دارد، از سوی دیگر حکومت غنی خود در شاخ و برگ دادن به آن سهم برجسته و تعیین کننده داشته است. غنی یک دروغگوی، عوامفریب و دوروی و هیپوکرات است. او خود عامل قومگرایی است. نمونۀ های بیعدالتی و تبعیض در حکومت غنی بیشمار است. به گونه نمونه، خودش احمدزی، قوماندان گارنیزون احمدزی، رییس مستثقل انتخابات احمدزی و یا در لست 26 نفرۀ کارمندان تازه تفرر یافته ارگ 24 نفر آن پشتون بود. همین حالا برای وزارت مخابرات و معارف در نظر داشت دو نفر پشتون دیگر را که احتمالا لغمان نیز بودند، مقرر کند که سبب خشم محقق گردید... از این بیعدالتیها و تبعیض در سراسر کشور هزاران نمونه می توان نشان داد که غنی بدون اندکترین عذاب وجدان و شرم از مردم به آن ادامه می دهد. بیعدالتی و تبعیض خصوصیت بارز حکومت غنی است.

غنی برنامه های دوهمه سقوی را که مانیفیست فاشیزم و شوونیزم اوغانیست مو به مو تطبیق می کند. غنی قوم بزرگ تاجیک را به کلی از قدرت سیاسی محروم کرده است...

به این ترتیب "قطب بندیهای قومی" ناگزیر شده است و عامل آن خود غنی و تیم اوست. ارگ مادر بیعدالتی و ریشۀ بندیهای قومی است.

غنی تنها زمانی متوجه "قطب بندی قومی" شده است که کار تبعیض ارگ به استخوان مردم رسیده و مردم با اعتراض پرداخته اند. حتی اظهارات کنونی غنی نیز به خاطر ختم تبعیض نیست، بلکه هدفش "مدیریت" وضعیت به منظور "تداوم" تبعیض و تکمیل پروژه های قومی ارگ است.

>>>   بنده با انتقاد فراوانی که از دولت موجود دارم حرف های رئس جمهور محترم را بسیار دقیق میدانم و نظرم به شخص ایسان مثبت است. سخنان رئیس بیان گر این است که ایشان مشکلات جامعه افغانستان را خوب درک نموده است. چه بگویم جامعه ما از ده هایی قبل و یا از قرن های گذشته در میان مردم ما و حکومت رابطه منفی و غیر عادلانه و نبود حاکم بوده مردم ما با اینکه کمی به سوادشان افزوده شده باز هم منفی نگر و نگاه غیر واقیت گونه دارند و مسایل و مصالح کشور را خوب درک نمی کنند.شما مردم عزیزم کشورم بدانید تمام کشورهای عمده جهان از جمله همسایگان ما به کشور ما به عنوان یک لقمه آماده شده می بینند نمی خواهند کشور ما آرامش ببیند چون اگرافغانستان آرامش یابد کالاهای که در هیچ کشور جهان جای ندارد به کشورما میاید این همسایه ما در مورد ما نگاه پلیدانه دارند. در کل تلاش کنیم نگاه خود را اصلاح کنیم اعتماد به یکدیگر داشته باشیم اعتماد به بیگاه هلاکت و نابودی ما و جامعه ما را در پی دارد ما باید به یکدیگر اعتماد کنیم ما از سر زمین تمدن کهن و غنی افغانستان عزیز هستیم باید با نگاه درست خانه خودافغانستان را درست کنیم ما میتوانیم ای بزرگوران ای دوستان دلم خون است از دست همسایه های پلید!!
رضاورس بامیانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است