رویدادهای عراق در یکشنبه 18 سرطان 96
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۸    ۱۳۹۶/۴/۱۸ کد خبر: 135651 منبع: پرینت

** جنگ موصل عملا تمام شده است و کاروان های خودجوش شادی، طی هفته جاری در خیابان های پایتخت به حرکت در آمده اند و هر از گاهی صدای شلیک هوایی از سوی نیروهای مسلح به نشانه پیروزی بر آوار برجای مانده از داعش در شهر قدیم موصل به گوش می رسد؛ اما هنوز چگونگی اعلام این پیروزی سوال بسیاری از عراقی ها است.

** عراق یکپارچه در انتظار اعلام رسمی آزادی موصل از سوی حیدرالعبادی است و نیروهای مبارزه با تروریسم کنترل کامل منطقه میدان را به دست گرفته و به ساحل دجله در بخش قدیمی موصل رسیده اند و از سوی دیگر بنا بر اعلام پولیس فدرال هزار تن از داعشی ها در نبرد موصل قدیم به هلاکت رسیده اند.

** ایرج مسجدی سفیر کشورمان در عراق امروز طی دو دیدار جداگانه با سفیر ایتالیا در بغداد و معاون وزیر خارجه عراق، ضمن بررسی مسایل منطقه ای و بین المللی و نیز روابط دو جانبه، بر استفاده از راه های دیپلماتیک برای حل مشکلات منطقه تاکید کردند.

** سازمان دیدبان حقوق بشر امروز با انتشار گزارشی با اشاره به این که نیروهای اقلیم کردستان عراق از جوزای گذشته با کوچاندن چندین خانواده ایزدی، دهها خانواده دیگر را تهدید به کوچ اجباری به دلیل پیوستن اقوام آن ها به نیروهای الحشد الشعبی برای مبارزه با داعش کرده اند، از مقام های کردستان عراق خواست تا کوچاندن اجباری خانواده ها ایزدی را متوقف کنند، زیرا این امر مجازات گروهی به حساب می آید و این خانواده ها نباید به صورت اجباری به روستاهای ویران شده کوچانده شوند.

** مریوان نقشبندی عضو کمیته عالی مبارزه با تفکرات تکفیری دولت اقلیم کردستان عراق با اشاره به این که هیچ یک از کردهای عراقی که به داعش پیوسته بودند دیگر در این گروه تروریستی حضور ندارند و این پرونده ها بسته شده است؛ از ادامه مبارزه با انتشار این تفکر تروریستی با دو محوریت راهکارهای اساسی 'مستند سازی جنایات داعش' و 'مبارزه ریشه ای با این تفکرات تکفیری در اقلیم کردستان عراق' تاکید کرد.
گزارش های منتشره حاکی است که طی سال های اخیر مفتیان عربستان سعودی با پرداخت پول های هنگفت، کتب فکری وهابی و اقلام متنوع تبلیغاتی را که سرمنشا تفکر افراط گرایانه است، در منطقه بطور رایگان و در شمارگان بالا توزیع کرده اند.

** حیدرالعبادی نخست وزیر عراق شنبه شب با حضور در نشست ویژه رهبران و نمایندگان و وزیران عضو ایتلاف ملی عراق، بزرگ ترین جریان سیاسی این کشور به رهبری عمار حکیم، در خصوص مسایل گوناگون مانند بررسی اولویت های کشور پس از آزادی موصل و همه پرسی کردستان عراق بحث و گفتگو و در پایان این نشست یک بار دیگر بر وحدت یکپارچه در کشور تاکید کردند.

** عبدالباری عطوان تحلیل گر مسایل عرب با انتشار مقاله ای در شماره امروز روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم با ابراز نگرانی در خصوص آینده عراق پس از داعش، درگیری های نیروهای حاضر در خاک این کشور، جنگ عرب و کرد عراقی برای استقلال اقلیم کردستان، هزینه های کلان بازسازی این کشور و نیز فعالیت هسته های خفته داعش را از موارد مهمی دانست که آینده این کشور را بار دیگر تهدید می کند.
سردبیر روزنامه رای الیوم، مبارزه با داعش را بزرگ ترین دلیل وحدت همه قوای منطقه ای و عراقی می داند که با هدف و مصلحتی مشترک با این گروه تروریستی نبرد می کردند و اکنون با شکست داعش این دلیل خاص برای وحدت از بین رفته است.

** بنا بر اعلام سخنگوی جماعت اسلامی در کردستان عراق، احمد دیری مسوول شاخه علمای اسلامی این حزب در منطقه پشدر واقع در استان سلیمانیه روز جمعه بعد از خواندن نماز جماعت هنگام بازگشت به منزل ترور شده است.
هنوز دلایل ترور این روحانی کرد روشن نیست و ارگان های امنیتی سرگرم تحقیقات در این خصوص هستند.
جماعت اسلامی کردستان عراق به عنوان یکی از احزاب مبارز با رژیم بعث بعد از سقوط صدام در سال 2005 میلادی اسلحه خود را بر زمین گذاشت و اعلام کرد تنها به فعالیت سیاسی مشغول خواهد شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عراق
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است