رویدادهای ترکیه در یکشنبه 18 سرطان 96
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۶/۴/۱۸ کد خبر: 135653 منبع: پرینت

** براساس اعلام پولیس مرزی ترکیه، طی دو روز گذشته 167 مهاجر غیرقانونی که قصد تردد غیرمجاز در مرزهای ترکیه را داشتند، در نقاط مختلف این کشور دستگیر شده اند.
138 تن از این افراد تبعه سوری و 29 تن دیگر از اتباع پاکستان، افغانستان و اریتره بوده اند که پس از انجام تحقیقات امنیتی و اتمام مراحل قانونی به خارج از مرزهای ترکیه انتقال یافتند.

** وزارت امور خارجه یونان، امروز با انتشار بیانیه ای آنکارا را متهم کرد که با به کارگیری روش های نامناسب و بهانه های واهی، مذاکرات وحدت قبرس در ژنو را به بن بست کشانده است.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه یونان، ترکیه باید به قوانین بین المللی احترام بگذارد و آتن بر اساس تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و در راستای قوانین حاکم بر اتحادیه اروپا، به تمام تلاش های خود برای وحدت قبرس و حمایت از مواضع یونانیان قبرس ادامه خواهد داد.

** رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در حاشیه اجلاس گروه 20 در گفتگوی جنجالی با سردبیر روزنامه دیت زایت آلمان، ضمن دفاع از خود در برابر اتهام دیکتاتوری، بر خلاف عرف معمول مصاحبه ها، سخنانش را با این سوال که 'چرا رسانه های آلمانی مرا به عنوان دیکتاتور معرفی می کنند؟' آغاز کرد و به چندین دلیل ارایه شده از سوی سردبیر این روزنامه آلمانی گوش فرا داد.

** وزیر اقتصاد ترکیه امروز در دیدار با محمود واعظی رییس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان، با توضیحی از تلاش ها برای افتتاح مرکز تجارت ترکیه در تهران، از این مرکز پس از افتتاح مرکزی برای فروش کالا و همچنین مرکزی برای خرید کالا از ایران و صادرات آن به ترکیه نام برد.

** وزیر اقتصاد ترکیه در راس یک هیات بزرگ اقتصادی و شماری از نمایندگان مجلس به دعوت محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران هم اکنون در تهران است.

** ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با تاکید بر ادامه همکاری کشورش، ایران و ترکیه به عنوان بانیان مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان، گفت که
با تکیه و کاربرد تجربه مثبت به دست آمده و اتکا بر حسن نیت ایران و ترکیه و البته دولت بشار اسد در سوریه می توانیم گام های بعدی را برای حل مسایل این کشور برداریم.

** براساس اطلاعات منتشره از سوی منابع نزدیک به حزب عدالت و توسعه، رجب طیب اردوغان که ریاست این حزب را پس از تغییرات قانون اساسی ترکیه دوباره به دست گرفت، دستور تغییر 60 درصد کادر تشکیلات حزب خود را صادر کرده و در روزهای آینده احتمال تغییرات گسترده در این تشکیلات سیاسی محتمل است.
منابع وابسته به حزب حاکم ترکیه، این تغییرات گسترده در درون حزب را به دلیل خستگی و فرسودگی کادر کنونی اعلام و عنوان کرده اند که به زودی باید پرچم حزب به افراد پویا و جوانی تحویل داده شود که بتوانند طراوت را دوباره به حزب بازگردانند.

** اسماعیل قهرمان رییس مجلس ملی کبیر ترکیه در نشست پایانی مجمع نمایندگان کشورهای عضو همکاری های اقتصادی دریای سیاه، اعلام کرد که ترکیه به مبارزه بی امان خود با سازمان های تروریستی پ.ک.ک، یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د)، داعش و گروه گولن ادامه می دهد، ولی از سوی جامعه بین المللی در راستای مبارزه با تروریسم حمایت نشده اند.

** حزب حاکم عدالت و توسعه و حرکت ملی ترکیه طرحی را به مجلس ارایه کرده اند که به موجب آن، استفاده از واژه 'کردستان' توسط نمایندگان پارلمان، جریمه نقدی به همراه خواهد داشت.

** تصمیم پارلمان اروپا برای تعلیق مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا واکنش تند شماری از مقامات عالیرتبه آنکارا را در پی داشت و در این رابطه وزارت امورخارجه ترکیه نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این تصمیم بر ادعاها و اعترافات بدون سند استوار است و ارزش و اعتباری ندارد.

** دادستان شهر سیرت در ادامه تحقیقات و دستگیری عوامل مرتبط با گروه های تروریستی، دستور بازداشت مسوولان دو حزب دموکراتیک خلق ها و دموکراتیک را در این شهر صادر کرد که بلافاصله پولیس امنیت 15 نفر از سران این تشکیلات سیاسی و نمایندگان مجلس وابسته به این دو حزب را بازداشت کرد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است