سخنان رییس جمهور در نشست بورد مشترک و نظارت
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۰۰    ۱۳۹۶/۴/۱۸ کد خبر: 135657 منبع: پرینت

محمد اشرف غنی رییس‌ جمهور، صبح امروز در بیستمین نشست بورد مشترک نظارت و هماهنگی (JCMB) اشتراک و سخنرانی کرد.

در این نشست که در ارگ انجام شد و در آن نمایندگان شماری از کشورهای کمک‌ کننده برای افغانستان و سازمان های بین‌المللی و همچنان سفرای کشورهای مختلف حضور داشتند، رییس جمهور غنی ضمن خوش آمدید و امتنان از تعهد و همدردی کشور های کمک کننده به افغانستان، گفت: حمله شنیع دهم جوزا، فقط حمله به شهروندان صلح‌دوست کابل نبود؛ بلکه حمله بر اصول پذیرفته‌شده، کنوانسیون‌ها، معاهدات و فرهنگ‌ دیپلوماسی جهان بود.

رییس جمهور با اشاره بر اینکه ما در حال التیام بخشی به آسیب های ناشی از این رویداد تروریستی هستیم، گفت که هفته گذشته، از دو مکتب نزدیک به محل حمله، بازدید کردم. علایم فزیکی تخریب در همه جا هویدا بود؛ اما همۀ نوجوانان برایم اطمینان دادند که کابوس‌های‌شان از بین رفته است. زمانی که پرسیدم چند نفر می‌خواهند یک روز رییس‌جمهور شوند، بیش از نیم آنان دست‌شان را بلند کردند.

رییس جمهور غنی افزود: روحیه قاطع ما، با نوع مشارکتی که شما و همکاران بین‌المللی ما نشان داده اند، تقویت یافته است.
وی در رابطه به تلاش های دولت بخاطر بهبود وضعیت امنیتی کشور، گفت که مشورت های من با بیشتر از هفت هزار تن از شهروندان کابل، ناامیدی مردم و نارسایی عمیق و همچنان یک اجماع را بخاطر اصلاحات کلیدی در سکتور امنیتی و انکشافی نشان می دهد.

رییس جمهور خواست های اکثریت مردم را بخاطر حکومتی که حقوق آنانرا را در مطابقت به قانون اساسی و برقراری عدالت، تامین کند، بیان داشته گفت که فساد، حکومت داری نادرست، معافیت و سیاست های واکنشی عواملی اند که نایل شدن به این خواست های شهروندان را دشوار می سازد.

محمد اشرف غنی گفت که اصلاحات یک گزینه نیست، بلکه امر ضروری می باشد. بدون اصلاحات جامع، ما صبر و حوصله مندی مردم و همچنان حمایت های شرکای بین المللی را از دست خواهیم داد.

وی با تاکید گفت: برای اینکه اصلاحات پُرمعنی داشته باشیم، آنرا یک فرد و یا یک اداره پیش برده نمی تواند؛ باید این اصلاحات همه شمول و ملی باشد. تعهد برای اصلاحات باید از تمام دولت نشات کند و اصلاحات در تمام دولت از بزرگان سیاسی گرفته تا پولیس و معلمین به مشاهده برسد.

رییس جمهور غنی با اشاره به پلان چهارساله امنیتی، گفت که این پلان ما را مطمئن خواهد ساخت تا نیروهای امنیتی خویش را منحیث نیروی موثر و مدافعین متعهد و فساد ناپذیر کشور، مبدل کنیم.

رییس جمهور در مورد روند اصلاحات در وزارت دفاع ملی و امور داخله نیز معلومات داده، گفت که حمایت از رهبری جدید نیازمند آنست که سیستم مرکزی مدیریت منابع را ملکی بسازیم. وی افزود که در کمتر از یک سال گذشته ستره محکمه و لوی څارنوالی در این خصوص پیشرفت های قابل ملاحظه داشته اند.

رییس جمهور کشور با توجه به اقدامات حکومت در رابطه به تسهیل سرمایه گذاری ها در کشور، گفت که ما یک بورد عالی را به منظور رشد سرمایه گذاری خارجی ایجاد خواهیم کرد که باعث توانمند‌سازی سرمایه گذاران بین المللی و همچنان ایجاد سهولت در قوانین اداری و با ثبات سازی حقوق مالکیت آنان، خواهد شد.

محمد اشرف غنی، آب را یکی از منابع مهم در کشور خوانده، گفت که حکومت به منظور سرمایه گذاری و بهره برداری از آب های کشور، بنیاد حقوقی را توسعه خواهد داد. وی افزود که قبلاً در زمینه های احداث بندها و سیستم آبیاری به منظور افزایش محصولات زراعتی، سرمایه گذاری کرده ایم و با تکمیل شدن طرح های تخنیکی، ما سرمایه‌گذاری در این سکتور را که کلید رشد و کاهش فقر است، سرعت خواهیم بخشید.

رییس جمهور ملت را یک جامعه اخلاقی دانسته، گفت که ملت‌سازی به پرورش احساس تحمل پذیری به منظور گفتگو و بحث‌های آزاد نیازمند است. جامعه‌ای مانند جامعه ما که تقریباً چهل سال جنگ مداوم را تجربه کرده است، نیاز دارد تا ظرفیت شنیدن و درک رنج‌ها و زخم‌های گذشته را که آینده‌ی ما را مسیر می دهد، در خود پرورش دهد.

رییس جمهور غنی، انتخابات آزاد و شفاف را یک مکانیزم کلیدی برای دولت پاسخگو خوانده، خاطرنشان کرد که کمیسیون مستقل انتخابات مصمم است تا انتخابات پارلمانی را در سال آینده برگزار کند. وی تاکید کرد کمیسیون مستقل انتخابات، حمایت کامل من و حکومت وحدت ملی را بخاطر برگزاری انتخابات شفاف، همه شمول، بی طرف و باصلاحیت دارد. وی گفت که آمادگی ها برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، بزودی آغاز گردد.

رییس جمهور در رابطه به صلح گفت که حکومت وحدت ملی از زمان ایجاد آن به دیدگاه صلح متعهد است. ما بخاطر برقراری صلح در کشور، سرمایه سیاسی و زندگی خود را وقف کرده ایم؛ اما دستی را که ما برای صلح دراز کرده ایم، گرفته نشده است. وی افزود که درخواست ما برای تضمین بی طرفی پاکستان در زمینه روابط دولت با دولت تا هنوز درک نشده است.

رییس جمهور غنی با تاکید گفت که ما برای برقراری صلح در کشور متعهد هستیم؛ اما جامعه بین المللی باید درک کند که صبر و شکیبایی مردم ما در مقابل این همه ویرانی لبریز خواهد شد.
وی افزود: جامعه بین‌المللی باید واضح بسازد، زمانیکه تمامی نورم‌های پذیرفته‌شده نقض می‌شوند، و سفارت‌خانه‌ها و دیپلوماتان به صورت عمدی مورد حمله قرار می‌گیرند، سکوت نمی‌تواند پاسخی برای آن باشد.

رییس جمهور کشور در اخیر سخنرانی خویش، گفت: طالبان باید بدانند که زمان به نفع آنان نیست، آنان یا صلح را بپذیرند و یا آماده این باشند که از سوی جامعه بین المللی به عنوان گروه های تروریستی دسته بندی خواهند شد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه در خصوص آجندای نشست مذکور به ‌اشتراک کننده‌گان معلومات ارایه کرده، گفت: بعد از نشست بروکسل در اینجا گردهم آمده ایم تا در این جلسه مشترک بورد نظارت و انسجام بین دولت افغانستان و کشور های تمویل کننده، تعهدات مشترک خود را برای آینده افغانستان تجدید کنیم.
وی افزود: در کنفرانس بروکسل پلان خود را ارایه کردیم تا دیدگاه خود را برای یک افغانستان جدید به واقعیت مبدل سازیم.

اکلیل حکیمی خاطرنشان کرد: امروز می‌خواهیم نشان دهیم که چه پیشرفت های در راستای همان تعهدات که در بروکسل صورت گرفت، به وجود آمده و چه کارهای بخاطر خودکفایی افغانستان انجام شده است.
وی ضمن سپاس‌گزاری از مشارکت فعال کشورهای تمویل کننده در این نشست، از حمایت متداوم این کشورها با افغانستان و تعهد آنان در راستای خود کفایی افغانستان، ابراز قدردانی کرد.

سپس، تادامیچی یاماماتو نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان صحبت کرده، گفت که ما باید در این نشست به دو مساله تمرکز کنیم، ابتدا ارزیابی این موضوع که ما در چه مرحله ای قرار داریم و دوم اینکه چه کارهای تا اکنون انجام شده است.
وی افزود: هفت ماه قبل کنفرانس بروکسل یک اجندای جدید انکشاف و اصلاحات را ایجاد کرد و آنچه که در نشست امروز به اشتراک کنندگان توضیح می شود این است که یک تصویر خوب از آنچه که بعد از کنفرانس بروکسل انجام شده است، ارایه گردد.

یاماماتو افزود: با آنکه مشکلات جدی وجود دارد، حکومت افغانستان توانسته است، اصلاحات مهم، پی‌چیده و پرچالش را انجام دهد.
به گفته وی، مردم باید کارهای انجام شده و همچنان این را باید بدانند که در برابر همه‌ی چالش ها و مشکلات، پیشرفت ها‌ امکان پذیر است.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رییس جمهور
نظرات بینندگان:

>>>   Bagramyan
ایران ستیزی غیر مهار امروز در حکومت حاجی غنی احمدزی از سوی حلقات و افراد تمامیت خواه و انحصار گر ریشه ژرف در پارسی ستیزی دارد نه ، در واکنش به آظهارات اخیر روحانی ریس جمهور ایران در مورد ساختمان بندهای آب کردان در مسیر رود هلمند و ....

>>>   هههههههههههههههههههه جالب است خود مخور خرما دیگران را نگو بخور

>>>   چرا دولت اشرف غنی سیاست خارجی خود را از آسیای میانه شروع کرد.؟

تمام سیاست های اشرف غنی در راستای منافع پاکستان است. در زمان انتخابات بزرگ ترین حامی اشرف غنی پاکستان بود. طالبان و حزب اسلامی در داخل افغانستان در نیابت از پاکستان برای اشرف غنی صندوقها را پر کردند.

پاکستان این همه را برای اشرف غنی مفت و مجانی انجام نداد و به یقین که تعهدادتی از اشرف غنی گرفت و برای انجام ماموریتی اشرف غنی و تیمش را به ارگ فرستاد.

یکی از آن تعهدات همکاری طالبان برای رفتن به شمال افغانستان و ساختن پایگاه نظامی برای طالبان در شمال افغانستان بود.

دوم ایجاد نا امنی در کلان شهرهای افغانستان به منظور فرار سرمایه گذاران تا به این وسیله بازار افغانستان را در اختیار خود داشته باشد و جامعه را به فقر بکشاند تا به راحتی از بین مردم فقیر برای طالبان سرباز گیری کند.

سوم پاکستان از دیر ها برای دست یابی به بازارهای پررونق آسیای میانه تلاش می کند. یکی از دلایل بوجود آوردن و به قدرت رساندن غنی توسط پاکستان به همین منظور بوده است.

اشرف غنی با مهارت کامل تمام راه های افغانستان را در اختیار پاکستان گذاشت تا با کمال راحتی با کشورهای آسیای میانه مبادلات تجاری خود را انجام دهد.

از طرف پاکستان صادرات مال افغانی ممنوع است ولی روزانه هزاران موتر پاکستانی با استفاده از جاده های افغانستان خودشان را به کشورهای آسیای میانه می رسانند.

اشرف غنی با سفرهای متعدد راه را برای تجارت پاکستان با آن کشورها صاف و هموار می سازد.

دولت اشرف غنی می گوید که با پاکستان مبادلات تجاری مان به حد اقل رسیده است. این حرف فقط برای تجار افغانی صدق می کند ولی تاجران پاکستانی هیچ محدودیتی برای تجارت با افغانستان ندارند.

همین حال میوه های افغانستان در بازارها افغانستان گندیده است چون پاکستان اجازه نمیدهد وارد پاکستان شود اما امروز هم بازار های کابل و افغانستان در کل از مال های پاکستانی پر است.
غنی بیشتر ازینکه که رئیس جمهور باشد یک مامور آی اس آی در ارگ است.
نمیدانم چه وقت از خواب بیدار خواهیم شد.

سید هاشمی
ادمین 14
بریالی
هالند

>>>   یاوه گویی و ژاژخایی اشرف غنی احمدزی
اگر این جناب راست می گوید، باید بی درنگ کمیسیونی را برای ویرایش قانون اساسی و اصلاح ساختار نظام و برگزاری هر چه سریع تر لویه جرگه تعدیل قانون اساسی بگمارد. در غیر آن دروغگویی و خاک به چشم مردم پاشیدن و دیده درایی گرهی از کار فروبسته کشور گشوده نمی تواند. دیگر برای کودکان دبستانی هم روشن است که قطب بندی ها در جامعه در موجودیت نظام منحط انحصاری کنونی که در آن خبری از مشارکت در تصمیمگیری های کلان سیاسی نیست و قدرت و ثروت به گونه وحشتناکی در دست یک نفر (و یک تیم) قرار دارد، و آن هم در برابر هیچ مرجعی پاسخگو نیست و از هیچ گونه مکانیسم های مهار لگام گسیختگی خبری نیست، به هیچ رو تامین شده نمی تواند، بل که روز تا روز به فراختر شدن شکاف های ساختاری اجتماعی می انجامد.
عزیز آرینفر
ادمین④
نویان دخت
سویدن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است