هنوز با زنان در عربستان مانند برده‌ها رفتار می‌شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۳۹۶/۴/۱۹ کد خبر: 135672 منبع: پرینت

یک فعال زن عربستانی که به علت رانندگی در این کشور زندانی شده بود، گفت سال 2017 است و هنوز با زنان در عربستان مانند برده ها رفتار می شود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت منال شریف که به علت نقض ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان نه روز زندانی شده بود، گفت تا امروز با زنان در این کشور مثل «برده» رفتار می شود. با اینکه زنان می توانند گواهینامه رانندگی بگیرند، اما به این علت که از نظر قانونی تحت قیمومت هستند، اجازه رانندگی ندارند.

منال شریف در دهه 20 ساله زندگی اش، مهندس امنیت رایانه بود. وی نخستین زن سعودی است که به عنوان مشاور امنیت آی تی مشغول به کار شد. وی یک دهه در شرکت نفتی آرامکو عربستان فعالیت می کرد.

منال شریف در گفتگو با دیلی میل استرالیا گفت: «...برای دختران و زنان در عربستان بسیار دشوار است که بدون اجازه قیم شان کاری انجام دهند.»

این زن 38 ساله، سال 2011 تصویری ویدئویی از رانندگی خود در خیابان های شهر خُبَر در یوتیوب قرار داد که فقط در یک روز، بیش از 700 هزار بار مشاهده شد.

او به مرگ تهدید و متهم شد که سلامت روانی ندارد. وی پس از زندانی شدن، حضانت فرزندش، شغلش و خانه اش را از دست داد.
او با همسر دوم و پسر کوچک ترش برای اقامت دائم به سیدنی مهاجرت کرد.

منال که فعال مدافع حقوق زنان است، در مجله تایم به عنوان یکی از «100 فرد تاثیرگذار در جهان» معرفی شد. وی جنبش موسوم به Women2Drive را راه اندازی کرد؛ جنبشی که از زنان می خواهد برای دریافت گواهینامه رانندگی تقاضا کنند، و در صورت رد تقاضا، شکایت کنند.

عربستان تنها کشور جهان است که در آن، زنان ، اعم از سعودی و خارجی، حق رانندگی ندارند. با اینکه حکم قانونی برای ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد، پولیس، احکام مذهبی را در کشور اجرا می کند.

یک زن سعودی دیگر در سال 2011 به علت نقض ممنوعیت رانندگی به ده ضربه شلاق محکوم شد. اما با توجه به محکومیت بین المللی، این حکم لغو شد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زنان
عربستان
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است