مردم و حکومت باید همکار باشند تا امنیت بیاید
تا زمانیکه ملت با حکومت همکار نباشد، تامین امنیت بوجود نمی آید. چنانچه شاهدیم که روز بروز نگرانی ها زیاد می شود. رییس جمهور هم در طول دو سال، نه با رای مردم سرکار آمده و نه به رای آنها توجهی کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۷    ۱۳۹۶/۴/۱۹ کد خبر: 135681 منبع: پرینت

پایتخت نشینان بر این باور هستند که حمله های هراس افکنانه بزرگ، در شهر از سوی گروه های هراس افکن، از ولسوالی های کابل سازمان دهی می شوند. آنان می افزایند با وجود وعده های فراوان مقام های امنیتی، هنوز هم، جلو فعالیت های طالبان و گروه های مخالف مسلح دولت در حومه های کابل گرفته نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید نقیب الله هاشمی عضو شورای ولایتی کابل، در برنامه «محور» گفت: شکی نیست که مردم کابل، حالت های سخت و دشواری را در این شهر پشت سر گذرانده اند و ماهی نبوده است که کابل، شاهد حوادث خونینی نباشد. ماهی نبوده است که در ولسوالی ها حوادث دلخراشی صورت نگیرد. بخصوص بعد از حوادث چهار راه زنبق و تظاهرات مردم و بالاخره بر سر جنازه عزیران ما که انفجار صورت گرفت. مردم عزیز کابل نگران بودند که کدام حالت ها در افغانستان آمده بود و چقدر مردم مشکل دیده اند. از لحظه ای که احتمالات بحران در کابل می رفت و مردم عزیز سخت نگران بودند همه مسوولان در تلاش بودند که یک راه حل پیدا کنند. شما دیدید که رییس جمهور در کدام حالت بود، رییس اجرایی در کدام حالت بود، نگرانی مردم به چه حالت بود، در حالی که همیشه نماینده های منتخب مردم کابل، چه در شوراهای ولایتی و دیگر نهادها، اظهار می کنند که فاصله حکومت با ملت دور شده است. دیوار سیمانی و سیم خاردار در بین آنها وجود دارد.

وی، ادامه داد: تا زمانی که ملت با حکومت همکار نباشد، تامین امنیت بوجود نمی آید. چنانچه شاهدیم که روزبروز نگرانی ها زیاد می شود. رییس جمهور هم در طول دو سال، نه با رای مردم سرکار آمده و نه به رای آنها توجهی کرده است. اما بعد از اینکه کابل به بحران رفت، بالاخره در تلاش شد که چطور می تواند یک راه و گزینه ای درست کند. می بینیم که رییس جمهور بعد از سه سال وکلای شورای ولایتی را به ارگ می طلبد، و این موضوع قبلا تکرار نشده است و این کاری بس اشتباه بوده است. رییس جمهور وکلای سنا و پارلمان و متنفذین قوم را می طلبد که راه حل این بحران چیست. در طول این دو سال تلاش فراوانی هم داشتیم که با رییس اجرایی ملاقات کنیم اما متاسفانه وی هم این زمینه را ایجاد نمی کرد. همه اینها باعث شد که نتوانیم امنیت را به سوی بهتری پیش بریم و دشمنان از این وضعیت سوء استفاده کردند.

هاشمی، در خصوص اقداماتی که برای مشکل کابل انجام شده بیان داشت: در حال حاضر ما از نیروهای امنیتی خود تشکر می کنیم که واقعا قربانی می دادند. آنها پلان اساسی و مکانیزم درست نداشتند و به همین دلیل کابل روزبروز به بحران می رفت. حالا خوشبختانه بحث پلان جدیدی است که طرح شده تا برای تامین امنیت مورد استفاده قرار بگیرد. در زون فرقه یکصد و یازده که رییس اجرایی و نمایندگان شورای ولایتی نیز در آنجا بودند، قوماندانی کابل، رییس امنیت ملی کابل و مسوولین فرقه یکصد و یازده هم حضور داشتند، بحث بر سر این کردند که چطور می توانیم کابل را از این حالت بحرانی نجات دهیم. کابلی که هر لحظه شاهد انتحار و انفجار است و ولسوالی که حداقل مردم عزیزش، در امن نمی توانند زندگی کنند. در این جلسه یک همکاری و تشریک مساعی اعلام کردند که یک نهاد انتخابی است و می تواند نیروهای امنیتی را کمک کند و یک پل ارتباطی بین مردم و حکومت باشد. این مسوولیت باید اجرا شود تا بتوانند در تامین امنیت تلاش کنند.

وی، ادامه داد: نکته دوم تجدید نظر در پلان امنیتی است. در طول سی سال، پلان های فرسوده و کهنه ای بود که پیش می رفت و دشمن لحظه به لحظه و ماه به ماه در همان پلان، تجدید نظر می کرد اما از ما همان پلان فرسوده سابق بود و نمی توانست برنامه ای گرفته شود و در پلان های امنیتی تجدید نظر شود که بسنجند در اینجا تهدیدات در کجا است، نقاط ضعف در کجا است؟ چطور می توانیم نقاط ضعف را به قوت بدل کنیم، قوت را به فرصت تبدیل کنیم تا مردم کابل در امن زندگی کنند. برنامه و پلان باید بتواند تغییرات مثبت در سطوح پولیس یا امنیت ملی، بوجود بیاورد. ام متاسفانه روی تغییرات به طور منظم کار نمی کنند. می بینیم قوماندان امنیه کابل که جدیدا روی کار آمده است لحظه به لحظه شورای ولایتی را فرامی خواند، لحظه به لحظه با قوماندان های ولسوالی ها و آمرین حوزه ها جلسه دارند در حالیکه در گذشته چنین برنامه هایی نداشتیم. یعنی این تغییر قوماندان امنیه مثبت بوده است و باید این تغییرات صورت گیرد.

وی، فساد را از عوامل ناامنی می داند و در این مورد می گوید: شکی نیست یکی از تهدیداتی که ما را به خطر انداخته است و باعث شده تا امینت بجود نیاید، فساد است. تغییر مثبت در سطوح پولیس و اردو، ضامن این می شود که حداقل از فساد جلوگیری شود، وقتی استخدام افراد مسلکی و مخلص در وطن وجود داشته باشد خودش این تضمین را می کند که از فساد جلوگیری شود و یک نوع تامین امنیت می شود. فساد، افراد غیر مسلکی، افراد مسلح غیر مسوول چالش هایی هستند که حکومت را به بحران می برد و عدم تامین امنیت می شود. حکومت باید بر سر این موضوع به طور جدی کار کند تا بتواند امنیت را تامین کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
ملت
نظرات بینندگان:

>>>   لطف الله،بيش از سيصد سال است كه پشتونها در افغانستان حكومت ميكنند و درين مدت هرچه جنايت و جنگ و قتل و غارت و عقب ماندگى و پس مانى و جهل و نادانى و وطن فروشى بوده توسط پشتونها صورت گرفته است تنها در همين مدت ممكن سه سال بدست تاجكها افتيده باشد ديگر سراسر شما پشتونها حاكم بوديد اما درين سه سال هم شما پشتونها بوديد كه كشتيد و جنايت كرديد، افشار را در يك شب تاريك سياف غارت كرد و همه باشندگان افشار را قتل عام كرد، تنها گلبدين در يكروز ٢٥٠٠ راكت كور را بالاى خانه هاى مردم انداختند و هزار ها خانه را ويران كرد و شهر زيباى كابل را به ويرانه تبديل نمود، حفيظ الله امين و كارمل و نجيب به مليونها انسان را كشت و مليونهاى ديگر را مهاجر ساخت، كرزى كه رهبر طالب ها است چقدر جنايت كرد و حال اتمر و استانكزى و غنى كه بنام داعش جنايت ميكنند و صدها انسان را ميكشند و ولايات شمال را نا أمن ميسازد همه پشتون اند، اگر راست ميگويي اقلا يك جمله راجع به جنايات شان بنويس نه اينكه خاك پوشى كنيى

>>>   لطفا نگاه تان را اصلاح کنید!!
توجه لطفا بخوانید: بنده با انتقاد فراوانی که از دولت موجود دارم حرف های رئس جمهور محترم را بسیار دقیق میدانم و نظرم به شخص ایسان مثبت است. سخنان رئیس بیان گر این است که ایشان مشکلات جامعه افغانستان را خوب درک نموده است. چه بگویم جامعه ما از ده هایی قبل و یا از قرن های گذشته در میان مردم ما و حکومت رابطه منفی و غیر عادلانه و نبود حاکم بوده مردم ما با اینکه کمی به سوادشان افزوده شده باز هم منفی نگر و نگاه غیر واقیت گونه دارند و مسایل و مصالح کشور را خوب درک نمی کنند. شما مردم عزیزم کشورم بدانید تمام کشورهای عمده جهان از جمله همسایگان ما به کشور ما به عنوان یک لقمه آماده شده می بینند نمی خواهند کشور ما آرامش ببیند چون اگرافغانستان آرامش یابد کالاهای که در هیچ کشور جهان جای ندارد به کشورما میاید این همسایه ما در مورد ما نگاه پلیدانه دارند. در کل تلاش کنیم نگاه خود را اصلاح کنیم اعتماد به یکدیگر داشته باشیم اعتماد به بیگاه هلاکت و نابودی ما و جامعه ما را در پی دارد ما باید به یکدیگر اعتماد کنیم ما از سر زمین تمدن کهن و غنی افغانستان عزیز هستیم باید با نگاه درست خانه خودافغانستان را درست کنیم ما میتوانیم ای بزرگوران ای دوستان دلم خون است از دست همسایه های ....!!
رضاورس بامیانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است