آب های افغانستان و سالانه 200 ملیارد دالر عواید آن
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۰    ۱۳۹۶/۴/۱۹ کد خبر: 135684 منبع: پرینت

افغانستان در مجموع ۱۸ ملیارد متر مکعب آبهای زیر زمینی دارد که سالانه ۳ ملیارد متر مکعب آن مصرف می شود و همچنان سالانه ۵۷ ملیارد مترمکعب آبهای رو سری که توسط رود خانه ها بر اساس بارندگی ها به وجود می آید دارد.

از جمله ۵۷ ملیارد متر مکعب آب های افغانستان فقط ۱۸ ملیارد متر مکعب آنها در افغانستان استفاده می شود و ۳۹ ملیارد متر مکعب آن به کشور های همسایه طور رایگان می رود.

در حالیکه قیمت فی متر مکعب آب در سطح جهانی ۱. ۵ یک اعشاریه پنج دالر می باشد.
اگر حکومت افغانستان بتواند تنها آبهای افغانستان را بر کشور های همسایه بفروش برساند سالانه ۶۰ ملیارد دالر بدست بیاورد.

این در حالی است که تمامی مصارف حکومت افغانستان سالانه ۱۰ ملیارد دالر می باشد.

اگر حکومت افغانستان بتواند آب های افغانستان را در داخل افغانستان به مصرف برساند ۷ ملیون افراد بیکار به کار گماشته می شود و سالانه می تواند الی ۲۰۰ ملیارد دالر عواید داشته باشد که می یتواند افغانستان را خود کفا سازد، در این حالت افغانستان از یک کشور مصرفی به یک کشور صادراتی تبدیل می شود و همچنان از یک کشور کمک گیرنده به یک کشور کمک کننده نیز تبدیل می شود.

در مجموع کشور هایکه دارای اقتصاد عالی هستند، امنیت شان تامین و از اعتبار والای جهانی برخوردار می باشد و اتباع شان می توانند سفر های بدون ویزه را بخاطر تجارت و سیاحت در اکثراً کشور های مترقی جهان داشته باشند.

ایران و پاکستان سالانه الی ۳۰۰ ملیارد دالر از کشت و زراعت آبهای افغانستان و ترکمنستان بیش از ۱۶۰ ملیارد دالر سالانه از تولید برق آبهای افغانستان دارد.
افغانستان میتواند در بدیل آب های خود از کشور ترکمنستان برق، از کشور ایران نفت و از کشور پاکستان دهلیر ترانزیتی بگیرد

پرویز بشرمل


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آب
نظرات بینندگان:

>>>   ملیاردر شدیم

>>>   ای گفتی جان برادر
کو گوش شنوا؟
همسایه های افغانستان سالهاست سر دسترخان ملت مظلوم افغانستان نشسته اند، لیکن در کمال بیشرمی و وقاحت خود را میزبان و افغانها را مهمان می دانند. همیشه از هزینه هایی که حضور مهاجران در این کشورهای همسایه ایجاد کرده اند نالیده اند.
خودشان اب های شیرین خود را قطره ای به ممالک عربی انهم در بسته بندی های شکیل می فروشند.
اما دولتمردان مزدور و خاین ما مصروف به اختطاف و کشتن ملت خوداست.

>>>   جناب بشرمل ، شما درست فرمودید ، کو گوش شنوا که بتواند از این گنج خدا دادی استفاده شایان نمایند و الان که در کشور نابغه جهان رو داریم که مفت نمی آرزد ، اگه حکومت داشتیم که برای خلق خدا کار و فعالیت می کرد و الان دست دولت در جیب خودش بود راست راست سوت می زد نه این که سالهای سال دست گدایی و خودشه پیش این و ان کوچک کند و غرور افغانستانی ها رو له کند .

>>>   نوشته اید 18 میلیارد متر مکعب از آب های در داخل افغانستان است و 39 میلیارد به سه کشور می رود . یعنی یک سوم آن در کشور خودتان مصرف می شود و دو سوم آن خارج می شود .
پیشنهاد می کنم فعلا تا زمانی که پاکستان و ایران و ترکمنستان آن مبلغ سالیانه 460 میلیارد دلار را به شما می دهند به همان یک سوم خودتان قناعت کنید و 153 میلیارد دلاری که با یک سوم این آب ها در آمد دارید بسازید خدا کریم است . در ضمن اگر وقت کردید در جستجو گر کامپوتر خود بنویسد دریاچه هامون یا بنویسید بی آبی در سیستان عکس ها را نگاه کنید ،گزارش ها را بخوانید بعد صورتحساب بفرستید چشم ایران سهم خودش را از این در آمد 460 میلیارد دلاری پرداخت می کند .فقط قبلا به ما بگو میلیارد چند تا صفر داره ؟

>>>   بـه برادر ایرانی : نوشته اید 18 میلیارد متر مکعب از آب های در داخل افغانستان است........
امریکا وسایر کشورهای صنعتی نظام طبعی طبیعت رابا گاز های گلخانه ئی شان تغیر داده اند آنها باعث خشکسالی ها درمناطق جهان شده اند > افغانستان چیزی که موجود دارد مطابق یا اضافه از قرارداد سالها آب بطرف شما جریان داشته .
آیا درست است که شما بر ای کویت آب شیرین می فروشید؟؟؟ اگر درست است حتما میدانید ملیارد چند صفردارد !
ر

>>>   بـه برادر ایرانی : نوشته اید 18 میلیارد متر مکعب از آب های در داخل افغانستان است........
!
من درجستجوی گوگل نوشتم کم آبی در سیستان خیلی مناظر بدی آمد اما سد های افغانستان که صرف به نام است تاحال تحت مطالعات وسروی هستند تاحابل به ذخیره آب شروع نکرده اند که باعث آن کمی آب گردد خدامیداند این سدها ده سال بعد اکمال میشوند یا مانند سلما چهل سال بعد ؟
مشکل اصلی خشک سالی عمومی است نه سد های خیالی افغانستان !

>>>   اقای غنی به وطن که خدمت نکردی حداقل ابهای مارا بر دیگران نفروش.چرا بند پخش اباد ولایت فراه رانمیسازی.ابش میره به دریاچه هامون ذخیره میشه.درخاک ایران زابلی ها استفاده ازش میکنه.بگو ایران سالانه چقد پول بابت اب فراه رود بهت میده.
سلیمان از فراه جان

>>>   خخخخخ نویسنده طنز پرداز خوبی است یا بکل فاقد سواد است و جمع و تفریق نمیداند
کل درآمد سالانه نفتی ایران با دهها پالایشگاه و آنهمه تاسیسات پتروشیمی با کلی اما و اگر سالانه دست بالا ۷۰ میلیارد دلار است ، آنوقت درآمد آب افغانستان میتواند این مبلغ عظیم باشد ؟
بودجه سالانه ایالات متحده آمریکا با آن عظمت سالانه در حدود ۱۱۰۰ تا حداکثر ۱۲۰۰ میلیارد دلار است ، آنوقت در آمد سالانه افغانستان تنها از فروش آب ۴۶۰ میلیارد دلار درسال باشد یعنی از مجموع کل بودجه سه کشور ایران و پاکستان و نرکمنستان بیشتر و تقریبا نصف بودجه ایالات متحده خواهد بود !!!
متاسفانه این مقاله تنها بقصد عوامفریبی نوشته شده و امیدوارم در گرفتن سالانه ۴۶۰ میلیارد دلار از ۳ کشور فوق موفق باشید
فقط لطفا اول بگویید یک میلیارد چند عدد صفر دارد ؟

>>>   مثل اینکه پولهای دریافتی از آل یهود(سعود) و آمریکابرای مزدوران شبکه اطلاع رسانی هر روز اثر بهتری دارد و این گروه ... به این زودی از تخریب روابط بین ملت افغان و ایران دست بردار نیستند.
نویسندگان بی سواد و خیال پرداز این شبکه هر روز موضوع آبهای افغانستان را به شکل های مختلف با آب و تاب می نویسند.
این افرادهمان سربازان آمریکا و آل یهود هستند که با تفرقه بین مسلمانان در خدمت استکبار هستند.
آقای نویسنده بی سواد،فکر می کنید که با بحث آبهای افغانستان و شاخ و شانه کشیدن برای مردم ایران بر قدرت و استقلال افغانستان اضافه می کنید.
شما اگر توان و جرئت بیان حقایق کشور خودتان رادارید، در خصوص معادن اورانیوم ولایت هلمند و در لشکرگاه مطلب بنویسید و تحقیق کنید. این معدن بزرگ را دولت انگلیس و یا به قول شما مزدوران بریتانیای کبیر بدون رداخت هزینه های دولتی به غارت می برد. حتی کارگزان این معدن هم از مردمان بدبخت آسیایی و هندی تامین می شوند تا مبادا اسرار آنها لو برود.
شما اگر جرئت دارید از معادن اورانیوم واقع د رولایت کنر تحقیق کنید که آمریکایی ها غارت می کنند. البته از اینکه آمریکایی ها برای خودشان در کشور شما میدان هوایی مستقل و بدون کنترل دولت شما دارند،خیلی صحبت نمی کنیم.
از نظر شما شبکه محترم اطلاع رسانی در حال حاضر تمام مشکلات مملکت شما حل شده و در آنجا کاملا گل و بلبل است و فقط مشکل اصلی همان آبهای روان شده به سمت ایران است. نویسنده بی سواد این مقاله آنقدر اطلاعات ندارد که بتواند در آمد ادعایی خود را از آب های افغانستان را بدرستی ارزیابی کند. البته ما در ایران از همین امروز تمام طرح های تامین آب شرب و کشاورزی را تعطیل می کنیم و ممتظریم تا از افراد بی سواد مانند نویسنده مقاله آب بخریم.

>>>   من نمیدانم چرا همه چیز را می خواهیم خیلی فوری سیاسی و امنیتی کنیم حرف سر این نیست که افغانستان در کشور خودش سد بسازد یا نسازد این حیطه حاکمیتی دولتمردان افغانستان است و رییس جمهور ایران یا هر کس دیگر نمی تواند در این زمینه دخالت مشروع بکند . اما آنچه من از سخنان روحانی فهمیدم بحث زیست محیطی بود و حرف درستی هم هست مسایل زیست محیطی مرز نمی شناسد . کم آب شدن دجله و فرات 14 استان ایران را تحت تاثیر قرار داده است و مردم را به زحمت انداخته است . اتفاقا ایران خودش یکی از کشور هائی است که با سد سازی های بی رویه و چرخاندن سرشاخه های رود های داخلی به زیست بوم خود آسیب رسانده است دریاچه های داخلی همه یا مرده اند یا در حال مرگ تدریجی هستند . خوب چه اشکالی دارد در سرزمین افغانستان از این تجربه ها که برای ما هزینه ها و طبعا فایده های زیادی هم داشته است برای مدیریت آب های سرزمینی خود استفاده کنند . حتما باید همان اشتباه ها که ما کردیم مرتکب شوند و بعد به فکر چاره باشند . مسئله این است : ما ناچار از مهار و مدیریت آب های سرزمینی خود هستیم اما در قبال محیط زیست هم مسئو ل هستیم چگونه باید کار را پیش ببریم که بیشترین فایده را داشته باشد . حالا این چه مسئله ای است که آن را ابزاری بابت تفرقه اندازی می کنید . نه ایران بدون هیرمند می میرد و نه افغانستان می تواند همه این آب را در سرزمین خود استفاده کند . فعلا که کم بارشی و خشکسالی هر دو طرف را از آب بی نصیب گذاشته است . مواظب جوانان با استعداد افغانستان باشید که فکر و ذهنشان به سوی غرب جریان پیدا کرده است . جریان رود را می توان با سد بست اما جریان فکری که از غرب به سوی ایران و افغانستان جاری است و جریان دل هایی که به سوی غرب در پروازند هزار و یک ترفند هوشمندانه طلب می کند که از جریان آن اندکی کاسته شود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است