رویدادهای ترکیه در دوشنبه 19 سرطان 96
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۳    ۱۳۹۶/۴/۲۰ کد خبر: 135701 منبع: پرینت

** رجب طیب اردوغان و الهام علی اوف روسای جمهوری ترکیه و آذربایجان شامگاه یکشنبه در حاشیه این کنگره بدون حضور خبرنگاران در کاخ هوبر استانبول دیدار و مذاکره کردند.

** رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در بیست و دومین کنگره جهانی نفت در استانبول گفت: ترکیه که پیش از این به عنوان مرکز تلاقی تمدن ها شناخته می شد، اکنون توسط کارشناسان انرژی به عنوان جاده ابریشم انرژی نام گذاری شده است.
بیست و دومین کنگره جهانی نفت از دیروز با حضور 50 وزیر و بیش از 500 مسئول و نماینده از شرکت های پیشرو در زمینه انرژی در استانبول ترکیه آغاز به کار کرده است.

** برات آلبایراک وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه امروز طی سخنرانی در بیست و دومین کنگره جهانی نفت در استانبول، با اعلام خبر ارتقا ظرفیت انتقال گاز طبیعی کشورش به 11 میلیارد متر مکعب تا سال 2023؛ از ترکیه به عنوان کشوری پیشتاز در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به خصوص در عرصه انرژی یاد کرد.

** از سوی دیگر رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این کنگره از ترکیه به عنوان یکی از شرکای مهم آمریکا در منطقه یاد کرد که گذرگاه مهم انرژی جهانی محسوب می شود.

** همچنین مولود چاووش‌ اوغلو و رکس تیلرسون وزرای امور خارجه ترکیه و آمریکا نیز شامگاه یکشنبه در حاشیه این کنگره در ضیافت کاری بین هیات ها در کاخ دلمه باغچه استانبول دیدار و در خصوص تحولات سوریه، مبارزه با تروریسم و بحران میان قطر و برخی کشورهای عربی بحث و تبادل نظر کردند.

** عوامل پ.ک.ک در بخش چوپان پینار منطقه یوکسک اوای استان حکاری به محل کارگاه و کاروان حمل ماشین آلات صنعتی و عمرانی حمله کردند که در جریان آن علاوه بر کشته شدن چهار غیرنظامی، یک تن دیگر نیز مجروح شد.
از سوی دیگر در جریان درگیری ارتش ترکیه با پ.ک.ک در استان بیتلیس، خودرو نظامی متعلق به پولیس مرزی ترکیه در مسیر تاتوان ـ هیزان در اثر انفجار بمب کنار جاده ای دچار حادثه شد و 2 سرباز ارتش ترکیه کشته و یک غیرنظامی مجروح شدند.

** جان باس سفیر آمریکا در ترکیه، با اشاره به حملات توپخانه ارتش ترکیه به مواضع حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه (ی.پ.گ) در شمال این کشور، گفت که ترکیه به طور قطع حق دفاع از خود را دارد ولی در حال حاضر اولویت باید عملیات آزادسازی رقه باشد.
ترکیه ضمن اعزام نیروی نظامی و تجهیزات به مرزهای کیلیس مقابل کانتون عفرین در شمال سوریه که در کنترل نیروهای کرد ی.پ.گ قرار دارد، چند روز پیش این منطقه را گلوله باران کرد.

** 142 نفر با دستور دادستان کل ترکیه در شهرهای مختلف این کشور به اتهام همکاری با گروه گولن و استفاده از نرم افزار بایلوک طی دیروز و امروز دستگیر شدند.
وزیر دادگستری ترکیه تعداد افراد مرتبط با گروه فتح الله گولن را نزدیک به 168 هزار تن و تعداد افراد زندانی شده در این زمینه را 50 هزار تن اعلام کرد.

** کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه امروز در پایان راهپیمایی 24 روزه و 450 کیلومتری از آنکارا تا استانبول و در اجتماع هزاران نفری حامیانش در میدان مال تپه استانبول بار دیگر اعلام کرد: برای نمایندگان و روزنامه نگاران دربند راهپیمایی کردیم و این اولین قدم ماست.
راهپیمایی اعتراضی 450 کیلومتری رهبر و اعضای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که از شهر آنکارا آغاز شده بود، روز یکشنبه پس از 24 روز در منطقه مال تپه شهر استانبول پایان یافت.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است