با حکومت دو سره به اجماع نمی رسیم
رهبران حکومت وحدت ملی، می دانند که ما را کسی دیگر تعیین کرده است نه مردم. اپوزیسیون هم می داند تا خارجی ها در افغانستان باشند هیچ کسی نمی تواند این نظام را سقوط دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۰    ۱۳۹۶/۴/۲۰ کد خبر: 135726 منبع: پرینت

ارگ ادعای نماینده ویژه سازمان ملل متحد را رد کرد، ریاست جمهوری می گوید که در تمامی مسایل ملی و بین المللی اجماع سیاسی موجود است. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری همچنان گفته است که اصلاحات همه جانبه در مشوره با مردم و جریانات سیاسی روی دست گرفته شده است. نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان هفته گذشته در یک نشست ویژه در نیویورک گفته است که نشانه هایی وجود دارند که نشان می دهند اجماع سیاسی گسترده در افغانستان در حال شکستن است. این در حالی است که معاون اول ریاست جمهوری، معاون دوم ریاست اجرایی وزیر امور خارجه و والی برحال بلخ ناراضی از حکومت هستند و ایتلافی را در این نزدیکی ها شکل داده اند. استدلال اکثریت شان هم موراد سیاسی و تنش های گروهی است. اما در این میان چه کسی به چشم مردم و متحدین بین المللی افغانستان خاک می زند؟ ادعای نماینده سازمان ملل متحد درست است یا حکومت وحدت ملی؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: معمولا در تمام دنیا اجماع سیاسی، همیشه در یک نقطه و در یک خط، نمی باشد، در اجماع سیاسی دیدگاه های متفاوت وجود دارد. اما بهترین راهبرد برای یک نظام و برای استحکامش، اجماع ملی است. متاسفانه در حال حاضر، علاوه بر اینکه در افغانستان اجماع سیاسی وجود ندارد، اجماع ملی هم وجود ندارد. به باور من افغانستان را دوست داریم و باید حقایق را انکار نکنیم آنچه که حقیقت است را بگوییم. در حال حاضر کشور عزیز ما افغانستان که تن و وجود ما است به مرض های گوناگونی گرفتار است. اگر درست مدیریت و جلوگیری نشود، این مرض ها به مرض های مزمن سرطانی تبدیل می شود. که جلوگیری از آن مشکل خواهد بود. نبود امنیت، بیکاری، اقتصاد ضعیف و ورشکسته، نبود اعتماد ملی، قانونمند نبودن نهادهای حقوقی، روابط شکننده با همسایه ها و کشورهای دیگر، نبود اعتماد بین المللی نبود حمایت بین رهبران و مسوولان حکومت وحدت ملی، خودکامگی، خودباوری، خودسری، از همه ادارات، از ریاست جمهوری گرفته تا پایین اینها یکی پی دیگری، دست به هم داده اند و باعث تشویش مردم شده اند، باعث این شده اند که نماینده سازمان ملل متحدبا جرات به شورای امنیت ملل متحد بگوید که اعتماد ملی و اعتماد میان رهبران افغانستان در حال پاشیدن است. حکومت این مشکلات را قبول نمی کند. چرا که اگر بپذیرد، برای این دولت کاسه ای نمی ماند.

وی، معتقد است، مشکلات زیادی دامنگیر افغانستان است و افزود: حکومتی ها تصور می کنند که هر آنچه را که می گویند مردم باور می کنند. حکومت آمار می دهد که ما بیست جلسه با شورای ملی و شصت جلسه با فلان شورا برگزار کرده ایم باید گفت که نتیجه این نشست ها چه شده است؟ آیا امنیت آمده است؟ اقتصاد بهتر شده است؟ خیر. حکومتی را که در اوایل جان کری ساخت، بر این باور بود که از مشارکت گروه های مختلف به یک وحدت ملی تبدیل می شود اما متاسفانه این حکومت دو سره بجای وحدت ملی، باعث شقاق و نفاق وحدت ملی شد. حکومت دو سره هیچ وقت نمی تواند به سر منزل مقصود برسد، حتما شکننده است، چرا که انسانها جاه طلب و قدرتمند هستند. با این وضعیت چطور می توانیم در افغانستان اجماع سیاسی داشته باشیم. تجربه نشان داده است که همیشه مسوولین بلندپایه دولتی، به رضا و رغبت به انصاف و به اخلاق سیاسی، قدرت را میان هم تقسیم نمی کنند. حالا از طرف گروهی وقتی که بر حکومت فشار وارد شده است، وقتی که گروهی پیدا شده است تهدید کرده است مردم با خود می گویند که شاید این دولت آنها را مجازات کند اما باید گفت که این دولت چنان بیچاره است که هر روز اشرف غنی جلسه دایر می کند و صد نفر را می خواهد و فکر می کند که آنها را می خرد. اما بایدگفت که این کارها فایده ندارد.

سعیدی، در ارتباط با اپوزیسیون ها در افغانستان بیان داشت: هر کسی که به قدرت می رسد، به شمول اشرف غنی و عبدالله فکر می کند که این راهی که می رود درست است. حالا این حکومت با این راه غلطی که می رود و گمان می کند درست است، از هر طرف افرادی پیدا می شوند و چنان از وی امتیاز گیری می کنند که حتی کلاهی برای خودش هم باقی نمی ماند. وقتی که یک حکومت برآمده از آرای مردم و یک حکومت ملی باشد، همیشه شکایت ها ملی و مردمی می باشد و همچنین نهادهای اپوزیسیون هم که باورمند به ارزش های ملی باشند به ملت مراجعه می کنند. اما در افغانستان متاسفانه رهبران حکومت وحدت ملی، هم می دانند که ما را کسی دیگر تعیین کرده است نه مردم. اپوزیسیون هم می داند که اگر آن، کسی دیگر باشد ما هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم. تا خارجی ها در افغانستان باشد هیچ کسی کودتا هم نمی تواند، این نظام را سقوط هم نمی توانند بدهند.

این آگاه سیاسی ادامه داد: بنابراین مردم افغانستان مرجع قبول طاعت و عبادت خود را بعد از خدا آمریکا و اروپا می دانند. پس حکومت هم بر این عقیده است که تا وقتی آمریکا باشد هیچ کسی نمی تواند وی را از حکومت به در کند. اپوزیسیون هم می گوید تا وقتی که آمریکا باشد نمی توانم حکومت را از جایش تکان دهم. این قانون نانوشته در کشور ما وجود دارد.

سعیدی، معتقد است، براندازی این نظام در حال حاضر به نفع و صلاح کشور نیست و افزود: این نظام نسبت به نظام طالبان و الاقاعده هزار برابر بهتر است، سقوط این نظام، با وجود اینکه من مخالف اشرف غنی و عبدالله هستم به نفع هیچ کسی نیست. کسانی که ایتلاف تشکیل می دهند و چوب انتقاد را می گیرند و در پی براندازی نظام و تشکیل حکومت موقت هستند، باید این جوانب را در نظر بگیرند.

سعیدی، در اخیر گفت: متاسفانه این حکومت وحدت ملی از نگاه قانونی و حقوقی می لنگد، پارلمان از نگاه حقوقی می لنگد، هر سه قوه از نگاه حقوقی می لنگد، بنابراین حکومت، کابینه و همه از نگاه حقوقی می لنگند، وقتی ما قانون سیاسی را تطبیق می کنیم ما خود باید در کفش خود ریگ نداشته باشیم. در حال حاضر لوی جرگه حکومت موقت راه حل نیست. بهترین راه حل این است که به مردم مراجعه شود و مردم هرچه گفتند همان شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
ایتلاف
نظرات بینندگان:

>>>   آقای سعیدی در قسمت از سخنان ات اظهار سخن کرده ای که مرجع قبول طاعت وعبادت مردم افغانستان بعداز خدا امریکاه واروپاه مباشد ،آنقدر خودت را انسان سیاسی میدانی ودر هر مرجع به سخن میپردازی و. این طور سخن ناسنجیده اظهار میکنی خرد وعقلانیت را مگر از دست داده ای ،کوشش نکن به مردم افغانستان توهین نمایی ،یک روزی سرنگونی حکومت را میخواهی وروزی دیگر به توصیف حکومت میپردازی ،خرد سیاسی چنین حکم نمیکند ،،سراسیمه ودست پاچه شدی که چه بگویی تا باشد تلافی اعمال ات را در روز تضاورات نمایی اولآ کمی فکر کن ای مبصر سیاسی وبعآ سخن به زبان نازت اظهار کن .
عبدالله ریحان

>>>   غنی به تیم ائتلاف جدید

بیایید یک ولایت را به طور نمونه بسازید
چند ماه پیش که به مزار شریف سفر کرد خودش به زبان خود اعتراف کرد که مراز شریف یکی از شهر های نمونه در افغانستان است ولی امروز بار دیگر به انها چلنچ میدهد.

حال مطلق دریافتم که این شخص نه متفکر است و نه مغز دارد بلکه یک دیوانه است که برگرده ملت نصب شده است
اما تو بدبخت برای این ملت چی کردی جز اینکه جنگ را به شمال کشور انتقال دادی و تمام تروریستان وحشی را از زندان بگرام رها ساختی تا بروند و جنایت کنند

>>>   همرسانی کنید !
رییس جمهور غنی پست های دولتی تمام سفرا و کارمندان بلند رتبه وزارت خارجه را که از ملیت پشتون است از امتحان اصلاحات اداری معاف و استثنا قرار داد.
سفير افغانستان در آمريكا داكتر محب پشتون
سفير افغانستان در كانادا شينكي كروخيل پشتون
سفير افغانستان در جرمنى علي احمد جلالى پشتون
سفير افغانستان در فدراسيون روسيه كوچى پشتون
سفير افغانستان در ويانا خجسته فنا ابراهيم خيل
سفير افغانستان در خلق چين جانان موسى زى پشتون
سفير افغانستان در پاكستان عمر زاخيوال پشتون
سفير افغانستان در جاپان امين فاطمى پشتون
سفير افغانستان در هندوستان شيدا محمد ابدالى پشتون
سفير افغانستان در استراليا وحيد ويسى پشتون
سفير افغانستان در ايتاليا وحيد عمر پشتون
سفير افغانستان در ناروى شكريه باركزى پشتون
سفير افغانستان در اوردن عبدالله حبيبى پشتون
سفير افغانستان در فرانسه احمد لإله پشتون
سفير افغانستان در مسقط مجنون گلاب پشتون
سفير افغانستان در دوحه قطر فيض الله كاكر پشتون
سفير افغانستان در عربستان سيد جلال پشتون
سفير افغانستان در بلجيم ولى منور پشتون
سفير افغانستان در انگلستان سيد طبيب جواد پشتون
عبدالصمد افغان جنرال قنسل افغانستان در دبى پشتون
جنرال قونسل افغانستان در پشاور پاكستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در كراچى پاكستان پشتون
جنرال قنسل در كويته پاكستان پشتون
جنرال قنسل افغانستان در بن جرمنى پشتون
جنرال قنسل افغانستان در مونشن جرمنى پشتون
جنرال قنسل افغانستان مرى تركمنستان پشتون
جنرال قونسل افغانستان در إستانبول تركيه
قريشى برادر خانم كرزى پشتون
مصدق فقيرى معاون رياست تشريفات پشتون
جنرال قونسل افغانستان نيويارك لطف الله سادات پشتون
معين سياسى حكمت كرزى پشتون
معين اقتصادى عادله راز پشتون
رئیس اقتصادی سروش یوسفزی پشتون
رييس عمومى مالي و اداري صاحب زاده پشتون
رئیس املاک همایون نظامی پشتون
رئیس امور ولایات عبدالله پوپل پشتون
رئيس دوم سياسى هاشمى پشتون
رييس رياست سرحدى و امور امنيتى على خَيل پشتون
رييس رياست اول سياسى سلطان احمد بهين پشتون
رييس رياست پنجم سياسى احمد خالد ذكريا پشتون
رييس رياست امور پارلمانى صاير بريا پشتون
رييس تشريفات جديد تقرر از نزديك اشرف غنى پشتون
رييس رياست انستيتوت دپلوماسى محب سپين غر پشتون
مشاور ارشد وزیر خارجه کبیر فراهی پشتون
مشاور ارشد دوم وهاب آرین پشتون
منبع
مامور بی واسطه

>>>   اقاى بيواسطه يكمى سرت را شور بده بيدار هستى يا خواب ما امروز در قرن ٢١ زندكى ميكنيم ازبشتون كفتن تاجك كفتن هيج جزى بدست نميايد در كشور كه تعصب بوده بطرف بد بختى رفته شايد اش وطن ماست از اتحاد اتفاق صحبت كن هر كشور به احزاب سياسى ملى ضرورت دارد در وطن ما احزاب كروهى زياد است لاف بتاق ميزنند بخاطر قوم قبيله خود اما قوم قبيله اش هم از ايشان روز خوش ندارند بس بيايد باهم يكجا شويم در مقابل ايشان !
با احترام منبع با واسطه

>>>   آنچه رئیس جمهور غنی ممکن ساخت، انجام داد، در حال انجام دادن است و انجام خواهد داد:
1. کار ساخت پروژه تاپی آغاز شده است.
2. دولت افغانستان برای نخستین بار در مصرف بودجه انکشافی رکورد شکستاند.
3. دولت افغانستان در جمع آوری عواید نسبت به تمام سالهای گذشته رکارد شکستاند.
4. عواید افغانستان به معیار های بانک جهانی و صندق بین المللی وجه ی پول برابری نمود.
5. عضويت افغانستان به تجارت جهاني( خيلي كشوها مثلا ايران، فقط آرزویش را دارد..)
6ذخاير ارزی افغانستان از صفر به ده میلیارد دالر امريكايى رسیده است.
7. بانک جهانی رشد اقتصادی افغانستان را در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲ ٪ پیش بینی کرده در حالی که قبلا صفر بود.
8. کار ساخت کاسا 1000 آغاز شده است.
9. بند سلماافتتاح شد.
10. ختم فاز دوم بند آبی کمال خان ولایت نیمروز.
11. بندر چابهار بر روی تاجران افغان گشوده شد.
12. کار ساخت پروژه توتاب آغاز شده است.
13. تولید گاز و نفت افغانستان چهار برابر شده است.
14. کار ساخت نخستین بازار بورس سنگ‌های قیمتی افغانستان آغاز شده است.
15. آغاز سرك كه بدخشان را با چين وصل ميكند که راه لاجورد ناميده ميشود.
16. کار روی ساخت بیست بند آبی در کشور آغاز شده است.
17. خط آهن هرات - خواف فاز آخرش در آستانه ریل گذاری است.
18. میلیون‌ها دالر در کمیته‌ی ملی تدارکات افغانستان صرفه جویی شده است.
19. فابریکه سمنت جبل السراج فعال شده و دو فابریکه ساخت سمنت در هرات و سمنگان به علان گذاشته شده است.
20. جاده خوست - گردیز تکمیل شد است.
21. ساخت خط ریل پشاور - جلال آباد روی دست گرفته شده است.
22. کار ساخت سرک دوم جلال آباد - کابل آغاز شده است.
23. کار ساخت قصر تاریخی دارلامن آغاز شده است.
24. تعمير وزارت دفاع، وزارت داخله، شورای ملی و وزارت پارلمانی افتتاح شدند.
25. بانک جهانی تعهد نموده است که به کمک های خویش به افغانستان ادامه می دهد.
26. بانک جهانی برنامه های دولت افغانستان را موثر دانسته و آنرا حمایت می کند.
27. شفاف ترین امتحان کانکور تاریخ افغانستان تدویر یافت.
28. پاسپورت های افغانستان جدید شدند و این روند جریان دارد.
29. مشکلات اقتصادی کارگران افغان در کشورهای عربی از جمله عربستان سعودى حل گردید.
30. پلان پنج ساله امنیتی برای کنفرانس ورسای تهیه و ترتیب شد و مورد تاييد جامعه بين المللى قرار گرفت.
31. برای نخستین بار نیروهای هوایی افغانستان فعال گردید و چندین فروند طیاره جنگی در اختیار دارند.
32. بیش از صد پيلوت در داخل و خارج کشور آموزش دیده اند.
33. کار ساخت بند پلتوی پکتیکا از بزرگ ترین بند های آبگردان کشور آغاز می شود.
34. وزارت زراعت افغانستان ماستر پلان کاری وسیعی را تهیه نمود.
35. برای حفظ جنگلات گفتگوها با کوریایی جنوبی آغاز شده است.
36. کار ارتباط افغانستان به اروپا از طریق راه لاجورد در آستانه ی نهایی شدن است.
37. ده ها میليون دالر از قرضه های نوی کابل بانک به دولت برگشتانده شد.
38. شورای امنیت جمهوری اسلامی افغانستان از حالت بی کاره به یک نهاد تاثیرگذار و موثر تبدیل شد.
39. طالبان به دو گروه تقسیم شده اند و حزب اسلامى با دولت وارد صلح شد.
40. تعریف واضح از دوست و دشمن کرد و حکم برخورد قاطع را با تروریستان صادر نمود.
41. زندانیان تروریست را اعدام نمود.
٤٢. اخيرا كار ١١١ كيلو متر خط ميترو در حمل سال آينده آغاز خواهد شد.
٤٣.کارهای خورد و کوچک که قابل بحث نیست!

این همه دست آورد در حالی است که هزاران سرباز خارجی، که سالانه میلیون ها دالر را در افغانستان به مصرف می رسانند، از کشور بیرون شده اند و کمک های بین المللی به پایین ترین حد خویش رسیده است؛
خوب، این حکومت در دو سال گذشته این همه دست آورد دارد و بی انصافی است ک این ها را نبینم؛ تفاوت این حکومت با حکومت گذشته در این است که کارهای اساسی و زیربنایی را انجام می دهد که آینده مصئون افغانستان را در منطقه تضمین می کند.
من با اینکه می دانیم کاستی های زیادی هم وجود دارد، حل این کاستی ها همه در گرو خلق همکاری های اقتصادی‌ ِمحور منطقه ای است که تا حالا کار آن به خوبی پیش می رود.
سربلند باد افغانستان!

نوت: یک تعدا از این برنامه ها سیزده سال بخاطر خوش ساختن همسایه گان گروگان گرفته شده بودند؛ برنامه‌های موفق شورای امنیت، وزارت امورخارجه و وزارت های مربوطه باعث تحقق آن در حکومت وحدت ملی شده است؛ مثلا بند سلما، تاپی و کاسا یک هزار!
بصیر نظری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است