فساد اعضای پارلمان بسیار عادی شده است
پارلمان ما مجروح است و اعضای پارلمان معاش بلند می گیرند و از آدرس های مختلف امتیاز به دست می آورند و به فسادشان ادامه می دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۳۹۶/۴/۲۰ کد خبر: 135727 منبع: پرینت

به تازگی اتحادیه اروپا درپیامی از افغانستان خواسته است که اتهام های فساد در مجلس نمایندگان را بگونه فوری، بررسی کند. وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ، به تازگی در یک مقاله خود برخی نمایندگان شورای ملی را متهم به رشوه ستانی از نامزد وزیران پیشنهادی، حکومت کرده است. قبل از این هم ما شاهد بودیم که بارها متهم به رشوه ستانی ها و حق گیری ها از نامزد وزیران که پس از حکومت برایشان معرفی می شد، متهم شده بودند تا حدی خود هیات مجلس نمایندگان هم این را پذیرفته بودند که گویا برخی معاملات در داخل مجلس نمایندگان صورت می گیرد اما حالا مجلس نمایندگان می گوید که در این مورد اقدام خواهیم کرد و ادعایی را که آقای جهانی کرده است درمورد آن ما بررسی خواهیم کرد. اگر چنین کاری نشده باشد باید دادگاه جهانی پاسخ بدهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، عبدالمقدم امین، در برنامه «راه حل» گفت: اگر در رابطه با مجموع دولت بحثی داشته باشیم می بینیم که سه قوه ای که نظام را تشکیل می دهد و یا شکل می دهد، هر سه قوه مجروح است. اولا اینکه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بدنام ترین انتخابات دنیا شناخته شد، افکار مردم به انحراف کشانده شد، وحدت ملی خدشه دار شد، گروه های فشار شکل گرفت و مافیا تقویت شد. هر کدام از اینها برای فساد راهکارهایی بودند و در آخرین تحلیل می بینیم که سه قوه بخصوص قوه قضاییه، کاملا ناقص است. آن اعضای برجسته ای که بتواند، محوریت قضات را تشکیل بدهد فعلا وجود ندارد. اگر به قوه قضاییه نگاهی بیندازیم، بالاتر از پنجاه درصد، حالت سرپرستی دارد. یعنی تکمیل نیست و مشکل کلانی در سرپرستی دارد. قوه مقننه یا پارلمان و نمایندگان مردم قبل از اینکه دست به فساد بزنند و فساد به آلوده باشند جایگاه شان، غیر قانونی است. حضور اینها از لحاظ قانونی، و از لحاظ حقوقی دارای اعتبار نیست. یعنی جایگاه آنها به عنوان یک واقعیت قانونی و یک واقعیت حقوقی فعلا وجود ندارد.

وی، ادامه داد: اما متاسفانه همچنان در پارلمان حضور دارند، معاش می گیرند و از آدرس های مختلف امتیاز به دست می آورند و به فسادشان ادامه می دهند. همانطور که دولت یک دولت تحت الحمایه و فاقد صلاحیت های ملی است، پارلمان هم یک پارلمان کاملاً مجروح است. انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری و فضای کشور طوری است که اکثراً کسانی که پولدار بودند و پولهای کاذبی را در اختیار داشتند و دستشان به خون مردم آلوده بود از آدرس های مختلف آمدند وارد خانه های ملت شدند و حالا همین ها فساد را رواج داده اند.

امین گفت: همچنین، تداوم جنگ و تداوم مداخلات جهانی، در امور داخلی و بین المللی افغانستان باعث شده است که دولت اقتدار سیاسی اش را از دست بدهد و پارلمان جایگاه حقوقی خود را از دست بدهد. همین هم باعث فساد بیشتر گردیده است.

این آگاه سیاسی، در خصوص فساد از نوع رشوه آن بیان داشت: فساد در این کشور دامنه های وسیعی پیدا کرده است، رشوه امری بسیار عادی شده است. مثلا فردی دارای تحصیلات، می تواند در یک شغلی استخدام شود و لیاقت و تخصص و شایستگی آن را هم دارد اما برای اینکه این شغل را به دست بیاورد باید رشوه پرداخت کند. این مسایل چیزهایی است که در تمام محافل بین المللی و در تمام محافل داخلی بر سرش بحث شده است. اعضای پارلمان به حد قیامت فساد می کنند. ما مسلمان هستیم و متعلق به یک کشور اسلامی هستیم. یک حدیثی مستند وجود دارد و می گوید که یکی از عوامل قیامت این است که گناهکار را با گناهش ببینی شرم نمی کند. در حال حاضر اکثریت نمایندگان پارلمان به حدی فاسد شده اند که کارهای فساد آمیزشان را بسیار طبیعی و حق مسلم شان می دانند.

وی، ادامه داد: در اینجا باید گفت که یا رییس جمهور از این اوضاع اطلاعات ندارد که با آن ها برخورد کند یا اینکه خود در یک معامله تجارتی با مردم قرار گرفته است. اگر رییس جمهور به وطن صادق باشد می تواند این نمایندگان را از میان دیگر نمایندگان پیدا کند و با فساد آنها مبارزه کند. اگر مبارزه نمی کند می توانیم این برداشت را کنیم که خودش در این فساد دست دارد. این فساد نه تنها درمیان اعضای پارلمان بلکه در تمامی نهادهای کشور وجود و جریان دارد.

امین، درخصوص ریشه فسادها در کشور اظهار کرد: اگر ماهیت نظام هایی که در افغانستان شکل می گیرد، یا علل وجودی افغانستان را مورد ارزیابی قرار دهیم نهایتا یک بخش سوال ما را می تواند حل کند. ما بر این نظر هستیم که هنوز افغانستان به عنوان یک واقعیت سیاسی در جوامع انسانی مطرح نیست. یعنی به عنوان یک هدف، نه در اختیار آمریکا بوده و نه در اختیار شوروی دیروز و روسیه امروز. همیشه جایگاه افغانستان به عنوان یک وسیله و ابزار در دست بازیگران اصلی سیاست در عرصه بین المللی بوده است. همین هم باعث گستردگی فساد در کشور ما می شود.

وی افزود: مثلا همیشه سوال اینجا است که چرا جهاد با این همه عظمتی که دارد، به انحراف کشانده شد اما درک کردیم که جهاد با تمام عظمتی که دارد، در درست استعمار منطقه و یا جهانی قرار داشت. وقتی که اتحاد جماهیر شوروی شکست می خورد افکار عمومی و افکار پاک مردم به انحراف کشانده می شود افرادی که در راس، تجارت و معامله کرده اند به شیوه های دیگر وارد صحنه می شوند. امروزه هم همین قضیه است. پولهایی که می آید برای مردم افغانستان نیست. جنگ ها جنگ های استخباراتی است. کسانی که در راس قدرت می آیند یا آگاهانه و یا ناآگاهانه در خدمت استعمار هستند اینها ماموریت جنگی دارند، ماموریت امنیتی دارند، ماموریت اطلاعاتی دارند یا ماموریت لوجستیکی دارند برای ثبات سیاسی، برای عرضه خدمات برای مردم نه دولت دیروز بود و نه در دولت برنامه ای نداشت. در چنین حکومتی قطعا زمینه های فساد گسترده و فراخ است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پارلمان
مجلس
نظرات بینندگان:

>>>   من فکر میکنم که کافی للی خیلی ها شرف دارد از این پارلمان کرده ظالمان در پارلمان. پارلمان در دارلمان. واه به جانی مردومان .
جهاد به خاطری به انحراف کشیده میشود که هر کس در راس جهاد قرار داشت هر چی پول که در دوران جنگ با قوای روس به مردم افغانستان کمک میشد %50 در بانک های کشور های همسایه %30 در جیب تیکه داران جهاد و باقی به دست مجاهدین حقیقی میرسید از گاو غدود یعنی برای مجاهدین اگر کمک میشد اینکه در دو سال یک جوره بوت یا جمپر یا یک صد دالر که برای نیک بخت میرسید وبرای بدبخت نی. وقتی قوای روس از افغانستان خارج شد حکومت نجیب سقوط کرد این های که در راس جهاد بودند دست به چور و چپاول زدند و در غم چوکی و مقام شدند و کسانی که در رده های پاین قرار داشتند دیدند که آب از بالا خیت است این ها هم به ماهی گرفتن شروع کردند و این بود که واژه جهاد تغیر کرد همه به فکر افتادند که از جهاد کردن کده جمع کردن خوب است

>>>   مجروح و شهید زاده نمایندهان هرات در جمع آوری تحفه های کلان هستند

>>>   خداوندتمام وکیلان خصوصاً‌وکیلان کاپیسا را نیست ونابود کند با این همه فساد شان که تمام ولایت را به کام مرگ رسانیده اند از فساد زیاد
سدیس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است