در برابر قومی سازی و انحصار ارگ بایستید
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۵    ۱۳۹۶/۴/۲۲ کد خبر: 135837 منبع: پرینت

با گذشت هر روز كه جنبش هاي اجتماعي جان مي گيرد و در برابر كارنامه هاي انحصار گري و تك روي اشرف غني قد علم مي كنند، به همان ميزان ارگ كمربندهاي قومي و مافيايي خود را چند درجه بيشتر محكمترمي بندد.

اين تقابل در نهايت يك طرف را مي شكناند. طرفِ كه مي شكند و در نتيجه فرو مي ريزد، حلقه توتاليتر و خودكامه اي ارگ است.

اگر أشرف غني و مشاوران نزديكش خرد و نيت شكستنِ بن بست را مي داشتند، به جاي لجاجت و ستيزه جويي با مردم، در برابر خواست توده ها انعطاف نشان مي دادند و زمينه را براي تحقق عدالت مساعد مي ساختند. نتيجتا استنباط مي گردد كه ارگ به مصاف مردم رفته و اين بازي ميان (حق و باطل) تا فروپاشي طرف باطل دوام ميارود.

تاريخ نشان مي دهد كه ديكتاتورها در نتيجه به دست هاي توده ها محاكمه شده اند و ديكتاتورها تاوان تك روي و انحصارگري را پرداخته اند. حفيظ الله امين، قذافي، و ده ها حاكم كه به مصاف مردم رفته بودند و تنها دست آوردشان انحصار و اختناق بود، در نتيجه به دست هاي مردم محاكمه شدند.

رستاخيز تغيير، جنبش روشنايي، جنبش گذار و ديگر جريان هاي كه براي تحقق عدالت اجتماعي به ميدان آمده اند، تا هنوز با گُلوله و تانك و انتحاري مواجه شده اند؛ اما اين جنبش ها از تانك و كانتينر و كمربندِ استبداد و خودكامگي يك روز گذار خواهند كرد و زمينه اي حاكم شدنِ مردم را بر سرنوشت مردم - رقم خواهند زد.

در هيچ جاي جهان زير پوست دموكراسي و آزادي بيان، ُلمُپن هاي دكتاتور و تماميت خواه دوام نياورده اند. حكومت فاسد و نا مشروع غني و عبدالله به جاي اينكه از تانك ها و سربازان در برابر طالب و داعش، استفاده بهينه مي كردند، اين ظرفيت هاي نظامي را در در سه سال گذشته بيشتر در برابر مردمِ كه برابري و عدالت مي خواهند، بسيج نمودند.

قومي سازي ارگ و انحصار تمام امور در حلقه رياست جمهوري، زمينه خيزش اجتماعي و رستاخيز مردمي را مساعد مي سازد و اين سياست تكروي، فرصت گذار مردم را از مستبدان فاسد و بي كفايت ها رقم خواهد خورد.

هارون معترف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قومی سازی
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   بلی،
تحلیل درست و بجا.

>>>   هارون جان معلوم نيست كه أيا نام اصلى تواست يا مستعار است ولى از ديكتا تورى صحبت كرده ايد مضمون شما را خواندم من فكر ميكنم ازادى بيان وجود دارد كه هر كس ونا كس هرچه كه دلش بخواهد مو نويسد درايت بيست ساليكه يك ولسوالى پينجشير تمام ملت و افغانستان را در گروگان گرفته بود تو كجا بودى تو ان وقت وجدان نداشتى خجالت بكش افغانستان جامعه چندين ملتى است لازم وضرورة است تا همه يكديگر را بپزيرد و برايت تو صبه ميكنم عميق فكر كن

>>>   Salam heeft 2 nieuwe foto's toegevoegd.
چاره يى جز سقوط اين نظام و اين حكومت را نداريد ، دير يا زود يا بايد چنين كنيد و يا به استبداد مطلق شوونيزم قبيله تسليم شويد ! انتخاب با شماست !

>>>   Nazari
تا ما ها تغییر نکنیم هیچ تغییری نمی آید .غنی احمد زی رفت یک زی دیگه می آید باز همان آش وهمان کاسه

>>>   جنگ شمال از كجا آب مى خورد؟
جنرال سادات فرمانده پوليس بلخ: كسانى از جنوب به بهانه نيشتر ترياك به بلخ آمده بودند، مسلح بودند و با نیروهای دولتی می جنگیدند.
#مسلم_شيرزاد

>>>   Panah WH
ملت آزاده ما نه با گلو و غنی و چند متعصب دست نشانده و آورده شده طرف است بلکه طرف آمریکا و استعمار جهانی است ...
دشمن را بشناسید، سالهاست غلامان را بزرگ نمایی کرده اید...

>>>   ما افغان نيستيم

جنرال سادات فرمانده پوليس بلخ:
كسانىكه از جنوب به بهانه نيشتر ترياك و كار به بلخ آمده بودند، مسلح بودند و با نیروهای دولتی می جنگیدند.
پ ن
ياد تان است كه چند وقت پيش صد ها پشتونها به بهانه كار به بلخ رفته بودند؟
حالا همه شان مسلح شدند و عليه تاجيك و اوزبيك و هزاره ميجنگند و براي سركوب مردم غر پشتون به شمال فرستاده شده بودند.

>>>   Ariaie
جامعه جهانى سر مردم ما ريشخند مى زنند. دموكراسى با سياست يك بام دو هوا تأمين نميشود

>>>   نجیب بارور
گروگان گرفتن مردم شاخ دارد یا دُم؟
اشرف‌غنی احمدزی گفته است تمام دار و ندار حکومت وحدت ملی مربوط به خودم است، هیچ‌کسی حق ندارد آبش را بدون اجازه من بنوشد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است، آیا این حکومت دربست در قباله‌ی اشرف‌غنی احمدزی است یا براساس "سندسیاسی" کسان دیگری نیز در قدرت با او شریک هستند؟

>>>   دو کاکای ۹۰ ساله اش سفیر، پسر کاکایش مالک قرار داد تیل اردوی کشور، پسر کاکای دیگرش آمر گارنیزیون کشتار مردم کابل، نامزاد سابقه خانمش مالک قرارداد شهرک سازی، اطرافشیانش در قدرت همه کوچی ها از یک قوم، پشتیبان انتخاباتی اش خریدار زمین های دولتی به نرخ کاه، حالا این دزد خبیث چشم سفید آمده دیگران را فاسد میخواند۰

>>>   در قومی سازی دولت افغانستان رهبران اقوام دیگر سهم دارند.
اگر تمام رهبران اقوام دیگر به شمول داکتر عبدالله و عطا محمد نور و محقق و دانش و خلیلی و دیگران،یکجا از دولت استعفی دهند و یک جبهه مشترک اپوزیسیون دولتی را همراه با رهبران قبلاً اخراج شده از دولت و یا استعفی داده گی از دولت ،تشکیل دهندو به تظاهرات مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز دست زنند،دولت مجبور میشود تا خواست اقوام دیگر را نیز در نظر گیرد.در غیر آنصورت دولت یا بزور و یا به رضا ازبین خواهد رفت.

>>>   اگر حكومتدارى مى توانند اجازه دهيد، در غير آن از دست شان گرفته و بگوييد به همان سفارت و انجوى كه آورد تان، برويد ترجمانى كنيد.
#مسلم_شيرزاد

>>>   بسیار جالب است، حتا پشتون‌ها نیز از اشرف‌غنی شاد نیستند، معلوم می‌شود که تیم فاشیستی ارگ در میان پشتون‌ها نیز تفاوت‌هایی قایل هستند. پیش از این گمان می‌بردم، این‌ها خیالات پشتونیزه‌کردن حکومت را در سر دارند، اما انگار پشتون نیز در قاموس اشرف‌غنی تعریف خاصی دارد، شاید حرف‌های ژنرال دوستم درست بود، گفت وقتی پشتو حرف بزنی برای اشرف‌غنی عزیز هستی اما اگر از لوگر باشی عزیزتر. وضعیت بسیار آشفته‌ است، ثبات نیمه‌نسبی‌یی که به‌میان آمده بود، یک‌مشت لاهویت به‌بادش داده‌اند. باید این‌ها متوقف شوند، این‌ها هیچ‌کسی را جز خود و پروژه‌های اقتصادی-استخباراتی خود نمی‌شناسند.

>>>   Salam
بعضى دوستان درانىراز نسبت به غلجايى تقدم مى بخشند و خورسند اند كه درانى صدا بلند كرده است و آرزو دارند كه در اين جنگ قبيله يى ما طرفدارى از درانى مظلوم كنيم !
اين دوستان حتمن كدام تاريخ ديگر را خوانده اند ! من نمى دانم چه فرقى ميان ملا عمر و حكمتيار و يا هم غنى و كرزى وجود دارد كه ما سربازان اينها شويم . بگذاريد اينها يكى ديگر مانند هميش در تاريخ بخورند ، اما به ياد داشته باشيد كه معده غلجايى و درانى در هضم شما يكسان كار مى كند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است