بلندپایه ترین ها محتاج حداقل ترین اختیارها
شرکت عبدالله و دانش در جلسه رهبری توزیع شناسنامه های الکترونیک نه حتی در حوزه کاری و نه در سطح اختیارات آنان است، بلندپایه ترین های حکومتی که زیر سلطه غنی متوسل به هر روزنه قدرت هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۶/۴/۲۳ کد خبر: 135853 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رییس جمهور بر تمامی نهادهای مهم حکومتی تسلط کامل دارد و جز گروهی کوچک ارگ، هیچ مقام دولتی نه قدرت اجرایی داشته و نه توان به چالش کشیدن انحصارطلبی های قدرت را دارد، حتی مقام ریاست اجرایی که قرار بود اختیارات در حد یک نخست وزیر داشته و شریک قدرت اشرف غنی باشد نمادی از تشریفاتی ترین مقام افغانستان و منزوی در سپیدار می باشد.

شناسنامه های الکترونیک به عنوان هویت شهروندان افغانستان با طی کردن مراحل قانونی خود می توانست به امری اجرایی بدل شود و گامی در جهت اصلاحات انتخاباتی و کنترل تقلب و فساد باشد که در سنگ اندازی های راس حکومت به کلاف سردگم و وسیله ای برای فریب افکار عمومی تبدیل شد.

در حالی که توزیع شناسنامه ای الکترونیک مربوط به وزارت داخله و به سرانجام رسیدن آن رابطه مستقیم با خواست ریاست جمهوری دارد، حضور رییس اجرایی و معاون دوم رییس جمهور در جلسه رهبری توزیع آن به چه منظور می باشد؟

عبدالله و دانش هرچند جز بلندپایه ترین مقام های حکومتی می باشد اما هیچ گونه اختیاری خلاف آنچه رییس جمهور تعیین می کند، نداشته و تنها در مقامی تشریفاتی حضور دارند و حال در جلسه ای شرکت کرده اند که هیچ ارتباطی نه در حوزه کاری و نه حتی در سطح اختیارات آنان می باشد.

آنچه روند توزیع شناسنامه ای الکترونیک را مختل کرده از ارگ نشات می گیرد زیرا هیچ گاه حکومت رهبران پشتون خواهان تعیین دقیق نفوس مردم و جمعیت قومیت های مختلف نمی باشد تا برهم زننده توهم های قومیتی آنان باشد.

از سوی دیگر، زمان های طولانی که در بحران های حکومتی از میان می رد، صرف به جابه جایی قومیت های رانده شده پاکستان و به صلح کشاندن طالبان خواهد شد تا به عنوان ذخیره های تباری، افزایش دهنده یک باره تعداد پشتون ها شده و کشور را به سوی پشتونیزم شدن سوق دهد.

ریاست اجرایی در پی انتقادهای شدید از رهبران حزب جمعیت گرفته تا در سطح اجتماع همچنان با مصلحت اندیشی های خود که در پی جلب توجه جامعه جهانی است نه از قدرت کنار می رود و نه فشاری بر سلطه جویی های ریاست جمهوری می باشد.

عبدالله به عنوان مقامی منزوی حتی از شرکت در جلسه های مهم حکومتی و سفرهای خارجی کنار گذاشته می شود و با سطح پایین اختیارات در عملکرد حکومت تاثیر قابل توجه ای ندارد و حال با شامل شدن در روند توزیع شناسنامه های الکترونیک نشان داد که چنان از وقت آزاد برخوردار که در جلسه های کوچک و بی ربط با مقام خود شرکت می کند.

از جانب دیگر، حضور سرور دانش نیز در این جلسه قابل قبول نمی باشد، معاون دوم اشرف غنی از ابتدا تنها اجرا کننده دستورات و خواست های رییس جمهور بوده و در کوچکترین اعتراض به صف طویل عزل شدگان حکومتی خواهد رفت.

عبدالله با وجود تجربه طولانی سیاسی و کسب موقعیت های بیشمار در بالاترین رده های حکومتی به دلیل عدم سیاستمداری، توسط کرزی و غنی همواره ترد شده و اکنون، هم در مقامی غیرمشروع قرار دارد و هم وجهه اجتماعی و سیاسی وی نزول کرده است.

اگر مقام های چون عبدالله و دانش که برای حفظ موقعیت خود همراه حکومت سلطه جوی اشرف غنی هستند با سیاستمداری به دنبال مطالبه حقوق مردم و یا حداقل وظایف کاری خود را انجام می دادند، افغانستان در بحران از هم گسسته اجماع قرار نمی گرفت.

شناسنامه های الکترونیک و اصلاحات انتخاباتی به مانند دیگر بندهای توافقنامه حکومت وحدت ملی اجرایی نخواهد شد تا زمانی که اشرف غنی بر این کشور حکومت می کند زیرا شخصی که از دل تقلب و معامله به قدرت رسیده به دنبال از میان بردن هر نشانه از شفافیت و اصلاحات می باشد.

اما آنچه رییس اجرایی از هر روزنه ای زیر سلطه گسترده رییس جمهور در دولت استفاده می کند رابطه مستقیم برای اعمال سلیقه و نفود در میان نهادها دارد تا اگر تهی از اختیار در روند توزیع شناسنامه های الکترونیک می باشد حداقل با اعمال سلیقه، با نفود در نهادها و جریان ها باشد.

مقام های که آرای مردم را حراج پایین ترین امتیازها کرده و تنها قدرت را مطالبه می کنند!

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
دانش
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
داكتر عبدالله اعتقاد زيادى به جامعه جهانى در جهت حمايت از اصلاحات و توافقات دارد، در اين مسير حتى در دفاع از ارگ نيز خواهد ايستاد چون سياست داكتر عبدالله بر يك سلسله خيالات خوب كه ان را مردم خيال پلو مى گويند استوار است نه بر محاسبات دقيق رياضى دو ، دو تا ميشه چهار تا!
همه ما اين اميد و ارزو و انتظار را داشتيم كه از طرق هاى قانونى و تدريجى حكومت اصلاح شود، تغيرات بوجود بياييد . اما واقعيت ان است كه نه تنها اصلاحات بوجود نيامد بلكه شرايط بدتر از دوره هاى قبلى شد. حالا سوال اين است كه اگر جامعه جهانى واقعاً در حمايت از اصلاحات صادقانه و جدى ايستاده است ، چرا در اين مدت بيش از سه سال نه تنها هيچگونه فشار بر ارگ وارد نياورده بلكه به نوعى فعال تلاش كرده ارگ را از اعتراضات گسترده مردمى در أمان نگه دارد. جناب داكتر عبدالله منتظر كدام روز اند؟ ايا تحولات و معادلات وجود دارد كه مردم نمى دانند؟ بدون شك كه چنين نيست. اين حكومت روزى به اخر خط مى رسد و بلاخره با يك سخنرانى ريس اجرايه روى دست مردم اب سرد خواهد انداخت و عدم اجراى اصلاحات را مانند گذشته مصلحت و شرايط كشور عنوان خواهد كرد.

>>>   Rahim Jahid
عبدالله مي داند كه ديگر هرگز آن شانسي كه مردم برايش رأي به پيمانه اي گسترده دهند تكرار نخواهد شد به همان خاطر به همين مقام سمبوليك و بي صلاحيت دل خود را خوش نگاه مي دارد و آنرا غنيمت مي داند

>>>   روغ رودکی
عبدل فشنی از طالب القاعده اتمر غنی کرده زیادتر در پیکر ملت تاجیک صدمه داده وخواهد زد چون این آدم بزدل معامله گر چاپلوس صرف مصروف سرمایه گذاری بقای خود فامیل خود است آیا کسی معلومات دارد در همین مدت چه دست آورد خدمتی به ملت تاجیک کرده باشد صرف معامله گری و اذهان مردم را خاموش سازختن

>>>   خدا كند كه تذكره هاي برقي شامل نام تحميلي اوغان و حاوي تصاوير شتر كه نماينده گي از كوچي بودن ريس جمهور را ميكند نباشد ، اگر بود اين پروژه ناكام خواهد شد

>>>   ابتذال
یک نفر شانزده ساعت کار می کند، مملکت ساخته خواهد شد!
اگر این درست بود،
رشد اقتصادی به صفر نمی رسید
نصف خاک افغانستان به اشغال طالبان در نمی آمد
فساد فراگیر نمی شد
تنش قومی و سیاسی بالا نمی رفت
سربازان قتل عام نمی شدند

توسعه ی ممکلت فرمول دیگر دارد. بی خوابی نیست.

جعفر رسولى

>>>   امریکا طی سالهای گذشته معادن افغانستان را از این کشور انتقال میدهد.

به گزارش اسپوتنیک، مدارک و شواهدی بسیاری وجود دارد که آمریکا طی سالهای گذشته معادن افغانستان را از این کشور انتقال میدهد.
نمایندگان ولایت هلمند در پارلمان می گویند، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد محموله های اورانیوم معدن خانشین ولایت هلمند توسط طیاره های غول پیکر امریکایی قاچاق می شود. آنها می گویند، امریکا پایگاهی هوایی را در نزدیکی این معدن احداث کرده و به صورت شبانه —روز مشغول فعالیت است.
معادن اورانیم و تورانیم در افغانستان در ولایت هلمند ناحیه خانشین می‌باشند. سیستم تشکلات سنگ‌های مگماتیک و خصوصیات مماثل معدن خان نشین با سایر نقاط جهان بیانگر آنست که در عین شرایط، کانی‌هایی چون بیرایت، فلورایت، نفلین و عناصر نادره چون نبیوم، تانتالیم و اورانیم UU بوجود آمده‌است. در ساحه خانشین ولایت هلمند قرار تخمین جدید ناسا امریکا مقدار ۱،۴ میلیون تن متریک و ذخایر نیوبم با اضافه فاسفورس و اورانیوم وتوریم REE به مقدار ۳،۵ میلیون تن متریک تخمین زده شده است.
به گفته یکی از نمایندگان ولایت هلمند، معادن اورانیوم که مهمترین معادن افغانستان است، اگر امریکا همین طور اورانیوم افغانستان را انتقال دهد، پس کمک هایی که به افغانستان ارائه می کند، صد برابر آن را پس از این طریق بدست می آرود و سرمایه مهم افغانستان را انتقال میدهد.
افغانستان معادن بسیار غنی و اورانیوم و فلزات مختلف و سنگ های قیمتی بکر و دست نخورده ای دارد که سالهاست مورد طعمه بیگانه گان است و بهربرداری های غیر مجاز صورت می گیرد.
یکی از مقامات وزارت معادن افغانستان گفت: معادن افغانستان نسبت به ده سال گذشته در وضعیت بدتری قرار دارد و مردم افغانستان باید بدانند که چه کسی از معادن این کشور استفاده می کند و چه کسی منافع هنگفتی از آن بدست می آورد.
علاوه براین،ولایت هلمند یکی از مراکز عمده کشت خشخاش است و بسیاری ها معتقدند که امریکا مافیای بزرگ قاچاق مواد مخدر در این منطقه است.
وحید مژده در گفتگو با رسانه ها گفته است، امریکا از مزارع کوکنار در این ولایت حفاظت می کند، چون مواد مخدری که از اینجا بدست می آید سالانه حدود میلیاردها دالر می شود.
اکنون مواد مخدر و اورانیوم ولایت هلمند را برای غربی ها جذاب کرده است.
مقامات امریکا تاکنون به این اظهارات نمایندگان پارلمان افغانستان واکنشی نشان داده اند. اما نمایندگان پارلمان افغانستان خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی ابعاد دستبرد امریکا به این کشور شدن

>>>   عبدالله و دانش به اندازه یک مامور عادی صلاحیت ندارند. اینها فقط به نفع خود شان مزدوری احمدزی را قبول کرده است. این دونفر بی صلاحیت از مردم شریف تاجیک و هزاره نمیتواند نماینده گی کند

>>>   عبدالله عبدی

#بوفه_پشتون‌ها؛
چقدر فقر و بیسوادی دامنگیر پشتون‌ هاست، چقدر اینها از مدنیت و زندگی شهروند بدورند، چقدر حالت شان رقت‌بار و شور و تلخ است.
اگر اینها اهل مکتب و دانشگاه می‌بودند و از مدنیت چیزی میدانستند‌ـ آیا غذا را همین‌طور به شکل چور می‌خوردند؟؟؟
چقدر تکنوکراتت‌های غربی و فاشیست‌ پشتون ازین آب خت ماهی می گیرند و این توده‌ی بی سر‌ و بی‌بر را علیه دیگر اقوام شورانیده سوی‌استفاده می‌کنند، ازشان انتحاری و تروریست و قاتل، و انسانی های بی رحم و بی شفقت و بی مروت می‌سازند، بیش از دونیم صد سال است که چنین روند و چنین سیستم ناراست و زشت‌ـ با تمام آب‌و تابش در افغانستان و در سرحدات قبایل آزاد؛ بین افغانستان و پاکستان ادامه دارد، و هیچ پشتونی دلسوزی پیدا نمی‌شود که رحمی بر حال آشفته و پریشان این انسان های مظلوم نماید، راهی مکتب شان کنند و معرفت و انسانیت را برای شان تفهیم کند، این گروه ها مکتب ندارند و اصلن دانشگاه را نمی‌دانند که چیست و چگونه مکانیست، مکتب شان سوختانده می‌شود، دخترشان از مکتب منع می‌شوند تا باشدکه نسل فهیم و عقیل ازینها نروید و حکومت رهبر های پشتونیسم پایان گیرد، خلاصه بی‌سوادی و نادانی و جهالت این طیف‌ـ به مانند آکسیجن حیات در روند حکومتداری سران تک‌رو، انحصاگر، فاشیست پشتون است، این وضع آسف‌بار آن‌وقت تغییر پذیر نیست تا طبقه‌ی عام پشتونها دست از حمایت سران و رهبران فاشیسم‌ و ظالم و نامرد بردارند و فکر به حال و احوال شان کنند، نظری به چهار‌طرف شان بیندازند، خویش‌تن را بیابند که کیستند و چیستند، و تکلیف و رسالت شان در زندگی‌ـ در تعامل با دیگر شهروندان چیست؟!

>>>   اين القاب را پيل بر دارد كمرش میشکند
از نابغه شرق " نور محمد تركي " تا متفكر دوم جهان " اشرف غني احمد زي "
استعمار چه چيز هايي را بر اي ما انتخاب ميكند.

>>>   شما از پشتون سخن می گوید که کم سواد است بلکی شما بروید بدخشان بامیان و شبرغان وجوزجان و دیگر ولایات سمت شمال که مکتب و تعیلم را چی میکنید پول وموتر را هم نمیشناسند .اگر پشتون کم سواد می بود فعلا در دولت پیش نمی بود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است