جنرال دوستم از لاهه تا ایشچی!
اشرف غنی برای مهار مخالف سرسخت ارگ از هراس لاهه گرفته تا رسوایی ایشچی استفاده کرد تا رهبری را به تباهی کشاند که در چهاردهه گذشته هم قدرتمند بوده و هم با نفوذ در کنار قلدری های فراقانونی 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۶/۴/۲۴ کد خبر: 135882 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، هرج و مرج طولانی که افغانستان را در برگرفت سبب ویرانی از زیرساخت ها گرفته تا هرآنچه مظهر پیشرفت بود اما بزرگترین صدمه که تاثیران مخرب و جبران ناپذیر بر زندگی مردم داشت اعمال قانون به سلیقه زورمندان بوده و هست.

روی کارآمدن حکومت مشروع، قانون اساسی، پارلمان و ... در افغانستان نه تنها سبب کاهش قانون گریزی و کنترل آشوب های جامعه نبود بلکه به همان روش گذشته تاخت و تاز زورمندان و قدرت طلبان به پیش می رود.

سوء استفاده از مقام و نادیده گرفتن مجازات ها سبب شده است که ارزش های جامعه از میان رفته و تنها مردمی مورد بازخواست های قانونی و گاه اعمال قوانین سخت گیرانه قرار بگیرد که جز گروه ضعیف می باشند.

در این میان، قوه قضایی که مسولیت اعمال قانون را به عهده دارد زیر نفوذ حکومت و سلطه جویی های مقام های بلندپایه تبدیل به سنبل فساد و به مانند نهادها مهم، اجرا کننده سلیقه های ارگ می باشد.

زمانیکه هسته اصلی حکومت در پی زیرپا نهادن قانون و به نمادهای قانون گریزی کشور بدل شده اند چگونه می توان به آینده نظام و رسیدن به حداقل های یک جامعه امروزی امید بست؟

پرونده های قضایی مقام های بلندپایه در اعمال نفوذ و امتیازگیری هیچ گاه وارد جریان های عادی دادگاه نمی شود که به لطف فساد فراگیر امکان هر قانون گریزی را با پرداخت رشوه محیا می کند.

اتهام ایشچی تکانده دهنده برای افغانستان بود اما شوک اصلی زمانی وارد شد که هم وجهه سیاسی و اجتماعی یکی از بلندپایه ترین مقام های حکومت را نشانه گرفت هم به یک باره بسیجی از ارگ و جامعه جهانی خواستار رسیدگی فوری به این پرونده شد.

از ابتدای رسانه ای شدن این رسوایی بزرگ، رد پای دسیسه های ارگ نمایان بود تا آنجا که فشارها نه برای رسیدگی قضایی و قانونی بلکه برای به انزوا کشاندن مخالف سرکش ریاست جمهوری و تیم وی اعمال شد و طی هشت برای ارگ اهرم فشاری است برای منزوی کردن معاون اول.

جنرال دوستم همواره با قلدری هیچ یک از اتهام را نپذیرفت و با توجه به خلق و خوی تند وی نیز دور از انتظار نبود اما سطح بالای توقع های وی از آنچه قانون خوانده می شود که خود را هم طراز با مقام ریاست جمهور دانسته و برای محاکمه مقام اول معاونت ریاست جمهوری، رای سه چهارم پارلمان، تشکیل لویه جرگه و تشکیل جلسه دادگاه عالی نشان می دهد که تا چه میزان افغانستان به دور از نشانه ای دمکراسی و یا حداقل یک نظام حکومتی همه گیر می باشد.

اگر اشرف غنی در پی هر حرکت جنرال دوستم از پرونده ایشچی برای خاموش کردن وی استفاده می کند در مقابل معاون اول ریاست جمهوری با توجه به قدرت و نفوذ بالای خود در کشور با یکه تازی و تشکیل ایتلاف در برابر ارگ خودنمایی می کند تا نشان دهد که به مانند مقام های به دور مانده از قدرت تنها یک مهره سوخته هرچند با اتهام های رسوایی نیست.

رقیب کشی ها و قدرت نمایی سیاسی چنان برای اشرف غنی حیاتی شده است که تمامی هزینه های حکومت را صرف دسیسه چینی و معامله کرده اما در حقیقت تلخ زندگی مردم، مرگ و کشتار جریان دارد و گسترش میدان نبرد سبب از میان رفتن همین نیم بند ثبات کشور شده است.

جنرال دوستم چه در این جریان مجرم و یا قربانی باشد باید در برابر دادگاه بی طرف به عنوان یک شهروند افغانستان حاضر شود و حکومت نیز از اعمال سلیقه دست بکشد که با توجه به حکومت معامله گر وحدت ملی و خودرایی جنرال دوستم اتفاق نخواهد افتاد.

معاون اول ریاست جمهوری هیچ اعتمادی به حکومت اشرف غنی نداشته و همواره خود در پی تعیین حد و مرزها و سطح اختیارات بوده است اما عملکرد فراقانونی و سخنانی که مقام خود را در سطح رییس جمهور می داند همان سنت قانون شکنی به دست بزرگان این سرزمین است.

افغانستان کشوری است با حکومت مشروع اما نامشروع در میان مردم و قانونی که در کاغذ و اجرا از زمین تا آسمان تفاوت دارد در کنار دولتمردانی فاسد و سلطه جو که در عمل یادآور حکمرانان طالب هستند تا حافظان دمکراسی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال دوستم
ایشجی
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال دوستم فعلا در مسکو است ودر کنفرانس مبارزه علی تروریزم به عنوان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان دعوت شده است

>>>   حکومت افغانستان باید از بگفته خلقی عها پرچمی ها امپریالزم جهانخوار امریکا بخواهد ازینکه استراتژی اش رادرمورد افغانستان تجدید نظر میکند از بابت دزدی معادن افغانستان که قبلا زمان اوباما بگفته هیلاری کلنتن ده فیصد آن دوباره بما داده میشد منبعد پانزده فیصد آن بما داده شود چون وضعیت اقتصادی افغانستان ناجور است درتغیر استراتژی همین پنج فیصد تزئید بایت دزدی معادن لیتیم هلمند که ذریعه طیارات غول پیکر انتقال میگردند ووکلای کمیشن کارهلمند هم ازین بابت اعتراض دارند را عملی سازد یعنی سابق ده فیصد را دوباره بما میدادند منبعد پانزده فیصد از دزدی خویش رابه ما بدهند ازین همکاری شان قلبا سپاسگذاریم ومردم افغانستان هیچگاه این احسان شانرا فراموش نمیکنند
ر

>>>   همه میدانند که اتهام ایشچی به جنرال دوستم یک دسیسه ارگ است برای دور ساختن جنرال دوستم از قدرت. جامعه بین الملل در حالیکه به خوبی میدانند که این یک دسیسه است اما از حکومت تکقومی دیکتاتوری دستنشانده خود حمایت میکنند تا منافع غرب به خطر نیفتد.

>>>   اتهامهای دروغین احمدزی و انحصار نمودن قدرت توسط احمدزی صد در صد کشور را به نابودی می کشاند. در این صورت هیچ قدرتی حتی امریکا جلوی این بحران را گرفته نخواهد توانیست.

>>>   اشرف غنی هتلر افغانستان.

>>>   (سوانح جاهد وزیرداخله نظربه گفته جناب بشردوست )
۱۔ نظر به سوانح ایشان در سال ۱۳۴۴ تولد شدہ و در سال ۱۳۶۱به جهاد آغاز کردہ اند در حالیکه صنف دوازھم را ھم قبلاً تکمیل کردہ بودند !!!
ھمه میدانند که یک شاگرد مکتب اگر ناکام نماند وقتی در سن ھفت سالگی شامل مکتب میشود حد اقل ۱۲ سال لازم دارد تا لیسه را تمام کند یعنی زمانیکه ۱۹ ساله باشد در حالیکه جناب جاھد قبل از سن ھفدہ سالگی لیسه را تمام کردہ و به جهاد ھم آغاز کردہ بودند!!!
۲۔ به ملاحظه سوانح ایشان در رشته نرسنگ در کشور پاکستان تحصیل کردہ اند، اما در کدام پوھنتون و یا انستیتیوت پاکستان؟
۳۔ به این مورد خوب دقت کنید
با پیروزی جهادی ھا در سال ۱۳۷۱ کسیکه نرس است و کورس نرسنگ را خواندہ دفعتاً به رتبه برید جنرالی ارتقا میکند
کدام قانون اجازہ میدھد تا به یک نرس رتبه برید جنرالی داد؟ قانون دولت ربانی؟
۴۔ جناب جاھد نابغه بودہ
با ایجاد ادارہ موقت در ظرف یکسال توانسته حربی پوھنتون را تکمیل و دیپلوم خود را ھم با درجه عالی اخذ کند آنھم در حالیکه در عین زمان قوماندان فرقہ ۰۵۵ ھم بودہ!!
پوھنتون حربی یکسال است یا چار سال؟
آیا شخصی اجازہ دارد در عین زمان ھم قوماندان فرقه باشد و ھم محصل حربی پوھنتون؟
و این چگونه محصل پوھنتون حربی است که حتی قبل از محصل شدن برید جنرال بودہ؟؟؟
۵۔ و در سال ۲۰۰۲ رتبه تورن جنرالی را گرفته!
نابغه صاحب در ظرف یکسال پوھنتون حربی را تمام کردہ و در سال بعدش راساً تورن جنرال شدہ
حتی از سرعت برق ھم تیز تر!
۶۔ وظایف بعدی شانرا ھم نظر به سرعت برق جناب جاھد قیاس کنید
نوت: با دیدن چنین بیوگرافی ھا و ھمچو نامزد وزیر ھا انسان از ته دل آرزو میکند که کاش در افغانستان تولد نمیشد. اینھا اصلاً بنام شرم چیزی را نمیشناسند
آیا بهتر نبود بجای اینھمه ساخته کاری و ساختن این بیوگرافی مضحک صادقانه مینوشتند که تا صنف دھم مکتب درس خواندہ و بعدش ھم در تمام عمرش با شورای نظار بودہ، آیا اینطور بھتر نبود؟
ر

>>>   ان شاءالله روزی خواهد رسید که همه این جنایت کاران به میز عدالت کشیده شده و به جزای اعمالشان خواهند رسید و آن روز دیر نخواهد بود.
خداوند شر این آدم کشان و جنایت کاران را زا سرمردم ما دور خواهد ساخت.
کسانیگه مانند ....و بقیه آدم کشان که هرکدام شان به هزار ها نفر از مردم مظلوم مارا به نا حق به قتل رساندند و خودشان صاحب ملیون ها دالر شدند.
آنروزی که دست بدامان مردم شوند و از مردم عذر خواهی کنند دور نیست . روزگار این انسان فاسد روبه پایانی است.
هدایت امیری

>>>   جنرال دوستم سرنوشت غنی یهودی را به سزنوشت داکتر نجیب مواجه خواهد نمود
انشا الله چون حکومت به مشوره چند سناتور هیود امریکای خواهان سبک دوش کردن کردن معاون اول ریاست جهوری است
به خا طر جنرال دوستم دشمن امریکا است مثل اتمر بلی گوی امریکا نیست
اانجنیر اسلام الدین

>>>   اینو همه کشور و جهانیان میدونه که توطئه سیاسی است و حتی سازمان ملل و کشور های غربی هم ، اما در کشور و دولت دست های مخرب وجود دارد که برای پارچه شدن مردم دست به هر کاری می زد و انها از یکجا بودن و متحد بودن واهمه دارند و به نظر انها از یک قوم که سالهای سال برده بوده استفاده شود و دیگران به تاریخ سپرده شود ، این محال است ، دولت اگر دولت باشد باید جنایات خطر ناک تر از این رو همه روزه لحظه به لحظه اتفاق می افتد چرا جلو گیری نمی کند طالبان که هر روز سر می برد و از هیچ کس ترسی ندارند چرا به دادگاه لایه و ؟؟ فرستاده نمیشه؟ چرا صدای ملل خاموش است ، چرا کشور های ذیدخل صدای از ایشون بر نمیاد، کجاست عدالت ، کجاست دادگاه ها ،همه خفه خون گرفته اند ؟ .

>>>   رئیس جمهورما شبیه کی است ؟؟؟
بر اساس گزارش، رئیس جمهوری ونزوئلا طی سخنانی در مراسم بزرگداشت سربازان زخمی شده در جریان اعتراض های چند ماه اخیر این کشور که تاکنون نزدیک به ۹۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته، در حالی که یونیفرم نظامی به تن داشت، تصریح کرد: من شبیه صدام حسین هستم؛ صدام حسین واقعی !

>>>   جنرال بیسواد باید در محکمه حاضر شود و. جوابده اعمال خود باشد ،این عمل که در حق ایشجی نموده در سابق هم مرتکب شده همه مردم افغانستان او را میشناسد وکسانیکه از بیعدالتی دفاع میکنند سخت در اشتباه اند ،او باید رتبه جنرالی خود. را هم پس دهد یک جنرال باید ارزندگی وبا سواد. باشد نه اینکه رتبه های فرمایشی که خون هزاران انسان را ریختانده و به این اساس به جنرالی برسد همین جنرال های بیسواد افغانستان را خراب کرد ،چوکی های دولتی به اساس لیاقت فهم ودانش وتحصیل وتقوا به مردم داده شود نه اینکه هزاران جنایت را مرتکب میشوند وبازهم دعوای ریاست جمهوری میکنند .
عبدالله ریحان

>>>   لطیف :
من نظرم این است که پایه های لرزان این رژیم باید لرزان تر شود تا که فرو بریزد. کوشش برای تحکیم پایه های این رژیم خیانت به مردم افغانستان است. این رژیم با همین پایه های لرزانش مخالفانش را در منگنه قرار داده است و کارد اش را بر استخوان مردم فرو برده است. یک لحظه فکر کنید این رژیم مستحکم وقدرتمند شود چه مصیبتی بر سر مردم خواهد آورد و چه دوزخی برای مخالفان خواهد ساخت.
در یک کلام این رژیم باید از بن و بنیاد تغییر داده شود و دیگرگون گردد.

>>>   حال اينها چند نفس دارند كه .. هيچ مردار نميشوند.. در وجود اينها افغانستان مسوزد و ميميرد.. شرم است به اين وطنفروشان حرفوي و قاتل ملت افغانستان
<<<< صادقي

>>>   سرور دانش می فرمایند: "خصومت‌ها‌ کشور را به پرتگاه سقوط نزدیک کرده."
نفس سرور دانش از جای گرم و سرش از یخن غنی برون می شود. برای او و تیمش دولت هیچ مشکلی با تداوم وضعیت ندارد. تنها برخی "حلقات" مشکل خلق می کنند.
وضعیت کنونی و رویارویی قومی محصول مستقیم اعمال دولت به رهبری غنی با معاونیت بدون خدشه، سربه زیرانه و فرمانبردارانۀ تیم سرور دانش است. اینها خود بر اسپ مراد سوار اند. در حالی که اکثریت مردم (درانیها، تاجیکها، نیمی از هزاره ها و ازبکها) با این دولت، سیاستها و کارهایش مخالف اند. کشور را همین دولت فاشیستی به ایستگاه انقطاب رسانده است. مسوول شمایید و هرچه شود یخن شما باید به چنگ مردم بیفتد!

>>>   درموردجاهد نوشته کرده ما به هرعنوان اگر بپذیریمش شما بگوئید که داود خان با عقل کوچک قبیله گرائی خود میتواند از حربی پوهنتون جنرال فارغ شود دیگراقوام نمیتواند تو از پشت مرکب وشتر آده پادشاه مشیوی در 16 ساله گی دیکر کس وزیر شده نمیتواند بی عقل کمی درست تاریخ بخوان ببین چه جهالت های نکرده اید.

>>>   عواقب همه انسان های آدم کش و ظالم را خداوند داهد است که روزی برسد که تاوان همه ظلمی که نموده اند پس دهند. چنین انسان ها مانند دوستم - محقق- حکمتیار- عطانور - اسماعیل خان و دیگر آدم کشان که هزاران جوان این سرزمین را بخاطر منافع شخصی و رسیدن به جا ومقام بکشتن دادند. غافل از اینکه روزی رسوا خواهند شد و به ظلمی که به حق قوم خود و مردم وکشور خود نموده بودند خواهند رسید.
من از همه عزیزان میخواهم تا دور از تعصب سخن بگویند و خداوند حاظر و ناظر را فراموش نکنند . نشود تابه خاطر تعصبی که در خون ما ریشه نموده است .دنیا و آخرت خود را خراب کنیم. بگذارید کسانی که ظلم نموده اند به جزای خود برسند هر کسی یا از هر قومی که باشد.
امید رحمانی

>>>   واه کله خام بچیم کمی هو شیار باش غنی مردی است که تمام ازره و کله خامان را مانندی ایشجی به کراتها می کند

>>>   درمقابل جنرال دلسوز افغانستان محترم جنرال دوستم محمد اشرف غنی احمد زی و اتمر کاملاّ عمل سیاسی وتروز شخصیت میکند.
که این را همه میداند،احمی ایشچی......اگ عزت وابرو میداشت چنین خاست ارگ نپزروفت.
واگر سفارت امریکا این عدالت میخواهد چرا پروند گلبدین حکمت یار، و حاجی کرین کارت روی دست نمیگرد که از ایام بچیگی گل بدین تاحالا سوال نشده.

>>>   اگر ایشچی یک مرد خوب میبود هرگز بالای خود این نام را نمیماند شاید در بچهگی خود چندان ادمی نبوده حالا بالای جنرال دوستم تهمت زده بی غیر خدا زده لچک شرم است به این کله خام ها چشم پاره ررررررر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است