استراتژی انتظار و امید
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۶    ۱۳۹۶/۴/۲۶ کد خبر: 135976 منبع: پرینت

تشکل جدیدی به نام «محور مردم» پای به عرصه سیاسی گذاشت.
در مراسم افتتاحیه در کابل دو تن از شخصیت های سیاسی دوران ریاست جمهوری کرزی سخنرانی کردند.

آقای رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی سابق از جمله سخنرانان بود که دوران غنی را به لحاظ سرکوب و استبداد به دوران عبدالرحمن شبیه نمود. سخنران دوم این محفل نبیل ریس شورای امنیت ملی دوران کرزی بود. او نیز دولت را مورد انتقاد قرار داد و از وعده های دولت یاد کرد که هرگز به آنها وفا نکرده است.
در بیانیه نیز تاکید روی اصلاح نظام شده نه براندازی آن.

اما مشکل در آن است که دولت افغانستان به صدای مخالفان که برای اصلاح بلند است، توجه نمی کند. حال تشکلهای مخالف دولت خیلی زیاد شده است، هرچند پایگاه مردمی برخی از این تشکل ها مورد تردید جدی هست، ولی جنبش های مردمی همچون جنبش روشنایی و جنبش رستاخیز و تغییر بدون شک توده های عمومی مردم و جوانان را پشت سر خود دارند و هیچ کدام نیز جنبش های برنداز نیستند، بلکه خواهان اصلاحات و توجه به مطالبات برحق و قانونی مردم هستند.

شاید خیلی از این تشکل های مخالف دولت، چشم به انتخابات ریاست جمهوری آینده کشور دوخته اند، ولی به نظر من برای دولت تمامیت خواه غنی که دیگر هیچ پایگاه مردمی ندارد و اندک نخبگانی که با او بودند، نیز راه خود را از استبداد و انحصارگری های او جدا کرده اند، آسان خواهد بود که بدون توجه به روندهای قانونی، عمر دولت غیر مشروع خود را به مدت نامعلومی تمدید نماید. این کار از دولت غنی بعید نیست زیرا با به وجود آمدن دولت غنی، تمامی روندهای قانونی بسته و نهادهای نظارتی و انتخابی نیز از کار انداخته شده است. نمونه آن پارلمان است مگر دولت غنی انتخابات پارلمان را برگذار نموده که انتخابات ریاست جمهوری را برگذار نماید؟

بنابراین، باید تمامی مخالفان به جای سیاست «انتظار و امید» با هماهنگی خود و استمداد گرفتن از جنبشهای مردمی همچون «روشنایی» و «رستاخیز و تغییر» که مردم را با خود دارند، دست به اقدامات عملی و مدنی آشکار نظیر راهپیمایی ملیونی و مداوم بزنند و همچنان بر دولتهای خارجی مثل امریکا و اروپا و سازمان ملل فشار وارد نمایند که این دولت غیر مشروع را وادار نماید تا به مطالبات مردم توجه نماید و به اصلاحات گسترده سیاسی دست یازد والا دولت غنی منطق انتظار و امید مخالفان را درک نخواهد نمود و همه را به بهانه آنکه مخالفان به پست و مقام نرسیده اند، متهم خواهد نمود و خود به استبداد و انحصار قومی ادامه خواهد داد

رشاد احمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
محور مردم
اسپنتا
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است