عطا از متحد ارگ تا منتقد بی پروا!
بی پروایی عطا محمد نور در برابر موضع نرم اشرف غنی نشان می دهد که نه به مانند دوستم در اتهام و دسیسه تباه می شود و نه مانند مهره سوخته سپیدار است بلکه سیاستمداری است قوی با پشتوانه قدرتمند 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۵    ۱۳۹۶/۴/۲۶ کد خبر: 135990 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دو و نیم سال زمان کافی بود که افغانستان به دست رهبری ضعیف که در فریب افکار عمومی به قدرت رسید به روطه سقوط و تباهی کشیده شود و فضایی سیاسی چنان به تنگ بیاید که حتی رهبران قدرتمند جهادی برای بقای دست به تقلا بزنند و به مانند گذشته یا در رودروی یکدیگر قرار بگیرند و یا در اتحاد های اجباری در کنار هم.

در میان چهره های مخالفی که از قدرت به دور مانده اند، عطا محمد نور که به امپراتور بلخ معروف می باشد از منتقدان تند اشرف غنی بوده و هست که با پشت کردن به متحد سیاسی خود تلاش کرد در معامله با ارگ به امتیازهای کلان دست یابد.

هرچند در برابر موج انتقادها و تشکیل ایتلاف میان رهبران احزاب جمعیت، جنبش و وحدت در برابر حکومت وحدت ملی، اشرف غنی با سخنانی نرم سعی کرد به انتقادها، پاسخ دهد اما تازه ترین سخنان والی بلخ که به رییس جمهور و ارگ تاخت، نشان می دهد که تکیه بر پشتوانه ای قومی کرده است.

عطا محمد با بیان اینکه به جای افراد شایسته در نهادهای امنتیی " دزد، وطن فروش و خاین" استخدام شده که از قرارداد و حقوق سربازان دزدی می کنند به صورت تلویحی، رییس جمهور و مشاوران ارشد وی را "بی هویت" خواند.

چنین بی پروایی در نقد بلندپایه ترین مقام حکومت از سوی یک والی از آنجا نشات می گیرد که هر جناح و یا چهره سیاسی که قدرت خودنمایی در فضای هرج و مرج افغانستان را دارد از پشتوانه سیاسی قدرتمند داخلی و یا خارجی برخوردار است.

اینکه حکومت وحدت ملی انحصارطلب و دلیل اصلی اختلاف های قومیتی گسترده در کنار جنگ همه گیر افغانستان است بر کسی پوشیده نیست اما مقامی که یک و نیم دهه بر بلخ حکمرانی کرده با توسل به قدرت و نفوذ، هیچ گاه اجازه حضور والی دیگر را نداده است نمی تواند چنین رویکرد انتقادی بدون در نظر گرفتن سابقه خود داشته باشد.

از جانب دیگر موضع گیری وی نسبت به اتهام معاون اول ریاست جمهوری نکته مهم دیگر این سخنرانی در مزار شریف بوده که حکومت را متهم به سیاسی کردن پرونده می کند در حالی که چندی قبل در اتحاد با جنرال دوستم و محقق دست به تشکیل ایتلاف نجات در ترکیه زد.

عطا محمد نور با وجود شکست در معامله با ارگ تنها به ولایت بلخ رسید و در مقابل به عبدالله پشت کرد و سبب ایجاد اختلاف در رهبری جزب جمعیت شد اما نه می توان نقش وی را در جریان های سیاسی نادیده گرفت و نه به مانند دیگر مقام ها در گمانی به سر برد.

دوستم و عطا محمد نور طی دهه های گذشته از رقبای سرسخت و به عبارتی دشمن دیرینه برار رسیدن به حکمرانی شمال بوده اند اما با توجه به تغییرات سریع سیاسی و در روزگار انزوا راهی جز اتحاد با یکدیگر نداشته اند.

اشرف غنی با توجه به رویکرد سلطه جویانه که تمامی نهادهای کشور را در سیطره و شخصیت بی اعتمادی که به تمامی (جز گروه کوچک ارگ) مقام های حکومتی دارد اما در آخرین سخنرانی خود سعی کرد با موضع نرم به پاسخ سوال های خبرنگاران را بدهد و خود را مبرا از انحصارطلبی و براندازی اختلاف های قومی کند.

در حالی که رییس جمهور با تمامی توان سعی در حفظ مقام های ارگ در قدرت دارد و طی نشستی با رهبران معترضان کابل خود را تهی از صلاحیت برکناری اتمر عنوان کرد اما تاختن عطا محمد نور به وی و دزد خطاب کردن مقام های بلندپایه امنیتی با وجود اتهام های گسترده، اختیارات فراقانونی و خارج از صلاحیت یک والی را به رخ می کشد.

عطا محمد نور که زیر فشار حکومت کرزی در ولایت بلخ باقی ماند در دسیسه حکومت اشرف غنی همچنان از قدرتمندترین مقام های برحال افغانستان است، با هدف جانشینی ریاست اجرایی با شکست سخت مواجه شد اما دگر باره توانست به وزنه سیاسی مهم مخالف دولت بدل شود.

والی بلخ به عنوان یکی از سیاستمدارترین مقام افغانستان بدون استراتژی و حمایت قوی هیچ گاه چنین بی محابا به نقد از ریاست جمهوری نمی پردازد و باید در آینده دید که ایتلاف ها و جریان های سیاسی چه تغییراتی خواهند کرد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عطامحمد نور
والی بلخ
نظرات بینندگان:

>>>   او باید ثابت کنند. که در دستگاه دولتی دزد ورهزن وقاتل حکمرانی میکند ورنه باید خود. هم در این قماش بشمار میاید یک سر به تفکر زند وداشته خود. را به یاد. آرد که از کجا کرده این همه سیم وزرش.
از کجا کرده این همه سیم وزر اش . یا خودش دزد بوده یا پدرش
عبدالله ریحان

>>>   جلوی این دولت هتلری هر چه زودتر باید گرفته شود.

>>>   استاد عزيز!
اظهارات وموقف گيريهاي اخير تان در برابر مشتي از اجيران پرتاب شده به سرنوشت اين سرزمين، روح شهداء اين سرزمين را كه بخاطر ازادي، عدالت وبرپايي نظام عدل الهي جهادومبارزه كردند و جان هاي شرين شان را درين را قربان نمودند شاد ساختيد. خداوند توفيق بيشترنصيب تان گرداند تا به اهداف نهائي كه ملت مجاهد اين سرزمين از براورده شدن ان توسط شما و ياران صديق تان توقع دارند نائل اييد.
ثاقب

>>>   من از عطامحمد نور شناخت کلی دارم، شاید عده ای از دوستان مرا به مسخره بگیرند اما حقیت همین است که میگویم! در زمانهاییکه آقای عطامحمد نور از دست جنرال دوستم به ولایت تخار متواری بود و حتی از ترس به ولایت کندز سرزده نمیتوانست، از همان هنگام با ایشان بلدیت دارم، من از زمانهاییکه آقای نور چون یک بادیگارد از پی علم خان آزادی میگشت، ایشانرا را میشناسم، من از دیدگاه های آقای نور در مورد جنرال عبدالرشید دوستم بکلی آگاهی دارم، با اینهمه آشنایی در مورد آقای عطا محمد نور در مورد شان چنین حکم مینمایم که:

1- عطامحمد نور کدام سیاستمدار پخته و کار کشته نیستند، اگر سرمایۀ چپاول شده و غارتکرده شدۀ شان نباشد، وزنه ای در میدان سیاسی نخواهد داشت.
2 - عطامحمد نور که اینک نقش رهبری کننده را بخود گرفته است، در یک زمانی چون بادیگارد از پی علم خان آزادی میگشت.
3 - استاد عطامحمد نور که امروز لاف از ائتلاف با دوستم میزند، تا دیروز از دست همین دوستم از زادگاه اش متواری بود و من باور ندارم که آنرا فراموش کرده باشد، اما امروز که قدرتش را در خطر حتمی دیده است، برای نجات آن به چنین ائتلاف از روی مجبوری دست زده است.
4 - من بخوبی میدانم که که در صادقانه ترین دوران ائتلاف، عطا و دوستم از پی فرصت برای حذف فزیکی یکدیگر خواهند بود و هیچگاهی به یکدیگر اعتماد نخواهند کرد.
5 - من یقین دارم که جدا بودن این دو فرد نسبت به ائتلاف شان بهتر خواهد بود، تنها در صورت جدایی میتوانند خود را از یکدیگر نگاهدارند.

میهن زرغون

>>>   همین عطا نفر غ است اخبار دوستم ومحقق رابه ارگ میرساند

>>>   آقای عطا محمدنور بزودی به صفت معاون اول ریس جمهور تعین میشود. بعدآ خواهید دید که چقدر از اشرف غنی تعریف و تمجید میکند.
انسان های فرومایه و تشنه قدرت. برای رسیدن به قدر هر نیرنگی میزنید.یک حق ملت را بهانه میکنید روز دیگر حزب لعنتی جمعت که شما انسان های دزد و غاصب پیرو آن هستید.
خداوند همه شما دلالان وطن فروش و دزد را نیست و نابود کند. یک روز عبدالله را بد تعریف میکنید روز بعد اشرف غنی و برعکس
یک روز عبدالله انسان خوب است روز بعد اشرف غنی . جناب نور شما و همراهان شما تاچه اندازه بیچار و فرومایه هستید . بخدا هر کسی دیگری عوض شما میبود دست از این سیاست زنانه برمیداشت . خود را صاحب میلیون ها پول حرام و صاحب فابریکات و صاحب هزاران جریب زمین و صاحب ده ها مارکیت نمودید .شرم نیست هنوز هم دنبال قدرت و اندوختن پول حرام هستید. آیا شما از مرگ چقدر فاصله خواهید داشت آیا شما هزار سال عمر خواهید نمود.
من نمیدانم یک روز افراد شما در فاریاب افراد دوستم را میکشد روز بعد افراد شما را میکشد بعدآ شما و دوستم ائتلاف می نمائید. آیا خون کسانیکه بدستور شماو دوستم در فاریاب وبقیه ولایات شما ریختانده شد است جوابش نزد کی خواهد بود. آیا جوابی به بازماندگان شان دارید؟ ویا خون این افرادیکه دنباله روشما ودوستم هستند نزد شما اهمیتی ندارد.
روح الله امیر

>>>   بازهم میگویم ازیک گل بهار نمی شود، عطا محمد به تنهایی هیچ کاری نمی تواند، تنها درسایه ائتلاف صادقانه است که هریک به حقوق سیاسی خود خواهند رسید، امید وارم که عطامحمد به عنوان یکی از رجال قوم تاجیک تجربه های تلخ دیگر همکیشان خود را درعهد وپیمان شکنی وخودخواهی های واهی تکرار نکرده وبه دنبال متحدین دائمی ومورد اعتماد برای خود باشد، وذهنیت وتصور منفی دیگر اقوام را در مورد قوم تاجیک که به پیمان شکنی معروف وجا افتاده است را شکسته وبا افکار وگفتار ورفتار صادقانه خود ازخود یک انسان ارزش گرا واصول گرا به نمایش بگذارد.به یاد داشته باشیم که ازیک گل بهار نمیشود اگرچند این گل اوصاف بیشماری داشته باشد.

>>>   سلام.
کسیکه فامیل وفرزندانش در خارج از کشور زنده گی میکند هیچ گاه در فکر مردم ومملکت نبوده در فگر ذخیره وچور پول وسر مایه میباشد.از خدا بتر سید فریب آنها را نخورید. اگر پشتی بانه مردمی داشته باشند هیچگاه در پشت در وازه های شان ده ها محافظ وخود شان مثل موش ها در زیر زمین ها پنهان نمیشوند ،بدون موتر ذره وبادیگاردها در شهر وبازارگشت و گذار میکنند.مثل بشر دوست.
بنفشه کابل.

>>>   1.اقای نور بعد از ایتلاف تان اقای غنی از شما ها تقاظای کرده کا جایدات های تان را ضبط کنید شما که جایدات هاینان به 1.5 ملیارد میرسد اگر غیرت و همت دارید به مردم واضع بسازید که این پول را چطور پیداکردید
2.شما از ممالک غرب خواسته اید که در مسایل قضایی افغانستان دخالت نکنید یعنی پرونده شما در هاگ فیصله نشود تا شما بیاب نشوید
شما نصف مزار را دزدیدید و می خواهید که به راست جمهوری برسید تا نصف افغانستان را تار و مار کنید
3.شمادست تانرا به ممالک خارج مانند ایران دراز کردید تا شما را در کودتای که پیش دارید کمک کند یعنی از خاطر قدرت دست به خود فروشی ووطن فروشی میزنید
4.شما یکبار به اشرف غنی نزدیک میشوید باز جدا میشوید یکروز با عبدالله نزدیک میشوید و روز دیگر از او جدا میشوید و با دوستم دشمن تایخی تان یک جا میشوید شما مانند ماش به خاطر قدرت به هر طرف لول میخورید و شخصیت ثابت ندارید مانند دوستم
5.ایا شما یک تحلیل و تجزیه کرده اید که مردم مزار طرفدار تان است امروز در مزار از شما نفرت دارند زیرا شما جایدات هردم و دکان هردم و زمین های مردم را به زور غصب کرده اید که دران خایدات هاهم شامل است یک قلاع بزرگ ما را با چند جریب زمین و 700 جریب در منطقه محبس زمین مارا در مرکز غصب و به قیمت های زیاد فوختید که خانه های مجلل در انجا ساخته شده
اقای نور فراموش نکنید که شما و دیکران شما و ایتلاف ها ی جدید کسانی هستند که امتحان تانر داده اید مانند دوستم و محقق و سپانتا و احدی و نبیل و که در مجالس تان زیاتر نمایندگان و زورمندان و خود فروشان و وطن فروشان جمع میشوند گه همه تشنه قدرت و چور و چپاول اند با این اعمال تان خود را مسقره میسازید و هیچ کاری کرده نمی توانید
بصیر نظری

>>>   میګو اګر دم خر را از بالا به پاین و از پاین به بالا بلست کنی همان بک بلست است حالا باید ګفت که دم این خر هم یک بلست است.

>>>   فدا محمد تورانیان
گفته میشود ; حمدالله محب سفیر اوغانستان در امریکا به فاکس نیوز گفته است : تاجیکان مهاجر است . یعنی تعصب در رگ رگ هر افغان نهادینه شده است و من با چلنج تک تک اوغان ها یا افغان ها را که صاحب قلم ، پژوهشگر یا نویسنده اند ، فرامیخوانم به مناظره . که اگر غیر از تاجیکان و دیگر آریایی تبارها ، تمام تان مهاجر نبودید و ثابت نساختم ، بخدای یگانه سوگند که این وطن را ترک خواهم کرد ....

>>>   احمد سعیدی
با عرض سلام !
از همه شما عزیزان تقاضا دارم تا به سوالات ذیل برایم جواب دهید، به عقیده من
افغانستان کشوری برای دیگران چرا،
افغانستان میدان جنگ دیگران و حوزه ی منافع دیگران چرا ،
افغانستان موقعیت مناسب دیگران و پل برای گذرِ دیگران چرا ،
افغانستان حایل میان دیگران و افزار دیگران چرا ،
تاریخ ما تاریخی برای دیگران است .
چرا نمی توانیم خودِ مان با هم باشیم ؟ چرا نمی توانیم خود را درست تعریف کنیم . منافع خود را بشناسیم و در تمام بازی ها پیرامون جغرافیای خویش حضورِ یک پارچه و آگاهانه داشته باشیم علت در چیست؟

>>>   Amirzada
از موضعگیری جسورانه و عدالت خواهانه استاد عطا در برابر رژیم تمامیت خواه حمایت باید کرد.
سخنان استاد عطا خواست میلیونها انسان این سر زمین است. استاد عطا راه برگشت و عقب نشینی ندارد. مردم باید تکیه گاه اجتماعی و سیاسی او شوند او را تنها در میدان نبرد با فاشیزم که از حمایت تروریزم جهانی گرفته تا ابرقدرت ها برخوردار است نگذارند.
تنها نگرانی من پایداری و وفاداری جنرال دوستم به تعهداتش است.
استاد جسورانه و مردانه از دوستم بحیث فرزند شمال و متحد خود در برابر پرونده او دفاع می کند. اما ترسم اینست استاد در میدان نبرد با فاشیزم از پشت خنجر نخورد.
استاد با اعتقاد راسخ در مورد پایداری و اتحاد "ائتلاف نجات" حرف می زند. امید است این ائتلاف کمر استاد و آرمانهای میلیونها انسان را در یک دادخواهی بزرگ تاریخی نشکند و به تعهداتشان وفادار باقی بمانند.
اگر رهبران ائتلاف نجات در برابر چند تا کرسی سر خم نکنند باور دارم که پیروزی از آنان است. زیرا این ائتلاف نماینده میلیونها انسان عدالت خواه است.

>>>   این سخن ازیک تاجیک بعید است، شما اینبار به آریائی بودن خود مینازید، اماواقعیت امروز چیزی دیگری است، تلاش کن که زنده بمانی، آریا درد شمارا دوانمیکند، به فکرنان باش که خربزه آب است. یکبار به کشورهای جهان اول نگاه کن، بعد بیامناظره کن. فعلا کار ازمناظره گذشته است.

>>>   سلام برادران من بی طرف استم. فقد یک تاجک.به همین دزدهای کی در اث ر دزدری صاحب میلیارد ها دالر شده. من خارج را دیدام. این برایشان یاداوری کنم. کی پول کی به سر معامله خون مردم بیچاره ما پیدا می کنند. خدا ند این قسم می شرماند. کی در میدان بیاینند. عطا این سرمایه از دست تو رفتنی است. پول کی به خارج انتقال دادی. خارجی ها پس میگرند.دلت جمع باشد.خوش نباش.اول خانه های کی درخریدی.تویک روز از بین می روی.اولاد را خارجی ها عیش و نوش می کنند.پول کی به خارج انتقال داده شده.پس انتقال داده نمی تواند.تمام سرمایه مربوط بانگ های خارجی است.تو مثل یک تکه کون پاک استی.خارجی ها می گذارند.دوسیه های شما بیش خارجی ها است. همین گلبدین را غنی نیاورده.سه سال بیش در برنامه تلویزیون یک سخن گوی گلبدین گفت بخواهید نخواهید.بادار کلان گلبدین را می اورد.شما ندید.طیاره انگلیس را در بالای قطاره موترهای گلبدین .کون خود را همه اینها بشمول کرزی شور داده نمی توانند.حکومت اینده هم وقت تعین شده.همین وحدت ملی را امریکایی ها جور کرد.کی همین دزد ها را از صحنه دور کند.یک روز این ها را به اعدام بالا می کند.غنی این کار را کرده نمتواند. شما خود بفهمید.در یک فامیل همه زیر دست پدر است.نان کالا خوراک همه را تعین می کند.و به اختیار خود بچه و دختر خود را به شوهر میدهد.خوش باشند.یا خفه .این ها اولاد های امریکا استند.این ها به وطن هیچ دل شان نمی سوزد .عطا نگفت به کوه بالا می شویماگر این ها دل شان به ما و شما بسوزد. می گویند.ما درپهلوی مردم و وطن خود استیم.محقق را ببن چهره اش هیچ تغیر نکرد. چهار زن گرفته. چهار نفره بیچاره را گیر کرده.دولت تدارکات را بیش خود گرفته.تو در چهار سال همراه همین چپن به خلیلی گفت بگذار حال نوبت ما است.چی کرد.کدام سرک دشت برچی را جور کرد.او مکتب کی طفل های بیچاره در هوای گرم در روی زمین نشسته بودند.درس می خوانندن.چقدر پول جمع کرده.این مکتب را ساخته نمی توانیست.بالای چار نفر را جمع می کند.از دهقانی به این جا رسیده.دیگه در کون اش نوشادر بالا کنی .در کوه بالانمی ش د.یا عطا این دریشی را گذاشت.بوت کهنه کی کشیده پس پای می کند.جوان ها به خاطر اینها خود را مکشید. بیدار شوید.عروس و چند نفر را محافظان اش کشته اگر دختر خودش می چی کرد.باز اعلان می کند. چند روز بعد سیاسی بود.چی بیگوید. مقصد مردم را به بیراهه بکشد.نصف امینت شهر کابل را در حدود ۸۰ فیصد همین نفرهای همین دزدها خراب کرده.چرا از حقیقت گریز می کنید.بگذارید.همه این ها محاکمه شوند.وطن از دست انی تا رهای نیابد.ارامی ناممکن است. زن دختر بچه های یتیم افغانستان را ببنید.به انها دل بسوزانید. هر کدام این سک های قوله می کشد. نروید. نزدیک انتخابات است.این ها همراه وکل های پارلمان وقت شان پوره است.بیکار می شوندپول قطع می شود. وزیر معرفی شود در سه ماه همین پارلمان سرگدان می کند.تا اول جیب شان پر شود.به هیچ وجه تدارکات به این داده نشود. هر قدر پول جمع کنند. به نقص مردم ما است. محقق تو راه به تدارکات چی. یک روز یک خانه یک سرباز هزاره خود را خیر نگرفتی.بهزاد هزاره را قربانی کرد. تو تماشاه کردی.حال تیل دوصد موتر را می خ استی بیگری.غنی امضا نکرد
گفت شش موتر رینجر پولیس را می گیری.....پای لوچ. وقت شان پوره می شود. در غم چوکی اینده است.بکار نباشد.اگر نی مردم توف در روی تو ناشسته می کنند
وقت جوانها هزاره است.نی از تو.ربانی بیش از مردن خود در بیانیه خود گفت نگزارید بچه فیسبوکی بیش بروند. منافع شما در خطر می افتد. وسلام

>>>   کسی میداند چی زمانی دست اورد های مذاکره عطا با غ جشن گرفته میشود ؟ واین جشن درکجاست خیمه لویه جرگه یا غازی اسدیوم یا ارگ؟
چون ع نتوانست حقوق مجاهدین را از غ بگیرد بنا استاد عطا مجبور شد وارد میدان شود حالا که یکسال است مذاکره میکند نتیجه اش چرا اعلان نمیشود ؟ گفت درنوروز اعلان میشود کدام نوروز 97 یا 98 ؟
ر

>>>   تعلیم دهنده‌ قرآن در مسجد به دختر بچه‌ها تجاوز می‌کرد
محمود قدری 60 ساله در دادگاهی در اسکاتلند به جرم تجاوز جنسی به کودکان در حین کلاس‌های قرآن مجید به ۷ سال زندان محکوم شد. او اولین کودک طعمه‌ خود را در سال 1995 مورد آزار و اذیت جنسی قرار داد و این تجاوزها تا سال 1998 ادامه پیدا کرد.
او متهم است که با این دختر بچه س ک س داشته و او را بوسیده است. دومین دختر، توسط او در سال 1997 و در مسجد مورد تجاوز قرار گرفت. قربانیان که اکنون 19 سال دارند به دادگاه گفتند که این مرد آن‌ها را در طول جلسات آموزش قرآن کریم و روی تخت خوابی در مسجد مورد تجاوز قرار می‌داده است. یکی از دختر‌ان می‌گوید که تجاوز هر روز که او به مسجد مراجعه می‌کرده است اتفاق می‌افتاده است.
گفته می‌شود این مرد دیگر اجازه نخواهد داشت به آموزش کودکان بپردازد. دادگاه همچنین حکم داده است که این مرد پس از سپری شدن دوران محکومیتش 2 سال تحت نظارت باشد و در صورت نقض تعهدات دوباره به دادگاه فرا خوانده می‌شود

>>>   این همه طمطراق ها فقط برای فریب مردم است. اگر امریکا بخواهد، فردا شماره های بانکی عطا را می بندد. بعد مانند پشک باران زده به یک گوشه ای می خزد و صدایش را بلند نمی کند.

>>>   این حکومت که با دایه گی جان کیری به شکل دوقلو تولد شده آینده نحس در انتظارش بود زیرا خلاف قانون اساسی کشور است ! و بالاخره در پی ده ها نارسایی ها اکنون مرض تعصب قومیتی را در افغانستان که طی دوران حکومت کرزی کاملاٌ فراموش شده بود دوباره به افغانستان آورد و هر روز با تصمیم گیری های غنی این مرض در میان مردم واگیر تر میشود. حکومتی که اطاق فکرش توطیه و دسیسه سازی بر اعضای خود حکومت باشد چطور میتواند برای مردم از خدمت و صداقت گپ بزند اخر کسی و یا خودغنی از خود پرسان کند که همین تو نبودی که با تمام شناخت با بسیار وقاحت و داد و فریاد با وی متحد شدی و در یک کارت انتخاباتی خودرا کاندید و ملیون ها رای قوم ازبک را نصیب شدی ؟ اگر دوستم مجرم و هر چیزی که هست تو هم درین سودا شریک هستی ...........ویانه ویاشاید بگویی که من رای کار داشتم !

>>>   اقای نور چند روز بعد لاف ،پتاق ،تهدیدوتهمت شما به تحسین وتوصیف مدل خواهد شد.تاریخ اعمال گذشتگان را بیان میکند.
قادری

>>>   فدا محمد تورانیان، خود می بُری، خود می دوزی.
اگر سفیر افغانستان این گپ را گفته، بد کرده است، و آنچه تو می گوئی، هم بد می کنی.
اگر از تاریخ بشریت کمی خبر میداشتی، میدانستی که انسان ها همیشه در حرکت اند و از جائی به جای دیگر کوچ می کنند، به جز چند قبیلۀ کوچگ در جنگل های بزرگ و جزیره های کوچک دورافتاده.
پس بگذار اینهمه دعوای مالکیت را که کشورت را دو سال قبل امریکا با قرارداد های استرادیژیک و امنیتی به مفت تصاحب شده است.
چه خوب حکایتی ست: دو دزد خری دزدیدند/ سر تقسیم با هم جنگیدند/ چون این دو بودند مشغول زود و خورد/ دزد سوم خر را زَد و بُرد.

>>>   مورچه که مرگش برسد بال میکشد.
زلمی

>>>   برای گرگ های امنیت ناملی یا شرکت سهامی پنشیر وردک بگوئید یک دسیسه به این عطااختراع کنند

>>>   حسيب معترف:
آقای غنی که 8 سال پیش کتاب «بازسازی دولت‌های ناکام» را نوشته بود، باید پس از بازنشستگی، کتابِ در باب «متلاشی‌سازی دولت‌های باثبات» هم بنویسد تا این تجربه تکمیل گردد.
آقاي غني در جريان سه سال تجربه حكومتداري اش به شدت كشور را بي ثبات ساخته است.

>>>   اين اقاي نور كه دگران را دزد خطاب ميكند، مگر خودش كم دزدي كرده است، واقعيت اين است كه خودش نيز يكي از اين دزدان است.

>>>   سوالتی در ذیل از جانب آقای احمد سعیدی صاحب نظر و سیاستمدار کشور طرح شده و خواستار پاسخ به این سوالات شده اند، هرچند سوالات ایشان شماره نداشته اند اما من بنظور تفکیک سوالات از هم هر سوال را شماره داده،به پاسخ هر سوال میپردازم:

1 - افغانستان کشوری برای دیگران چرا؟
پاسخ: افغانستان گاهی کشوری برای دیگران نبوده است، این خود افغانها بوده اند که در درازای تاریخ برای رسیدن به مقاصد شان پای دیگران را به این کشور کشیده اند، مجاهدین در زمان شان از پای استخبارات منطقوی و بین المللی آویزان بوده اند و سازمانهای چپی همیش از جهان شرق فرمان برده اند، استقلال فکری در هیچیک از سازمانهای سیاسی و رهبران شان نبوده، فلهذا دیگران با در نظر داشت منافع خود به کمک ما تاخته اند نه بخاطر ثبات ما.

2 - افغانستان میدان جنگ دیگران و حوزه ی منافع دیگران چرا؟
پاسخ: فکر میکنم هیچکسی بدون مقصد به کس دیگری کمک نمیکند و در ضمن کشورهای پیشرفته بیش ازین پولیگونی برا آزمایش تسلیحات پیشرفتۀ شان ندارند، افغانستان بهترین پولیگون برای آزمایش این سلاح هاست، این ساده گی است که فکر نماییم کسانی بدون چشم دید به منافع شان در کشور ما، برای ما کار میکنند، باید جسورانه بپذیریم که در برابر خدمات دیگران، ما امتیازاتی را برای شان قایل میشویم اما این امتیازات باید با رعایت منافع متقابل باشد که متأسفانه چنین نمیشود.

3 - افغانستان موقعیت مناسب دیگران و پل برای گذرِ دیگران چرا؟
پاسخ: به این باید خوش بود که کشور ما موقعیت مناسب برای دیگران و پل برای گذر دیگران است! این قاعدۀ جهانی است اما مهم این است که این معامله باید بازهم بر اساس منافع متقابل باشد، اینکه چرا چنین نیست، بازهم برمیگردد به خود فروشی سیاسیون ما.

4 - افغانستان حایل میان دیگران و افزار دیگران چرا؟
پاسخ: چرا که ما زعیم ملی نداریم، ما ملت ندارد، ما برمحور یک رهبر منسجم نیستیم، ما منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیع داده ایم و میدهیم، و از همه مهمتر: ما دارندۀ یک تشکیلات منظم و مستحکم سیاسی ایکه متضمن انسجام اکثریت مطلق ملت افغانستان باشد، نیستیم.

5 - تاریخ ما تاریخی برای دیگران است
چرا نمی توانیم خودِ مان با هم باشیم؟
پاسخ: از بس بیگانه پرستی در میان افغانها مود شده است که دشمنان دیرین خود را بر دوستان خود برتر میشکاریم، ذهنیت ملیت گرایی به اندازه ای در میان ما رشد نموده است که آیدیای ملت دوستی و میهنپرستی را دیوانگی میپنداریم، همین است مصیبت ما.

6 - چرا نمی توانیم خود را درست تعریف کنیم . منافع خود را بشناسیم و در تمام بازی ها پیرامون جغرافیای خویش حضورِ یک پارچه و آگاهانه داشته باشیم علت در چیست؟
پاسخ: ما بصورت کلی و واضح تعریف شده ایم، افغان! اما این تعریف را قبول نداریم، منافع ملی ما هم در چوکات همین تعریف واضح است اما از اینکه هویت مانرا قبول نداریم، منافع ملی ما نیز بسود دیگران رقم میخورد، اینکه چرا یک پارچه نیستیم، اینهم واضح است، به پیمانه ایکه در متفرق ساختن ملت ما سرمایه گذاری شده است، چهاریکی به اندازۀ آن در اتحاد و اتفاق ما تلاش نشده است، انسجام آگاهانه از آگاهی بوجود میآید، ما در تاریکی اندیشه قرار داریم، ما برای ملت سازی کدام راهکاری نداریم، انسجام خود بوجود نمیآید بلکه باید عاملی برای انسجام وجود داشته باشد و آن عامل عبارت از موجودیت یک حزب قوی سیاسی دارنۀ راهکار قوی سیاسی متکی به یک جهانبینی علمی و افغانستان شمول میباشد، نه مانند احزاب قومی و مقطعی فعلی، بر محور این سوالات میتوان ساعت ها بحث نمود و آنچه را من اشاره نمودم، مطلق نبوده، دوستان دیگر هم میتوانند فرمایشات شانرا ارایه بدارند. سربلند باد افغانستان.

میهن زرغون

>>>   آيا گاهى از خود پرسيده ايد كه چرا وزارت دارايى (ماليه) از بدوِ تأسيسِ دولتِ موقت تا حالا در گرو يك گروهِ خاص - حزب افغان ملت و يا اشخاصِ پيرو تفكرِ افغان ملت - قرار دارد؟!
تمامِ دزدى هاىِ ميليون دالرى و حيف و ميل دارايى هاىِ مردم بگونه ىِ سازمان يافته در همين جا صورت مى گيرد.

>>>   }}به هرطرف نگاه میکنی پوهنتون ،مکتب کورس های اموزسشی بچها ودختران با شوق علاقه درس میخواند یعنی وطن به طرقی میرود باز این ها چی خواب دیده که در کشور های هماسیه گرد هم میایندوبه بربادی افغانستان تصمیم میگرند اینها همان کسی هستند که به خانه خداوند رفته قسم خورده بودن که به قسم خود در همان زمان اتکا نکردند پس این هارا قران زده وخداوند شرمانده است .نیت بد قصای سر؟؟؟؟؟

>>>   بى پروايى بى باكى

>>>   بحواي نظر دهنده سوم كه ثاقب تخلص مانده .شما خبر داريد كه خواست هاي استاد عزيزتان چي هست بيايد كه من بگويم براي تان چهار وزارت پنج ولايت هشت معينت است اگر شما به اين رديف هستيد اميد وارم كه دستپاك كلانتري را گرفته پاك كنيد و اگه نيستيد پس سخن حق را بگويد كه تا به كي يخاطري قوم پرستي كوشش ميكنيد كه حق را زير پاي تان بكنيد .
هروي

>>>   اجیران وجاسوسان زیادی دیده میشود که استاد بزرگ عطامحمدنور را توهین میکنند من یک حرف میزنم اشرف غنی از لوگر است، عطامحمد نور از بلخ - شما باچند نفر به خاطر تفریح به بلخ بروید روح تان دروجود تان میبالد - و چند نفر اگر بسیار باجرئت پیدا شود درلوگر برود زنده پس نمی آید، این تفاوت را کسانی که عقل دارند احساس میکنند.
جای که کس است یک حرف بس است.
احمدعلی(شیوا)
کابل

>>>   آیا گاهی با خود فکر کرده اید اگر وزارت مالیه در دست شروپساد می بود همه خزانه را چور میکردندة؟؟

>>>   عطا محمد نور در بازگشت از ترکيه، طی سخنرانی اخيرش در شهر مزار اظهار داشت که اگر حکومت اصلاح نشود، برای اصلاح آن از هر کشور بيگانه کمک خواهد خواست. اين سخنان آقای نور که با ارزش های ملی و غرور افغانان منافات دارد، با واکنش های سخت و تُند از جانب نزديکترين دوستان و هواداران او مواجه گرديده و آنرا مايهء شرمساری گروه خويش جمعيت اسلامی دانستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است