ایتلاف نجات بجای انتقاد به آینده کشور بیندیشد
به اعضای ایتلاف نجات باید گفت بجای اینکه شما گروهی جدا ایجاد کنید و جداگانه از آن حرف بزنید، سعی در ایجاد مجلس بزرگان کنید و مباحث را از آنجا پیش ببرید 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۷    ۱۳۹۶/۴/۲۷ کد خبر: 135999 منبع: پرینت

کاسه صبر رییس جمهور لبریز شد. هرکس پیشنهاد اصلاحات دارد، یا گز یا میدان. بعد از آنکه شکایت معاون اول رییس جمهور، معاون دوم رییس اجرایی، وزیر خارجه، و والی بر حال حکومت از آن سوی آبها از ترکیه بیرون شد، رییس جمهور واکنش نشان داد. اشرف غنی با اشاره به مخالفان درون حکومتی گفت، کسانیکه انتخاب می کنند، اعضای شورای امنیت ملی و یا اعضای تمام شوراهایی که تشکیل شده هستند. آنها چگونه به خودشان، اجازه می دهند تا در رسانه ها در مقابل حکومت، صحبت کنند. اشرف غنی گفته است که قدرت را در انحصار خویش نگرفته است و مقرری ها عمدتا با مشورت صورت می گیرد. اشرف غنی افزود که افغانستان ممکلت حصار نیست و خاموشی وی، دلیل ترک آن نیست بلکه وحدت ملی را در نظر گرفته است. رییس جمهور همچنان افزود که برنامه ریزی و حوصله می خواهد. نکته قابل تحمل این است، سرنوشت حکومتی که رییس جمهورش با معاون اول، وزیر و والی خود تفاهم ندارد، به کجا کشانیده می شود. مدارا کردن برای پا، یا نادیده گرفتن شرکای بی برنامه. به عبارت دیگر، سرنوشت مردمی که رهبرانشان همه محور جلسات شان اختلافات درونی است چه می شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حشمت غنی احمد زی، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: در افغانستان گرفتن دنبال کردن منافع قومی به شدت جریان دارد. هر گروهی به دنبال قوم خود است و سعی می کند همیشه در کارش منافع قوم را در نظر بگیرد. جنرال دوستم ازبک و ترکمن افغانستان را به حساب قوم جمع کرد. این کار نود درصد مثبت بوده است، چرا که اکثر نیروهای وی، تعلیم یافته و تخصصی بوده است. حتی اگر وی به حساب قومی برود و سپس کار ملی کند هیچ کس نمی گوید چرا، چون در حالت کلی کار مثبتی انجام داده است. اما متاسفانه در مورد محقق اینگونه نیست. هیچ کدام از اطرافیان وی، تخصصی و کارا نبوده اند. هیچ کدام از وکیل هایی که وی انتخاب کرده است، بدرد نخورده است.نه تنها به درد قوم خودش نخورده است بلکه بدرد هیچ قوم دیگری نخورده است. از همان هزاره های خود هم سو استفاده کرده است. اگر بگوییم که زندگی هزاره غریب را تغییر داده است اینطور نیست. به طور مثال تعداد زیادی از این قوم به سوریه رفته اند و می جنگند. محقق نتوانست برنامه ای برای متوقف کردن آن ترتیب دهد. از این قوم درحال حاضر، سه هزار نفر در سوریه می جنگند، چه کسی تضمین می کند که اگر فردا آنها به افغانستان بیایند، بر ضد منافع افغانستان نمی جنگند؟

وی، معتقد است مقرری ها از ابتدای حکومت بجا و درست نبوده و در خصوص ایتلاف نجات بیان داشت: در افغانستان بعضی چوکی ها سیاسی شدند. مثلا به جنرال دوستم معاونت اول داده شد. از این کار نمی توان انتظار داشت که جواب خیلی مثبتی بدهد. مثلا نمی شود انتظار داشت که روزی که رییس جمهور نیست، جنرال دوستم بتواند پروپوزالی بنویسد و در کارهای چنینی به رییس جمهور کمک کند. جنرال دوستم این کارها را نمی داند. اگر تیم رییس جمهور درست کار می کرد، قانون اساسی این اختیارات را به وی داده بود که از سرحدات کشور هم به طور قانونی دفاع کند. وقتی که یک اداره از نگاه قانون یک چوکی خلق می کند، خود آن چوکی امتیازاتی دارد که مساله شخصی اش به کلی فرق می کند. اما جنرال دوستم خود کار نکرد و اجازه داد که جایگاه و موقعیتش کمرنگ شود. درمورد داکتر عبدلله هم باید گفت که حوصله داکتر عبدالله یکی از بهترین امتیازها در این اواخر بوده است که برای نگه داشت این نظام موثر بوده است. حالا باید به استاد عطا گفت اگر مشکلی با وی وجود دارد باید به خانه اش برود و تنها با وی صحبت کند. انتقاد از وی فرمول و راه دارد. اینها به جای اینکه چنین ایتلافی بسازند و به مخالفت برخیزند باید می آمدند و مجلسی برپا می کردند و کسانی را که به نظر آنها مشکل دارند با اسناد مورد نقد قرارمی دادند و به اطلاع رییس جمهور می رساندند.

برادر رییس جمهور، در ارتباط با کار ایتلاف نجات افغانستان اظهار کرد: یک اشتباه بزرگ دیگر این رهبران این است که اینها نه بر سر نسل جوان معتقد هستند و نه بر سر آینده آنها معتقد هستند و غیر منافع خود منافع کسی دیگر را نمی بینند. باید به این رهبران از هر قوم گفت حالا دیگر افغانستان در شانزده سال قبل خود نیست. حالا باید از هر قومی که هستید، چه هزاره، چه پشتون، چه تاجیک و چه دیگر اقوام، یک بار بیایید دور خود جمع شوید، چند ماه بر سر دولت انتقاد نکنید و بر سر خود انتفاد کنید بر سر این مسایل صحبت کنید که فردای روز، چه کسی می تواند حکومت کند و چه کسی می تواند مسایل افغانستان را پیش برد. پنج یا ده سال آینده این کشور چه می شود؟ به جای اینکه پیوسته از حکومت انتقاد کنید، برای آینده آن برنامه ریزی کنید تا اوضاع در آینده نزدیک از این بهتر باشد.

احمد زی ادامه داد: به اعضای ایتلاف نجات افغانستان باید گفت به جای اینکه شما گروهی جدا ایجاد کنید و جداگانه از آن حرف بزنید، سعی در ایجاد مجلس بزرگان کنید و مباحث را از آنجا پیش ببرید. نباید اینطور شود که هر بحث در دو سه اتاق دیگر جدا باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف نجات
اشرف غنی
نظرات بینندگان:

>>>   اقای حشمت غنی که در گذشته خودرا از منتقدین برادرش نشان میداد وگاهی با بیان واقعیت ها میخواست در دل ملت جا پیدانماید یک باره۳۶۰ درجه تغییر خورده به دفاع از کارکردهای ناقص وشرم اور برادرش برامده دیگران را مورد ملامت قرار میدهد با این رویکرد چهره ای سیاه خودرا که ظاهرا تحت انتقاد های سطحی ومعنی دار پنهان نموده بود هویدا ساخته وبه تناقض گوی وسفسطه پردازی برامده است او اگر برادر ریس ارگ ویا از غلام های معروف غرب نمی بود او کجا واهل نظر بودن کجا؟
درهر وزارت ودر هر سفارت وریاست یکی از نزدیکان ریس ارگ جا بجا شده ودر میدیا نیز چند نفر را نصب نموده اند تا از عملکرد های پسیف وغیر فعال اپرچونیست های عصر دفاع نمایند او بی غیرتی ودون همتی عبدالله راسیاست مثبت میداند واستادگی وپایمردی محقق ودوستم واقای نور را تفرقه افگنی میخواند
که چا دانصاف تله دتا په لاس درکا
خپل تتو او دبلو اسو به برابر کری
این به ظاهر منتقد یک روز هم نگفت که برادرش یک خانم مسیحی را خلاف قانون اساسی ومغایر با ارزش های ملی در ارگ ریسات جمهوری اورده است ویا اعتراف نکرد که برادرش دکتاتور مابانه عمل مینماید ویا هلال احمد زی اتمر واستانکزی دارند همه ارزش های مادی ومعنوی این کشور را به معامله گرفته اند حال امده ازسه بزرگ قومی به اوازشان ملیونها افغان تجمع مینمایند انتقاد مینماید تف و برتو ای چرخ گردون تف
محمد داود معلم از لیسه ای صمیم

>>>   اين انتقاد نسيت بلكه يك حيله اي دركار است

>>>   رئیس جمهور باید از معاون اول خویش، معاون دوم اجرائیه و ووالی بلخ مشورت و اجازت بګیرد تا از ایتلاف و سرنګونی دولت خلاص ګردد، اګر چنین چیز میخواهد باز من منحیث یک تبعه این کشور به رئیس صاحب جمهور میګویم که صلاحیت کی قانون اساسی برای شما تفویض کرده، انرا در طاق بګذار و به جای خویش این سه شخصیت راه بدهید و خود را در جایګاه انها قرار بدهید تا انها از شما اجاز و مشورت بګیرد.
شریف

>>>   تیک (به انگلیسی: Tic) یعنی حرکت ناگهانی، سریع و غیرآهنگینی که شامل گروه‌های ماهیچه‌ای مجزا باشد. تیک‌ها ممکن است به چشم دیده نشوند.
تیک‌های رایج عبارتند از پلک زدن, حرکات تکرارى و عصاب خرابى, اول گفتن سپس فکر کردن.
خداوند که نه متولد کسى است و نه تولد مىکند پدر خواندن وسلى سلم خود را به گونه پيامبر زدن پرخاش شدن......
کرزى ڀلک زدن
حاکمان افغان تيکتاکى

>>>   Sarwary
آناني كه بر ضد محقق مينويسند، بخوانند
اگر توانستيد ساعت يك بجه ي چاشت -نه ساعتِ يكِ نيمه شب- و با دستانِ كاملن خالي (نه مسلح) از كوچه ي حنيف اتمر، معصو استانكزي يا گلبدين حكمتيار تير شويد؛ اونوقت حق با شماست...
جان برادر ! در نيمه ي شب و در نزديكي درب وردوي منزل يك مقام ارشد حكومت، طالبگونه و داعشوار شايجورهاي مرمي را خالي ميكنيد اونوقت توقع داريد محافظان محقق برايتان آبِ يخ توزيع كنند

>>>   حسيب معترف:
آقای غنی که 8 سال پیش کتاب «بازسازی دولت‌های ناکام» را نوشته بود، باید پس از بازنشستگی، کتابِ در باب «متلاشی‌سازی دولت‌های باثبات» هم بنویسد تا این تجربه تکمیل گردد.
آقاي غني در جريان سه سال تجربه حكومتداري اش به شدت كشور را بي ثبات ساخته است.

>>>   مگر ریس جمهور گوشی شنوا دارد که مشکلات وپرابلم های مردم و مملکت را برایش توضیح داد هرگز . نزدیک به سه سال است که از این حکومت ضعیف ناکارآمد میگذرد. دراین سه سال مشکلات های مردم بی عدالتی های که سراسری افغانستان را فراگرفته و فساد هم در جای خودش پابرجاست .این مورد ها همیشه توسط مردم و یاازطریق رسانه ویا اشخاصی ارتباطی بطوری رسمی و یا غیری رسمی. به ریس جمهور منتقل یافته اما هیچ وقت توجه نشده
تا به کی یک سال دیگر دور اولی ریاست جمهوری اشرف غنی بپایان میرسد..دراین سه سال که گذشت ریس جمهور ما هیچ وقت فرصت پیدا نکرد که مردم را قانع کند ویابه مردم پاسخ مثبت بدهد.جای تعجب است ملت و مردم که در دنیا در اولویت کشور داری قرار دارد و حکومت ها هم برسري مردم می چرخد فرصت پیدا نمی شود . این ریس جمهور ما مشغولی چه چیز است که هیج وقت تمام نمیشود

>>>   اين آدم عصاب خراب است مانند برادر

>>>   محترم حشمت احمدزی
شما از پس مناظره با یک معلم هزاره(معلم عزیزرویش) در یک مصاحبه ی تلوزیوتی برامده نتوانستید. در برابر منطق کوبنده ی ایشان نزدیک بود بکفید.حالا مدعی هستید که مردم هزاره از خود نفر متخصص ندارد. انها متخصص دارند اما لابی گری با باداران امریکایی و اروپایی را بلد نیستند. وگرنه امروز هر بیسوادی را صرف بخاطر اینکه پشتون باشد به حیث سفیر و دیپلمات به نمایندگی های افغانستان در اقصی نقاط دنیا روان نمی کردید. تا ابروی ملت افغانستان را در دنیا ببرد. بقول معلم عزیز در همان مناظره نگاه برادران پشتون در افغانستان به سایر اقلیت ها نگاه یک برادر بزرگتر است.نه نگاه یک شهروند به شهروند دیگر.اگر باداران خارجی شما نمی بود امثال کرزی و اشرف غنی حالا حالاها باید در همان کشورها ضرف شویی وپشک خارجی ها را می شست.

>>>   ائتلاف مئتلافی نیست، خود را خسته نسازید! داد میزدین و میگفتین ائتلاف شما! چی شد آن ائتلاف شمال؟ این ائتلاف هم فقط نتیجۀ برآمده از نشست خورد و نوش در محفل نامزادی باتور دوستم است که رسانه ها در عدم دریات خبر، چند روزی خود را به آن مصروف نمودند، صحبت سه نفر نمیتواند ائتلاف سه قوت باشد، بیش ازین خود را بر محور این ائتلاف خسته نکنید.
م . ز

>>>   آيا گاهى از خود پرسيده ايد كه چرا وزارت دارايى (ماليه) از بدوِ تأسيسِ دولتِ موقت تا حالا در گرو يك گروهِ خاص - حزب افغان ملت و يا اشخاصِ پيرو تفكرِ افغان ملت - قرار دارد؟!
تمامِ دزدى هاىِ ميليون دالرى و حيف و ميل دارايى هاىِ مردم بگونه ىِ سازمان يافته در همين جا صورت مى گيرد.kabuli

>>>   Anthropology Historical
وزارت مالیه چون مجرای کلیدی در آمد ساز کشور است در طول تاریخ در خدمت قوم پشتون است که بوسیله آن واز در آمد آن برای حفظ وبقای قدرت وسرکوب دیگر اقوام وتداوم استبداد وقلدری استفاده کرده اند ومیکنند وطوریکه همه حساب وکتاب وخرج ودخل نزد افغان ملتی هاست وبه هیچکس اجازه نمیدهند که از حساب وکتاب آن سردر بیاورند واز15 سال گذشته که صفحه سیاسی افغانستان تغییر کرده واستبداد پشتونیزم بالاجبار وناچارمیخواهد به شیوه دموکراتیک خودش را عیار سازد از وزارت مالیه وعوایدش به نفع کاندیدای پشتون وتقویت پشتونیزم استفاده خواهد شد بدون شک.

>>>   راست ميگه هيچ قدرت را انحصار نكرده همه وزيران قدرت دارند دوستم عبدالله وكيل ها والى ها خلاصه همه مردم دروغ ميگويند تنها و تنها غنى گك راست ميگه دگه سرش تهمت نكنيد.

>>>   قبل از هر بحث متذکر شوم که من شخصا با حضور مردم هزاره وغیر هزاره در جنگهای سوریه و....مخالفم اقای حشمت غنی اما مساله حضور هزاره ها در سوریه را برجسته میکند لکن در مورد حضور هزاران نفر پشتون واهل سنت از مردم افغانستان که در داخل جبهه النصره در سوریه و درموصل عراق و یمن توسط عربستان سعودی ازجاهای مختلف ( پاکستان کشورهای خلیج وحتی داخل افغانستان ) جذب و اعزام شده اند هیچ اشاره نمیکند. خوب بود میگفت که آنها برای جلوگیری از حضور پشتونها در کشورهای نامبرده چه اقدامی کرده اند که محقق را ملامت میکند. افرادبازگشته از موصل هم اکنون عملیات انتحاری و تروریستی را در جای جای افغانستان علیه شیعیان افغانستان شروع کرده است اما گوش شنوا وچشم بینای وجود ندارد که ببینند یا میبینند اما خود را به ندیدن میزنند.

>>>   هیچ چیز پنهان نمانده آقای دوکتور اشرف غنی احمدزی نخستین روز که واردنظام شد بعضی رهبران متعصب توطئه های بیجا راشروع کردند که اگراحمدزی صیب رئس جمهور شود همه اشخاص فاسد که در درون نظام هست افشا خواهد شد بلی همان قسم هم شد.
آقای احمدزی که سرقومندان اعلی قوای مسلح افغانستان شد واین بار سنگین را بردوش خود گرفت خوشبختانه قسم که معلوم است شخصیت ومفکر ثانی درجهان است مدیریت را اعم ازداخلی و خارجی به نفع افغانستان به پیش برد البته مدیریت درعرصه اقتصادی،سیاسی،فرهنگی ،وبه ویژه درعرصه جغرافیایی.
ولی بدبختانه اشخاص پول دوست ،متعصب،قوم گرا، واشخاص که همیشه برای کشورهای خارج وبه نفع آنها درتلاش بودند واشخاص که همیشه ازنام جهاد مقدس سوء استفاده کردند توطئه های احمقانه ،فریب کارانه، وتوطئه های که علنا وظاهرا بوی خون میاید را ادامه دادند ومیخواهد نظام کنونی که برخی دوزدان بیناموس وبی وجدان را افشا نمودند ومالهای شان را ثبت نمودند ،را توسط خود مردم مظلوم ازبین ببرد ولی مردم فریب این گونه وحشیان را که جز منافع شخصی ،به منافع ملی باک هم ندارد فریب نمی خورد .
وهشدار میدهم برای آن شرپیشه ها،قوم گرا وبه اشخاص که همیشه درتلاش بدست آوردن قدرت هست ومانع ترقی وپیشرفت افغانستان میشود ، که ای رهبرای بی غیرت این خواب هارا به گور خات بردین که به جزازقوم پشتون هیچ کس نمی توان ریاست نمودبخاطریکه افغانستان ازهمین قوم مذکور است وهمین پشتون ها است که تاحالابه اقوام که از تاجکستان ،ازبکستان،ایران واز دیگرکشورها،آمده هست ،دربغل خود جاداده اند واین اقوام کچه امروز میخواهد نظام را تغیر بدهد ،میگه که دختر میره به مادر خانه داری را نشان میدهد .
تا که یک پشتون هست ریاست در دست اوست .

>>>   بد بختی این کشور این است که هر پشتون دموکرات هم اگر بیایدناسیونالیست که چه بلکه فاشیستی عمل میکند ..اگر یک نظام عادل سر کار شود وحق هرقوم را نسبت به تناسب نفوس شان ولیاقت شان بدهد بخدا قسم افغانستان ازین محلکه وبد بختی نجات می یابد ..
اواره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است