ایران آب چهار حوزه آبی را مسدود کرده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۶/۴/۲۷ کد خبر: 136039 منبع: پرینت

وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام کرده است که این کشور منابع غنی آب ندارد و کمبود آب یکی از چالش‌های اساسی است. این در حالی است که چندی پیش حسن روحانی رییس جمهور ایران از ساخت بندهای آب در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

مقام‌ها در حکومت افغانستان می‌گویند کمبود آب یکی از اثرات آشکار تغییرات اقلیم است و افغانستان با گذشت هر سال با تهدید بیشتر قلت آب روبرو می‌شود. پیش از این فکر می‌شد که افغانستان دارای منابع کافی آب است ولی وزارت انرژی و آب از کمبود آب در این کشور هشدار داد.

به گزارش دويچه وله آلمان، علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان روز دوشنبه در جلسه عمومی ولسی جرگه گفت: «ما آب سرشار نداریم. ما در دشت‌های نیمروز چگونه آب سرشار داریم؟ این بحث نسبی است اما وقتی مساله سرشار را یاد می‌کنیم عواقب نادرستی دارد زیرا این روحیه را ایجاد می‌کند که ما هرگونه خواسته باشیم می‌توانیم آب را مصرف کنیم.»

اختلاف با ایران
چندی پیش حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفت که کشورش نمی‌تواند در برابر ساخت بندهای آب در افغانستان خاموش بماند. آقای روحانی گفته بود که «نمی‌توانیم در برابر آنچه محیط زیست ما را تخریب می‌کند، بی‌تفاوت باشیم.» در حال حاضر آب دریاهای هریرود و هلمند در خاک ایران سرازیر می‌شود و حکومت ایران از این آب‌ها برای کشت و زراعت استفاده می‌کند.

ساخت بندها در افغانستان که منجر به کمبود آب در ایران می‌شود، نگرانی‌هایی را برای همسایه غربی افغانستان به بار آورده است. آقای عثمانی خاطرنشان کرد که سخن گفتن از آب‌های سرشار برای همسایه‌ها تصورات اشتباه خلق می‌کند: «توقع بیجا در بعضی کشورهای همسایه ایجاد می‌شود. در حالی که در مناطق نزدیک با همان کشورها، ما نیز مشکلات جدی کمبود آب را داریم.»

افغانستان و ایران چهار حوزه مشترک آبی دارند. وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که ایران با ساخت بندها، مشکل بزرگی را برای حوزه‌های آبی مشترک بین دو کشور به وجود آورده است. آقای عثمانی گفت: «در حوزه هریرود در قسمتی که ما بالادست هستیم، تنها بند سلما را اعمار کردیم و دو بند دیگر نیز تحت کار است. در حالی که دوستان ما ده ها بند را اعمار کرده و هیچ آبی داخل حوزه هریرود [که بخشی از آن در داخل افغانستان است] نمی‌شود.»

براساسا اظهارات این مقام حکومت افغانستان، ایران با ساخت بندهای آب مانع ورود آب حوزه نمک سار خاف به داخل افغانستان می‌شود. عثمانی افزود دق پترگان حوزه آبی دیگری است که قبلا آب آن در ولایت فراه وارد افغانستان می‌شد ولی ایران با ساخت بندها، مانع ورود آب می‌شود و این حوزه آبی را در کنترول خود در آورده است.

قرار است افغانستان سه بند را در مسیر حوزه آبی هلمند بسازد. بندهای کمال‌خان، بند کجکی و بند دهله که قرار داد ساخت آن امضا شده است. افغانستان می‌گوید براساس معاهده‌ای که بین ایران و افغانستان امضا شده، افغانستان می‌تواند به هر شکلی از آب دریای هلمند استفاده کند. آقای عثمانی گفت که بندسازی‌های ایران در حوزه آبی هلمند سبب شده است تا تالاب هامون بخشکد. وزیر آب افغانستان خاطرنشان کرد که ساخت بندها در افغانستان مانع رسیدن آب به داخل ایران نخواهد شد و تنها مقدار کمی از آب در داخل افغانستان به مصرف خواهد رسید.

مشکل بندسازی
افغانستان در چهار دهه اخیر با بحران جنگ روبروست. این کشور کمتر فرصت پیدا کرده تا روی مدیریت آب و استفاده اقتصادی از آن فکر کند. مقام‌ها در وزارت انرژی و آب می‌گویند هنوزهم مشکلاتی دارد. افغانستان بودجه کافی برای مدیریت آب‌هایش ندارد؛ ناامنی سبب شده تا پروژه‌های بندسازی به کندی به پیش برود و یا اصلا حکومت قادر به ساخت بند آب نشود.

مشکل در ظرفیت نیروی انسانی و تدارک مسائل دیگری است که مانع استفاده از آب توسط افغان‌ها شده است.

وزارت انرژی و آب می‌گوید تا زمانی که دستگاه ساختمانی هلمند دوباره فعال نشود، کار سدسازی در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو خواهد بود. حکومت افغانستان در حال حاضر تلاش دارد تا چند بند بزرگ آب را بسازد اما ساخت این بندها بسیار به کندی پیش می‌رود و گاهی هم متوقف می‌شود. وزیر انرژی و آب گفت برای پیشبرد بهتر امور بندسازی باید دستگاه ساختمانی هلمند به یک شرکت دولتی تبدیل شود.

آقای عثمانی تاکید کرد که حکومت باید زمینه فعالیت سکتور خصوصی در ساخت بندها را فراهم کند: «سکتور خصوصی می‌تواند سرمایه گذاری کند اما ما مشکلاتی داریم چنانچه هیچ سرمایه داری حاضر نیست بدون گرنتی در این بخش سرمایه گذاری کند.»

بند سلما در هرات نخستین بند بزرگی است که افغانستان توانسته است کار آن را تکمیل کند. ساخت این بند کار ساده‌ای نبود چنانچه مخالفین مسلح دولت همواره ساخت این بند می‌شدند و برخوردهای مسلحانه در اطراف این بند تلفاتی نیز به جا گذاشت.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
آب
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت افغانستان لاف بیجا میزند مدت 20 سال میشود که نتوانسته یک بند کوچک شاه و عروس که در ولایت کابل قراردارد اعمار نماید حکومت افغانستان از بند شاه توت سخن میزند در حالیکه توان رفتن بدانجا که آن هم در ولایت کابل قرار دارد نداد .

این حکومت بی کفایت فقط لاف و بتاق میزند در عمل تنها میتواند بین اقوام اختلاف زبانی و قومی بیاندازد فقط در همین یک کار حکوت افغانستان موفق است و بس .

حکوت افغانستان کجا و ساخت بند ها کجا هیچ همسایه ها نگران نباشند

>>>   حسن روحانی در ان سخنرانی در مورد مشکلات منطقه از جمله سد سازی در عراق و ترکیه و افغانستان صحبت کرده بود که معلوم نشد چرا رسانه های افغانستان جوری مطالب را بازتاب دادند که انگار حسن روحانی فقط در مورد چند سد در افغانستان صحبت کرده. و موضوعی که منطقه ای بود را به چالش و مقابله ایران و افغانستان تبدیل کردند.
من شکی ندارم که منافع سیاسی گروهی در افغانستان این مساله را ایجاب میکرد که چنین تبلیغاتی صورت بگیرد. مخصوصا گروه های طرفدار اشرف غنی نیاز دارند که ساختن 4 سد را آنچنان مهم جلوه دهند که رای دهندگان در انتخابات بعدی تصور کنند اشرف غنی قهرمان ملی افغانستان معجزه گر یا چنین چیزی است تا به او رای دهند.

>>>   ایران بر دریاهای مشترک با افغانستان، ۶۰۰ سد ساخته
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب در جلسه پرسش و پاسخ مجلس نمایندگان، گزارشی را در مورد وضعیت آب‌های افغانستان، مدیریت آب و دیپلماسی آب ارائه کرد. وزارت آب می‌گوید ایران با استفاده بی‌رویه از آب‌های مشترک مرزی با افغانستان سبب خشک شدن این حوزه‌های آبی شده است.
آقای عثمانی در نشست امروز در کابل، ایران را به سوء مدیریت و استفاده بی‌رویه تا مرز خشک شدن آب رودخانه‌ها مشترک متهم کرد. او گفت که ایران بر دریاهای مشترک با افغانستان، ۶۰۰ سد ساخته اما افغانستان تنها در حال ساخت چهار سد بر این آبها است. ایران و افغانستان دارای چهار حوزه مشترک رودخانه‌ای هستند؛ حوزه قراقم، خاف، پترگان و هیرمند که به گفته وزیر انرژی و آب افغانستان، تمامی این آب‌ها به سبب اعمار بندهای متعدد خشکیده‌اند.
آقای عثمانی افزود کشور در حال حاضر دارای آب وافر نیست و تغییرات اقلیمی نیز سبب کاهش بارندگی و آب‌های جاری و زیرزمینی شده است.‌
به گفته او، افغانستان ۹ میلیارد مترمکعب آبهای سطحی خود را از دست داده و در حال حاضر تنها ۴۹ میلیارد مترمکعب آب جاری دارد. آماری که پیش از این بیش از ۵۷ میلیارد متر مکعب اعلام می‌شد

>>>   جای خنده آور است که در مور آب صحبت ها جریان دارد اما در باره معادن زیرزمینی هیچ کس نبست که صحبت کند عمه روزه آمریکا و بادارانش میلیارد ها دالر معادن زیرزمینی را از کشور مان می برد و غنی خاموش است چرا پس باید مطلب را گرفت که غنی می خواهد که دوباره در دل مردم خود را جای دهد با این فریب کارهایش
این همه سیاست آمریکا است چیزی که بگوید باید غنی و دیگر دولت مداران انجام دهد ورنه آمریکا سرش را زیر بالش می کندkagar

>>>   این بزرگ کردن آب و جنجال برپا کردن برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی و فراموش کردن دزدی ها و جاسوسی های آمریکا در افغانستان است.
امید است که مردم فریب تبلیغات سوءبعضی ها در افغانستان رانخورند که قصد دارند هدف و قصد امریکا و عربستان واسراییل را که جنگ و اختلاف پراکنی میباشدرا نخورند

>>>   وزیر کینه توز آب و انرژی در مورد آب های دریای کنر، کابل، المار و آمودریا گپ بزند که به سمت پاکستان و ازبکستان و ترکمنستان روان می شوند. این وزیر با پول ایرانیها تحصیل کرده است و مصداق نمک خوردن و نمکدان شکستن است. این آقا مزدور آمریکاییها است و فقط برای مقابله با ایران و تفرقه افکنی در روابط بین دو کشور فعالیت می کند. اگر این آقا و مشاورانش واقعا برای مدم افغانستان دلسوزی میکنند، یک بند کوچک بر روی دریای کنر اعمارکنند. در این صورت جاسوسان پاکستان در همان وزرات خانه بهئ حساب او خواهند رسید.

>>>   ایران هم دلایل خودش را دارد ولایت سیستان و بلوچستان ایران که به تنهایی به اندازه یک سوم مساحت افغانستان هست با بندهایی که حکومت افغانستان زد عملا خشک شده و دریاچه هامون در این استان رسما خشک شد و نزدیک صد هزار نفر از مردم این ولایت یا استان مجبور به کوچ و مهاجرت اجباری شدن و حتی پاکستانی ها هم که با این ولایت هم مرز هستن دندان طمع پیدا کردن برای اشغال این ایالت به کمک بلوچ ها الآن هم که افغانستان با زدن بندهای متعدد مشغول خشک کردن ولایت های مشترک خود با ایران بعلاوه خود ولایت های داخل ایران و هم مرز با افغانستان مثل خراسان رضوی هست!...خیلی ها در ایران به اقدامات دولت افغانستان مشکوک هستن چرا چون 60 درصد آب هایی که وارد پاکستان و 20 درصدی که وارد ازبکستان و ترکمنستان میشه رو ول کرده چسبیده به ایران!!..


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است