طالبان به فرمان ارگ عمل می کنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۶/۴/۲۸ کد خبر: 136071 منبع: پرینت

وقتی نگرش استبداد سیاسی و استبداد قومی حاکمیت داشته باشد توقعی نمی رود که بتوانیم از مداخله کشورهای خارجی در اینجا جلوگیری کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رامش نوری، استاد دانشگاه در برنامه «راه حل» گفت: عدالت اجتماعی هم به هیچ عنوان در افغانستان تامین نمی شود. فردی که قاتل هزاران انسان است و قتل می کند، به دلیل اندیشه های قوم گرایانه برای وی امتیاز می دهند. اندیشه هایی که می تواند در مقابل دیگر اقوام استفاده شود، همین حالا در پایتخت کابل، بهترین مکان، صدها کارمندش را در دولت و در بست های مختلف امتیاز می دهد.

وی افزود: وقتی نگرش استبداد سیاسی و استبداد قومی حاکمیت داشته باشد توقعی نمی رود که بتوانیم از مداخله کشورهای خارجی در اینجا جلوگیری کنیم و جنگ به پایان برسد و ما به امنیت برسیم.

نوری گفت: همچنین نخبگانی که حکومت سیاسی را در دست دارند، به ویژه ارگ ریاست جمهوری، حتی در لوگر هم اینها را کسی قبول ندارند. اینها از متن جامعه نیامده اند. اینها ازبستر جامعه خیزش نکرده اند به غیر از این موارد، مطمین هستم که طالبان به فرمان آنها می باشند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   الله خیر خدایا اینها عقل دارند؟ خدایا خودشما میدانید در در کله اینها دماغ خلق کرده اید.
میګویند:
آینها قومی عمل میکنند. میګویند به لوګر رفته نمیتوانند ، میګویند طالبان به امر اینها عمل میکنند. خدایا عقل دارند؟؟؟
اګر به لوګر رفته نمیتوانند از کی میترسند؟؟ اګر بی حمایت است پس معنی اش اینست که اینها قوم ګرایی میکنند خو قومش نمیخواهد قوم ګرایی شودلذا از اینها حمایت نمیکنند یا چیزی دیګر؟؟
طالبان و قاتلین دیګر از قومشان است لذا امتیاز برایشان داده میشود. اګر این قسم است چرا فکر میکنید حمایت مردمی ندارد؟؟ کاکا نشود که قوم تان دروغګوی ترین قوم دنیا در تاریخ ثبت شود

>>>   امريكايى ها در حال تكرار اشتباه
یک منبع در سفارت آمریکا می‌گوید که تعدادی از حلقات خاص در حکومت وحدت ملی پیوسته به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف با ماموران ارشد سفارت ایالات متحده و هوتل آریانا در کابل تماس می‌گیرند و از مقاومتگران و جریان‌های حوزه ضد طالبانی لب به شکایت می‌گشایند و آنان را (مقاومتگران) عامل اصلی بدبختی و نابسامانی در کشور معرفی می‌کنند و نهایت تلاش شان این است که یک تقابل سیستماتیک را میان نیروهای حوزه ضد طالبان و آمریکایی ها بوجود بیاورند.
این خبر مرا به یاد همان لابیگری و نوشته‌های اغواکننده زلمی خلیل زاد در زمان رژیم طالبان می‌اندازد که در گوش آمریکایی ها پف می‌کرد که گویا طالبان یک حرکت خودجوش اند و این حرکت (طالبان) زمینه را برای اعاده حیثیت از دست رفته سلسله حکومت‌های گذشته که در راس آن به زعم ایشان قوم بزرگ (پشتون ها) قرار داشت و در اثر مداخله نظامی شوروی شیوه های حکومتداری درین کشور از نظم و حالت طبیعی و نارمل آن بیرون شده است، فراهم می‌سازد.
تجربه نشان می‌دهد که آمریکایی ها در عراق بیش از حد به حرف کسانی گوش دادند که با بقایای حکومت صدام حسین و اعضای حزب بعث دشمنی دیرینه و عمیق داشتند که در نتیجه اى این ذهنیت سازی‌ها، زمینه انفکاک بیش از صدهزار نیروهای مسلح ملی عراق مساعد گردید که این مسئله از یک طرف سبب پیوستن نظامیان کارکشته ارتش عراق به گروه های دهشت افگن گردید و از سوئی هم مرزهای عراق در برابر رفت وآمد تروریستان به خلای امنیتی مواجه گردید و غایت موضوع را نیز می‌دانید که ظهور برق آسا هیولای وحشی به نام داعش گردید.
حالا وقتی به حرف ها و موضع‌گیری های عاقبت نیاندیشانه آمریکای ها گوش می‌دهم، می‌بینم که بیشتر اوقات حرف های حلقه تمامیت خواه ارگ از دهان دیپلومات ها و ماموران ارشد امریکایی بیرون می‌شود و آمریکایی ها یکبار دیگر دارند همان سیاست خام و ناکام عراق را تجربه می‌کنند.
به نظر من برای آمریکایی ها بهتر است در تعاملات سیاسی شان در پیوند به مسائل داخلی افغانستان اصل توازن و بی طرفی را در اولویت کار خویش قرار بدهند، زیرا این کار هم به نفغ ثبات سیاسی در داخل کشور است و هم منافع آمریکا در برقراری ثبات سیاسی نهفته است و در غیر آن ادامه برخوردهای یک طرفه و غرض آلود امریکایی ها در مسائل داخلی افغانستان به ویژه در شرایط حساس کنونی که اجماع و صف بندی‌های منطقه یی در حال برجسته شدن است، ممکن رقابت ها و جنگ‌های نیابتی را به پیمانه وسیعتری به داخل افغانستان بکشاند و آن وقت کنترل اوضاع در توان هیچکس و هیچ قدرتی نخواهد بود.
هارون معترف

>>>   چرا عبدالله بر ضد آرمان مردم قرار گرفت؟
مردم بايد بپرسند كه چيگونه شد كه داكتر عبدالله به مدافع سرسخت اشرف غنى تبديل شد و نهاد اجرايه را نه تنها وارد سيستم نخواست بسازد بلكه در توطيه عليه انهايكه نقش كليدى در ساخت نهاد أجرايه داشتند ، نقش مركزى را بازى ميكند؟
نهاد رياست اجرايه مربوط به مردم و راى چند ميليون راى دهنده ميشود اما امروز ديده ميشود اين نهاد ربوده شده و تبديل به سنگر داخلى عليه جبهه مردمى و مانع عمده اصلاحات شده است.
ظاهر اریایی

>>>   Qadiry
یا با ماستی یا علیه ما؟!
با ما: بی‌خار بی‌گرد و هیچ محدودیتی نداری!
علیه ما: دوسیه سیاسی، فشار رسانه‌ای نفوذی‌های ما و ... شبیه سایه دنبالت می‌آیند
با ماستی همه چیز از جمله منافع ملی تامین است
با ما نیستی مخرب، جنگ‌سالار، فاسد، ناقض معرفی‌ات می‌کنیم
با ماستی دنیا گل و گل‌زار است
با ما نیستی دنیا را سرت تاریک می‌کنیم
حالا بگو با ماستی یا علیه ما؟!

>>>   جناب استاد آیا دوستم - محقق - عطا محمد نور -حکمتیار وغیزه آدم کشان از متن جامعه هستند؟
اگر وطن در دست این دزدان و آدم کشان بیفتد - افغانستان 100 دیگر شرایط قرون وسطی خواهد داشت.
شما که خود استاد میدانید باید از کسانی حمایت کنید که در جهت پیشرفت کشور تلاش میکنند. به زیر ساخت های کشور توجه دارد. لطفآ منصفانه عمل کنید.
امید حقجو

>>>   اهن توسط اهن می شکند!!!!!!!!!!!بدون پشتون شکست طالب ممکن نیست!!!!!!!!!!!!امرکه ګویش رفت! ربانی بوبانی چوکی را به سوجیهای خود سریش و در درواز از دست طاب ګریخته بود! ربانی در سمچهای کاریزمیر مثل شغال افتاده بود! یاد تان رفته!!!!!!!!!!!!!!

>>>   سوال : چرا اکثر رهبران سیاسی درحمایت ازغنی وشرکت درکابینه آن دچاراشتباه شد، مگرغنی را ازقبل نمی شناخند؟ مگرمردم اورانمی شناختند که به اورٲی دادند، بهرحال، ریاست غنی باهمه ی زیانها وتلخی های شان یک تجربه بزرگی برای مردم ورهبران سیاسی شد. ر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است