رکود بی پشینه بازار میوه های داخلی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۱    ۱۳۹۶/۴/۲۸ کد خبر: 136090 منبع: پرینت

بازرگانان میوه و سبزی کشور از حکومت می خواهند از راه های قانونی استفاده میوه وطنی را در کشور گسترش دهد و بازار فروش میوه جات را در خارج از کشور نیز جستجو کند.

حاجی اختر محمد احمدی، رییس بازرگانان میوه و سبزی جات می گوید که در حال حاضر هوتل های عروسی که یکی از مصرف کنندگان بزرگ میوه در کشور است در مراسمات خود از میوه های وارداتی استفاده می کنند.

وی گفته است که امسال قیمت میوه وطنی به حدی پایین است که در تمام عمرم این قیمت پایین را برای میوه ندیده ام.
فراهم نبودن بازار فروش خارج از کشور و نبود سردخانه برای نگهداری میوه ها در داخل کشور سبب گردیده است که اکثر میوه ها برای جلوگیری از فساد و هدر رفت به قیمت ناچیز به فروش برسد.

با آنکه میوه های کشور بصورت طبیعی و بدون مواد کیمیاوی پرورش می یابند و دارای کیفیت بالا هستند اما بسیاری از شهروندان و ادارات دولتی از میوه های خارجی که اکثرا با مواد کیمیاوی بزرگ و زود از موعد رسیده می شود، استفاده می کنند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
رکود قیمت میوه
بازرگانان تره بار
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند طرف دار غریبان هم است که اقلآ بتوانند درماه یک بار میوه بخورن اما تجاران به فکر جیب خود وقاچاق میوه هسنتند

>>>   او برادر چرا نمی بینی که صد ها سرد خانه پلاستیکی از طرف وزارت زراعت در کنار جاده ها تهیه و در اختیار میوه فروشان قرار دارد . همین وزارت زراعت و همین اجرات . شما ازین عالی جناب دیگر توقعی نداشته باشید به غیر از لاف و دروغ و سرد خانه هم به شکل خریطه پلاستیکی !

>>>   اینجا دست قاچاقیران داخلی و شریک خارجی انها در میان است که مردم به دوران رسیده کابل فکر می کنن که اجناس خارجی ده مرتبه با کیفیت تره ، حال که اینطوری نیست ، کشور افغانستان صد مرتبه بهتر از کشور های خارج مواد غذایی و میوه جهان رو دارد اما ، افسوس که قدر انرا نمی دانن ، افتخار کنین به ان سر زمین و مواد غذایی انها ، و میوه انها نسبت به دیگر کشور ها مواد سهمیی کشنده کمتر استفاده می کنن ، آی مردم تو رو خدا محمد و... قدر این نعمت خدا دادی رو بدونن که مبادا به مرض های گوناگون دچار نشوید .

>>>   خوب است که ارزانی شده ، اگر فیمت بود هم شکایت دارند اگر ارزان بود هم شکایت دارند

>>>   ما در قرن بیست و یکم زندگی میکنیم. تولیدات همه به شکل ماشینی و کمپیوتری صورت میگیرد.
بنأ در عرصه کشت و زراعت نیز باید وزارت زراعت از تکنالوژی پیشرفته استفاده کنند و این تکنالوژی را در دسترس دهقانان قرار دهند.
بعضی میوه های افغانستان از نگاه لذت خیلی خوب اند، چون زمین و آب افغانستان از نگاه مواد معدنی و منرال ها خیلی غنی اند و همچنان افغانستان به اندازه کافی روز های آفتابی طی یک سال دارد.
دو موضوع عمده است که باید به زارعین و باغداران افغانستان کمک شود: یکی سرد خانه ها و دیگری تخم های اصلاح شده حبوبات و میوه جات.
در ست است که میوه های افغانستان از نگاه مزه و لذت خوب اند، اما از نگاه جنیتیکی باید تخم های آنها اصلاح شوند، تا شکل آن مرغوب شود، اندازه آن معین شود و خورد و یا کلان شود و راست و یا کج شود، تا بازار های مطمئن نظر به ضرورت آن پیدا شود.
امروز همانطوری که ما اجناس را در فابریکه ها به اندازه ها و رنگ های مختلف تولید میکنیم، ما میتوانیم میوه جات را نیز به رنگ های مختلف و اندازه های مختلف و کیفیت و کمیت مختلف تولید کنیم.
حتی شما میتوانید در یک درخت، ده ها نوع میوه تولید کنید، بشمول سیب و زردآلو و شفتالو و ناک و بهی و آلو و انار و غیره میوه جات.
حتی امروز تخمه القاح شده انسان نیز در لابراتوار ها مورد دستبرد و تغیر قرار میگیرد و شما میتوانید رنگ موی و چشم و جلد و اندازه قد و قواره و ده ها مشخصات طفل آینده تان را تعیین کنید.
آیا پسر آخر شاهرخ خان را که بطور القاح مصنوعی و در بتن مادر کرایی تولد شده است دیده اید؟ کاملآ جلد سفید دارد، با وجودی که خودش و خانم اش جلد گندمی دارند.
ما در عصر و زمانی زندگی میکنیم که میتوانیم هزاران انسان هم شکل را، مثلی که در یک فابریکه بوت سازی هزاران جوره بوت هم شکل تولید میشود، تولد سازیم و بدون آن که نامی به او بگذاریم ، در شهر رها کنیم و شما و حتی مادر ها و پدر هایشان نتوانند میان آنها فرق قایل شوند که کی کی است؟
این علم بیولوژی و بوتانیک و یا گیاه شناسی است که دنیا ی ما را یعنی آن چه که است و چگونه میتوانیم ما آن را تغیر بدهیم، برای ما بیان میکند و دنیای طبیعت را برای ما به شکل طبیعی آن بیان میکند، نه یک دنیای خلقت و افسانوی را که هیچ مبدأ و اساس علمی ندارد.

>>>   باید صنایع تبدیلی میوه همچون آبمیوه سازی وروب سازی وکنستانتره ودهها صنعت دیگرراه اندازی شود .فرصت های خوبی برای سرمایه گزاری هست
همچنین باید تنوع درمحصولات وکشت رعایت شود .باغات ومیوه های جدید ومتنوع کشت شود .
شیوای بلخی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است