ایتلاف نجات، به دنبال اصلاح حکومت است
رییس جمهور غنی با انحصارطلبی، تمام ساختارهای اداری را از بین برده است. هر روز فرمان صادر می کند که این فرمان ها ساختار و نظام اداری ما را بر هم می زند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۸    ۱۳۹۶/۴/۳۰ کد خبر: 136148 منبع: پرینت

بیشتر شدن شکل گیری ایتلاف های سیاسی، علیه حکومت وحدت ملی یک جریان شده است. پس از آنکه محمد محقق از حکومت انتقاد کرد این بار عطامحمدنور، والی بلخ و عضو ایتلاف نجات بر حکومت تاخت. عطامحمدنور، بیکاری، انحصارگری قدرت و بی برنامگی را از مشکلات اساسی حکومت وحدت ملی دانست. او افزود که برای رفع این مشکلات به همراه ایتلافش به هر ابزاری متوسل خواهد شد و حرکت های مدنی و حمایت مردمی را در صدر برنامه های خود خواهد داشت. جریان سیاسی دیگری تحت نام محور، به رهبری برخی چهره های حکومت پیشین اعلام موجودیت کردند و از عملکرد حکومت جدا انتقاد کردند. اشخاص و جریان هایی که در قندهار بر حکومت انتقاد کردند اکثرا از حامیان گذشته رییس جمهور بودند. در نهایت چرا این موج نارضایتی از حکومت تا این حد بالا گرفته است و سرنوشت حکومت وحدت ملی پس از این همه انتقاد و جبهه گیری چه خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper، علیرضا محمودی، آگاه سیاسی در برنامه «بازنگاه» گفت: حکومت وحدت ملی از ابتدایی که ایجاد شد، یک مجموعه نامتجانسی بود که بر این اساس که از بحرانی که در انتخابات بوجود آمده است، عبور کنند حکومتی شکل گرفت. متاسفانه هرچه ما پیشتر آمدیم، رییس جمهور غنی و اطرافیانش، که از پنج نفر تجاوز نمی کند درصدد انحصار قدرت، ثروت و حتی روابط بین المللی و بیرونی افغانستان برآمدند. وزارت خارجه که در راس آن شخصی از تیم مخالف اشرف غنی است هر روز مورد بی مهری و بی محبتی قرار می گیرد. من نه مدافع وزرا هستم و نه مدافع عبدالله. اما واقعیت امر این است که می بینیم و شاهدیم هر مقامی که از جانب عبدالله معرفی شده، صلاحیت هایی را که باید، به آنها داده نشده است و هر روز هم مورد فشار قرار می گیرند. رییس جمهور، در بیانیه اش اعلام می کند که فساد در وزارت داخله است. فساد در وزارت داخله وجود دارد اما در وزارت مالیه هم فساد وجود دارد، در وزرات دفاع و دیگر وزارت ها، در ارگ ریاست جمهوری و در قراردادها هم فساد وجود دارد.

وی، در خصوص انحصار طلبی حکومت بیان داشت: رییس جمهور غنی با کارهایش و انحصارطلبی هایش، تمام ساختارهای اداری ما را از بین برده است هر روز فرمان هایی را صادر می کند که این فرمان ها تشکیلات اداری حکومت، ساختار و نظام اداری ما را کاملا به هم می زند. انحصار همین است که همه چیز حتی مامور رتبه های پایین طبق فرمانی که جدیدا رییس جمهور داده است باید همگی بیایند و رییس جمهور آن را تایید و امضا کند. این در جامعه افغانستان، برای حکومتی که بر مبنای مصلحت ایجاد شده است واقعا خطرناک است. افرادی که در ابتدا به رییس جمهور غنی کمک کردند تا وی به ارگ برسد هم اکنون به حاشیه رانده شده اند در حالیکه آنها از پرنفوذ ترین افراد این کشور هستند. اما متاسفانه رییس جمهور به همان چهار پنج نفری که در ارگ جمع شده بود هم وفا نکرد. ما هر روز شاهد هستیم که بخشی از بدنه این حکومت جدا می شود. فقط با سفیر آمریکا و سفیر انگلیس است که حکومت نمی تواند در افغانستان حکومت کند.

محمودی افزود: این افراد مهم کشور و مجموعه هایی که در آن عضو هستند، ریشه در مردم ما دارند و سال ها است که در میان مردم کار می کنند و در بسیاری از جاها باعث شده اند که ثبات در کشور ما شکل بگیرد اما رییس جمهور آنها را از خود رانده است.

وی، در خصوص ایتلاف های تشکیل شده برای اصلاح حکومت گفت: واقعیت امر این است که این نیروها و اشخاصی که امروز، با حکومت مخالفت کرده اند و نظر اصلاحی دارند هر کدام شان خود پایه های این حکومت هستند و هدفشان براندازی حکومت هم نیست. می گویند که باید اصلاحات بیاید. چه کسی می گوید که در بخش امنیتی افغانستان نباید و نیازی نیست اصلاحات بیاید. درحالیکه در وضعیت اقتصادی، ما بدترین شرایط را داریم. یک جمعی آمده اند در ارگ نشسته اند و تمام دارایی های مردم افغانستان را به یغما برده اند، در بحث اداری افغانستان شما شاهد این هستید که هر روز از یک آدرس مشخص، اشخاصی در حکومت می آیند و تمام برنامه هم این است که یک نفر را از تیم رقیب حذف کنند. تیمی که تشکیل شده است، به دنبال اصلاح این وضعیت است و این اشخاص به هیچ وجه به فکر براندازی نظام نیستند. عطا محمدنور یک شخص نیست که مطالبه شخصی داشته باشد. جنرال دوستم و دیگران یک شخص نیستند که مطالبه شخصی داشته باشند. آنها یک گروه متشکل از رهبران مردم هستند.

این آگاه سیاسی ادامه داد: بسیار واضح و مشخص است که افرادی از درون ارگ، به دنبال حذف فیزیکی این افراد هستند و به همین دلیل هر روز برای آنها برنامه ای ایجاد می کنند تا آنها را حذف کنند. امروز می بینیم که رویکرد حکومت این شده است که بیاید و مخالفان خود را کاملا حذف کند به جای اینکه از آنها در راستای پیشبرد کارش استفاده کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایتلاف
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   وزير در بيرون، تغييرات در درون؛ بى اعتمادى حكومت را مى پاشاند؟
جاهد: به نام اصلاحات، افراد وابسته از يك قبيله و از يك حزب مقرر نخواهد شد!
#مسلم_شيرزاد

>>>   نبينيد؛ بازى بزرگ شمال و فرزندانى كه اينگونه قربانى سياست مى شوند!
گلوگاه شمال در آتشى كه مى سوزد؛ بغلانى ها به كى رأى دادند؟
#مسلم_شيرزاد

>>>   از برگه ميثم مولا:
بهزاد به آدرس سازمان ملل!
پانزده سال پیش بنام حقوق بشر و کمک به افغانستان امدین، از یک تیم خاص حمایت کردین که دولت را به گیروگان گرفته و تبعض و ظلم روا می دارند. تا حال در برابر این کار های ننگین تان سکوت کردیم اما از امروز به بعد سکوت نخواهیم کرد. شما را در سراسر جهان رسوا خواهیم کرد.
بهزاد: خطاب به غنی و شورای امنیت و امنیت ملی!
فکر نکنید با دسیسه سازی های مثل دوم اسد ما و مردم ما را بترسانید.
ما اگر ترسیده بودیم تا حال همه چیز را رها کرده بدویم، امده بودیم پیش شما‌ ولی ما نترسیدیم و نخواهیم ترسید.

>>>   توطئه تازه ارگ و شوراى امنيت ملی
به تمام نظاميان مستقر درشمال افغانستان بخصوص ولايت فارياب و بغلان دستور خصوصى صادر كرده است تا : پوسته هاى شان را باتمام تجهيزات جنگى به طالبان واگذار شوند .
منظورشوراى امنيت از اين دستور محدود ساختن ساحه تسلط ژنرال دوستم و سركوب قوم اوزبيك توسط طالبان ميباشد.
بهم رسانى كنيد
ادمین دهم
احمد ضیا
ترکیه

>>>   Farid Froutan
ســالار تقلب پدر فاشــیزم اشرف غنی احمدزی معاشات مشاورانش مليون ها افغانی و صلايت های کاری وزارت خانه ها را نیز توسط تيم مشاوران قبضه كرده است.

>>>   آقا خودت اگاه سیاسی نه بلکه یک أدم مخالف با دولت هستی واز کسانی دفاع براه انداخته ای که هر روز دولت را به شکل از اشکال اخطار میدهد ،وسخنان عطا را شنیدی که اخطار داد از کشور های دیگر کمک میطلبد ،حتمآ مطلب اش روسها وایرانی ها است پس چرا داد میزند که بر ضد. روسها جهاد. کردیم همه دروغ ولاف است خایین خایف است او. همکار خوب با روسها بود وبا ایران همچنان ،خجالت نمی کند که هزاران میلون دالر به یغما برد وحالا که دروازه درآمد اش تا اندازه بند. شده سر وصدا را به راه انداخته ،روزی جواب این همه خیانت های خویش را باید بدهد ،دولت افغانستان هم بسیار فاسد وخاین است که از اقتدار وسلامتی درست برخوردار نیست ورنه هیچگاه این همه آدمهای با خصایل منافقانه نمی توانستند. او را تهدید کنند .
عبدالله ریحان

>>>   این دولت دیکتاتوری احمدزی خطرناکترین دولت است که در اینده میتواند اقوام غیر پشتون را نابود و از بین ببرد. طالب سازی و پشتون سازی شمال افغانستان به همین دلیل ادامه دارد تا پشتونها جای دیگر اقوام در شمال را پر کند. پس ما باید هر چه زودتر جلوی این دولت تکقومی انحصاری فاشیستی را بگیریم.

>>>   اول خود را اصلاح کنند بعدا حکومت را

>>>   اگر از بگ هزاره تاجک کمی عقل خودرا دکار بی اندازد دیگر بازی نخورد بسیار امتحان دادن برادران پشتون ما بگذارید یک ایماق یک نورستانی یک گوجر ریس جمهور اینده باشد بس است دیگر شهید کردن سیاسر طفل پیر و جوان که از یک سو حکومت را گرفتین از سوی دیگر به ضد حکومت مردم عام را هر روز قتل می کنید

>>>   ماهیت فاشیزم قبیلوی در سخنان یون!
=====================
* من یون را دوست دارم، چون هیچ چیزی را در لفافه نمی گوید و در جملات وحدت ملی، حقوق بشری، منافع ملی وغیره پنهان نمی کند... او آنچه در دل دارد، صادقانه ابراز می دارد... به آنچه می گوید، باور دارد و عمل می کند!
* در حالیکه غنی، اتمر و حکمتیار سخنان خود را در الفاظ دموکراسی، حقوق بشر، انسانیت، اسلامیت وغیره می پوشانند... اما برنامه یون را عملی می کنند!
* اگر می خواهید ماهیت فاشیزم قبیلوی را بدانید، این سخنرانی یون را با دقت کامل بشنوید...
* خیلی آموزنده است!

>>>   Ariaie
توطيه ارگ:
مناطق شمال همه يكبار سقوط كنند و بعد نيروهاى دولتى ان را پاك سازى كنند و از نو كنترول ان را به أفراد خودى بدهيم.

>>>   بیایید از ائتلاف نجات اصلاً سخن نزنیم زیرا این ائتلاف تا کنون فقط در حد همان قصه های شخصی محفل نامزادی باتور دوستم میان آقایان عبدالرشید، عطامحمد و حاجی محمد میباشد و تاکنون بصورت رسمی شکل نگرفته است و شاید هرگز هم شکل نخواهد گرفت! اگر بالفرض این ائتلاف شکل بگیرد و در رأسش هم همین سه شخص باشند که بارها ائتلافهای دیگری را هم پشت سرگذاشته اند، چه فکر میشود، آیا همین سه شخص حکومت را اصلاح میکنند؟ اول این سه فرد باید واضح سازند که کدام کمبودیهای حکومت قابل اصلاح اند؟ اگر منظور شان از اصلاح دریافت امتیاز بیشتر این آقایان از حکومت باشد، آن قبلا برایشان داده شده است! چه چیزی امتیاز بیشتر ازین بوده میتواند که فرد بیسوادی چون عبدالرشید را معاون اول ریاست جمهوری ساخته اند؟ چه چیزی امتیاز بیشتر ازین بوده میتواند که عنصر انحصارگری چون عطامحمد برای مدت بیشتر از یکدهه کرسی ولایت بلخ را محکم گرفته مشغول تجارت و قاچاق خود است؟ و چه چیزی امتیاز بیشتر ازین بوده میتواند که یک ملا را در صحنۀ سیاسی افغانستان جاه داده و در حکومت سهیم ساخته است؟ این سه آقا باید اول خود را اصلاح نمایند بعد میتوانن لاف از اصلاحات در حکومت بزنند! اگر به جزئیات نارسایی های این سه شخص پرداخته شود، جایگاه شان باید در کنج زندان باشد نه بر کرسی های دولت، اما از آنجاییکه افغانستان مرحلۀ دشواری از وضعیت سیاسی را پشت سر میگزراند، این آقایان باید مشکر اوضاع نابسامان کشور باشند.
میهن زرغون

>>>   'غنى شوونيست قومى، احساساتى، دمدمى مزاج بوده و استعداد دكتاتورى دارد'
مختصرى از روزنامه ٨ صبح:
١: شبکه‌ های مافیایی اقتصادی اطراف غنی کم نیستند. آن‌ چه که در کمیته تدارکات زیر نام شفافیت می‌ گذرد، فاجعه‌ بار است.
٢: حلقه ٦ نفری تصمیم‌ گیرنده در ارگ همه از یک قوم و سمت‌ اند. غنی حتا در انتخاب حلقه ی کوچک تصمیم‌ گیری خویش نیز برخورد شوونیستی کرده است.
٣: غنی وقتی بحث مشارکت و همه ‌شمولیت سیاست می‌ رسد، ذهنش به جز چند فرد محدود از لوگر، ننگرهار، لغمان و تا حدی فراه، جای دیگری نمى رسد.
٤: تمامی نشانه‌ های حکومت‌ داری اشرف غنی، حکایت از میلان شدید وی به سمت ایجاد یک دولت توتالیتر و خودکامه می‌ کند.
٥: اشرف غنی احمدزی برخلاف ادعای خودش نه تنها گامی در راستای مبارزه با فساد برنداشته است؛ بلکه شبکه جدیدی از مافیای فساد را که به صورت گسترده به خودش وابسته است، ایجاد کرده است.
٦: غنى بر آن‌ چه می‌ گذرد یا چشم‌ پوشی می‌ کند و یا توان مقابله با آن را ندارد، چون از اکثر کسانی که شریک این حلقه‌ ‌اند، به لحاظ اخلاقی و مالی در جریان انتخابات ریاست جمهوری بدهکار است.
٧: مسير غنی به صورت محتمل ممکن به یک جنگ داخلی تمام‌ عیار منجر شود.
#مسلم_شيرزاد

>>>   جناب محمودی "آگاه سیاسی"؟؟
ایتلاف دزدها و قاتلین هر گز به دنبال اصلاح حکومت نیست!!! و حکومت خاینینی مانند غنی و عبداله قابل اصلاح هم نیست!!! ایتلاف .... فقط در پی بدست آوردن چند تا استخوان گوشتدار میباشد!!

>>>   این محفل های نامزادی شخصی بلاخره بیخ لرزان قبیله را منحدم میسازد و دیکتاتورک کوچک راسرچپه بالای شترش سوار کرده دوباره راهی همان مغاره های کوه سلیمان پاکستان میکند که اصلیتش از همانجا است۰ ترس تو هم از همین باعث است حتی تا حدیکه زانو هایت میلرزد و حتی خودت روز هایت را شمار میکنی۰ این هنوز شروع کار است
زرغونه جان۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است