هدف آمریکا از همسویی با هند چیست؟
هدف اساسی آمریکا از همسویی و همنظری در جلب توجه هند این است که اولا گسل میان هند و چین را در منطقه افزایش بدهد و دوم اینکه هندی ها را از روس ها دور بسازد 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۳    ۱۳۹۶/۴/۳۰ کد خبر: 136152 منبع: پرینت

جان مکین رییس کمیسیون نظامی مجلس سنای آمریکا گفته است که هند به عنوان یک متحد قوی منطقه ای برای افغانستان می تواند در آوردن امنیت به افغانستان کمک مهم نماید. مک کین بر قوی شدن روابط افغانستان با هند تاکید کرده است. قبل از این نیز سران دو کشورهند و آمریکا نگرانی هایشان را در قبال حوزه افغانستان شریک ساخته بودند. اما چه چیزی هندی که رقیب سرسخت پاکستان در منطقه است را برای آمریکایی ها مهم ساخته است تا در قبال موضع افغانستان شریک باشد. حاشیه های تمرکز بر هند از جانب آمریکا چیست؟ رقابت با چین و یا حرف و حدیث های دیگر؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، داکتر عبدالطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: آمریکا در حال حاضر تلاش می کند که همچنان به عنوان یک قدرت هژمون در قرن بیست و یک در نظام بین الملل باقی بماند و تهدیداتی که متوجه آمریکا است و هژمونی سیاسی امنیتی و اقتصادی آمریکا را به چالش بکشد. این تهدیدات برای آمریکا، قدرت های خاص در منطقه هستند. یکی از آن قدرت ها چین است. بنابراین چین قبلا از ساختار نظم لیبرال بین المللی که در راس آن آمریکا قرار داشت تبعیت می کرد. در همین راستا به توسعه اقتصادی خود هم دست پیدا کرد. منتها در این اواخر چینی ها تلاش می کنند که هم قدرت نظامی خود را افزایش بدهند و هم قدرت اقتصادی خود را. بنابراین بگونه ای در همسویی و همنظری با سیاست های روسیه در منطقه عمل می کنند، یعنی روس ها خواستار این هستند که نظام چندقطبی یا چند جانبه گرایی در نظام بین الملل به رسمیت شناخته شود و چینی ها بیشتر بعد اقتصادی را مد نظر قرار داده اند.

وی، ادامه داد: یعنی، خواستار مدیریت چند صدایی و چند جانبه گرایی در حوزه اقتصاد بین المللی می باشند. پس هدف اساسی آمریکا از همسویی و همنظری، یا جلب توجه هند این است که اولا گسل میان هند و چین را در منطقه افزایش بدهد و دوم اینکه هندی ها را از روس ها که در ادامه جنگ سرد متحد استراتژیکش بود دور بسازد. این باعث می شود که قدرت و توان چین و روسیه در برابر آمریکا به چالش طلبیده شود. همانطور که این کار را نسبت به تحولات خاورمیانه در ارتباط با ایران دنبال می کند. تلاش می کند که کشورهای عربی را در برابر ایران قرار دهد تا بتواند رقیب منطقه ای خود را که هژمونی آمریکا را در سطح خاورمیانه به چالش می کشد آن را هم با چنین چالش های ساختاری روبرو بسازد.بنابراین اینها نقطه های بسیار مهم برای آمریکا است. چرا که در غیر این صورت، هژمونی آمریکا به تدریج روند افولی طی می کند و با توجه به اینکه به باور خود استراتژیست های آمریکایی، قرن بیست و یک، قرن آسیا است و ما شاهد آسیایی شدن قدرت و خیزش چین و هند در منطقه هستیم. بنابراین برای آمریکا بسیار مهم است که این دو تا قدرت به جای اینکه سیاست های همسو داشته باشند. بتوانند در مقابل هم و با یک گسست خاص روند سیاسی و امنیتی را به پیش ببرد.

نظری، در ارتباط با هندو افغانستان و روابط این دو کشور بیان داشت: واقعیت این است که هرچند در مقایسه با پاکستان هند از نظر تاریخی همواره در کنار دولت های افغانستان به جز دولت طالبان بوده است اما با توجه به اینکه ما باید منافع ملی را در تحولات منظقه ای بخصوص در حوزه سیاست خارجی در نظر بگیریم باورم این است که هند می تواند در واقع برای افغانستان در مواردی سودمند و مفید تمام شود و هم می تواند درمواردی چالش هایی برای سیاست های خارجی افغانستان بوجود بیاورد. یکی از مواردی که حساسیت پاکستان را تحریک می کند توسعه نفوذ هند در افغانستان می باشد. بنابراین اگر افغانستان بخواهد که به صلح دست پیدا کند، روابط افغانستان و هند در صورتی که منافع ملی چراغ راهنمای ما باشدو بحث های حماسی و اساسی و انتقام گیرانه مطمح نظر قرار نگرفته باشد، می تواند مفید باشد اما گسترش مناسبات بیش از حد افغانستان و هند می تواند حساسیت های تندروان پاکستانی را تحریک کند وبا توجه به رقابت استراتژیکی که بین هند و پاکستان در کل منطقه وجود دارد و پاکستان هم تحولات افغانستان را از دید دو کشور بررسی نمی کند بلکه با مطالعات منطقه ای بررسی می کند. بنابراین از ابزاراسلام گرایان تندرو، می تواند بهره برداری کند و این می تواندضربه هایی را به روند صلح افغانستان، بحث های امنیتی افغانستان و حتی بحث های مناسباتی دوتا همسایه بوجود بیاورد. این نکته وجود دارد که باید عقلانیت و خرد سیاسی و سیاست خارجی مرتبط با تحولات خود رابا هند مور توجه قرار دهد.

این استاد دانشگاه، در ارتباط با روابط آمریکا و هند و توجه آمریکا به هند بیان داشت: چند متغیر تاثیر گزار در این رابطه وجود دارد. یکی روابط پیچیده، استخباراتی و عمیقی است که بین اسراییل و هند در منطقه وجود دارد بنابراین لابی های صهیونیستی و اسراییلی تلاش کرده است که هند را در سیاست خارجی آمریکا به عنوان یک نقطه محوری، قرار دهد. و بحث دیگر برمی گردد به اعمال فشار آمریکا بر پاکستان. آمریکا هنوز هم به پاکستان نیازمند است. منتها پاکستانی کنترل شده و مهار شده. پاکستانی ها علاقمند نیستند که در محور شرق یا روس ها قرار بگیرند. نزدیک شدن پاکستانی ها به روسیه، فقط به خاطر امتیاز طلبی از آمریکا است و استراتژی پاکستان این است که در محور غرب و آمریکا همچنان باقی بماند. بنابراین تلاش آمریکایی ها این است که پاکستان را به عنوان یک ذخیره سودمند، استراتژیک و قابل تقویت در آینده برای خود همچنان نگاه دارند. چون از طریق پاکستان گروه های تندرو و رادیکال کنترل شده مهار شده، می تواند مرزهای چین و روسیه و حتی ایران را ناامن بسازد. بنابراین همان استراتژی کمربند امنیتی را که جرج کنار، قبلا مطرح کرده بود بار دیگر آمریکا در پیرامون روسیه مورد توجه قرار داده است و با توجه به منازعات دیرپایی که بین دو تا کشور وجود داشته و احیای قدرت روسیه یک بار دیگر در منطقه و همانطور سیاست مهار دو جانبه چین و روسیه،در دستور کار قصر سفید قرار می گیرد. بنابراین با توجه به این تحولات کلان و نظم جدید منطقه ای، پاکستان می تواند همچنان در محور آمریکا قرار داشته باشد اما پاکستانی ها در واقع کنترل شده و مهار شده وصد درصد، در راستای منافع استراتژیک غرب، آمریکا و ناتو هستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
هند
نظرات بینندگان:

>>>   جان باز خان سفیرجدید این روزها میرسد همه چیز خوب میشود

>>>   هدف امریکا اینست که در وقت بمبارد دوبم رابالای اشرار ویک بم رابالای عساکر افغان باید انداخت !

>>>   Zahir Ariaie
گفته ميشود در جنگ هاى فعلى بغلان دست سعيد كيان دخيل است. هدف جنگ اندرابى ها و خوستى هاست. كيان ميخواهد امپراتورى زمان نجيب خود را با هدف قرار دادن مردمان بومى بغلان توسط طالبان و همكارى ستون اول ، دوباره حاكم بسازد!

>>>   اگر از بگ هزاره تاجک کمی عقل خودرا دکار بی اندازد دیگر بازی نخورد بسیار امتحان دادن برادران پشتون ما بگذارید یک ایماق یک نورستانی یک گوجر ریس جمهور اینده باشد بس است دیگر شهید کردن سیاسر طفل پیر و جوان که از یک سو حکومت را گرفتین از سوی دیگر به ضد حکومت مردم عام را هر روز قتل می کنید

>>>   Joya
روزنامه گردين :
دو صد سال است كه مردم افغانستان از راه گدايي نان مي خورند؛ ولي افتخار مي كنند كه قبرستان امپراطوري ها اند

>>>   Lalzad
چقدر ساده است که ما ملامتی خود را و گناهان خود را به گردن پاکستان، ایران و یا کشور های دیگری بیندازیم و خود را تبریه کنیم... مهر زدن و تاپه زدن نیز چقدر مفت و ارزان است!
هر کسی که هر چیز خرابی گفت و یا کار خرابی کرد، آن را غیر افغان و غیر مسلمان و گماشته خارجی ها می دانیم، یعنی هیچ افغان و مسلمان گناهی مرتکب نمی شود و یا مرتکب خیانت و جنایت نمی شود

>>>   Alipoor
هواپیماهای آمریکایی حتا اشتباهی هم که شده، طالبان را نمی‌کشد.

>>>   این یعنی در گـــوش پاکستان مـرچ انداختن است

>>>   فدا محمد تورانیان
جمهوری افغانی را جمهوری اسلامی خواندن ، توهین به دین اسلام است ....

>>>   نتیجه حضور پانزده ساله #امریکا در افغانستان

١- یونسکو:
افغانستان دومین کشور بیسواد جهان است دوستم کله خام،معلم عطا دزد و محقق در رأس آن قرار دارند.

٢- بانک جهانی:
افغانستان بدترین کشور آسیایی برای سرمایه گذاری زیرا تا که دوستم کله خام،معلم عطا و محقق موش خور باشند هیچ سرمایه گذاری نخواهد شد.

٣- سازمان شفافیت جهانی:
افغانستان فاسدترین کشور جهان است مثال بارز آن دوستم،معلم عطا و محقق هستند.

٤- نهاد تحقيقاتى میپل کرافت:
افغانستان سومین کشور بی ثبات جهان از دست دوستم گلم جمع،معلم عطا خر دماغ،محقق خردوان و غیره.

٥- سازمان ملل:
افغانستان بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر (گیاه خشخاش).

٦- بنیاد صلح:
افغانستان هفتمین کشور ناکام در جهان است زیرا دوستم،پدرام،عطا محقق و غیره مانع میشوند.

٧- نی:
افغانستان خونبارترین کشور برای خبرنگاران است از کار کردگی بد وزارت داخله.

٨- لوى سارنوالى:
افغانستان بدترین کشور برای زنان و کودکان است باید سارنوالی برای بچه بازان حمایت همه جانبه مهیا کند.

٩- بنیاد اقتصاد و صلح:
افغانستان چهارمین کشور ناامن و خطرناک جهان است زیرا اسمعیل خان ،دوستم،برادران مسعود، عطا و حزب وحدت به رهبری محقق نمیگذارند تا اقتصاد رشد کند و امن در افغانستان بر قرار شود.

١٠- مجمع جهانی اقتصاد WEF:
افغانستان بدترین کشور جهان برای زنان است سیما سهر معلوم نمی شود چه میکند از او خانم محقق خوب بود خویش را به نمایش گذاشت.

١١- اینترنشنال اسپکتیتور:
افغانستان دومین کشور قربانی هراس افگنی از جانب ایران رافضی ،پاکستانی های بیدین و غیره هراس افگنان همچون عطا،دوستم،محقق و برادران مسعود و نواسه ای بازگل بدخشی صلاح بیدین ربانی.

١٢- بنیاد نجات کودک:
افغانستان و سومالی بدترین کشورها برای مادر شدن.

١٣- بی بی سی:
پس از سوریه بیشترین شهروندان افغانستان، در کشور های جهان پناهنده شده اند.

١٥- وزارت صحت عامه:
١١٪‏ (سه ميليون) شهروند افغانستان معتاد به مواد مخدر است.

١٦- تلویزیون طلوع:
افغانستان یک ملیارد دالر از کشورهای بیرونی قرضدار است در حالیکه معادن و گمرکات از جانب زورمندان به غصب برده میشوند.

١٧- آوا:
بیست ميليون (۷۵ درصد) شهروندان افغانستان زیر خط فقر زنده گى میکنند.

١٨- وزارت صحت عامه:
شصت درصد مردم افغانستان از افسردگی رنج میبرند.

١٩- شفقنا:
٧٢٪‏ زنان افغانستان افسردگی دارند.

٢٠- انتی مدیا:
بخش بزرگی از کودکان افغانستان به مواد مخدر رو آورده‌اند.
ساجد هروی

>>>   کرزی و غنی و اتمر و همه این بی .....ها خراب کدن وطن ره

>>>   Omari
در باره شماری ۵ چیزی نگفتی چون که عامل همه بدبختی در این کشور شما مردم بد بخت هستین از زن تا گرفته تا مرد تان دنبال کشت مواد مخدر و انتحاری میگردی ده تخم تان شاش کنم روزیکه شما کثافت ها این کشور گم شوید ان شاالله هنه چیز خوب میشود

>>>   به نظر دهنده چهارم.
بعد از ان تاجیکها با توهم قدرت همه چیز را به نفع خود ضبط کنند.!!؟؟

>>>   21 - افغان پیپیر :
این وکلا همه کمیشن کاران هستند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است