حکومت افغانستان، حکومتی آمریکایی است
حکومتی که به دنبال تامین اهداف مردمی نباشد، متعلق به جان کری و حکومتی آمریکایی است. حکومتی است که براساس توافق دو تیم ساخته شده، در آن گزینش ها سلیقه ای و تباری است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۵    ۱۳۹۶/۴/۳۱ کد خبر: 136209 منبع: پرینت

هر بار از حکومت برای اوضاع اقتصادی، سیاسی و امنیتی حکومت از سوی گروه یا افراد و گروهی، انتقادی می شود حکومت لیستی از تلاش ها و اقدامات را عرضه می کند و می گوید چنین تلاش هایی در جریان است و انجام داده ایم اما چرا با وجود تلاش هایی که حکومت انجام داده است، کار حکومت به جایی نمی رسد و از سوی دیگر چرا ما شاهد نتیجه مثبت در بخش های مختلف نیستیم؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رامش نوری، استاد دانشگاه در برنامه «راه حل» گفت: حکومت ها زمانی می توانند رضایت را کسب کنند که مشروعیت حقوقی و مردمی داشته باشند. حکومت هایی که بر اساس رای و نظر مردم شکل نگرفته باشند در واقع از پشتوانه و قدرت مردمی برخوردار نیستند و این حکومت ها یا بر اساس توافق تیمی شکل می گیرند یا بر اساس حرف هایی که از سوی کشورهای بیگانه سرداده می شود، شکل می گیرند. وقتی از این دو مجرای دومی حکومت ها شکل بگیرند، طبیعتا حکومت داران در پی تامین اهداف مردم نیستند. آنچه که دموکراسی می کند و می گوید حکومت مردم برای مردم است که اهداف مردمی را تعقیب کند. حکومتی که به دنبال تامین اهداف مردمی و تعقیب اهداف مردمی نباشد، آن حکومت متعلق به جان کری است و حکومتی آمریکایی است. برای مردم کار نمی کند بلکه برای تامین اهداف آمریکا کار می کند. حکومتی است که براساس توافق دو تیم ساخته شده است، در آن گزینش ها هم گزینش هایی سلیقه ای و تباری است. مثلا داکتر عبدالله هر آنکه خویش و تبارش است به عنوان معین و رییس نصب کرده است و حتی آقای مستور که خواهر زاده اش است، حدود پنج وظیفه دارد. همانطور در تیم مقابل هم می بینیم که کسانی که از ولایت لوگر هستند، به رییس جمهورنزدیکی بیشتری دارند تا کسانی که از دیگر ولایت ها هستند.

وی، حکومت را برخاسته از رای و نظر مردم نمی داند و می گوید: در اینجا دیده می شود که وقتی حکومت مردمی نباشد، خواست مردم برایش اهمیتی ندارد. بلکه سلیقه ای و شخصی است و براساس خواست های قومی و گرایش های مذهبی و سنت محوری اداره می شود. این محورها برای حکومت مهم تر است تا خواست مردم. اگر قرار باشد خواست مردم عملی شود، این مردم هستند که باید برخیزند و به جاده ها بریزند و خواست خود را بر حکومت به زور تحمیل کنند و بگویند که باید این خواست ها را که حق ما است عملی کنی.

نوری، افزود: امروز کشورهای خارجی که به افغانستان کمک می کنند، می دانند که افغانستان کشوری قبیله ای است و ارزش هیچگونه سرمایه گذاری را ندارد. از جانب دیگر، کشورهای همسایه افغانستان هم که قبلا در افغانستان سرمایه گذاری می کردند حالا می دانند که حکومت افغانستان دیگر آن پتانسیل را برای سرمایه گذاری ندارد و دیگر توان تامین منافع آنها را ندارد. بنابراین روش های نفوذ خود را به افغانستان تغییر می دهند و خود مستقیماً وارد میدان می شوند که این خطرناک تر است.

استاد دانشگاه، بسیاری از مشکلات افغانستان را از این می داند که حکومت، حکومتی اقتدار گرا و مستبد است و افزود: استبداد درونی شدیدا در جامعه افغانستان حاکم است و از جانب دیگر، مداخله قدرت های منطقه ای، در کشورهای بزرگ، این استبداد را بیشتر کرده است. مشکل عمده ما در جامعه افغانستان استبداد است. رییس جمهور شدیداً متمرکز عمل می کند، حرف معاونان خود را به هیچ عنوان در نظر نمی گیرد. امروز این اختلاف به این گستردگی، که در حکومت افغانستان، است، در هیچ دوره ای در افغانستان نبوده و درهیچ جامعه بیرونی هم کسی شاهد چنین وضعیتی هم نیست. با توجه به این مساله حکومت افغانستان همان استبداد سیاسی خود را دارد و در کنار استبداد سیاسی چندین استبداد دیگر نیز وجود دارد. استبداد قومی غوغا می کند. بخشی از قضیه افغانستان که نمی تواند به صلح برسد، بحث اکثریت و حق طلبی ها است. گروهی خود را اکثریت مطرح می کنند و گروهی هم در پی این هستند که دیگران را در اقلیت قرار دهند و چیزی به نام گفتمان قومی شکل نگرفته است که این مشکلات حل شود. پایان هر گفتمان قومی را ما جنگ می دانیم و جنگ بار دیگر برای افغانستان خطر ساز است.

وی ادامه داد: عدالت اجتماعی هم به هیچ عنوان در افغانستان تامین نمی شود. فردی که قاتل هزاران انسان است و قتل می کند، به دلیل اندیشه های قوم گرایانه برای وی امتیاز می دهند. اندیشه هایی که می تواند در مقابل دیگر اقوام استفاده شود، همین حالا در پایتخت کابل، بهترین مکان، صدها کارمندش را در دولت و در بست های مختلف امتیاز می دهد. وقتی نگرش استبداد سیاسی و استبداد قومی حاکمیت داشته باشد توقعی نمی رود که بتوانیم از مداخله کشورهای خارجی در اینجا جلوگیری کنیم و جنگ به پایان برسد و ما به امنیت برسیم و بحث دوم، نخبگانی که حکومت سیاسی را در دست دارند، به ویژه ارگ ریاست جمهوری، حتی در لوگر هم اینها را کسی قبول ندارند. اینها از متن جامعه نیامده اند. اینها ازبستر جامعه خیزش نکرده اند به غیر از این موارد، مطمین هستم که طالبان به فرمان آنها می باشند.

متاسفانه حکومت داران ما را برخی رسانه های داخلی و رسانه های داخلی برای تامین منافع خود، به شهرت رساندند. موقعیت استراتژیک افغانستان زمینه شاه جنگی های بسیاری از کشورها را بوجود آورده است و هم اکنون ما این جنگ ها را در حال مشاهده هستیم. ما در حدود سال 2009 بهترین فرصت ها را داشتیم که برای زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور خود کار کنیم و آینده ای آزاد و مستقل را برای همیشه تضمیمن کنیم اما این فرصت ها از دست کرزی رفت و به نحوی هم برنامه ریزی شده بود که برود. در دوران اشرف غنی هم شرایط کشور از کنترل نخبگان سیاسی ما بیرون شده است و کشور در حال رفتن به سوی یک تنش بسیار خطرناک پیش می رود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت آمریکایی
جان کری
نظرات بینندگان:

>>>   مشخص است که آمریکا نقش اول را در تصامیم کشور دارد
انگلیس و اروپا در رده های بعدی

>>>   به حکومت فاشیست بایدبگویم دیره غنی یا حکومت غنی

>>>   ‎Bahrom Khorosoni‎ aan Ayendagan
ازپسر ملا ....الله آخند ؛ هوران وغلمان های بهشتی استقبال گرمی نمودند...!
اخبار حاکی از اینست که رهبر طالبان افغانی مولوی حیبت الله آخندزاده فرزند خویشرا در ولایت هلمند خود کفانک نمود وبا داشتن یک کلی در واسکت انتهاری اش به دیدار هوران وغلمانان فرستادند.

>>>   جان بس، نماینده خاص ترامپ در افغانستان که تجربه ۳۰ سال دیپلوماسی را در کشورهای گوناگون اسلامی و غیر اسلامی دارد. برعکس سفیر یا نماینده غنی احمدزی (آقای محب) در آمریکا، یک کامپیوتر کار و تجربه یک هفته کار سیاسی را در وزارت خارجه قبل از فرستادنش به آمریکا نداشته است. فقط سند غلجایی داشتن و نزدیکی به حلقه ارگ او را به این مقام رساند. حالا چی طوری روابط ما با جهان بهبود پیدا کند!؟ چرا ایران و پاکستان را فحش می دهیم؟
#احمد_شاه_فرید

>>>   رامش نوری فکر میکنم که در همین روز ها از خواب بیدار شده. وقتیکه دوستم - عبدالله -محقق ودیکر دوستان کرامی ایشان وراد کابل از طریق شمال شدن. در همان وفت افغا نستان به امریکا تسلبم داده شد.و بهمین خا طر دوستم - محقق - عبدالله و شریکان شان کانتینر بسته از دالر را مفت نه کرفتند.سمع الله از پر وان سرسبز

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
#قتل_عام
85 مریض 13 داکتر و 8 نرس در شفاخانه تیوره توسط طالبان پشتون قتل عام شدند.
آیا زمان تجزیه افغانستان فرا نرسیده است؟

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
فاجعه انسانی در غور..
خانه ات خراب ریس جمهور غنی..
فاجعه انسانی ولسوالی تیوره ولایت غور از حد تصور و گفتار بالاتر است.
تنها در شفاخانه ولسوالی ۱۳ داکتر و دها مریض در بستر از سوی اجیران ارگ و شورای امنیت تیرباران شدند.
هنوز از تلفات کوچه و پس کوچه های مرکز ولسوالی خبر در دست نیست.

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان: گلبدین حکمتیار اولین بار در در افغانستان در سال 1983 با کمک CIA کشت و قاچاق مواد مخدر را آغاز کرد
تلویزویون آرزو نوشته: آیا "حزب اسلامی" مواد مخدر تولید و قاچاق می‌کند؟
شما می‌دانید اولین بار در کدام سال‌ها تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافت ؟
حزب اسلامی به کمک CIA مواد مخدر را در سال‌های 1983 و 1984 تولید می‌کرد و از همین‌ راه پول اضافی به بودجه‌ی حزب اسلامی می‌رسید.
ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی روسیه در امور افغانستان

>>>   #طالب_جنایت_میکند - #پشتون_های_ارگ حمایت میکند

>>>   پرسش اصلی این است که چه مقدار از مالیۀ تنخواه و کار شهروندهای بدبخت این سرزمین، صرف تبلیغات منفی و مشمئزکنندۀ سیاسی مقامات حکومت می‌شود؟
پاسخ انتقاد گروه‌های اپوزیسیون بر کارکرد حکومت، از راه تبلیغات سیاه شبکه‌های اجتماعی صرفاً نفرت را دامن می‌زند و خیانتی بزرگ در منابع مالی مردم است. پولی که به نام مالیه از جیب آدمی مثل من بیرون می‌شود، باید روی سرک نزدیک خانه‌‌ام هزینه شود که بیش از ده سال است گرد و خاک تولید می‌کند. من مالیه نمی‌دهم که آن پول صرف تبلیغات آقای غنی بشود. این کارزارهای احمقانه را چه کسانی راه می‌اندازند؟
آن‌هایی که کارگران مجازی گروه‌های حکومتی و غیرحکومتی را در شبکه‌های اجتماعی اند؟
پول این تبلیغات از کجا تأمین می‌شود؟
پول کدهای پنهان ارگ و شورای امنیت؟
آن‌ پول‌ها از کجا می‌آیند؟
غنی تنها نیست. غنی را کارتل‌های بزرگ سرمایه‌داری حمایت می‌کند. جهان‌خوارانی چون شبکه‌های استخباراتی اروپا و امریکا. غنی را کارگران مجازی و مزدبگیران شبکه‌های اجتماعی همراهی می‌کند. غنی را داعیه‌داران قبیله، دزدان تکنوکرات، جنگ‌سالاران و جهادگران پشتیبانی می‌کند. این منم که تنهاستم، چون از پول جیب من، از پول مالیۀ من دزدی می‌شود و هیچ کسی صدای خودش را بیرون نمی‌دهد.kawa

>>>   Khayyam Khorasani
پشتونها فاجعه آفريدند!
تعدادی از کشته شده های که بدست طالبان در شهرستان تیوره ولایت غور صورت گرفته است .
تعداد مریضان کشته شده ۸۵ تن
تعداد داکتران کشته شده ۱۳ تن
تعدادی زخمیان کشته شده ۸ تن
حالا این اسلامیت و #افغانیت شما در کجاست تا صدا بلند کنید در برابر این عمال غیر انسانی تروریستان

>>>   مردمی که به عبدالله رای داده بودند، همین روزا در دم توپ و تانک ستون اول و پنجم ارگ در حال نابودی اند. از بدخشان گرفته تا هرات و غور. ولی عبدالله جان ایزو به آرامگاه ظاهر شاه زنجو رفته اکلیل گل گذاشته است. شرمت باد.
نسل کشی اوزبیک ها، هزاره ها و تاجیک ها را بس کنید.

>>>   WH
تاریخ دهشت قبیله، هی تکرار میشود و چند تا خرد باخته هی می نویسند که دولت باید این کند یا آن کند...
تا حال هرچه میکشد ارگ است!
ارگ جنگ قومی را نه به نفع قوم بل به نفع باداران و خانواده شان به اجرا گذاشته و ما هم منتظر مرگ خودیم...
معامله گران تنها دالر شمار میکنند و مردم جنازه...

>>>   رفتن فرزند ملا هبت الله به عملیات انتحاری نشان میدهد که انها اختیار اولاد وزن وفرزند خودرا هم ندارند انهای که طالب را هدایت ورهبری میکند نه در لاهور واسلام اباد اند بلکه فرسنگ ها دورتر ازین مناطق دور وپیش ما حکم صادر میکنند وهرکه را خوسته باشند به هرجا می فرستندانها با این اقدام عملکرد طالب را مشروعیت بخشیده افراد وگروه های بیشتری راجلب وجذب مینمایند چنانچه همه اعتراش مینمودند که اگر راه طالب حق است وانها در مبارزه ای خود صادق هستند چرا فرزند های خودرا در انتحار نمی فرستند حال توانستند این مشکل را نیز حل نمایند وعده ای نابخرد وبی تجربه را با این کار خود به ارمان های نامقدس انها اضافه مینمایند
نیم جان از نیم روز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است