تروریزم برای مشروعیت بخشیدن به خارجی ها است
مبارزه با تروریزم برای مشروعیت موجودیت و توجیه حضور نیروهای خارجی در افغانستان استدلال می شود اما عملا بازی آن نیست که اعلام می شود، بازی آن است که گفته نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۱    ۱۳۹۶/۵/۱ کد خبر: 136223 منبع: پرینت

آمریکا بحث تروریزم را در محور گزارش سالانه اش در سال 2016 قرار داده و بیشتر بحث تفکیک گروه های تروریستی را که میان گروه های تحریک طالبان پاکستان و تحریک طالبان افغانستان انجام داده اند که بحث مبارزه صادقانه علیه یک گروه صورت می گیرد و علیه گروه دیگری صورت نمی گیرد این بحث روشن می سازد که باز هم بحث تحریک هراس افکنان و تروریستان در سطح منطقه وجود دارد که بگونه ای سلیقه ای و گزارشی با این افراد برخورد می شود. در عین زمان پذیرش و تایید این مساله که به عنوان گروه های هراس افکن پناهگاه ها و لانه های امنی در پاکستان داشته باشند می تواند دست آویزی برای دولت افغانستان بوده باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، رحمت الله بیژن پور، آگاه مسایل سیاسی در برنامه «مثبت و منفی» گفت: کاملا مشهود است که بازی های اساسی در پاکستان علیه افغانستان سامان داده می شود و پرسش اینحا است که چرا پاکستان با جامعه بین الملل در مبارزه با تروریزم همکاری نمی کند و چرا آمریکا نیز در نظام بین الملل در رابطه با این مساله تلاش نمی کند؟ این پرسش ها یک مجموعه بزرگ از مفاهیم را به دنبال دارد و طبیعی است که در رابطه آن، مسایل زیاد و شک و تردید زیادی، است و کنش و واکنش زیادی، وجود دارد.

وی افزود: آمریکا با افغانستان پیمان امنیتی امضا کرده است و طبق این پیمان تعهد داده است که اگر کشوری به افغانستان حمله کند و امنیت آن را به خطر بیندازد با آن برخورد کند اما سال ها است که برای ما و جهانیان اثبات شده است پاکستان مردم افغانستان را عذاب می دهد اما آمریکا آن رانادیده می گیرد. هر روز هم نمونه ها و مواردی به افشا می رسد و به ظهور می آید که پاکستان در حقیقت پناهگاه خوبی برای ناامن کنندگان است. تنها چیزی که در این گزارش قابل پرسش و سوال برانگیز می باشد این است که جامعه بین المللی و آمریکا می خواهند ذهنیت عامه را از حوزه طالبان و حوزه گفتمان قبلی که به یک مرحله رسیده بود معطوف به یک بازی جدید کنند و شبکه حقانی که شبکه ای است نیرومند وارد بازی می شود.

بیژن پور، در خصوص فعالیت های بعدی گروه های دهشت افکن از جمله شبکه حقانی در افغانستان بیان داشت: آمریکایی ها این رابه صورت جدی در گزارش نیاورده اند که پاکستان به دلایل سرباز زدن از یک فیصله عمومی در باب ثبات منطقه ای درمورد افغانستان و موضع مبارزه با تروریزم که موضع جهانی است بی تعهدی می کند بلکه دارد پاکستان را در واقع از یک بازی به یک بازی دیگری انتقال می دهد. در حقیقت پاکستان نیز حوزه کار با طالبان را به اختفا می برد و حوزه کار با شبکه حقانی را رو می آورد. یعنی به این مفهوم که پاکستان گوشه دیگری از اقتدار خود را در سایه حمایت آمریکایی ها به ظهور می آورد. طالبان و القاعده به طور کل یک سازمان منطقه ای و سازمان بین المللی است و طالبان منطقه ای هستند و شبکه حقانی هم گونه دیگری از این فعالیت ها است. باورم این است که دیر یا زود ناظر بر یک سلسله تحولات سیاسی در رابطه با مساله شبکه خواهیم بود. برای شبکه به جای طالبان بیشتر رایزنی خواهد شد، مذاکرات سیاسی با آن صورت خواهد گرفت. باز هم در دبی، در قطر، در استانبول و جاهای دیگر مذاکره با رهبران شبکه حقانی صورت می گیرد. اما طبیعی است که آنهایی که مبارزه با آنها را اعلام کردند و اعلامیه جهانی برای آن ساختند، راست نمی گویندو مبارزه با تروریزم را حمایت نمی کنند.
وی، در خصوص سیاست آمریکا در افغانستان گفت: آمریکا، پاکستان، انگلستان و عربستان به صورت منظم و سیستماتیک این پروژه را انرژی می بخشند. مبارزه با تروریزم مساله ای است که برای مشروعیت موجودیت نیروها و توجیه حضور نیروهایشان در افغانستان استدلال می شود اما عملا همه عناصر سیاسی در این سرزمین می دانند که بازی آن نیست که در واقع اعلام می شود بازی آن است که گفته نمی شود. آمریکایی ها همیشه چیزی را که می خواهند انجام دهند را نمی گویند چیزی را که انجام نمی دهند همیشه عنوان می کنند.

بیژن پور، در خصوص رویکرد آمریکا در افغانستان و شبکه حقانی بیان داشت: ادبیات آمریکا در مورد پاکستان همیشه همین بوده است. پرواز طیارات بی سرنشین و بی پیلوت و بعد نشانه گرفتن، زدن، کشتن و سپس مساله القاعده، رهبری القاعده و به همان ترتیب مرگ ملا عمر و خیلی از مسایل دیگر اینها نشان می دهد که ادبیات آمریکا، این است که فراموش نشود که ما جبهه ضد تروریزم در منطقه را ساختیم اما دارند فراموش می کنند که در این مورد اقدام عملی کنند. پایان دادن به شبکه حقانی کار سختی نیست. اما اول باید سازو کارش را در ساختار نظام ملی در افغانستان تحکیم کنند که از داخل مبارزه صورت بگیرد و به همان ترتیبی که در توافقنامه است باید حمایت کنند. مطابق توافقنامه امنیتی بر طبق پروتکل مشترک بین آمریکا و افغانستان باید اقدام صورت بگیرد. این کار ساده ای است و نیروهای نظامی افغانستان آماده هستند، نیروهای اطلاعات افغانستان می دانند و بعد بازی آغاز می شود. اما مساله بر سر این است که طالبان تا مرحله ای رسیده اند که حالا تازه باید مذاکرات چند جانبه در روسیه پیگیری شود. این مذاکرات در حال به تعویق افتادن است و تعلیق می شود و بعد یک حوزه دیگر معرفی می شود. شبکه حقانی بسیار نفوذ دارد و این پاکستان است که می گوید مذاکرات را با این گروه آغاز کنیم تا رسمیت پیدا کند. یعنی در واقع شبکه حقانی باید به آن مشروعیت برسد که که در پاکستان نمایندگی داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خارجی ها
تروریزم
نظرات بینندگان:

>>>   Raheel
اگر کسی چنین پیامی در مورد وضعیت شمال و خاموشی و بیکارگی سران شمال فرستاده باشد، نظر تان چیست؟

"وزیر، وکیل، والی، ولسوال و قوماندان و جهادی و مقاومتگر دیگر سری برای گشتاندن و چشمی برای دیدن به چشم مردم نباید داشته باشند.

شمال زیر ستم ستوران فاشیزم ارگ سقوط می کند. شما بروید و پولها و مقامهای تان را در دربار غنی نگهدارید!

به یاد داشته باشید! روی سنگ گور تان کسی مجاهد و مقاومتگر نخواهد نوشت مگر مخنثان و بردگان زر که قلادۀ فاشیزم را به گردان انداختید تا مقام و چوکی بگیرید و ناموس مردم تان را به تاراج و حراج بگذارید.
بدخشان، تخار، کندز، بغلان، فاریاب و غور در آتش می سوزد. و شما تماشا می کنید. نه حکومتی تان کاری می کند و نه برون از حکومت. آن که در حکومت است به نواله و اسخوانی که برایش انداخته اند، قانع و خاموش است و آن که برون از حکومت است "در انتظار یکی پاره استخوان" دم می جنباند.

اگر چنین نیست، شما کجایید؟ مگر مرده اید؟"

>>>   ﺣﻤﻴﺪ
ﻓﻘﻄ ﻃﺮﺡ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻛﻪ ﭼﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺮﺩ !
ﻫﻤﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻃﺎﻟﺐ و ﺩاﻋﺶ ﻳﻚ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺧﺎﺭﺟﻲ اﺳﺖ و ﺣﺎﻣﻴﺎﻥ ﻗﻮﻱ ﺧﺎﺭﺟﻲ و ﺩﻭﻟﺘﻲ ﺩاﺭﻧﺪ.
ﻏﻨﻲ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻫﻤﻜﺎﺭاﻥ ﺑﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺭا ﻗﻨﺎﻋﺖ ﺩاﺩﻩ ﻛﻪ ﺟﺰ ﻣﺎ ﻛﺴﻲ ﺩﻳﮕﺮي ﭘﻼﻥ ﺷﻤﺎ ﺭا ﭘﻴﺶ ﺑﺮﺩﻩ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﻨﺪ, ﺯﻳﺮا ﻣﺎ ﻫﻢ ﻧﻴﻤﻪ ﻏﺮﺑﻲ و ﻧﻴﻤﻪ اﻓﻐﺎﻧﻲ اﻳﻢ,ﻫﻢ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩاﺭ ﺷﻤﺎ و ﻫﻢ ﻣﻴﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮاﻥ ﭼﻂﻮﺭ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻛﻨﻴﻢ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻴﻜﻪ ﻧﻪ ﺣﺎﻣﻲ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ و ﻧﻪ ﭘﺸﺘﺒﺎﻥ ﺩﻭﻟﺘﻲ و ﻧﻪ ﻫﻢ ﻭﺣﺪﺕ و ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ,,
ﭘﺲ ﭼﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺮﺩ ?

>>>   Baran
نه خود می دانند و نه از ما نشسته ها یاری می گیرند چون همه خود عقلی کل اند و بنجشیر از چند نفر محدود کابل از چند کابلی محدود مقاومتگر و شمالی بزرگ از چند افسقالی بی همه چیز دیگر خلاصه خود می برند و خود می دوزند همین است که کاکای عقلی کلی جهان اشرف بچی غنی و قیومی کوچی خیمه نشین سانفراسسکو غرابه می کند

>>>   پشتون_های_طالب - مردم تیوره را قتل عام کردند.
۸۵ مریض بستری و ۱۳ داکتر تنها در شفاخانه تیوره تیرباران شدند.

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies
#قتل_عام
85 مریض 13 داکتر و 8 نرس در شفاخانه تیوره توسط طالبان پشتون قتل عام شدند.
آیا زمان تجزیه افغانستان فرا نرسیده است؟

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies
فاجعه انسانی در غور..
خانه ات خراب ریس جمهور غنی..
فاجعه انسانی ولسوالی تیوره ولایت غور از حد تصور و گفتار بالاتر است.
تنها در شفاخانه ولسوالی ۱۳ داکتر و دها مریض در بستر از سوی اجیران ارگ و شورای امنیت تیرباران شدند.
هنوز از تلفات کوچه و پس کوچه های مرکز ولسوالی خبر در دست نیست.

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies
#فارسی_زبان_های_غور را قتل عام کردند.
آمار تلفات بی حد زیاد است.

>>>   #طالب_جنایت_میکند - #پشتون_های_ارگ حمایت میکند

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies
طالبان غوریان را قتل و عام کردن !
۵۰ نفر اسیر و زخمی را تیرباران کردند.
نسل کشی در جریان است

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک International Strategic Studies
وقتی طالبان مردار میشوند، چیغ حلقه فاشیزم ستون اول تا پنجم ارگ بیرون میشود، که نسل کشی است !
وقتی غوری ها و یا اقوام غیر افغان از جمله تاجیک ها، ازبیک ها، هزاره ها قتل عام میشوند. ارگی ها از پشت شیشه های تلویزیون فقط میخندند. به شهیدان ما میخندند. میخندند..

>>>   پرسش اصلی این است که چه مقدار از مالیۀ تنخواه و کار شهروندهای بدبخت این سرزمین، صرف تبلیغات منفی و مشمئزکنندۀ سیاسی مقامات حکومت می‌شود؟
پاسخ انتقاد گروه‌های اپوزیسیون بر کارکرد حکومت، از راه تبلیغات سیاه شبکه‌های اجتماعی صرفاً نفرت را دامن می‌زند و خیانتی بزرگ در منابع مالی مردم است. پولی که به نام مالیه از جیب آدمی مثل من بیرون می‌شود، باید روی سرک نزدیک خانه‌‌ام هزینه شود که بیش از ده سال است گرد و خاک تولید می‌کند. من مالیه نمی‌دهم که آن پول صرف تبلیغات آقای غنی بشود. این کارزارهای احمقانه را چه کسانی راه می‌اندازند؟
آن‌هایی که کارگران مجازی گروه‌های حکومتی و غیرحکومتی را در شبکه‌های اجتماعی اند؟
پول این تبلیغات از کجا تأمین می‌شود؟
پول کدهای پنهان ارگ و شورای امنیت؟
آن‌ پول‌ها از کجا می‌آیند؟
غنی تنها نیست. غنی را کارتل‌های بزرگ سرمایه‌داری حمایت می‌کند. جهان‌خوارانی چون شبکه‌های استخباراتی اروپا و امریکا. غنی را کارگران مجازی و مزدبگیران شبکه‌های اجتماعی همراهی می‌کند. غنی را داعیه‌داران قبیله، دزدان تکنوکرات، جنگ‌سالاران و جهادگران پشتیبانی می‌کند. این منم که تنهاستم، چون از پول جیب من، از پول مالیۀ من دزدی می‌شود و هیچ کسی صدای خودش را بیرون نمی‌دهد. kawa

>>>   Mutaref
پروژه نا امن سازى شمالِ كشور به سرعت در حال اجرا است. اگر جلو اعمالِ سياست «بحران» گرفته نشود و جنبش هاى سياسي و ايتلاف هاى كلان وارد بازى نشوند، با اندك غفلت، آنگاه دير خواهد بود.

>>>   هشدارمسکو به اقدام نظامی در افغانستان ...
نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان آقای ضمیر کابلوف گفته است : "اگر اقدام جدی از سوی دولت کابل و هم‌پیمانان آن بر علیه گروه تروریستی داعش صورت نگیرد، مسکو دست به اقدام نظامی برای نابودی وسرکوب این گروه خواهد زد."وی گفته است افزایش جنگجویان داعش و تلاش آنان برای ایجاد یک پایگاه مستحکم در افغانستان برای نفوذ به آسیای مرکزی، برای روسیه نگران‌کننده است و مسکو نسبت به این اقدام نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد. وی گفته است که " بارها نگرانی مسکو در این رابطه با دولت کابل در میان گذاشته شده است".
منبع- اسپوتنیک

>>>   Noor Noori
زندان های افغانستان خالی از طالب و تروریست های حزب اسلامی شد وظیفه و مقصد این دو گروه فقد قتل، انفجار و انتحار است، سقوط دولت شاید به نفع اکثر مردم افغانستان باشد چراکه معامله گرها، فرصت طلبها و جاسوس جا خالی میکنند به وطن دوست ها،دشمنان طالب و دشمنان پاکستان .

>>>   كليم الله همسخن
از غور تا بدخشان در زیر چتر رژیمی قربانی می دهیم که هزار فصل مشترک با طالب و تفکر طالبانی دارد. جغرافیای قیمومیت رژیم نیز مناطق ماست و تکس و مالیات نیز از مردم ما اخذ می شود.
من واقعن هیچ دلیل و منطقی نمی بینم که چنین رژیمی بر گرده های ما سوار باشد. واقعن چرا چنین فرمان بردار شده ایم؟

>>>   Safary
اگرنیک بنگریم ، در واقع جنگ میان دوفرهنگ است، قبیلوی وتمامیت خواهی وبقا وزندگی عدالت محور وحقوق برابر شهروندی۰ این یک واقعیت است که ازآن چشم پوشی وطفره روی می شود۰به سخن معروف که گویند؛ شف، شف نی ، شفتالو۰

>>>   لطیف_پدرام
"#اقوام_تاجیک_هزاره_و_اوزبیک - برای دفاع از مناطق تان و گرفتن انتقام قتل عام #تیوره و #لولاج آماده باشید."

>>>   بیژن پور صاحب!
نگان وقت خبر احمدضیا مسعود را هم بگیرید که در چه حال است!!!!!

>>>   در این کشور همه چیز جعلی و تقلبی شده است از انتخابات گرفته تا رییس جمهور نام کشور تذکره ملی و ملیت و...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است