پاکستان در دید آمریکا تنزل نکرده و نمی کند
آمریکا و پاکستان سیاست واحدی در قبال افغانستان در پیش دارند اما هرازگاهی تظاهر به اختلاف می کنند و مصلحت های سیاسی دو طرف ایجاب می کند که در ظاهر بگویند ما باهم در تقابل هستیم 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۶/۵/۲ کد خبر: 136286 منبع: پرینت

سازمان ملل متحد روی مبارزه مشترک منطقه ای در برابر تروریزم تاکید کرده و می گوید، نیاز است تا کشورهایی منظقه به منظور مبارزه در برابر تروریزم استراتژی مشترک ایجاد نمایند. رییس دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان، در ملاقات با حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی، کشور گفت که برگزاری پروسه کابل یک پیشرفت قابل ملاحظه جهت تامین صلح، در افغانستان است. اما مساله مبارزه مشترک منطقه ای، چقدر از جانب کشورهای دیگر موردپذیرش قرار خواهد گرفت. آیا پاکستانی که در هیچ تعهدی، پابرجا نمانده، تن به مبارزه مشترک منطقه ای خواهد داد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، موسی فریور، استاد دانشگاه در برنامه «بازنگاه» گفت: با تجربه خود و به شکل مستند می خواهم بگویم تعریف متحدالمعانی از تروریزم در هیچ یک از نهادهای بین المللی وجود ندارد. نه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، نه در سازمان شانگهای، نه در سازمان کنفرانس اسلامی، نه در سازمان نهضت عدم انسلاک، نه در سارک و بالاخره در ده ها سازمان منطقه ای جهانی هیچ کدام تا امروز توافق نکردند که یک تعریف متحد از تروریزم دهند. هر کشوری مخالف خود را تروریزم می خواند و هر کشوری برای مداخله خود در یک کشور دیگر، گروه ها را آزادی خواه و مدافع حقوق بشر، می خواند و حرف های دیگر را عنو ان می کند.

وی، معتقد است برای مبارزه کشورهای جهان با تروریزم ابتدا باید یک تعریف واحد از آن در میان کشورها ارایه شود و افزود: اما هیچ نهاد بین المللی تا امروز، موفق نشده و نتوانسته مطابق با برنامه های سازمان ملل متحد نبوده تا بیاید یک تعریف متحد المعانی از تروریزم دهد. حالا هم هر کشور از دیدگاه خودش و منظر خودش تروریزم را تعریف می کند. خصوصا بین پنج ابر قدرتی که امروز سرنوشت دنیا بین آنها تقسیم شده و یا مقدرات کشورها را در دسترس خود دارند هر کدام از پشت عینک منافع خود تروریزم را تعریف می کنند. آزادی خواهان چچن، تاتارستان و کشورهایی که قبلا جزو شوروی بودند آنها را جهانیان آزادی خواهان می گفتند. چینی ها امروز مسلمانان مبارز چینی را به عنوان تروریزم، تعریف می کنند، در حالیکه جهان اسلام، آنها را به عنوان آزادی خواهان آن کشور تعریف می کنند. در دوران جهاد افغانستان، مجاهدین افغانستان، از نظر آمریکا و کشورهای عربی، آزادی خواهان بودند در حالیکه شوروی این مجاهدین را تروریست و دهشت افکن می خواندند. علی رغم انتظاراتی که ما داریم، هیچ وقت یک تعریف متحدالمعنی از تروریزم صورت نمی گیرد.

فریور در خصوص اینکه آیا فشاری واقعی بر پاکستان از سوی سازمان ملل به وجود می آید یا خیر گفت: زمام اختیار سازمان ملل متحد در ظاهر در دست حدود دوصد عضویت سازمان است. اما در عمل اختیار این سازمان دست پنج قدرت دایمی دارای حق وتو در آنجا است. که مهم ترین آن آمریکا می باشد. بنابراین گمان نمی رود که به هیچ وجه من الوجوه پنج ابر قدرت دارای منافع متضاد، روی تعریف متحدالمعنی تروریزم توافق کنند. درمورد افغانستان متاسفانه بر خلاف چیزهایی که ما توقع داریم که چرا دنیا علی رغم اینکه پاکستان متهم به دهشت افکنی است، عکس العمل عملی در برابر پاکستان انجام نمی دهد، این به عوامل مختلف بر می گردد. یک بار دیگر می گویم که آمریکا و پاکستان سیاست واحدی در قبال افغانستان در پیش دارند اما هرازگاهی تظاهر به اختلاف می کنند و مصلحت های سیاسی دو طرف یعنی پاکستان و آمریکا، بعضا ایجاد می کند که در ظاهر بگویند ما باهم در تقابل و رویارویی هستیم. اما در عمل من معتقد هستم که هنوز هم پاکستان از اهمیت استراتژیک برای آمریکا و غرب، در مقیاس کل آمریکا بعد از ژاپن و چین جنوبی قرار دارد و هیچ وقت پاکستان از منظر یا دیدگاه غرب تنزل نکرده است که باز ما به آن مرحله برسیم که آمریکا و غرب، که متحدان استراتژیک پاکستان هستند در قبال پاکستان یک عکس العمل واضح و ملموس و مشهود را از خود نشان بدهند.

استاد دانشگاه افزود: در واقع ما نباید انتظار داشته باشیم که پاکستان توسط آمریکا مورد فشار قرار بگیرد. هرازگاهی شاید فشارهایی سطحی و ظاهری به این کشور از سوی آمریکا بوجود بیاید اما واقعی نخواهد بود. پاکستان تامین کننده منافع آمریکا در منطقه و آمریکا تامین کننده نیازهای پاکستان است. بنابراین این دو هرگز همدیگر را از دس نخواهند داد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پاکستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
شهرانی پروفیسور مردم شناسی در دانشگاه ایدیانا امریکا: امریکا در افغانستان دو چهره مخرب و آبادگر دارد.اگر امریکا این رویه را صلاح نکند این تضاد باعث میشود افغانستان تا صد سال دیگر هم روی آرامش بخود نبیند. پایان دیدگاه جناب پروفیسور شهرانی
منافع نامشروع امریکا فعلا ایجاب میکند این جنگ ادامه پیدا کند. روی سیاهی تاریخی به کسانی خواهد ماند که با امریکا همراه بودند و بازیچه این بازی جنایتبار قرار گرفته باشند. فکر کنید که چند سال بعد امریکا اسناد را افشا کند. که ما عمدا خواستیم در افغانستان دامه پیدا کنند. به همین منظور افرادی به قدرت نشاندیم تا باعث دوام جنگ و عدم رسیدن به توافق با عوامل جنگ باشند.
در این گفتگو بوضوح میبینیم که همشری من آقای تمنا درحال توجیه جنایات امریکا و حکومت اشرف غنی است. تا بلکه مورد توجه قرار گیرد پست و مقامی برایش بدهند. ده سال میشود هیچ موضع به نفع مردم نگرفتند. اما باز هم به مزدوری قبول نشدند.
حاشیه خبر بطور پرّه (کامل) : نگرانی ها از آینده وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان

>>>   نتیجه حکومت پشتونیزم و حضور امریکا در افغانستان
گرد آورنده اسناد رسول قیام
نتیجه حکومت پشتونیزم و حضور امریکا در افغانستان :
١- یونسکو:
افغانستان دومین کشور بیسواد جهان است.

٢- بانک جهانی:
افغانستان بدترین کشور آسیایی برای سرمایه گذاری.

٣- سازمان شفافیت جهانی:
افغانستان فاسدترین کشور جهان است.

۴- نهاد تحقیقاتى میپل کرافت:
افغانستان سومین کشور بی ثبات جهان.

۵- سازمان ملل:
افغانستان بزرگترین کشور تولید کننده مواد مخدر (گیاه خشخاش).

۶- بنیاد صلح:
افغانستان هفتمین کشور ناکام در جهان است.

٧- نی:
افغانستان خونبارترین کشور برای خبرنگاران.

٨- لوى سارنوالى:
افغانستان بدترین کشور برای زنان و کودکان.

٩- بنیاد اقتصاد و صلح:
افغانستان چهارمین کشور ناامن و خطرناک جهان.

١٠- مجمع جهانی اقتصاد WEF:
افغانستان بدترین کشور جهان برای زنان.

١١- اینترنشنال اسپکتیتور:
افغانستان دومین کشور قربانی هراس افگنی.

١٢- بنیاد نجات کودک:
افغانستان و سومالی بدترین کشورها برای مادر شدن.

١٣- بی بی سی:
پس از سوریه بیشترین شهروندان افغانستان، در کشور های جهان پناهنده شده اند.

١۵- وزارت صحت عامه:
١١٪‏ (سه میلیون) شهروند افغانستان معتاد به مواد مخدر است.

١۶- تلویزیون طلوع:
افغانستان یک ملیارد دالر از کشورهای بیرونی قرضدار است.

١٧- آوا:
بیست میلیون (۷۵ درصد) شهروندان افغانستان زیر خط فقر زنده گى میکنند.

١٨- وزارت صحت عامه:
شصت درصد مردم افغانستان از افسردگی رنج میبرند.

١٩- شفقنا:
٧٢٪‏ زنان افغانستان افسردگی دارند.

٢٠- انتی مدیا:
بخش بزرگی از کودکان افغانستان به مواد مخدر رو آورده‌اند.

>>>   Raheel
در زندان پلچرخی، هیچ طالب و داعشی بیش از پنج سال محکومیت زندان ندارند، حتی کسی که یازده پلیس را کشته است. اما محکمه عدلی و قضایی، محکمه اختصاصی انقلابی رژیم، مامورین و افسران نظامی غیروابسته به مافیای قدرت را هریک به بیشتر از ده تا پانزده سال زندان محکوم می کند. این در حالیست که در تمامی قضایای رسیدگی شده تنها یکی دو نفر را که بیواسطه اند به زندان انداخته اند و سایر متهمان قضایا نه تنها مورد تعقیب عدلی و قضایی قرار نگرفته اند بلکه ترفیع کرده و به مقامات بلندتری مقر ر شده اند.
برای تمامی ادعاهای بالا ثبوت در دسترس است که عندالموقع به دست نشر سپرده خواهد شد.

>>>   سلام! اقاى فريور درست فرموده اند واقعا از تروريست تعريف واحدى وجود ندارد. من به اينظر موافق هستم اما سوال اينجا (جرا) اين بيج قدرت تروريست هارا ايجاد كرده جنك تمويل كننده ضرورت. با جيب خالي جنك نميشود اين تروريست تمويل ميشوند مرجع بزرك اين تمويل كننده امريكا است مسله ديكر اين است ما جرا قربانى جنك هستيم ما با كسى دشمنى نداريم اما هر روز قربانى ميدهيم خانه ما ميدان جنك هاى بيكا نه ها شده سياسون ما هم به امر اين قدرت. كار ميكنند بهر صورت بازنده اصلى هيمين ما مردم هستيم من فكر ميكنم حا لا وقت ان رسيده كه مابايد در جستوجوى ان شويم جطور ميتوانيم ازين نجات يابيم اكرجه جواب انرا به اهل كار فهم وطن دوست ميكذاريم اما خواهشم اينست تمام اشخاص ملى كار فهم دست بدست بدهند ويك بلان جامع درست كنند بيك صدا در مقابل ظلم استاد شويم ونكذاريم بلان هاى شوم ديكران بماتدبيق شود با احترام خادم وطن

>>>   Saboor Raheel
همیشه از گیر افتیدن نیروهای امنیتی در محاصره طالبان خبر داده میشود. آیا خبری شنیده اید که طالبان در محاصره نیروهای امنیتی قرارگرفته باشند؟
اردویی که چهل کشور دنیا حامی آن است در برابر چهارتا طالب وحشی حتی یک بارهم ابتکار جنگ را به دست نگرفته است؛ چرا؟ چه پاسخی هست جز این که قوماندانی اردو در دست کسانیست که خود طالب اند و قصد جنگیدن با طالب را ندارند؟
طالب هر روز عملیات انتحاری میکند و مراکز ملکی و نظامی و شهری را هدف قرار میدهد. آیا شنیده اید که کدام مرکز نظامی طالب از سوی نیروهای کماندو و خاص دولت مورد حمله قرار گرفته باشد؟ چه پاسخی وجود دارد جز این که استخبارات و نیروهای کشفی کشور به دست طالبان نکتایی دار افتیده است که هرگز به فکر و اراده قلع و قمع طالب نیستند؟

اینجا چوپانها یا با گرگ ساخته و یا خود گرگ اند. شحنه ها یا خود دزد اند یا شریک دزد.

تا به کی باید تماشا کرد؟

>>>   مبارزه برعلیه وطن فروشان
يك چيزى هم بنام شرم است كه
تا هنوز اين لغت دروازه هاى اين اقا را باز نكرده .
تنها امروز از ناكامى امنيت ملى در حمله انتحارى ٤٠ نفر مظلوم شهيد و ٣٨ نفر زخمى شده
از ناكامى وزارت دفاع و داخله ١٢٠ نفر از خيزش مردمى به دشمن تسليم شده
دها سرباز در هلمند توسط شركاى بين المللى شهيد شده
اضافه تَر ٥٦ نفر مريض داكتر و كارمند شفاخانه در ولسوالى تيوره شهيد شده ولسوالى تيوره هم به كمك ايرانى ها سقوط كرده و غيره .
عبدالله ميگويد شما حق داريد صدا بلند كنيد ولى ما را يعنى حكومت جحالت و فاميلى وتنظي را فرصت بدهيد تا در ساختار سكتور هاى امنيتى تدابير بگيرد .
سؤال از عبدالله لوده و اشرف غنى ديوانه ؟؟
از حكومت شما چند سال ميگزرد ؟
از اغاز حكومت تا حال چند نفر به شمول سربازان و افسران شهيد و زخمى شده ؟
تا حال چند ولسوالى بدست دشمن سقوط كرده؟
تا حال شما از چند ولايت بخاطر تأمين امنيت ديدن كرده أيد ؟
شما تا حال چند مخالف و قاتل مردم را إعدام ومجازات كرده ايد؟
شما صرف بخاطر گماشتن و تقرر خانواده هاى خود در داخل حكومت جنگ داريد .
واقعاً براى شما وقت بايد داد تا جيب هاى خالى تانرا پر كنيد .
دال نداشتيد دال بازى كنيد
خَر نداشتيد خَر سوارى كنيد .
اى كاش مرور به قيافه سابق خود كنيد
لباسها ى چركين و بدن عرق بوى تان هنوز هم در ذهن ودماغ ما است

>>>   آقای فریور او ما هستیم که در دید هر کشور تنزل کرده وزود تغیر میکنیم. دیگر کشور ها خیلی هوشیار وزرنگ هستند. مردم ما خیلی احمق، ساده و زودفریب بیگانه گان را میخوریم. مثلیکه خلیفه گلبدین فریب پنجابی هاچون ضیاالحق ومولاناسمع الحق وامیر حزب جماعت اسلامی که حالا مرده است شماها را 360 درجه با تمام احزاب دیگر جنگانید ورقصانید. وکشور تانرا به خاک یکسان کرد. حالا از امریکا چی گله داری.
د.م

>>>   Ayendagan
درود!
یکی دیگر از دسیسه های گلبدین + ارگ دربلخ..
چند روز پیش طالبان باکمیت ۸۰۰ نفر میخواستند بالای ولسوالی چمتال بلخ حمله کنند که با اقدام پیشگیرانه عطا محمد نور مواجه شدند، خوشبختانه با همکاری نیروهای مردمی وحمایت ثلیقه نیروهای دولتی با دادن تلفات زیاد فرارنمودند.
دوست نزدیک ام که در صحنه حضور داشت گفت که ما دریافتیم که در حدود ۹۰ ٪ این افراد مربوط به حزب اسلامی کلبدین بودند بنام طالب که از ولایت های بغلان و قندوز وسایر ولایات با تجهیزات پیشرفته که اردو از آن استفاده میکنند آمده بودند تا این ولسوالی را تصرف کنند که نتوانستند منبع میگوید بدون همکاری شورای امنیت/ارگ چنین سازماندهی ناممکن است.
اکنون ببینید که ارگ خانه شیطان است یا نه؟


>>>   جنگ شمال دروازه؛ شايد وزارت دفاع بگويد تسليمى مصلحتى است!
سلام وطندار: ١٣٠ نيروى امنيتى به طالبان پيوستند و ده ها تن محاصره اند.
#مسلم_شيرزاد

>>>   راساس اطلاعات نشریه، کشتی (MV Jouya) از مصر راهی دوبی بود که از سواحل یمن هدف حمله یک راکت قرار گرفت. کشتی آتش گرفت و شروع به غرق شدن کرد.
تنها یک تن از سواران کشتی به نام کبیر قادر به پرش به آب شد، وی توانست خود را به ساحل برساند. بقیه حمله کشتی- هفت تن به شمول کاپیتان کشته شده اند. عامل این حمله راکتی شناخته نشده است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است