جنبش از روشنایی تا خموشی
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۵    ۱۳۹۶/۵/۵ کد خبر: 136411 منبع: پرینت

از دهمزنگ تا ارگ تنها یک سال فاصله بود و از تظاهراتی عظیم در بی تدبیری حکومت که به خاک و خون کشیده شد در سالگرد روشنایی پایان یافت و حال این سوال به وجود می آید که سرانجام اهداف جنبش روشنایی چه خواهد شد و پس از معامله در کدام نقطه از اجتماع و سیاست قرار می گیرد؟

مرگ گروهی مردم بی دفاع که عمدتا برای احقاق حق و رهایی از انزوای تاریخی تبدیل به خیابانی مملو از اجساد تکه پاره و جوی خون در پایتخت شد، سبب شکل گیری گروهی از فعالان اجتماعی، سیاستمدارن و بخشی از جامعه افغانستان شد که از ابتدا در چالش های درونی گرفتار و سرانجام به معامله با ارگ تن داد.

رهبران جوان این جنبش که مقام های کهن سال را متهم به مصالحه با حکومت و امتیاز طلبی می کردند اکنون خود در دام چرب زبانی اشرف غنی و وعده های رنگین گرفتار شدند.

برخی از چهره های سیاسی با برانگیختن احساسات مردم به دنبال هدفی بودند که نه تاکنون اجرا شد و نه قرار است تحقق یابد تنها می ماند 86 کشته و بیش از 400 زخمی در تظاهرات دوم اسد سال گذشته و میزان امتیازهای که در این راه به برخی از رهبران جنبش رسید تا خیال ارگ از خاموش ساختن یک جنبش دیگر آسوده شود.

اما آنچه در معامله میان سران جنبش روشنایی و ریاست جمهوری رخ داد فروش خون کودکان، زنان و مردانی بود که در بدل امتیاز به خاموشی شمع های امید رسید و می ماند یک ملت ناامید از هرآنچه تحقق رویا می باشد و بی اعتماد به قانون و عدالت در این حکومت دسیسه و معامله ها.

رهبران جنبش که طی دوازده ماه گذشته بیش از اینکه در پی اهداف اولیه باشند در زدو بندهای داخلی گرفتار بودند در سالگرد فاجعه دهمزنگ با پشت کردن به سیل روشنایی نشان دادند هر که از عدالت و خواست مردم دم می زند چشم به پول و مقام حکومت غنی دوخته است.
و حال سرانجام رستاخیر تغییر و ایتلاف نجات چه خواهد شد؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنبش روشنایی
ارگ
نظرات بینندگان:

>>>   نظر بنده در رابطه با این مقاله:
1. صحبت کردن و بحث با طرف مقابل (ولو دشمن هم باشد) یکی از نمونه های مدنیت و عقلگرائی ست. برعکس، ویرانگری، سرتنبگی یا لجاجت نمونۀ بربریت و جهالت است.
2. رهبران چه پیر و چه جوان در قدم اول به منافع شخصی خود یعنی قدرت و ثروت فکر می کنند. در قدم دوم،اگر انسان های خوب باشند، به آنهای که او را به قدرت و ثروت رسانیده است. گربه به خاطر خدا موش شکار نمی کند.
3. اگر مردم هزاره برق می خواهند، معقول خواهد بود، که پیشنهاد دولت را برای اعمار برق 200 کیلووات در بامیان بپذیرند. اما اگر رهبران جنبش روشنائی قدرت و ثروت می خواهند، باید جوانان بیرون از حلقۀ رهبری (مردم عوام این جنبش) آمادۀ قربانی های بیشتر ازین باشند.

>>>   تا زمانیکه اتمر صاحب باشد دیگر جنبش منبش لاف زده نمیتوانند وپای خودرا بیشتر از گلیم خود دراز کرده نمیتوانند

>>>   متاسفانه رهبران جنبش روشنای بی تجربه خون شهدا را پایمال کردند و به دام فریب و نیرنگ احمدزی و اتمر افتاد.
خیلی جای تاسف است که خون شهدا را به اسانی فروختند.

>>>   این جنبش را هیچ کس خواموش نمیتواند. قرار است است جنبش روشنای بزودترین وقت رهبران غیر معامله گر خود را انتخاب کند.

>>>   دولت تکقومی فاشیستی هتلری در حالت سقوط است. انشالله نابود میشود

>>>   اشرف غنی دیکتاتور نفس اخر را میکشد.

>>>   خون شهدای روشنای را پایمال کردید

>>>   عموم مردم واکثر دوستان تحصیل کرده باورمند هستندکه دراظهارنظرهای تان تنها منتقد ومعترض نباشید بلکه درکنار نقدتان راهکار وطریق حل مشکل راهم ارائه کنید. زیرا اشکال تراشی ونق زدن ازیک طفل لوس ونازولی هم بخوبی ساخته است، امامهم ارائه راه حل است، این مشکل اکثرا در مقاله های این سایت نیزمشاهده میشود. مانند مقاله فوق، لطفا مقالات تانرا کمی کارشناسانه ترکنید، خواندن اینگونه مقالات ودیدگاهها ملال آوراست، نکته مهم دیگراینکه دوستان نویسنده تحلیل و گفتارشان رامستند کنند یامسنتد علمی یاتجربی یاحداقل عرف پسندباشد.
هدایت

>>>   Badry
بار ها نوشته ام و باز هم خواهم نوشت که اوغان اوغان است ، اگر شاخش به آسمان هم بخورد اوغانی گری خود را می کند .
شما یکبار به قد و اندام این میرمن شینکی کروخیل که سفیر کبیر اوغانستان در کشور کانادا شده به دقت ببینید ، کجای این میرمن به دیپلومات می ماند ؟ این میرمن حتی یک موسسه آموزشی را در اوغانستان به پایان نرسانیده، همه دار و ندارش از بازار قصه خوانی و بورد بازار پیشور است . در پیشور کلان شده ، در پیشور جهان دیده و آب دیده شده و امروز نماینده سرزمین رابعه و مولانا و پور سینا در کانادا شده ! وظیفه اصلی این میرمن سرگین چیدن از عقب کاروان کوچی است نه مقام سفارت !
این میرمن غیرتی دو روز هم جاروب کشی دفاتر وزارت خارجه را نکرده ، دو روز به دفاتر رسمی کار نکرده و نمی دانم مردم کابل به این میرمن غیرتی چی دیده اند که او را وکیل خود برگزیده اند که امروز از خیرات سر کوچی بابای کلان به این جاه و جلال رسیده است ؟
بچه ربانی ، الهی جوانمرگ شوی همرای این مقرری هایت که هم بینی خود را بریدی و هم از ما را !

>>>   رستاخيز تغيير اگر روزى مانند جنبش روشنايى تسليم نشود ، تاريخ كشور به آنها افتخار خواهد كرد.

>>>   Salam ، من با تمام قوا از جنبش روشنايى دفاع كردم و حتا كسانى از دوستانم بودند كه اصرار داشتند كه رهبران اين جنبش درخور پشتيبانى نيستند ، زيرا روزى با غنى هم كاسه مى شوند ، ولى من از روى عدالتخواهى در كنار مردم هزاره قرار گرفتم، ولى سران اين حنبش در حساس ترين لحظه يى تاريخى كه حتا متحدين اساسى آن از اين حكومت بريدند ، در چنين شرايطى اين جنبش تن به ذلت داد و با غنى و اتمر هم كاسه شد و حق را از يك حكومت غير مشروع و فاشيست دارد گدايى مى كند ، مگر اين عمل مشروعيت بخشيدن به يك حكومت نا مشروع نيست و خنجر زدن به روح عدالتخواهى . چنين فرصت طلبى و ذلت قابل توجيه نيست

>>>   ما از مردم و حق دفاع كرديم نه سيستم و حكومت . و بار ها هم به رهبران جنبش توصيه كرديم كه حق را گداى نكنند بل اين حاكميت نا مشروع را تحريم كنتد و يا تغير دهند ، يك سال قبل هم اين حرف ها را نوشته ام و در كابل هم با عده يى از رهبران جنبش روشنايى اين توصيه ها را بيان داشتم

>>>   جنبش روشنايى هدف اساسى اش محلى بود ، نه سياسى از همان آغاز . ما اينرا مى دانستيم . برق حتمن جلوه سياست نيست . داشتن برق حق است و اين حق بر همه يكسان است از باميان تا بدخشان . اگر مردم باميان برق نداشته باشند حق دارند ، حق خواهى كنند ، و اين را كسى نفى نمى كند ، اما يك حنبش براى آينده بايد برنامه هاى بلند سياسى داشته باشد ، چيزى كه جنبش روشناى نداشت براى اين هم از هم پاشيد

>>>   Salam
جنبش روشنايى ديگر قابل اعتماد نيست ، كسانى كه در اوج فاجعه با ظالم هم كاسه مى شوند ، درخور نام جنبش نيستند .

>>>   شهزاده عبدالله عبدالله درپاسخ به حکومت روسیه که گفته بودند: اگر حکومت افغانستان برضد داغش اقدامات جدی بعمل نیاورد روسیه برای نابودی داغش اقدام جدی نظامی خواهد کرد ، جلالتمآب شهزاده صاحب که وقت وفرصت فراوان به نسبت عدم مصروفیت رسمی دراختیار دارند بعد از گُل گذاری درمرقـــد بابای ملت گفت : مابه هیچ نیروی خارجی اجازه نمیدهیم که برضد داغش عملی انجام دهد چون ما افغان هستیم وداغش مهمان ما است افغانها هیچوقت مهمان خود رابه دشمنش تسلیم نمیدهند وازان به قیمت جان وتباهی کشور شان دفاع میکنند > چنانچه از ترورست دیگر عرب اسامه بن لادن که رهبر شبکه ترورستی القاعده بود طالبان دفاع کردند حالا ما که رقیب طالبان هستیم چگونه اجازه دهیم تا این سازمان ترورستی در سرزمین ما نابود شود وصدمه ببیند؟
روسیه اگر فکر میکند قدرتمند است بیاید بالای محافل عروسی ما بم ها وطیاراتش را آزمایش کند بالای پوسته های امنیتی ما بم ها وراکت هایش را بیازماید >یا اینکه توسط هلیکوپتر ها آنهارااکمال کند ما درین صورت مخالفتی نداریم !
ر

>>>   این بیغیرت ها هم معامله کردند

>>>   Mutaref
يك بار ديگر در صفحات سفيد تاريخ بنويسيد كه
مبارزه تنها درمان درد هاست

>>>   غوغا سالاران جنبش روشنایی که چهار و پنج نفر معلوم الحال هستند از خودخواهی و منفعت طلبی شخصی هرگز عدول نمی کنند. مردم بیدار شوید تا کی به دنبال هر کس و ناکس هورا می کشید.

>>>   ماجراجویی خصلت و عادت انسانهای تاریک اندیش است خوب است که صحبت کردند از قتل و ظلم جلوگیری بعمل آمد. این مقاله پیام درست انسانی ندارد.
کابلیان

>>>   سران جنبش از همان کسانی هستند که در سال های 1370الی1373 در غرب کابل به بهانه عدالت خواهی وحق خواهی جنایات زیادی کردن مردم را کشتند وبه کشتن دادند درآخرین وضعیت اسفناک مردم راه رها کردند با طالب خواستند معامله کنند که تاوان این کارش دادن و بدست طالب از صفحه روز گار محو شدند معامله که نه تنهابه ضرر خود شان تمام شد بلکه مردم رابد بخت کردند

>>>   باور کنید اگر خراسان (افغانستان کنونی )در مدت300سال اخیردر دست مردمان اصلی خود یعنی تاجیک وهزاره وازبک بود اکنون از جاپان جلو تر بود .
ولی افسوس این کشور پر افتخار به دست قوم مهاجر پشتون افتاد و.....
طبعاً قوم مهاجر هیچ احساسی نسبت به کشوری که اورا پناه داده ندارد.اینها جز خیانت کاری دیگر برای این وطن نکردند.

>>>   برای این تظاهرات کننده گا ن ده میلو ندالر غ داد تا دیگر از تظا هرات دست بکشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است