اصلاحات، لاف حکومت است
هیچکس هراس از نهادینه شدن اصلاحات در افغانستان ندارد. کسانیکه در این نهادها هستند و رییس جمهور عاشق ابروی آنان شده چه کرده اند که رییس جمهور نمی خواهد آنان را از دست بدهد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۹    ۱۳۹۶/۵/۷ کد خبر: 136480 منبع: پرینت

مدتی بعد از ایتلاف نجات ملی افغانستان با هدف آوردن اصلاحات، اپوزیسیونی علیه حکومت بنام محور مردم افغانستان اعلام موجودیت کرد. چند چهره برجسته این اپوزیسون جدید نظیر رحمت الله نبیل در مقام رییس پیشین امنیت ملی و اسپنتا وزیر خارجه سابق در دوره حکومت قبلی در رتبه های بالای دولتی قرار داشتند. اگرچه که این جریان جدید بر برنامه های اصلاحی خود در جهت بهبود کشور تاکید دارد اما ناگفته هایی وجود دارد که چرا این افراد در زمانیکه در موقف های حکومتی بلند بودند، برنامه هایشان را عملی نکردند؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالمنان شیوای شرق، عضو جریان محور مردم افغانستان در برنامه "فراخبر" درخصوص دلایل شکل گیری این جریان گفت: از خواست های کلیدی جریان شکل گرفته، احیای مشروعیت سیاسی کشور و بازگشت به قانون اساسی، مبارزه علیه استبداد و انحصار گرایی قدرت، پایان دادن به خودکامگی ها، برگزاری انتخابات به موقع و از همه مهمتر نجات مردم از وضعیت بحرانی موجود است.

شرق، درخصوص ادعای بی پشینه بودن حکومت مشورتی وحدت ملی از سوی رییس جمهور می گوید: عملکرد این حکومت را تمام مردم دیده اند واسناد و مدارک کافی وجود دارد که این حکومت، یک حکومت استبدادگرا است. سرکوب اعتراضات مدنی با گلوله و خشونت، انحصار گرایی در تدارکات، یکدست شدن قراردادها و ده ها مسایل دیگر نمونه از تمرکز قدرت و تک روی این حکومت است که تمام کسانیکه در کشور فعالیت دارند، به این مهم واقف اند.

چند چهره برجسته محور مردم افغانستان در حکومت گذشته در موقف های بلند دولتی نقش داشته اند که گفته می شود بخشی از بحران فعلی نتیجه ناکارایی آنان است و اگر اینها برنامه مفید می داشتند در همان زمان اجرا می کردند.

عضو جریان محور مردم افغانستان، در اینباره اظهار می کند: این زیرکی و رندی حکومت وحدت ملی نباید ادامه داشته باشد که برف بام خود را بر بام حکومت قبلی بیاندازد.

وی، درباره اینکه انفجارها و انتحارها در زمان آقای نبیل هم اتفاق می افتاد می گوید: بحث این نیست. آیا حمله 400 بستر، حمله به رجال برجسته، قول اردوی شاهین و حمله چهارراهی زنبق با بیش از 400 کشته و زخمی در زمان آقای نبیل رخ داد یا آقای اشرف غنی؟ اینها در برابر حملات چه کردند؟
شرق بیان کرد: تریبون اپوزیسیون مطرح شده خواهان اصلاحات جدی در نهادهای امنیتی است و اینطور نباشد که احمد جای محمود رابگیرد و محمود بجای احمد بنشیند. حکومت کنونی توان و ظرفیت مدیریت سیاسی و امنیتی افغانستان را ندارد.

عضو جریان تازه شکل گرفته، درخصوص این ادعا که جریان های سیاسی در برابر اصلاحات حکومتی ایستادگی می کنند بیان می کند: چنین چیزی از آدرس حکومت یک لاف است و طرحی در کادر اجرایی حکومت در امر نهادینه کردن اصلاحات دیده نمی شود. مگر همه کسانیکه منتقد ناکارایی نهادهای امنیتی هستند، بدون طرح هستند، اگر این سخن صدق کند، بر جریان محور مردم صدق نمی کند و بیش از یک هزار چهره شاخص روی این طرح ها کار کرده اند.

وی، درباره اینکه چرا این طرح ها در زمان در قدرت بودن این افراد عملی نشده است بیان کرد: کسانی در جریان در زمان آقای کرزی در دولت ماموریت داشتند. رییس جمهور کنونی، وزیر مالیه حکومت قبلی بود اما چه گلی به آب داده است که اکنون لاف از طرح و برنامه می زند. هیچ کس هراس از نهادینه شدن اصلاحات در افغانستان ندارد. کسانیکه فعلا در این نهادها هستند و رییس جمهور عاشق ابروی آنان شده است چه کرده اند که رییس جمهور نمی خواهد آنان را از دست بدهد یا چه بهبودی از جانب آنان به میان آمده است؟

شرق می گوید: رییس جمهور در کنفرانس پروسه کابل اعلام کرد که 70 هزار سرباز ارتش در دوران حکومت وحدت ملی کشته شده اند . همین طرح اصلاحات و رفتن بطرف بهبود و ایجاد امنیت پایدار و اعتماد ملی است؟ وظیفه حکومت این نیست که حزب سیاسی برای اصلاحات بار بیاورد، حکومت مسوولیت های قانونی خود را انجام دهد، همین متفکر دوم جهان 17 مورد قانون را از عدم برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان گرفته تا فرمان های تقنینی و ده ها مسایل دیگر زیر پا کرده است.

عضو محور مردم، درخصوص ادعای سخنگوی رییس جمهور بر 16 ساعت کار شبانه روزی رییس جمهور بیان می کند: 16 ساعت کار کردن خلاف علم مدیریت است. این حرف بخاطر این گفته شده که وی سخنگو باقی بماند.سن و سال و توان فیزیکی رییس جمهور ایجاب نمی کند که 16 ساعت در روز کار کند، وی 4 ساعت کار کند اما کار بدرد بخور! چه کار 16 ساعته ای در دو سال بوده که نتیجه ای از آن ندیده ایم؟ کسانیکه مدعی هستند علم اقتصاد، سیاست و حکومتداری می دانند نباید این شعارهای میان تهی را سر بدهند.

وی افزود: حکومت در فقدان یک طرح سازنده بسر می برد و محور مردم آماده است که خلاء ها و طرح ها را با مبارزات مدنی و سیاسی پر کند. حیف و میل حکومت در قرادادها روشن است و اگر قرار بود حکومت شفافیت مالی بیاورد زمین به قیمت 160 افغانی به شرکت الکوزی داده نمی شد و تمام قراردادها در یک کمیته که شفاف نیست گرد نمی شد و به باد نمی رفت اما متاسفانه که این حکومت در قفس باد جمع می کند و در هاون آب می کوبد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اصلاحات
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   Salam
زبان و دست و پاى فاشيزم قبيله را بنديد و بشكنيد ، در غير آن كشور ، كشور نخواهد شد!!

>>>   وی افزود: حکومت در فقدان یک طرح سازنده بسر می برد و محور مردم آماده است که خلاء ها و طرح ها را با مبارزات مدنی و سیاسی پر کند. حیف و میل حکومت در قرادادها روشن است و اگر قرار بود حکومت شفافیت مالی بیاورد زمین به قیمت 160 افغانی به شرکت الکوزی داده نمی شد و تمام قراردادها در یک کمیته که شفاف نیست گرد نمی شد و به باد نمی رفت اما متاسفانه که این حکومت در قفس باد جمع می کند و در هاون آب می کوبد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است