مسوول فجایع ناامنی رییس جمهور است
مسوولیت تمام فجایعی که اتفاق افتاده، انسان هایی که قربانی شده، به مدیران نهادهای امنیتی و به کسیکه حیثیت قدرت را، از مجراهای تقلب و کودتا به دست آورده و ادعا می کند که سرقوماندان قوای مسلح است، برمی گردد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۵    ۱۳۹۶/۵/۷ کد خبر: 136481 منبع: پرینت

طالبان با انجام حمله های انتحاری در داخل شهر کابل چه هدفی را جستجو می کند؟ تمامی قربانیان رویدادها، غیر نظامیان، از دکان داران و دست فروشان گرفته تا کودکان و دانش آموزان گزارش شده است. این حملات در حالی صورت می گیرد که نهادهای امنیتی در حال طرح و اجرای تدابیر سخت امنیتی در بخش هایی از شهر کابل هستند اما انجام این حمله برای طالبان چه منفعت سیاسی و عملی دارد؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، آصف آشنا آگاه امور سیاسی در برنامه «فراخبر» گفت: واقعیت این است که برای طالبان شهروندان افغانستان، ملکی و نظامی ندارد. طالبان یک جریان تروریستی، یک گروه تروریستی منحرف شده از دین و خشونت گر است که ماهیتش را انسان کشتن و جنایت کردن تعریف می کند و ماهیتش را خشونت آفرینی و ویرانی افغانستان تعریف می کند. مشکل ما در رویکرد به طالبان و تعریف طالبان، مشکل سیاسی درون است. در چیستی طالبان مردم هیچ شک و تردیدی ندارند. بدون هیچ تقسیم بندی سمت و زبان، دشمن مردم افغانستان است و طالبان چیزی جز جنایت آفرینی برای مردم نه در گذشته و نه امروز دارد.

وی، در خصوص اهداف طالبان در افغانستان اظهار داشت: در ارتباط با طالبان تلاش می کنند که جو رعب و وحشت را حاکم کنند و آن را به فضای سیاسی افغانستان برگردانند و از این استفاده های سیاسی خود را ببرند و امتیازهای سیاسی خود را بگیرند و خبر آفرین باشند و همیشه وحشت بیافرینند. مشکل ما در بخش سیاسی در درون است. در درون دولت افغانستان و در سیاست افغانستان و در تکنوکرات های سیاسی که فرصت های سیاسی و تصمیم گیری فرصت های سیاسی و سکوی سیاسی را در اختیار دارند. مشکل ما این است که سیاسیون افغانستان با کارت طالب یک بازی سیاسی می کنند. نگاه از درون دولت و نگاه رسمی یک نگاه سیاسی به طالب است و مبتنی بر تحولات سیاسی، جدیت مبارزه با طالب به تروریزم تغییر می کند. میزان مبارزه با طالب و تروریزم تغییر می کند و من شک دارم که در دولت افغانستان، در سطوح رهبری دولت واقعا نیتی وجود داشته باشد که طالبان را واقعا دشمنان مردم افغانستان قبول کنند و واقعا مبارزه کنند. طالب، ترور، جلیقه انتحاری، داعش همه اینها متاسفانه کارت های سیاسی است و در دست سیاسیون افغانستان که با آن بازی می کنند.

آشنا، در ارتباط با قوت گرفتن طالبان در این دوره بیان داشت: درست است که فرزندان وطن، در خطوط اول جنگ، علیه طالبان مبارزه می کنند ولی در دوره حکومت وحدت ملی، طالب دوباره برگشته است و ماشین نظامی طالبان دوباره جدی شده است. درست است که یک بخشی از آن به انتقال مسوولیت های امنیتی و خطاها و اشتباهاتی که در پروسه انتقال مسوولیت امنیتی در دوره کرزی، با مسوولیت اشرف غنی اجرا شد. بخشی از آن به او برمی گردد ولی بخش اصلی این است که طالبان در افغانستان قوی نشده اند. نهادهای امنیتی افغانستان از درون در نتیجه خطاها و اشتباه های رهبری، ضعیف شده است. ضعف نهادها وساختارهای امنیتی سبب شده است که امروز طالبان در تمام جغرافیای افغانستان با دست باز انسان می کشند، جنایت می آفرینند وهیچ کس نیست که از مردم افغانستان دفاع کند و نیروهای دفاعی ما در بسیاری از موارد تجربه نشان داده است که دغدغه اول چون زنده ماندن خودشان است حتی برای اینکه خودشان زنده بمانند بارها از تلفن و از فیسبوک با کابل و مرکز قل اردوها تماس می گیرند و هیچ کسی هم به دادشان نمی رسد.

این آگاه سیاسی، می افزاید: واقعیت امر این است که سخنگوهای دولت، در قبال دفاع از فجایعی که امروز در افغانستان رخ می دهد درمانده اند و نمی توانند دفاع کنند. به دلیل اینکه آب از بالا خراب و گل آلود است. مسوولیت تمام فجایعی که در دوره حکومت وحدت ملی اتفاق افتاده است، انسان هایی که قربانی شده، تمام آن برمی گردد به مدیران نهادهای امنیتی و به کسی که قدرت را، حیثیت قدرت را، از مجراهای تقلب و کودتای تقلب به دست آورده است و ادعا می کند که سرقوماندان قوای مسلح است. وقتی اشرف غنی در روز امتیاز می آید از این عبارتی که قانون اساسی برای رییس جمهور منتخب تعریف کرده می آید، از این بهره کشی سیاسی می کند و امتیاز می گیرد، متناسب با همین امتیازی که اشرف غنی می خواهد از این عبارت بگیرد تمام مسوولیت ها هم به عهده اشرف غنی برمی گردد. باور من این است که ارگ ریاست جمهوری، شخص اشرف غنی و دفتر شورای امنیت و دفتردار شورای امنیت و اعضای شورای امنیت مقصر وضعیت کنونی در بخش امنیتی و فجایعی که مردم افغانستان را دامن گیر شده است هستند.

وی، در خصوص وعده جدید رییس جمهور برای تامین امنیت ومبازه با دهشت افکنی گفت: این یک رویای پا در هوا و یک خوش بینی بسیار مفت و مضحک است مثل بقیه دروغ هایی که اشرف غنی به مردم افغانستان تحویل داده است. آنچه در غور و فاریاب می گذرد، آنچه در هلمند، ننگرهار و کابل می گذرد یک فاجعه تمام عیار است.

آشنا ادامه داد: حیرانم که اشرف غنی با چه منطقی خوش بین به وضعیتی با این دست می بیند. مردم افغانستان به لحاظ امنیتی، اعتماد خود را به این حکومت از دست داده. به لحاظ سیاسی مردم افغانستان، اعتماد خود را از دست داده است. به لحاظ امانت داری و اینکه بیاید از حقوق مردم دفاع کند مردم افغانستان اعتماد خود را از دست داده است. رهبران سیاسی و شرکای قدرت اشرف غنی اعتماد خود را از دست داده اند و ریاست اجرایی و همکاران اشرف غنی در زیر مجموعه ساختارهای سیاسی که مرتبط با ریاست اجرایی است. شروط و نزدیکان اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری اعتماد خود را به آقای غنی از دست داده اند.

وی، در خصوص حلقه اطراف اشرف غنی می گوید: مشکل این است که یک حلقه انحصار طلب خودکامه ای که واقعیت های امروز افغانستان را نمی توانند بفهمند و آشکارا در پی انحصار قدرت هستند، از دموکراسی و تامین دموکراسی در افغانستان می ترسند، از پا گرفتن دموکراسی می ترسند چرا که به میزانی که دموکراسی در افغانستان پا بگیرد، قدرت مردمی می شود، مردم صاحب قدرت می شوند به همین دلیل خود را به زمین و زمان می زنند و تمام کارت ها را برای آسیب زدن به دموکراسی و تضعیف مردم و دیوار ساختن بین مردم و قدرت خلق می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
ناامنی
نظرات بینندگان:

>>>   منحیث یک افغان باید اینرا ګفت
هر آن کسیکه پی تضعیف حکومت ما شب و روز کار میکنند ، همه جاسوس های ... است
من یک تاجکم ولی به تضعیف حکومتم هیچګاه راضی نیستم .
بیائید همه یکجا جواب دندان شکن به جاسوس ها بدهیم
برادر شما قاری صدرالدین بدخشي
محصل ماستری روابط بین الدول
ترکیه

>>>   کاملا درست است اقای اشنا.
اما چرا جنبش روشنای فریب رهبران داعش ارگ را خوردند. چرا به شهدا پشت کردند؟

>>>   Salam
زبان و دست و پاى فاشيزم قبيله را بنديد و بشكنيد ، در غير آن كشور ، كشور نخواهد شد!!

>>>   Soraya Baha
نمره اول کانکور را یک هزاره می گیرد و نمره اول سفارت ها و وزارت ها را یک پشتون و آنهم که اگر کوچی باشد باز سفیر کبیر می شود.

>>>   Maihandost
همیهنان عزیز و گرامی
یکی از عوامل عمده بحران در کشور اوغانیزه یا پشتو نیزه سازی این سرزمین است و گروه های شیونیستی برتری جوی قومی که به زور بیگانگان در حاکمیت ویا قدرت سیاسی لمیده اند همه تلاش و تمرکز شان را به عوض اینکه در برقراری امنیت ، رشد و رفاه عامه بخرچ دهند بر عکس در در راستای نا امن سازی غرض تحقق اهداف شوم شیونیستی قومی نموده و می نمایند .
زیرا که پروثه اوغانیزه سازی از جمله جا بجایی پشتون های قبایل دوطرف سرحد به نام ها ی مختلف مهاجرین ، بی جا شدگان ، کوچی ها در سراسر کشور به ویژه در مناطق فارسیوان ها در شرایط نا امن و بوسیله تروریستآن مسلح در ظاهر مخالف ودر خفا برادر و همکار عملی شده می تواند .
درج هویت افغانی یا پشتونی در شناسنامه های برقی نیز یکی دگر ازین برنامه های اوغانیزه سازی این سرزمین می باشد که جناب غنی احمدزی رییس جمهور غیر قانونی و غیر مشروع اوغانستان به زور و فشار خلاف تصامیم مجلس نمایندگان می خواهد آن را عملی نماید .
سوالم از شما اقوام غیر پشتون ویا اوغان این سرزمین بویژه فارسیوانان است که به کدام علت و دست آورد در برابر این موضوع بی تفاوتی اختیار نموده وهویت اصیل با افتخار تاریخی خود را در برابر هویت اوغانی که اصلا نه گذشته دارد، نه افتخاری و نه دست آوردی تعویض می نمایید ؟

>>>   مسؤل فجایع ناامنی رئیس جمهور نیست بلکه دزد ها ومافیا است یعنی کسانیکه سابق خرلنگ هم نداشتند حالا بلند منزلها دارند ودربانکهای خارج زراندوزی کرده اند قضوت درست باید شود

>>>   بدخشی جان لاجورد و زمرد را با خود داری جنین وضعیت نا بسامان کار های شما مردم را فوق العاده سرو سامان میدهد تو باید از حکومت که در معدن با تو سهم دارد زنده نگهداری قانون تجارت هم همین را میپذیرد. دولت باید خوش باشد که مردمش بدون پول او را ارزیابی نموده و در معرض اصلاح قرار میدهد.

>>>   پاسخ !
نوسینده محترم شمامیتوانید تاریخ افغانها راعملا درکشوربزرک هندوستان ،ایران ،تاجکستان ثمرقند وبخارا رابیبیند وبعد قضاوت وبنوسید اینکه فعلا دریک شریط دشوار توسط کشورهای منطقه وفرامنطقوی قراردارد انشاالله باامید خدا روز امدنی است که این بحران خاتمه پیداکند ویک افغانستان ازادو سربلند وپیش رفته داشته باشیم .

>>>   تمام مشکلات کشور ار عطا محمد نور - محقق. ضیا مسعود و غیره دزدان و غاصبین و جنایت کاران جنگی که خون هزاران هموطن مارا ریختاندن هستند. تازمانیکه این فسادپیشگان محاکمه نشوند و به جزای اعمال شان نرسند افغانستان آرام و آباد نمیشود
باید این اشخاص منفور و فرصت طلب به آن چه به حق این ملت مظلوم نموده اند جزا داده شود.
امید سلیمی

>>>   قاری صدرالدین خان صدای دهل را از دور شنیده تا حال ندانسته است از 16 سال بدینسو شخص اول کشور جاسوس بوده و به همین ترتیب تعداد بیشمار دیگر. وقتیکه رئیس جمهورت تابیعت امریکایی داشته باشد و خانمش هم لبنانی باشد و و بر اساس فیصله امریکا توسط وزیر خارجه به صفت رئیس جمهور تعین شده باشد دیگر همه چیز معلوم است. در کشور ما یک امریکای ریاست می کند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است