آن طرف جبهه، این طرف جبهه
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۴    ۱۳۹۶/۵/۷ کد خبر: 136484 منبع: پرینت

اگر اخبار جنگ را در یکی دو هفته ی گذشته تعقیب کرده باشید، حتما متوجه شده اید که میدان جنگ افغانستان تا چه اندازه وسیع شده است و طالبان چقدر در گسترش این میدان، موفق عمل کرده اند. از هلمند و قندهار تا غور، فاریاب، بغلان، قندوز، تخار، بدخشان، پروان و نورستان تا ننگرهار، غزنی، زابل، فرا و ....

فعلا می توان ادعا کرد که طالبان در رابط ی تنگاتنگ با شبکه ی حقانی، قدرتمندترین گروه تروریستی منطقه است. طالبان توانسته اند جنگ را به سراسر کشور گسترش بدهند، مرزهای قومی و موانع محلی را تا حدودی زیادی از سر راه شان بردارند و بدین ترتیب، نیروهای امنیتی افغانستان را عملا بیش از حد پراکنده کرده، امکان پاسخ دهی به موقع در محلات دور دست را از آنها بگیرند.

این داستان آن طرف جبهه است. به این طرف جبهه نگاه کنید. مخالفین دولت، حتی شکست نیروهای امنیتی در هر گوشه از کشور را وسیله ی مخالفت بیشتر با دولت قرار می دهند. دولت، غرق در درگیری درونی است. کشمکش قومی، زبانی و سمتی در میان حامیان نظام بیداد می کند، و نهادهایی یا کاملا غیر قانونی شکل گرفته اند، و یا به صورت غیر قانونی فعالیت می کنند (ریاست اجرایی و پارلمان دو نمونه اند). غنی بر بیگانه سازی اش بیشتر و بیشتر تاکید می کند. تبلیغات گسترده ضد امریکایی و خارجی هم در میان مخالفین غنی به شدت جریان دارد که نتیجه اش یکسره به نفع طالبان است. افکار عمومی در کشورهای غربی حامی دولت افغانستان هم روز به روز بر علیه جنگ در افغانستان بر انگیخته تر می شود، و هزینه ی سیاسی جنگ را برای این کشورها بیشتر می کند.

در چنین وضعیتی، آیا می توان امیدی به صلح، و یا شکست نظامی طالبان داشت؟ هر نیروی دیگری به جای طالبان باشد در چنین وضعیتی به این سادگی تن به صلح نخواهد داد. طالبان، قدرت و انسجام سازمانی، انعطاف پذیری، حمایت پاکستان و وقت را در اختیار دارند. کابل چه دارد؟

گفتگوی اخیر مجله تایمز با غنی بسیار جالب است. از این گفتگو پیدا است که غنی تمام امیدش را به حمایت امریکایی ها بسته است، و در تلاش است که آنها را برای ماندن و حمایت، قانع نگهدارد. این رویکرد غنی، حساب شده است. او دل از انسجام درونی کنده است، و می داند که در نبود حمایت امریکایی ها، کابل نمی تواند مدت طولانی دوام کند. اما همین رویکرد و درستی آن در شرایط فعلی نشان می دهد که کابل، نسبت به چدین سال قبل، چقدر به عقب رفته است، و مشروعیتش صدمه دیده است. وضع مخالفین غنی اما اگر بدتر نباشد، بهتر از وضع ایشان نیست.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   اگر با نبودن امریکا کابل دوام نمیکند با نبودن آی اس آی اشرار دوام میکند؟؟؟
ر

>>>   سقوط تیوره از طرف مجاهدین ما تکذیب شد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است