شیرینی کنکور تا تلخی معارف
در میان اخبار تکان دهنده می توان امید به آماری داشت که از نسلی با انگیزهِ رشد و تحصیلکرده می گوید در حالیکه فساد ریشه ای همچنان کام معارف را تلخ می کند در کنار هزاران هزار کودک مانده از تحصیل 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۲    ۱۳۹۶/۵/۹ کد خبر: 136526 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، اعلام نتایج کنکور سال 96 در میان خوشی و تلخی پرده از حقایقی بر میدارد که در فضای افغانستان در حال رخ دادن است از تضاد گرفته تا نگاه تبعیض آمیز.

با وجود تمامی تلاش ها برای بالا بردن سطح سواد در افغانستان و سرازیر شدن کمک ها در راستای آموزش و ایجاد فضای رشد برای دختران در مکان های تحصیلی می توان گفت حکومت خود چالش بزرگ بر سر راه معارف می باشد.

هرچند حکومت کرزی نیز در امر آموزش ضعیف عمل کرد اما غنی در مقام ریاست جمهوری ضربه های مهلکی بر افغانستان وارد کرد، طی سه سال گذشته هزاران مکتب بسته و بخش اعظمی از جمعیت دختران در تهدید افراط گرایان از تحصیل بازماندند و از جانب دیگر کودکان به دور مانده از تحصیل و در میانه ناامنی ها یا جذب گروه های افراط گر می شوند و یا با انواع خشونت ها رشد می یابند که هر دو برای آینده افغانستان خطر آفرین است.

رقم اعلام شده از سوی حکومت، ده میلیون دانش آموز است که بنا به گزارش بازرس ویژه امریکا در دو سال قبل و پرده بر داشتن از مکاتب ارواح ، یک و نیم تن از این رقم اصلا شامل آموزش نمی شود، همان فساد جاری در بخش معارف و زدو بندهای سیاسی.

چالش های بسیار از ناامنی گرفته تا نگاه سلیقه ای سبب شده است که برخی مناطق افغانستان با محرومیت در آموزش مواجه شود، از دیرباز برخی ولایت ها مهم و مورد توجه حکومت و دیگر ولایت ها بنا به نگاه قومیتی از امکانات به دور.

از جانب دیگر نتیجه کنکور سال 1396 نشان می دهد که با وجود گسترش دامنه جنگ و حاکمیت گروه های افراط گر در بخش های مختلف افغانستان، همچنان دختران در امر آموزش فعال هستند و روز به روز نقش پررنگ تری در دانشگاه ایفا می کنند. در سال جاری 33 درصد از قبول شدگان کنکور دختران هستند.

اگر اکثر آمار راه یافتگان به دانشگاه و تحصیلات عالی را باشندگان ولایت های بزرگ به مانند کابل، هرات و مزار تشکیل می دهد اما رشد تحصیلات در ولایت های محروم با توجه به مشکلات بیشمار امنیتی در نبود مراکز قابل دسترس آموزش نشان از بالا رفتن سطح آگاهی جامعه دارد.

جامعه ای که طی چهار دهه گذشته در میان هرج و مرج فضای سیاسی و ناامنی ها با انواع خشونت ها درگیر بوده اند اکنون خواهان کشوری با ثبات و به دور از هر نشانه جنگ و درگیری داخلی است که راه را در امر آموزش برای کودکان می یابند.

اینکه فساد در کشور بی داد می کند و در تمامی نهادها ریشه دوانده است از حقایق تلخ نظامی است که با نقص های بیشمار در کنفرانس بن پایه گذاری و در اختیار یک قومیت قرار گرفت اما در دل تمامی ناکامی های حکومت و شکاف های قومیتی، جامعه ای که نقشی در فضای پرتنش سیاسی ندارد از تمامی روزنه های امید استفاده می کند که این را می توان در اشتیاق برای تحصیل در محروم ترین مناطق دید.

از سوی دیگر، در مقابل نگاه تبعیض آمیزی که امکانات آموزشی و مالی در تنگ نظری حکومت و مقام ها معطوف به ولایت های خاص می شود و یا در حیف و میل فساد از میان می رود، نسلی قرار دارد که با روی آوردن به تحصیل و آموزش در پی ثبات برای افغانستان است و از تکرار اشتباه های نسل گذشته اجتناب می کند.

در کشوری که همواره مملو از خبرهای تکان دهنده است همین تعداد از خروجی کنکور و راه یافتن 33 درصد از دختران به دانشگاه و مراکز آموزش نوید بخش برای آینده ای است که حکومت به دست افراد با لیاقت و تحصیل کرده قرار گیرد نه عمدتا جنگ سالار و سلطه جو.

هرچند نمی توان تلخی هزاران هزار کودک به دور مانده از تحصیل در مناطق ناامن و دورافتاده را به دست فراموشی سپرد و استعدادهایی که در میانه خشونت و بی عدالتی ها خاموش می شود.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
معارف
تحصیلات عالی
نظرات بینندگان:

>>>   Mutaref
مجيد قرار، نماينده «فرهنگي» اشرف غنى در واشنگتن نوشته است ؛ اين وطن از ماست، دل ما كه افتخارى مي باشيم يا انتحارى، همين از بزرگى من است كه هم آب هستم و هم آتش !

>>>   نقض صریح عدالت و خدشه در شدن وحدت ملی!
گویند ۲۰۰ دانشجوی دختر از آستان پنجشیر به دانشگاه ها راه یافته اند.
عدالت نوشت:
برای برپایی عدالت باید هر چه زود تر( ۱۹۸) تن از این خانم دختر ها از شمولیت در دانشگاه ها ممنوع شوند تا عدالت برپا و وحدت ملی تامین شود.دلیل اینکه از آستان خوست صرف دو خانم دختر در آزمون اشتراک‌نموده است.
هرچه دانشگاهی است،"گوینده ی یک زبان است"،پس کجا شد #عدالت؟!

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
برتری جویی قومی در درون ارگ !
اول غلجایی باشد، اگر غلجایی پیدا نشد پشتون باشد، از افغانستان یا پاکستان فرق نمیکند.

پس اعلام نتایج کانکور و کسب مقام اولی از سوی رضا اکثریت کاربران فیس بوک به شمول لطیف پدرام بر کسب مقام اولی بر چسب قومی زدند و هزاره ها را درس خوان و پشتون ها را عاملان انتحار و ویرانی مکاتب و... بیان کردند.

از این رو رضا سبب شد تا سباون کودک پاکستانی را بنام ننگرهاری از سوی رئیس جمهور غنی در ارگ فرا خوانده شود و مورد تشویق قرار گیرد .

بهتر بود رئیس جمهور غنی رضا را دعوت می نمود تا آنعده افراد فرصت طلب که مسایل ملی را رنگ و بوی قومی میدهند با این عمکردش سیاه روی می نمود که بد بختانه چنین نکرد و خود را روی سیاه عالم نمود.

به امید افغانستان عاری از جنگ و تعصب !

>>>   سوال
لطفأ کسی است که جواب بدهد
در ولایت پکتیا چقدر نفوس زندگی دارند ؟و درشفاخانه های این ولایت چند داکتر خانم متخصص در بخش ولادی و نسائی وجود دارد؟

>>>   ولایتهای پشتون نشین به قوم پشتونشان افتخار،اکتفا ومراجعه به طالب منافق کنند که طالب منافق اختیار جان،مال وناموس شان را دارند چون پشتون است!‏ داکترکلنیک،دانشگاه ومکتب نام های بسیارعجیب وغریب است که بافرهنگ پشتون در تضاد است،فرهنگ پشتون انتحار،انفجار،قتل عام انسانهای بیگناه،ویرانی وآتش زدن اماکن ملی وفرهنگی است، ما که اختیار جان،مال وناموس مان را به دست هیچ جانی ومنافق نمیدیم هرچند که آن از قوم ونزدیکان باشد،
فرهنگ دوست

>>>   فرهنگ دوست !
همین پشتونها است که فرهنگ شماراحفاظت کرده اگرنی دراخرنام ات اوف روسی علاوه میبود دوستوف بودی تاریخ خودرا مطالعه کنید.

>>>   شما تاجیکهااف ها و پشتون سینک های مهاجر کاری که کاری نتوانستید .
وطن را به صاحب بان اصلی اش یعنی ترکها وترک تبار( هزاره ها وازبک ها واگذارید )از چاپان وچین هم پیشرفته تر میسازند.شما دیگر در سر روی هم نمیزنید ومثل انسانها ی متمدن زندگی خواهید کرد .
ودر جهان شما را بعنوان انتحاری ودزد ووندی یاد نخواهند کرد.

>>>   برادر لاف مزن به خدا قسم اگر سه نفر از دختران نمره قابل قبول از پنجشیر گرفته باشند اولاده پنچرمین وسقویان لی قت ۲۰ نمرا راهم ندارند

>>>   چرا بچای چرند پرند همه به یک رقابت سالم فکر نمی کنند؟ بجای نیش و کنایه همه ملی نمی اندیشند؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است