چرا نواز شریف در پاکستان برکنار شد؟
برکناری نواز شریف را می توانیم هم تحت تاثیر متغیرهای داخلی یعنی رقابت ها و جدال هایی که وجود داشته است و هم یک نوع مداخله خارجی که اجازه نداد نواز شریف زمان خود را به پایان برساند، بدانیم 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۱۴    ۱۳۹۶/۵/۹ کد خبر: 136572 منبع: پرینت

دیوان عالی پاکستان نواز شریف را سلب صلاحیت کرد. به دنبال اعلام تصمیم دیوان عالی پاکستان نخست وزیر این کشور از سمتش کناره گیری کرده است. نخست وزیر پاکستان و اعضای خانواده اش متهم به فساد و پولشویی بوده اند و در اسناد پانامه مریم، حسین وحسن سه عضو خانواده شریف متهم به فساد شدند و پس از تحقیقات آقای شریف هم متهم به پولشویی شده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده است که اعجاز افضل خان یکی از قدرت های دیوان عالی امروز گفته است که آقای نواز شریف دیگر حق ندارد خود را یک نماینده صادق مجلس به شمار آورد و در عین زمان نخست وزیر باقی بماند. بر بنیاد گزارش روزنامه دانک که تازه ترین گزارش را افشا کرده است. گفته است که در نشستی به رهبری نواز شریف قرار است شهباز شریف برادر کوچک او جایگزین نواز شریف شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر لطیف نظری، استاد دانشگاه در برنامه «مثبت و منفی» گفت: اصولا ساختار سیاسی پاکستان، ساختار کودتاها و برکناری ها هست. با این تفاوت که قبلا جنگی ها و نظامی ها تلاش می کردند که قدرت را در اختیار خود داشته باشند اما حالا ما این فرآیند را به صورت نرم شاهد هستیم. چون یک جدال دیرینه و تاریخی میان سیاستمداران و نظامی ها در پاکستان همیشه وجود داشته است. بنابراین راه حل از نظر کارشناسان هم همیشه این بوده است که نظامی ها به پادگان ها برگردند و سیاستمداران سر میز مذاکره بنشینند که تا کنون چنین انتفاقی نیفتاده است. یعنی همیشه همواره سیاستمداران نقش نمادین و سمبولیک داشتند بلکه این نظامی ها و بخصوص آی اس آی بوده است که حتی در سیاست خارجی پاکستان تاثیرگزار بوده است.

وی، در خصوص برکناری نواز شریف بیان داشت: بنابراین گمان می رود که این موضوع هم بر می گردد به جدال قدرتی که در داخل پاکستان جریان دارد. قبلا هم حرکت انصاف و سایر رقبای نواز شریف تظاهراتی را علیه نواز شریف به راه انداخته بودند و خواستار برکناری وی شده بودند. من فکر می کنم که در این ارتباط بحث داخلی و بین المللی هم می تواند از جمله در مسیر اسناد پوناما مورد توجه قرار بگیرد. پس به این ترتیب ما می توانیم این موضوع را هم تحت تاثیر متغیرهای داخلی یعنی رقابت ها و جدال هایی که وجود داشته است و هم یک نوع مداخله خارجی که اجازه نداد نواز شریف زمان خود را به پایان برساند و وی را سلب مشروعیت کردند، بدانیم.

نظری، در ارتباط با عواملی که در برکناری نواز شریف نقش داشته است عنوان کرد: هر دو بعد یا هر دو فاکتور می تواند در برکناری نواز شریف دخالت داشته باشد. اگر بحث فساد مطرح باشد، ارتش پاکستان و یا نظامی ها بیش از دیگران در فساد غرق هستند و بسیاری از شاهرگ های اقتصادی پاکستان در کنترل نظامی های پاکستان است.. چه به صورت مریی و چه به صورت نامریی.

بنابراین بحث اساسی اینجا است که از نظر ارتش و آی اس آی، نواز شریف نتواست جلو سیاست تمایل به هند را در آمریکا بگیرد. بنابراین آمریکا در حال حاضر، روابط با هند که دشمن دیرینه پاکستان است، دارد. این مساله باعث شده است که نظام نارضایتی در ارتش و استخبارات نسبت به دولت ملکی پاکستان افزایش پیدا کند و حتی این دیدگاه درون ارتش مطرح شده است که ارتش پاکستان و پاکستان در مجموع می تواند روابط خود را با روس ها تا حدودی از نو بازسازی کند و شماری از جنرالان روس از ارتش پاکستان و مرکز ارتش پاکستان چه در نقاط مرزی و چه در راول پندی دیدن کردند. هرچند باور من این است که این روابط و این مناسبات جدید بیشتر به منظور اهرم فشار بر غرب و آمریکا استفاده می شود یعنی پاکستان علاقه مند به این نیست که از محور غرب آمریکا خارج شود اما به هر حال هر دو طرف همانطور که آمریکایی ها تلاش می کنند که از طرف هند فشار بیشتر بر پاکستان اعمال کند تا پاکستانی ها مثل دوره جنگ سرد پیرو سیاست خارجی آمریکا در منطقه عمل کند. پاکستان هم همین بازی را به راه انداخته است که از طریق ارتباط با روس ها بتواند آمریکایی ها را زیر فشار قرار دهد و این پیام را به واشنگتن مخابره کند که اگر فشار بیشتر بر پاکستان اعمال شود اسلام آباد می تواند راه جدیدی را نسبت به سیاست خارجی خود در منطقه به پیش بگیرد. بنابراین یک بحث می تواند بحث مناسبات پاکستان و آمریکا و مناسبات هند و آمریکا باشد.

این استاد دانشگاه، در ارتباط با اوضاع پاکستان پس از برکناری نواز شریف می گوید: ارتش پاکستان و در مجموع نظامی ها در طول تاریخ تحولات سیاسی معاصر پاکستان تاثیرگزارترین بازیگر و کنشگر بوده است بنابراین در مقایسه با شهباز شریف، نواز شریف چهره ای آبدیده و ورزیده تر بود و اینها می توانستند تا حدودی مستقلانه تر از ارتش هم در مواردی بازی را به پیش ببرند. اما برادرش نمی تواند آن تاثیرگزاری را داشته باشد. بنابراین ارتش می تواند به راحتی تسلط خود را بر آن داشته باشد و در راستای سیاست های خود فرآیند ملکی را همچنان به پیش ببرد. این یک نکته مهم است.

وی افزود: قرار ارتش بر این نیست که خانواده شریف کلا تسویه شود یا آنگونه که اعلام شده است که دیگر شریف هیچوقت در حیات سیاسی خود نمی تواند در واقع به عنوان یک بازیگر مطرح باشد این هدف استراتژیک نیست بلکه می تواند مهره های دیگری به جای آقای شریف ار خانواده آقای شریف که بیشتر تحت تاثیر سیاست های نظامی ها باشدبیاید و همین وظایف را پیش ببرد تا اینکه میزان نارضایتی یا فضای قطبی در پاکستان شکل نگیرد. بدون شک حزب مسلم نیک یکی از احزاب تاثیرگزار در روند سیاسی پاکستان است. به این ترتیب، هدف اصلی نظامیان این نیست که یک چالش جدید با کل حزب مسلم نیک ایجاد شود و اینها بگونه ای در حاشیه تحولات سوق پیدا کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوازشریف
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   Qasani
نوشته هاي مجيد قرار آتشه فرهنگي افغانستان را كه مي خوانم، پرسشي مطرح مي شود كه آقاي قرار با اين همه نوشته هاي پر از نفاق چه مسايل فرهنگي را در امريكا مطرح مي كند.
روزي رييس جمهورغني گفته بود، حشمت غني برادر اش را طرد كرده است، چون متعصب بود؛ ولي متعصب ترين چهره ها را در پست هاي دولتي تعيين كرده كه نمونه اش آقاي قرار است.

>>>   اشتباهات نابخشودنی دیروز را نباید تکرار کنید...!
-------------------------------------------
هرکه ناموخت از گذشت روزگار - - نیز ناموزد زهیچ آموزگار.

معلوم میگردد ازآنجاییکه این حاکمیت درحالت فروپاشی است وبه شکل دیوانه وار به هرطرف دست وپنجه نرم میکند وازهیچ نوع توطیه هم دست بردار نیستند و سردمداران این نظام کوشش دارند درکل بخاطر بقایی حتی موقتی خویش زمان را بخرند وبه نیرنگ های کلاسیک زنگزده یعنی جابجای اشخاص وافراد واستفاده آنها همچون سنگر دربدنه نظام رو آورده اند . اشرف غنی احمدزی وتیم اش با این عمل مکارانه امتیاز دهی، تعینات وپیشنهادات در وزارت های خارجه ، داخله... میخواهداز یک طرف ضربه محکمی بر ایتلاف نیم بند (نجات ملی) وارد کنند وآنرا متلاشی نماید ، واز طرفی هم ساحه استبداد اش را برسایر نیروهای وطنپرست آزادیخواه ازجمله جنبش رستاخیز وتغیر وسعت ببخشد. ممکن است این چند مقام نمایشی را هموطنان ما به شکل موقتی و آنهم بی صلاحیت صاحب شوند و یا به قول عامیانه قبضه کنند وتعداد ی هم ممکنست برای شان مدح ونعره تکبیر را فریاد بکشند ، ولی تجربه تلخ تاریخ وآنهم نه چندان دورها بلکه درپیش چشمان همه مان بیانگر اینست که این قبضه وغضب نمودن ها خیلی ذود گزر است ونتیجه اش هم خیلی تباه کننده خواهد بود . انسانها باید سرگزشت خود وتاریخ خویشرا رقم بزنند وآنرا بیاد بیاورند ؛ مشکل ما اینست که ما ازگزشته نمی آموزیم وبه گفته رودکی بزرگ :
هرکه ناموخت از گذشت روزگار - - نیز ناموزد زهیچ آموزگار.

بهتر است دوستان وعزیزان مان به حال بیایند وحد اقل ازگزشته تلخ نه چندان دور ازقتل های های اسرار آمیز... وقتل های زنجیره ای گرفته الی ناامنی ساختن وانتقال جنگ به صفحات شمال اندکی بیاموزند وگام های ناسنجیده دیروز را نباید هرگز تکراربکنند ؛ واگر این وضعیت حساس را نادیده بگیرند وبه خواست ارگ لبیک بگویند ..این بدان معناست که در این فجایع بزرگ انسانی وخیانت تاریخی که بوقوع خواهد پیوست سهیم اند ؛ واگر اینها حاضر نیستند ونمیخواهند به مصلحت کسی گوش بدهند ، بهتر است است بقول معروف حتی " کلاه خویشرا پیش روی خو د بگزارند تا از آن مصلحتی جویند.."
لذا من امید وارهستم که بادرک این شرایط حساس ؛ فریب این بازیهای کثیف را نخورند وبه نیرنگ های این رژیم استبدادی جواب منطقی وقاطع بدهند. / صفوی/

>>>   شاگرد نقال را دیده بودم،اما استاد نقال را جدیداً مشاهده میکنم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است