دور باطلی که نظام را می شکند
اشرف غنی می توانست هم قدرت را به دست گیرد و هم وحدت درون حکومتی را حفظ کند اما دولتمردی که با تقلب و معامله به ارگ رسید، هیچ اعتقادی به اشتراک و مشورت ندارد 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۳۳    ۱۳۹۶/۵/۱۲ کد خبر: 136659 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper،همایش مزار شریف با سخنرانی عطا محمد نور و محقق در غیاب جنرال دوستم، تازه ترین مانور رهبران ایتلاف نجات در برابر ریاست جمهوری بود که همچنان با انتقاد شدید از عملکرد ارگ خواهان مطالبه خواست های این ایتلاف هستند.

آنچه سبب شکل گیری این ایتلاف در خارج از خاک افغانستان شد تنها راه پیش روی مقام های بلندپایه حکومت اما به دور افتاده از قدرت بوده که هرچند به مانند اشرف غنی از وجهه و حمایت جهانی برخوردار نیستند اما با نفود در میان مردم هستند تا آنجا که زیر فشار می توانند به بسیج مردمی بیانجامد.

ارگ از ابتدای شکل گیری این ایتلاف به مانند بیشمار مخالف های دیگر سعی کرد با معامله، سبب شکاف و اختلاف در آن شود اما جنرال دوستم در برابر استانکزی که تا ترکیه سفر کرده بود با برخورد تند همچنان بر خواست های اتیلاف نجات پافشاری کرد که اولین شکست ارگ در برابر صف بندی مخالفان جدید می باشد.

مدیریت شکننده سیاسی کابل اگرچه با بی تفاوتی ریاست جمهوری مواجه است اما می تواند افغانستان را وارد بحرانی کند که به سقوط بیانجامد، دولت داکتر نجیب نیز به مانند اشرف غنی با اختلاف های دورنی چنان ضعیف شد که در برابر مخالفان به شکست رسید، جنرال دوستمی که اکنون در برابر غنی ایستاده، همان مقامی می باشد که چهل سال قبل از دلایل از هم پاشیدگی حکومت نجیب است.

عملکرد رییس جمهور یکی از موانع اتحاد و ثبات در افغانستان می باشد، غنی زمانی به قدرت رسید که بانک های رای چون جنرال دوستم و سپس احمد ضیا مسعود به تیم انتخاباتی وی وارد شدند اما درست پس از پایان تاریخ مصرف رهبر میدان های نبرد تبدیل به مقامی تشریفاتی شد که حتی اختیار تعیین مقامی رده پایین را نداشت.

اما زمانیکه افغانستان تبدیل به میدان جنگ شده و از مردم گرفته تا مقام ها در تقلای بقا به سر می برند، نبرد در درون نظام آنهم میان ریاست جمهوری و مقام های ارشد حکومتی نه تنها آسیب های جبران ناپذیری به کشور وارد می کند بلکه سبب شکاف هرچه بیشتر اختلاف های قومیتی می شود.

نظامی که اشرف غنی با اطمینان کامل به بقای آن می نگرد ادامه دار حکومت های گذشته ای است که به دست رهبران زیادی به سقوط انجامید، از داود گرفته تا نجیب و رهبران جهادی تا طالب.

تمامی گروه ها و حکومتی هایی که به قدرت رسیدند هرچند در اهداف با یکدیگر متفاوت هستند اما در یک جنبه اشتراک کامل دارند: اختلاف های درونی _ قومیتی و پشت کردن به متحدان.

شکنندگی سیاسی کابل در میانه نبرد غنی با صف مخالفان، حقیقت اکنون افغانستان است، حقیقت تلخی که هیچ یک از دولتمردان در پی پایان دادن به آن نیست و هر کدام با شعار مصلحت مردم به دنبال منافع شخصی و تباری هستند، محقق، عطا محمد و دوستم، مقام های هستند با همان دیدگاه های گذشته که در روزگار سخت مجبور به اتحاد و در دوران خوشی، یکه تازان افغانستان می شوند.

اگر عطا محمد نور و محقق در کنار دوستمِ تبعید شده، خواهان زنده کردن دوباره جبهه شمال هستند و در کنار قدرت به چالش کشیدن حکومت، می توانند بحرانی به بزرگی نبرد داخلی را نیز به راه اندازند.

همایش مزار شریف نشان داد که رهبران ایتلاف نجات در پی به رخ کشیدن قدرت و محبوبیت برای ارگ سلطه جو است و تا رسیدن به اهداف دست از مقابله با حکومت برنمی دارند و در این میان با توجه به ریاست جمهوری معامله گر باید منتظر مقابله تازه در برابر این ایتلاف بود.

اشرف غنی می توانست هم قدرت را به دست گیرد و هم وحدت درون حکومتی را حفظ کند اما دولتمردی که با تقلب و معامله به ارگ رسید و هیچ اعتقادی به اشتراک و مشورت ندارد و همچنان با دسیسه به دنبال ایجاد شکاف در سطح رهبری ایتلاف نجات است.

اگرچه عطا محمد، جنرال دوستم و محقق به عنوان مقام های از دل همین حکومت، خود متهم به قوم گرایی و منفعت جویی می باشند اما پایه های این نظام را نیز شکل می دهند و در برابر یکه تازی های ارگ و دور ماندن از قدرت راهی جز اتحاد دگر باره با یکدیگر و به چالش کشیدن حکومت نداشتند.

و حال، بیش از هر زمانی، اکنون افغانستان نیازمند حکومتی با تدبیر است که شکنندگی سیاسی را مدیریت کند اما غنی و تیم ارگ نیز در پی پایان اختلاف ها می باشند؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ارگ
ایتلاف
نظرات بینندگان:

>>>   رهبران اتلاف فعلی علیه دولت دزدان.قطاع الطریقان.معامله گران ودزدان بیش نیستند
وطندوست از چهاردهی

>>>   خائنين را در تنگراه قرار داده است اينهم تا حدي زيادة گوي كرده أيد به اطرافيان جناب نظر عميق نمايد وبه مشاورين محترم فكر كنيد شما خواهيد دانست كه به اشتباه رفته أيد برأي اتباع يك كشور امنيت مهمتري ركن زندهگي است كار برأي بيكاران نآن برأي گرسنه گان وظيفه يك دولت متعد است

>>>   Hazara
غنیگک میخواهند خدمت کند اما خدمت به قبیله خودشه دروست است تکه داران را برکنار میکند اما جای گزینش کیهاست او فقط تفرقه میندازد تاحکومت کند یکی از شیطنت هایش همین استکه وزیر هارا سرپرست مانده تاهمیشه چشمشان به غنیگک باشد وهم چنین پارلمان را غیر قانونی نگهداشته کی نتوانند کاری بکنند

>>>   حكمتيار حكومت رولا غنى را مى پذيرد و تحت درفش و غرش هوا پيما هاى امريكاى ها مى خواهد زيست كند ، اما حكومت مجاهدين و همفكران خود را قبول نداشت و براى تخريب حاكميت مجاهدين بيش از هزار ها انسان كابلى را به قتل رساند . مگر رولا و غنى ، مسلمان تر از شهيد مسعود و ربانى اند ! بديهى است كه حكمتيار فاشيست حاكميت تاجيكها را بد تر از حاكميت عيسوى ها و كمونيست ها تلقى مى كرد و مى كند.
من از همين جا به عبدالله ، عطا و هر تاجيكى كه با هر بهانه و دليلى از حكمتيار استقبال مى كنند لعنت مى فرستم و اينها را هم دست جنايات و خيانت هاى حكمتيار مى دانم ، باور دارم كه هر انسانى با شرفى اين حقيقت را مى داند.
تاجيكان نبايد به خايين هاى صف خود بيش از اين فرصت دهند ورنه در انتظار توهين تاريخ باشند.

>>>   از قلم نور محمد خرمی:
"دادخواهی دربرابر انحصار قدرت و"نه !" گفتن برتحمیل هویت جزٲ برکل ؛ یک مبارزهٔ دیموکراتیک ، مدرن وعادلانه است !!
ادعایی اینکه مبارزهٔ دادخواهانه و طرح مسایل ملی ـ فرهنگی درکشور به معنی دامن زدن به اختلاقات قومی وناقض " وحدت ملی" است ؛ یک نقشهٔ موذیانه ازطرف انحصارطلبان قدرت وبرتری جویان قومی برای انحراف افکار عمومی از حقایق موجود در کشور است.
این گونه طرز تلقی بدان می ماند که کسی ویا کسانی بیایند وادعا کنند که جنبش های همچون جنبش مدنی سیاهان امریکا به رهبری مارتین لوترکنگ برای تساوی حقوق سیاهپوستان باشهروندان دیگر امریکا ومبارزهً مردم افریقای جنوبی برضد رژیم اپارتاید به رهبری نیلسن ماندیلا ، حرکت های نژاد پرستانه بوده اند ! !"

>>>   صدیق پتمن، معاون پیشین وزارت معارف گفت که ارگ اکنون دست به جنگ قومی زده و می خواهد که در بین مردم افغانستان نفاق افکنی کند.
وی افزود که این حکومت از هیچ قومی نمایندگی نمی کند، بلکه از گروه خاصی نمایندگی می کند و این گروه به خاطر منافع شخصی خود، دست به ایجاد تنش های قومی می زند.
آقای پتمن گفت که اگر حکومت دست از تنش های قومی برندارد، صبر مردم به پایان خواهد رسید و در آن صورت، حکومت جوابگو خواهد بود.
جمهور- کابل

>>>   Bashir Ahmad Qasani

آیا فقط افغانستان یگانه مسیر کشور های جنوب آسیا به آسیای مرکزی است؟

شاهراه قراقرم مشهور به جاده دوستی پاکستان- چین که پاکستان را به ولایت کاشغر چین وصل می کند، افتتاح شد.

پاکستان عملأ از طریق شاهراه به کشور های چین، قرغیزستان و قزاقستان و تاجيكستان وصل شده است.
با گشايش شاهراه قراقرم، افغانستان از مبدل شدن به چهارراه ترانزيت آسيا با مشكل رو به رو خواهد شد.

>>>   Ariaie
نتيجه ديورند خواهى و فعاليت هاى وزارت نفاق يعنى اقوام و قبائل و زدن به دهل تجزيه پاكستان و خيال قبضه كردن خاك پاكستان نتيجه اش همين تباهى و بربادى جانى، مالى، فرهنگى و سياسى ماست!

>>>   از این دلقک زیاد توقع نکنید۰ گویند خر عیسی گرش به مکه بری۰۰۰چو بیاری باز همان خر بود
کوچی و تعلیم؟؟؟

>>>   بزرگترین فاسد خود غنی کوچی و داردسته اوغان های نزدیکش در ارگ هستند۰
دو کاکای ۹۰ ساله اش سفیر، پسر کاکایش مالک قرار داد تیل اردوی کشور، پسر کاکای دیگرش آمر گارنیزیون کشتار مردم کابل، نامزاد سابقه خانمش مالک قرارداد شهرک سازی، اطرافیانش در قدرت همه کوچی ها از یک قوم، پشتیبان های انتخاباتی اش خریدار زمین های دولتی به نرخ کاه، و در مقام های بزرگ دولتی (چون زاخیلوال دزد، پاروک وردک دزد، نورستانی خائن ملی، وغیره۰۰۰) حالا این دزد خبیث چشم سفید آمده دیگران را فاسد میخواند

>>>   به نظرمن این ایتلاف نجات نه بلکه ایتلاف
بدبختی های وطن است زیرااین ایتلاف درصددمنافع شخصی خویش میباشد نه منافع ملی وهمچنان عنوان مقاله هم قابل انتقاد است این دوردوری باسازی حکومت فاسد قبلی کرزی است وریس جمهورمیخواهد حکومت راازعناصرفاسد پاک سازی کند تایک اداره واحد منسجم وکارابوجود بیاید مردم الی خوب وبد راتفکیک کرده میتواند که کی کارهای خوب راانجام میدهد و که میخواهد وطن را به هرج ومرج ببرد.

>>>   من با پتمن صاحب کاملا موافق استم و این یک سیاست بسیار ساده برای بقا هر قدرت طلب در سیاست وجود دارد تا این راه را انتخاب کرد تا مردم یک دست نباشند و حتی مردم غیر ارادی بدون کدام منفعت پیروی از اعمال و بقا افراد برای پلان های کوتا مدت و لی اثرات شوم دراز مدت جنین یک سناریو را به راه بیندازد .مگر انشاالله ملت مظلوم باهم برادر این سرزمین با اعتماد که به هر غدار نموده بالاخره جفا دیده جدانشده باهم بوده با هم خواهد بود.وای به حال کسانی که از خود در تاریخ حامی همچو اهداف شوم از آنها نام ببرند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است