رسالتی بر شانه های غنی
عملکرد نرم کرزی و سیاست آتشین غنی هر دو یک رسالت دارد: فروپاشی کشوری با قدمت یک تاریخ که در قومیت ها معنا پیدا می کند اما تا کجا این توهم برتری به پیش می رود؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۲    ۱۳۹۶/۵/۱۴ کد خبر: 136739 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، افغانستان سال های جنگ و ناامنی بسیاری را پشت سر گذاشته است و مناطق انگشت شماری توانستند از زیر سلطه طالبان رهایی یابند، علیه نظام افراط گری آنان مبارزه کنند و یا جبهه مقاومت را تشکیل دهند.

هرچند دوران جهاد برای افغانستان یک خیزش ملی محسوب می شود که ظهور رهبرانی را به چشم دید که از قومیت های محروم به دورمانده از قدرت به پا خواستند و مناسبات قدرت افغانستان را برهم زدند اما روی تاریک دیگری نیز داشت و آن سقوط در جنگ داخلی و فراهم شدن زمینه ظهور و پیدایش قدرت طالبان و به عبارتی ریشه دواندن تروریسم در افغانستان بود.

دوران جدید که پس از حمله نظامی امریکا با بهانه جنگ با طالبان پا گرفت در دخالت مستقیم کشورهای قدرتمند خارجی نظامی را تشکیل داد که به مانند گذشته برگرفته از قدرت ریاستی و قبیله ای بود که در قانون نانوشته اجلاس بن برازنده افغانستان تعیین شد.

نظام قبیله ای که قدرت بی حد و اندازه ی به رهبری از قوم پشتون می داد و به مانند تاریخ پرآشوب گذشته بر تفرقه های قومیتی متمرکز شد در حاکمیت اشرف غنی به اوج خود رسید، کرزی با برادر خوانده طالبان و تمرکز قدرت تلاش کرد که طالبان در حکومت ادغام شود و رسالت وی را رییس جمهوری ادامه داد که اکنون به منفورترین سیاستمدار افغانستان بدل شده است.

اگرچه حامد کرزی از ابتدای تشکیل حکومت وحدت ملی سعی کرد جناح مخالف را رهبری کرده و به نقد حکومت داری اشرف غنی بپردازد اما از دیرباز و براساس سنت افغانستان که همواره قوم پشتون را حاکمان بلامانع کشور می داند با تجربه ای به طول تاریخ در پی سلطه بر تمامی جناح ها از مخالف تا موافق و از دشمن تا دوست را دارد.

در عمل هر دو رییس جمهور به دنبال سلطه جویی قومیتی بر افغانستان بوده و هستند و هرچند در جزییات با یکدیگر در مخالفت به سر می برند اما در روزگار تهدید راس قدرت از سوی دیگر اقوام به منتحدان قوی بدل می شوند که هر جناح مخالفی را از ریشه می خشکانند.

دوران جنگ علیه شوروی که راه را بر هر کشور خارجی و گروه ای افراط گر برای دخالت در مناسبات سیاسی افغانستان هموار کرد سبب قدرت یابی رهبران قومیت های مختلف در افغانستان شد، دیگر این کشور به مانند گذشته تنها در دو یا سه قومیت خلاصه نمی شد بلکه محروم ترین مردم نیز در نبردی ملی شرکت و اجزاب مختلفی زمینه ظهور پیدا کردند هرچند با درگیری های گروهی کشور به تباهی کشیده شد.

رهبران جهادی از ابتدای تشکیل حکومت جدید از تاثیرگذارتین چهره های سیاسی افغانستان بودند به عبارتی، نظام جدید توسط آنان و با مدیریت امریکا شکل گرفت، اما همچنان قدرت در یک قومیت متمرکز ماند.

هرچند عملکرد نرم کرزی با پایبندی به اهداف قوم پشتون سبب شد که هیچ تنش بزرگی فضای سیاسی کشور را دستخوش اعتراض های گسترده و یا تهدید نظامی نکند اما اشرف غنی هرچه کرد نقاق بود و براندازی اختلاف های قومیتی.

غنی که تا قبل از به قدرت رسیدن لقب احمدزی را با افتخار حمل می کرد در ریاست جمهوری با حذف آن در پی فریب افکار عمومی از خود یک رییس جمهور برای تمامی افغانستان نشان داد که با معامله های پی در پی، تمامی مقام های غیر پشتون را از قدرت برکنار و مناطق گسترده کشور را در ناامنی و جنگ فرو برد.

نظامی که وی بر آن حکومت می کند در حلقه خاص و کوچک از ارگ نشینان خلاصه می شود، مقام های که نه براساس صلاحیت بلکه بنا به واسطه گری و سلیقه های شخصی چنان از چتر حمایت رییس جمهور برخوردار هستند که به هر روشی حتی ایجاد قوانین جدید سعی در حفظ آنان در حکومت دارد.

مرد ریز اندام حکومت که راه های فروپاشی کشورهای چون افغانستان را به صورت تیوری به خوبی بر روی کاغذ آورد اکنون در عمل و با سلطه گری به نمایش گذاشته تا نشان دهد که استبداد و رهبرانی چون وی می توانند یک کشور را ظرف تنها دو سال به تباهی کشانند و زمینه نبردهای داخلی را هموار کند.

تروریسم اگر با دخالت منابع خارجی در افغانستان ریشه دواند و دلیلی برای توجیه ناامنی کشور از سوی امریکا و حکومت وحدت ملی بیان شده است اما مشکل اصلی افغانستان وجود مقام های می باشد که هم قدرت را به دست دارند و هم قانون را بر اساس منافع قومیتی و جناجی تفسیر و اجرا می کنند، راهی که بارها توسط رهبران پشتون امتحان شد و به نابودی افغانستان رسید.

امریکا بر اساس منافع منطقه و جهانی خود خواهان جنگ مدام بر افغانستان است و بر همین مبنا حکومتی را حمایت می کند که از گذشته تا دیرباز نه تنها در پی ثبات برای همه قومیت ها و کشور نبوده بلکه هچنان در توهم قوم برتر بودن به سر می برد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
قبیله
نظرات بینندگان:

>>>   Ayendagan
دزدی های مغز متفگر بنام اصلاحات اداری وای به این ملت و این وطن غریب ما و خانم یهودی مغز متفگر و دزدی بنام دفتر اش وظیفه این یهود چی است
هموطنان نهايت گرامى، يك چيزى واضح است كه خانم هاى اول هر مملكت داراى يك بوديجه براى مشاورين و كارمندان شان هستند. البته كه قابل درك هم است كه بودجه خانم رولا غنى به تناسب ديگر خانم ها اول دنيا شايد حتى قابل مقايسه هم نباشد. مگر در يك كشور چون افغانستان كه مردم ما در غربت و بيكارى حيات بسر ميبرند و يك افسر ما براى نجات وطن زندگى خود را در خطر ميندازد و ماهانه 100$ دالر معاش دارد كه بعضى اوقات معاش عساكر ما هم به وقت معين تاديه شده نميتواند در حاليكه معاش ٣٣ كارمند خانم رولا غنى ماهانه به مبلغ 159,677.00$ دالر و معاش سالانه به مبلغ 3,361,560.00$ دالر ميرسد. آيا اين تفاوت در معاشات از نظر شما هموطنان عزيز قابل مقايسه و عادلانه است؟ آقاى ريس جمهور غنى كه خود را مغز متفكر ميدانند، مؤلف كتاب Fixing Failed State و با تجربه كارى در بأنك جهانى و داشتن كرسي استادى در پوهنتون هاى جانز هاپكينز Johns Hopkins و بركلي Berkeley، با چنين يك بيوگرافى يك سوال در ذهن ما پيدا ميشود كه آيا آقاى غنى قصداً نميخواهند كه إصلاحات را در مملكت بياورند، و يا اينكه لياقت آوردن إصلاحات را در كشور ندارند؟ اگر واقعاً قصد آوردن إصلاحات را در كشور دارند پس چرا اول إصلاحات را از خود شروع نميكنند؟ اميدوار هستم كه تعداد مشاورين ريس جمهور غنى با رقم معاشات ايشان به دسترس ما برسد.
با عرض حرمت،
نور وجوهات

>>>   يك منبع معتبر پوليس كه نخواست از وي نام برده شود:
طرح شوراي امنيت براي بركناري افسران غير پشتون پوليس و تبعيض سيستماتيك قومي در وزارت امور داخله كه قبلن در نتيجه مخالفت و مقاومت تاج محمد جاهد وزير امور داخله تعليق شده بود، امروز بار دگر با استفاده از غيابت آقاي جاهد دستور اجرا يافته است.
گفته مي شود وزير امور داخله در يك سفر رسمي در دهلي به سر مي برد.
فهیم فطرت

>>>   محمد اسلم سلیم
میدانید طالبان وتروریستان چند نوع اند؟
طالب مدارس پاکستانی با ریش و حمامه و زمانی هم با چادری .
طالب های احزاب اسلامی ساخت پاکستان
طالب تکنوکرات که در امریکا و اروپا درس خوانده با دریشی و نکتایی
طالب دموکرات
طالب کمونست
طالب لبسرین دار با حجاب
طالب لبسرین دار بدون حجاب
نمونه های از هرکدام هم وجودارد شمامی توانید بنویسید !
شاید سوال کنید که چطورمی تواند یک طالب مدرسه پاکستانی با طالب تکنوکرات درس خوانده امریکا واروپا و دموکرات وکمونست و با لبسرین و بی لبسرین با حجاب وبی حجاب با هم مشترکا کار کنند؟
وجه مشترک همه اینها چه است ؟.
پاسخ را شما دوستان بنویسید.

>>>   ‎بهروز جلال آبادی‎ aan جنبش عدالت خواهی تاجیکان
ولایت کنر
بزرگترین قوم و اکثریت در کنر ، قوم محترم گوجر است لیکن حق ایشان توسط فاشیست ها دزدی شده

>>>   Saleh
در افغانستان هرکس تا غلامی حلقه بگوش یک کشور خارجی را قبول نکند رهبر شده نمیتواند و رهبر واقعی دارای اوصاف یک رهبر پیدا میشود ولی مشهور نیست

>>>   Zahidi
چون سیاستمداران و کسانی که به اسم رهبر اند در افغانستان در این دو صدو چند سال متمادی از طرف کشور های استعماری و همسایگان تعیین میشوند. و از آنجایی که رهبران پشتون با سر و جان و ناموس شان در خدمت قدرت های خارجی بوده اند و هستند، جایی نگزاشته اند که رهبران اقوام دیگر مورد توجه قدرتمندان خارجی قرار گیرند.
رهبران تاجیک هر روز چپ و راست شعار های مرگ بر آمریکا و انگلیس و این و آن را جار زده اند که هم با حث تضعیف خود شان و هم ملیت شان شده است، در حالیکه رهبران پشتون کشور و خود و ملت و .... را در بدل فقط سرود ملی را به زبان پشتو بگزارید و فقط رییس جمهور را از ما انتخاب کنید، در خدمت خارجی ها قرار داده اند.
تا این آش و این کاسه است، هیچ رهبری از ملیت های دیگر مطرح نخواهد شد، چون هیچ انسانی حاضر نخواهد شد که مزدوری را تا این حد از ته دل و با این قیمت ارزان پیشه گیرد.

>>>   در کدام کشور دنیا به غیر از افغانستان ، قدرت سیاسی بر بنیاد قومیت تقسیم می شود؟

>>>   Amin Wakili
خوشم ميآيد وقتى سياسيون فكر ميكنند مردم فراموش كرده اند كه ديروز در سرك كشتيم شان...

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
باز هم فروش یک بند برای یک شرکت غلجایی
اشرف غنی بند دوم سروبی را به ۳۵۰ میلیون دالر از منبع واحد به شرکت الکوزی داده است.

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک
غنی احمدزی خطاب به غاصبین زمین:
یا زمین های غصب شده را رها كنيد و یا منتظر اقدامات جدی دولت باشيد.
نوت: از آقای غنی احمدزی بپرسید، آیا خودت که ۲۰۰ جریب زمین را به شرکت الکوزی به قیمت کچالو فروخته بودید شامل این اقدام هستید؟؟

>>>   طوریکه نظریات هموطنان محترم ما مامطالعه وارزیابی شد هیچ کدام شان سازنده نبوده واکثریت انهاخلاف روش های انتقادی وافغانی است یک شخص که عفت کلام نوسینده گی رانمی داند پس ازاوچه توقوع یک نظرمثبت وسازنده داشته باشیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است