رد پای کرزی در ایتلاف مردم محور
تشکل جدید مردم محور در رهبری اسپنتا و نبیل بیش از هر ایتلاف دیگری به اپوزیسیون می ماند که در آن می توان نشانه های از رییس جمهور سابق را دید که در سیاستمداری گوی سبقت را از همه ربوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۶/۵/۱۵ کد خبر: 136787 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، تعییرات سیاسی در افغانستان چنان اوج گرفته که هر روزه شاهد تشکل جدید در اتحاد چهره های سیاسی با اریه اهداف جدید می باشد در حالی که در تمامی آنها می توان رد پای مغز متفری را دید که خواهان به سرانجام رسیدن اهداف و یا کنارزدن های سیاسی است.

در برابر اعتراض های گسترده علیه حکومت وحدت ملی، ایتلافی برای حمایت ارگ شکل گرفت و چندی دیگر، دورمانده ترین مقام های حکومتی در ترکیه ظهور ایتلاف جدید خود را جشن گرفتن و حال نوبت به چهره های به مانند اسپنتا و رحمت الله نبیل رسید که با تشکل جدید بار دیگر خواهان نقش افرینی در مناسبات سیاسی افغانستان باشند.

دو چهره مهم سیاسی که از ابتدای تشکیل حکومت وحدت ملی مخالف رویکرد آن بوده و در کنار حمایت از دوران حکومت حامد کرزی در تفکر سیاسی متفاوت با اشرف غنی به سر می برند، ایتلاف محور مردم در حالی شکل گرفت که جز اسپنتا و نبیل می توان رد پای رییس جمهور سابق را در آن دید.

حامد کرزی از ابتدای تشکیل حکومت اشرف غنی از منتقدان توافقنامه وحدت ملی بوده و به عنوان یک چهره مخالف امریکا سعی کرد بار دیگر به راس قدرت بازگرد و با توجه به هوش سیاستمداری همواره با نفوذ در گروه ها به حفظ روابط سیاسی در جناح های مختلف تلاش کرده است.

رهبران این حزب تازه شکل یافته دارای امتیازهای مهم نسبت به دیگر ایتلاف ها می باشد از وجهه بین المللی گرفته تا شامل نبودن در حکومت که بیشتر از هر تشکل حال افغانستان به اپوزیسیون می ماند.

از سوی دیگر، نزدیکی اسپنتا و نبیل به حامد کرزی این احتمال را قوت می دهد که رییس جمهور سابق در پس پرده خواهان نقش آفرینی در مناسبات سیاسی و تضعیف کردن هرچه بیشتر وجهه سیاسی اشرف غنی می باشد و در انتخاب همراه بیش از همه از هوشمندی سیاسی برخوردار است نه به مانند غنی که همراهی چهره ای منفوری چون حکمتیار را دارد.

اگرچه کرزی نیز در دروان حاکمیت به همان راهی رفت که اکنون حکومت وحدت ملی گام برمی دارد اما با توجه به سیاستمداری وی همواره به دنبال تعامل با جناح های مخالف و کنارآمدن با مقام های منتقد بوده و هیچ گاه کشور را در گرداب هرج و مرج و بی اعتمادی های سیاسی فرو نبرد.

هرچند رییس جمهور سابق با ایتلاف های مختلف همچون ثبات و نجات برای کنترل اوضاع سیاسی جاری، رابطه دارد اما نزدیک ترین ایتلاف به سیاست و اهداف وی را می توان محور مردم دانست.

هدف این ایتلاف جدید که تعدیل قانون اساسی اعلام شده است و به نقد صریح رویکرد حکومت وحدت ملی پرداخت به مانند گذشته خواهان تقابل با پاکستان و استراتژی قاطع در برابر گروه طالبان می باشد.

از جانب دیگر اگر این ایتلاف با توجه به امتیازهای خود و تکیه بر بی طرفی سیاسی بتواند در نقش یک اپوزیسیون ظاهر شده و در مسیر معامله و امتیازها منحرف نشود باید شاهد وزنه سیاسی باشیم از سوی چهره هایی که بیش از سایر مقام های مخالف داری اهداف مشخص تر و استراتژی قاطع تری است.

حکومت سیزده ساله حامد کرزی با جان گرفتن از حمایت امریکا به اهداف انحصارطلبی روی آورد که کشور را در جنگ گسترده فرو برد و با برادر خواند طالبان به گروه تروریستی افغانستان وجهه سیاسی و مشروعیت بخشید و در روزگاری که دیگر نمی توانست همراهی واشنگتن را داشته باشد به یکباره رویکردی متفاوت در پیش گرفت.

افغانستان طی یک و نیم دهه گذشته و تجربه دو حکومت، همچنان در دیکتاتوری رهبران خود در آستانه سقوط قرار دارد و گستردگی اختلاف های قومیتی تاکنون بی سابقه بوده است که سبب ایتلاف های شد از اتحاد رهبران قومیت های مختلف و مقام های با سیاست های متفاوت اما آیا می توان امید به حرکت های سیاسی بر مبنای منافع ملی همانگونه که رهبران ایتلاف مردم محور ادعا می کنند، داشت؟

کرزی که در سیزده سال حکومت داری بر اساس اهداف قومیت و منافع شخصی عمل کرد نه می تواند دم از منافع ملی بزند و نه مدعی مطالبه حقوق مردم باشد حتی با نفوذ بر ایتلاف ها و سود بردن از چهره های سیاسی.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسپنتا
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   کرزی خودش دیگر خودش را برای چوکی ریاست جمهوری کاندید نمی کند.
اگر در پشت این اعتلاف هم باشد، بخاطر بازی دادن آنها است که مه از شما دفاع میکنم.
در آخرین تحلیل باز یک پشتون منحیث رییس جمهور انتخاب میشود و کرزی در پشت پرده از او دفاع میکند و به اعتلاف خویش خواهد گفت که والله مه خیلی کوشش کردم، منتهی دست خارجی ها است. آنها باز در انتخابات ما مداخله کردند و شخص دیگری را انتخاب کردند.
چند وقت بعد این اعتلاف دوباره از هم می پاشد و کرزی به رییس جمهور جدید ...

>>>   کورزای تو در افغانستان چه کار دارین که باز چشم دوختی برو گم شو شما اوغانها از نسل اسرایلی ها هستیین همو تور است که دل تان دافغانستان نمیسوزد دارین افغانستان راخراب میکنید طالب اوغان انتهاری اوغان گوبدین راکتی اوغان بیشرف غنی اوغان اخر تاکی ادمکشی امش مردم بیگناه د تاریخ اوغانها دانترنت بخوانید گه اوغانها از قوم اسرایلی ها هستن

>>>   به هر طرزي كه خواهي جامه پوش
من از طرز خرامت ميشناسم

>>>   اگر جمعي وجماعتی حافظه ی تاریخی نداشته باشد؟
============================
درلویه جرگه ی قانون اساسی چهره های سرشناس وپرمدعای (ظاهرآ) از مردم تاجیک ومنجمله اقوام مظلوم افغانستان حضور داشتند درهمان جرگه سرود ملي از فارسی به پشتوتغییرداده شد، بیرق شاهی دوباره به جای بیرق مجاهدین تصویب شد درهمان جرگه قانون اساسی به وسیله ی چند آدم دستبرد زده شد درهمان جرگه محمدظاهر فاسدترین وبیکاره ترین شاه افغانستان بابای ملت لقب گرفت، درهمان جرگه اجازه ندادند احمدشاه مسعود رسمآ به حیث قهرمان ملی ثبت قانون شود، هرآنچه درجرگه ی قانون اساسی اتفاق افتاد همین تاجیک های نماینده مهرتایید زدند .
لطیف پدرام

>>>   کرزی را نمی بخشیم!
نوشته داکتر محی الدین مهدی عضو مجلس نمایندگان :
عذر وقتى پذيرفته مى شود كه از شخص، حرفْ يا عَمَلِ خلافِ عادت، غير مترقبه و ناگهانى سر بزند. كرزى از ستيج لويه جرگه ىِ اضطرارى بدينسو، بطور بلا وقفه در جهت تبرئه و توجيه طالبان حرف زده، بلكه در همان جهت عمل نموده؛ چنانكه بطور آشكارى سبب بقاىِ طالبان و عاملِ ادامه ىِ جنگ او بوده است.
عذر خواهى كرزى، به دليل واهمه ىِ او از عواقب واكنش هايى است كه در برابر ياوه سرايى هاىِ مكرر او آغاز گرديده. اين شخص شايستگى كسب اين همه امتيازِ مادى و معنوى را ندارد؛ نام تاريخى «ميدان هوايى كابل» به خودش بر گردانيده شود.

>>>   سرمقاله
حامد کرزی باید محاکمه شود
رؤسای جمهور، مأموران نظامی، استخباراتی، دیپلوماسی و گاهی شخصیت‌های سیاسی تأثیرگذار بر اوضاع جهانی؛ پس از یک دوره یا دوره‌های کاری، دست به مکتوب‌سازی خاطرات خویش می‌زنند که بخشی از حقایق پشتِ‌پرده در سیاست‌گذاری‌ها را می‌توان از خاطرات آن‌ها برداشت. این عرف معمول در حوزۀ خاطره‌نویسی، بخشی از لایه‌های پنهان سیاسی را به‌روی ما می‌گشایند تا براساس این لایه‌گشایی‌ها بتوانیم در حوزۀ تخصص سیاسی به ایجاد گفتمانی ثابت در حوزۀ سیاست بین‌الملل برسیم. رابرت‌گیتس، وزیر دفاع پیشین امریکا در کتاب خاطراتش نوشته بود، کرزی در جلسه‌یی خصوصی در سال 2007م به من گفته بود: «کار کردن با ائتلاف شمال، کشور را در معرض خطر قرار داده و این‌که متحدین پوتین –ائتلاف شمال- اکنون، اعضای پارلمان و حتا کودکان را می‌کشند... این‌کارِ طالبان یا القاعده نیست، بلکه کار مردم بد خود ما است؛ حکومت افغانستان برای مهار این وضعیت، نیاز به‌مشوره با امریکایی‌ها دارد.»
این اظهارات، کمکی بود به سوال‌هایی که در بخش قتل‌های زنجیره‌یی در افغانستان در ذهن همگان شکل گرفته بود. هرکسی که در برابر طالبان مقاومت می‌کرد، به ناگاه می‌دیدیم از پیش برداشته می‌شد و لبی برای پرسش در آن مورد باز نمی‌گردید. اگر به‌گذشتۀ آقای کرزی نگاهی بیندازیم، در تحولات اخیر افغانستان قبل از رئیس‌جمهور شدنش، نقشی نداشت؛ پس چگونه ممکن بود شخصی از روی تصادف با چرخ‌بال‌های امریکایی بیاید و یک‌شبه رهبری حکومت افغانستان را به‌عهده بگیرد. سران مقاومت که نسلی بازمانده از یک جنگل طولانی بودند، در فقدان احمدشاه مسعود، هیچ‌نوع فکر استراتژیک سیاسی نداشتند، در عالمی از توهم و خوش‌باوری نتوانستند، ماهیت فکر و برنامه‌های حامدکرزی را از همان نخست شناسایی کنند.
یکی از چهره‌های مرموزی که تا امروز رویکرد مشخص در گفتار و کردار ندارد، در فرصت بسیار کوتاه توانست بخشی از نیروهای فعال در حوزۀ سیاست افغانستان را فلج کند. همین کرزی در نخستین بازی‌های سیاسی‌اش، طوری سران مقاومت را به‌جان هم‌دیگر انداخته بود که شب و روز به‌ خانه‌اش می‌دویدند و اعلام وفاداری می‌کردند. بسیار تلاش کردیم، بگوییم قتل‌های زنجیره‌یی بی‌ارتباط به حمایت‌های غیر مستقیم سیاسیون بر سر اقتدار که قبلاً زیر نام «ستون پنجم» فعال بودند، نیست، اما توهم‌باوران ما نشنیدند و تا امروز نمی‌شنوند. شما به گذشته نگاه کنید، شخصی که به‌لحاظ حقوقی طی قراردادهای معمولِ اجتماعی و حقوقی، رئیس‌جمهور و حافظ منافع مردم است، آشکارا دشمنان مردم افغانستان را برادر می‌خواند، برای‌شان امتیاز می‌دهد و از زندان رهای‌شان می‌کند. مگر برادر خواندن طالبان چیزی جز گرایش‌های قومی می‌تواند باشد؟! چگونه شد که یک گروه کاملاً از هم پاشیده دوباره زنده شدند، دفتر سیاسی در قطر باز کردند، مذاکرات‌شان را آغاز کردند و مشروعیت سیاسی یافتند؟ سوال‌هایی که بی‌ربط به وضعیت نیستند و هیچ عقل سلیمی منکر نقش مهره‌هایی در درون نظام نمی‌تواند باشد.
حالا بگذریم که حامد کرزی در واکنش به خاک‌سپاری حبیب‌الله کلکانی، ملاعمر را نیز شاه افغانستان خواند، درحالی که خود دوسال با مردۀ ملاعمر در سردخانه‌های پاکستان مذاکره کرده بود؛ اظهارات اخیر حامدکرزی در مورد طالبان، به‌لحاظ حقوقی در تناقض با قانون اساسی افغانستان است که می‌تواند او را به محاکمه بکشاند. قانونی اساسی افغانستان در مورد تمامیت ارضی کشور چارچوب حقوقی تعریف‌شده دارد. جنگیدن بدون موجب در برابر نظام، مطابق به قانون، ضدیت با ساختار و ارادۀ عمومی است که جرم پنداشته می‌شود. حالا مشروعیت بخشیدن به‌کسانی که در خانۀ خود می‌جنگند و مردم را به‌خاک و خون می‌کشانند، برخلاف قانون چه، حتا برخلافِ فکر انسانی است. حامدکرزی صریح می‌گوید، چه پروا دارد طالبان افغان هستند اگر حمله کردند و جایی را گرفتند خانۀ خودشان است. ما براساس قانون حتا نمی‌توانیم در خانۀ خود هم جنگ کنیم، کسانی که مطابق به ارادۀ دیگران ساز مخالف با نظام را می‌نوازند و روزانه صدها انسان این سرزمین را سر می‌برند و قانون اساسی را قبول ندارند، براساس کدام تعریف حقوقی افغان و حق‌دار ارضی در این کشور هستند؟
به‌هرانجام ما از مردم افغانستان می‌خواهیم در برابر سرنوشت‌شان بی‌تفاوت نمانند، در برابر چهره‌هایی که از مالیات مردم خرج دسترخوان می‌کنند، از بیت‌المال این کشور ماهانه پول دریافت می‌کنند و آن‌طرف از دشمنان این سرزمین آشکار حمایت می‌کنند؛ ایستاده شوند. رستاخیز، ارگان نشراتی اپوزیسیون سیاسی از نهادهای عدلی و قضایی افغانستان می‌خواهد که از حامیان آشکار دشمنان مردم افغانستان مطابق به قانون، بازپرسی کنند. هم‌چنان ما از موجی که برای تغییر «میدان هوایی حامدکرزی» به «فرودگاه کابل» شکل گرفته است، قاطعانه حمایت و پشتیبانی می‌کنیم!

>>>   کرزی باید محکوم به اعدام شود
نسل کشی وبوی عفونت ریا و دروغ را از هزاران کیلومتر دورتر با تمام وجود بوییده ام و پشتم از سنگینی فاجعه می لرزد، کرزی تنها یک نام نیست، کرزی خون آشام نشانه یی جنایت است و نشانه اهانت به انسانیت.
کرزی اگر در یک دادگاه معتبر و با صلاحیت که دادگستر آن انسانی و وجدانی داوری کند، باید محکوم به اعدام و یا دست کم محکوم به عمال شاقه وحبس ابد در یک سلول انفرادی شود، نخست به جرم آن که سالها به نام امیرالمونین ( ملاعمر نامریی ) خود را جا زد و هرگز چهرۀ کریه و صدای نا هنجارخود را نمایان نکرد تا زمانی که بازی ارباب تغییر کرد و باز دولت بر سرش نشست و به نام اصلی اش حامد کرزی بر تخت جمهوریت امریکایی نشانده شد و هویت ملاعمرش را با یک سناریوی سیاسی دراعماق اقیانوس غرق کردند، چه دروغ شاخداری به وسعت یک اقیانوس. و در این سدۀ ۲۱ نشانه یی، تصویری و اثباتی برای غرق شدن ملاعمر دیروز و کرزی امروز در دادگاه حقوق بشر در دست نیست تا زمانی که تاریخ فریاد کشید و رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا در کتاب خاطرات خود نوشت که : " آقای کرزی ( ملا عمر اصلی ) در یک نشست محرمانه در ارگ کابل از من خواست تا در از بین بردن سران جبهه شمال وتضعیف آنها همرایش همکاری نمایم.
کرزی به من گفت بزرگ ترین تهدید در برابر حکومت من جبهه شمال است نه طالبان !
وکرزی افزوده که حد اقل دست مرا در تقویه طالبان باز بگذارید تا بتوانم از آن طریق تفنگ سالاران را از بین ببرم !!
صفحه 212 کتاب خاطرات رابرت گیتس.
آقای کرزی ( ملا عمر ) از همان سالهای دور دوم حکومتش به جا بجایی طالبان به شمال آغاز نمود.
کرزی ( ملا عمر ) افراد مسلح طالبان را به کمک کشور انگلیس وهمکاری سازمان مواد خوراکی جهان ملل متحد از پاکستان انتقال طالبان را با فامیل های شان بنام عودت کنندگان وبیجا شده کان آغاز نمود.
اولین جابجای آنها در منطقه کیله گی ،دند غوری ، چشمه شیر وخواجه الوان ولایت بغلان بود.
اگر به خاطر داشته باشید که بدون شک مردم پلخمری فراموش نکرده اند درگیری های شدیدی در همان روز ها بین افراد جدید الورود عودت کنندگان ( طالبان) و مردم پلخمری صورت گرفته بود.
حتی کرری هیأتی از مرکز فرستاد وآنها را جابه جا نمود.
بعدآ این پروژه را در ولسوالی های چهاردره ودشت ارچی ولایت کندز نیز عملی نمود.
و الی اخیر دوره حاکمیت خود آنها را تمویل وتجهیز نمود.
این کار در زمان وزارت داخله اتمر و پتنگ صورت گرفت.
شاید همه به یاد داشته باشید که از شمال کشور صدا های بلند شد که شبانه هلیکوتر های ناشناس در مناطق طالبان نشت وبرخاست دارند.
واین هلیکوپتر ها مربوط نیرو های ویژه انگلیس ها بود که سلاح وتجهیزات آنها را ا کمال مینمود.وامریکایی ها هم نظاره میکردند."

در فرجام حقایق از پشت پرده تاریخ رخ می نمایاند و کرزی باید محکوم به اعدام شود به جرم هویت پنهانی اش به جرم کشتار مردم؛ به جرم جنوساید و به جرم دزدی کمک های جهانی و هزاران خیانت و جنایت دیگر و .....

>>>   Khorosoni
بلی دقیقآ محترم ، اینها چند تاجیک خواب رده ومعامله گر را مهار کردند تا عسکر مزدور را زیر نام داعش وطالب ویولداش را بوجود بیاورند... وحکمتیارهم خود مهره های این سیاه دلان است. تاجیک فقط درغم نعره تکبیر ومهمان خوری غرق بود وغرق است.

>>>   ۰کرزی کی بود و چه کرد؟
۱۴ سال پیش طالبان به صفر برابر شدند وبعد از آن ۳ تریلیون دالر پول به این کشور ریخت، ولی تحت رهبری این شیاد امروز نه اقتصاد داریم و نه هم زیر بنا و طالبان هم قوی تر از پیش عرض وجود کردند

>>>   Salam
غنى از لومپن پرورى تاجيكان كاملن خورسند است ودارد به جهان مى فهماند كه اين تبار درخور رهبرى كشور نيست.

>>>   ريس جمهور و ريس اجرايي را ملامت نكنيم؟
اي نسل بجز از سگرت، نسوار، چرس، موبايل، قيلون، إنترنت و فيسبوك چيز بيشتر نمي داند!
حال يك چند هموطن مقبول ما پيدا ميشه ببينيم كي را ملامت ميكند؟

>>>   کرزی به اسم پدر طالبان شناخته میشود. اما کرزی صدها بار بهتر از احمدزی قوم پرست است. کرزی با اینکه بسیاری از سران جبهه شمال را ترور کرد اما با اقوام غیر پشتون تعامل داشت و همه دور بر کرزی جمع بود. اما دیکتاتور فعلی که به مرض سرطان هم گرفتار است اقوام غیر پشتون را کاملا از چوکات دولت حزف کرده است.این دیکتاتور فاشیست خواب هتلری دارد که با خود بگور میبرد.

>>>   کرزی این مداری خائن مسئول از دست دادن بهترین فرصتی است که این کشور میتوانست آرام و آباد شود. این خائن تمام امکانات را فدای بقدرت رساندن و حمایت برادران ناراضی اش بخاطر اهداف شوم قومی و سمتی اش کرد.

>>>   کرزی میخواهد به دور سوم راه یابیدکمیته تبلیقاتی خود را فعال کرده است اینکه به کدام تکتیک چطور انگلیس وامریکا را قناعت دهیدویااینکه پاکستان چطور به کدام روش های سیاسی بتواندباری دیگرباجناب حامدکرزی را کمک کرده باشدزمان را تجربه کنید .
صوفی زاده کابل

>>>   کرزی و اشرف غنی دو روی یک سکه هستند.حضور آقای کرزی به عنوان اپوزيسيون در وضعیت کنونی قابل تامل است آقای غنی خود به حمایت کرزی ریس جمهور شد.اکنون کرزی در پی گماشتن شخص دیگری که از قوم پشتون باشد وارد میدان شده است و در عین حال میخواهد وزنه های را که درین اواخر بر علیه خود سری های حکومت شکل گرفته اند را هر چه بیشتر تضعیف کند و مجالی برای کسب قدرت نداشته باشند.
همه میفهمند که اسپنتاه و نبیل پایگاه مردمی شان به اندازه نیست که به عنوان اپوزيسيون عمل کنند هر چند آقای اسپنتاه یک شخصیت عملی است .
احمدی

>>>   کرزی کی بود و چه کرد؟

حمله های شبانه بر طالبان را منع ساخت۰
کمک خواستن از قوای آیساف بر ضد طالبان را منع ساخت۰
بمبارد های امریکائی ها و آیساف بر ضد طالبان را منع ساخت۰
تلاشی خانه های آنهایکه با طالبان به کمک مشکوک بودند را منع ساخت۰
سران طالبان را با وجود اعتراضات شدید ملی و بین المللی از زندانها رها ساخت۰
استفاده از سلاح موثر بر ضد طالبان را بنام استفاده از سلاح ثقیله بر ضد طالبان منع ساخت۰
افسران قوای مسلح کشور را که در سرکوب کردن طالبان از خود شایستگی و شجاعت نشان میدادند سرزنش و حتی مجازات نمود۰
طالبان قاتلین ملت مظلوم ما را برادران خود و فرزندان اصیل این کشور خواند۰
دیگر این خائن برای طالبان چه میکرد؟
۱۴ سال پیش طالبان به صفر برابر شدند وبعد از آن پول هاي فراوان به این کشور ریخت، ولی تحت رهبری این شیاد امروز نه اقتصاد داریم و نه هم زیر بنا و طالبان هم قوی تر از پیش عرض وجود کردند۰

مراکز عمده طالبان را رسماً از گزند عملیات های قوای مسلح کشور و قوای ائتلاف بین المللی مصئون ساخت۰ مثال موسی قلعه هلمند، و محمد آغه لوگر۰

قتل های زنجیری سران مخالفین طالبان را به همکاران مخفی او و خود شخص کرزی ارتباط میدهند۰

در قانون اساسی کشور با اضافه نمودن مواد تائید نشده از طرف نمایندگان مردم در لویه جرگه مربوطه دستبرد خائنانه زد۰

فساد اداری در دوره کرزی به یک فرهنگ مروج تبدیل شد و مهمترین مهره های اعتمادی شخص کرزی فاسد ترین وزیران دوره حکومت کرزی بودند، مانند زاخیلوال، فاروق وردک، عمر داود زی، و خانواده و اقارب خود کرزی۰
افغانستان اولین کشور تولید کننده عمده تریاک در دنیا، و دومین فاسد ترین کشور دنیا شناخته شد۰

کرزی بسیار سنجیده شده با نصب فاشیست ترین و خائن ترین مهره ها در انتخابات ریاست جمهوری که در آن قدرت باید انتقال میافت، انتخابات را با تقلب های سازمان یافته و مهندسی شده به بیراهه کشاند۰

۳ تریلیون دالر و پشتیبانی همه جامعه جهانی در زمان حکومت این خائن در کشور آمد و همه برباد شدند۰ همه آن قربانی دوباره به قدرت رساندن برادران ناراضی این فاشیست قبیله پرست شدند۰

>>>   آقای اسپنتا،
با موجدیت در کنار کرزی شما فقط به خیانت های کرزی مشروعیت می بخشیدید۰ شما هیچ کاری نتوانستید در حالیکه که کرزی در کنار شما و در زیر بینی شما موفقانه طالبان را دوباره قدرتمند ساخت و وحشت آنها را به شمال کشور انتقال داد۰ شما یک بازنده بزرگ بودید و هستید۰ کرزی توانست خوب از شما منحیث یک آله فشار و بهانه نمادین استفاده کند؛ همانگانونه که از فهیم، دوستم، خلیلی، و ضیاه مسعود در موارد مختلف استفاده میکرد۰ احترام خود را نزد من باخته اید۰

>>>   Ariana News
مسوولان اتاق صنایع و معادن می گویند که در پانزده سال گذشته میلیارد ها دالر کمک های جامعه جهانی به مصرف رسیده است اما برای رشد صنعت و رونق تولیدات داخلی هیچ استفاده موثر صورت نگرفته است.

>>>   کرزی درخدمت یک تنظیم ویک سمت بود بدرد مردم نمیخورد

>>>   کرزی باید سوزانده شود عبدلله سمنگانی

>>>   کرزی این مداری خائن مسئول از دست دادن بهترین فرصتی است که این کشور میتوانست آرام و آباد شود. این خائن تمام امکانات را فدای بقدرت رساندن و حمایت برادران ناراضی اش بخاطر اهداف شوم قومی و سمتی اش کرد.

>>>   کرزی مردی بود که نه تنها مردم متفرق افغانستان در کنار هم جمع کرد بلکه در همه امور دولت داری شخصیت برازنده بود
هیچ دولتی هیچ شخصی با او مقایسه نمیشود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است