جامعه بین الملل قومیت گرایی را تشدید می کند
قومیت گرایی به نفع جامعه بین الملل می باشد. زیرا همین ها هستند که در جنگ ها از سران قبایل حمایت می کنند. در واقع خودشان هستند که نفاق های قومی را مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۴    ۱۳۹۶/۵/۱۶ کد خبر: 136812 منبع: پرینت

یکی از حساس ترین چالش ها در افغانستان، بحث قوم و قوم گرایی است که پس از تنش ها میان سران حکومت دیده بان حقوق بشر از این وضعیت ابراز نگرانی می کند و از رخنه این پدیده میان نظامیان کشور نگران است و این وضعیت را برای آینده افغانستان بسیار خطرناک عنوان می کند. اما این هشدار چقدر جدی است و قوم گرایی به نفع چه کسی است و واقعا چگونه می شود برای این بحران، راه حلی پیدا کرد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، داکتر محمد داوود راوش استاد دانشگاه در برنامه «حاشیه خبر» گفت: به همان پیمانه ای که وضعیت افغانستان بسیار وحشتناک تشریح می شود به همان پیمانه همین وحشت از تنش های قومی در بین مردم وجود ندارد. مردم در همه جای کشور به هم آمیخته اند و رابطه بسیار خوبی دارند.
وی افزود: اردوی افغانستان را افرادی که در رهبری اردو قرار دارند باید مراقبت کنند که به چنین چالش و مشکلی درگیر نشوند. اردو نباید آلوده به این مساله گردد چرا که خطرناک ترین مساله برای افغانستان می گردد. انسان انسان است و در یک کره خاکی به دنیا آمده است و در هر قومی که به دنیا آمده است به حکم تقدیر است و هیچ کس نباید به خاطر این تقدیر ملامت شود. هر فردی قبل از هر چیزی یک انسان است.

استاد دانشگاه، در خصوص ابراز نگرانی دیده بان حقوق بشر در مورد قومیت گرایی در افغانستان اظهار کرد: دیده بان حقوق بشر که از موضوع قومیت گرایی، گزارش تهیه کرده است بسیار خوب می داند که مسایل قومی میان سران کشور وجود دارد. پس در واقع آنها باید با سران کشور این مساله را حل کنند. این در حالی است که گمان می رود خود، این موضوع را می خواهند و این قومیت گرایی به نفع جامعه بین الملل می باشد. چرا که همین ها خود هستند که در جنگ ها از سران قبایل حمایت کرده اند و همچنان حمایت می کنند. در واقع گویا خودشان هستند که نفاق های قومی را مستقیم یا غیر مستقیم ایجاد می کنند. این نفاق قومی منفعت هایی برای آنها دارد از جمله این منفعت ها می تواند دوام حضور آنها را در منطقه و در افغانستان تضمین کند و نیازمندی قبایل و سران افغانستان را برای حل مسایل به جامعه بین المللی برساند. در اینجا به این ضرب المثل می رسیم که خارجی ها برای ما استفاده می کنند. «تفرقه بینداز و حکومت کن».

وی، در ارتباط با حومت و قومیت گرایی و تعصب آن بیان داشت: در حال حاضر سران کشور ما، قانومنداری، عدالت اجتماعی را زیر پا کرده اند و مولفه های دموکراسی را در نظر نمی گیرند. عوامل ترقی را در یک منطقه، پیشرفت می دانند و در منطقه ای دیگر زهر می پندارند و قومیت گرایی می کنند. ای کاش ما حکومتی ملی و ترقی خواه و پیشرونده می داشتیم آن وقت امیدی برای حل دیگر مسایل داشتیم اما حالا بزرگترین مساله ما قومیت گرایی حکومت است.

ما در افغانستان قومیت های بسیار متعدد و بسیار زیادی داریم که چنان در هم تنیده اند که به هیچ عنوان نمی توانند از هم جدا شوند. افغانستان نه پشتونستان و نه ترکمنستان و نه تاجیکستان و نه ازبکستان است. بلکه افغانستان یک ترکیب نوین است.

راوش، معتقد است افرادی که هم اکنون بر کرسی های قدرت افغانستان تکیه دانده اند، بر اساس رابطه و قوم آمده اند و بیان داشت: اوضاع و احوال سیاسی افغانستان طوری شده است که از چهره های بسیار مضحک افراد سیاسی، ساخت. در حالیکه این افرادسیاسی نیستند و مکتب نخوانده اند. اینها درس سیاست نخوانده اند و تجربه سیاست ندارند. بلکه اینها افرادی هستند که به نام قوم، به نام مذهب، به نام قرآن تجارت کرده اند و بر قدرت نشسته اند.

وی، در خصوص وظیفه مردم برای محو قومیت گرایی در کشور بیان داشت: اینها را باید مردم بشناسند و هشیار و آگاه شوند، کتاب بخوانند و مطالعه کنند و رسانه ها را دنبال کنند و این افراد و اشخاص را بشناسند. برنامه احزاب را بخوانند و با پیوستن با مردمی ترین حزب، به دور از قومیت گرایی و سمت گرایی سرنوشت بهتری را برای خود رقم بزنند. حتی مردم باید احزاب را زیر سوال ببرند و آن دسته از احزابی را که مردمی نیست را مورد انتقاد قرار دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بین الملل
قومیت گرایی
نظرات بینندگان:

>>>   پشتونها به مساوات برابری و احترام ارزش های متقابل دیگر اقوام باور ندارند. بهترین کاری که آنها میکنند اینست که بزور ویا به رضا یکسان سازی میکنند و اسمش را هم گذاشته اند وحدت ملی. هویت دیگران را هذف میکنند و همه را به جبر افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی تلقی میکنند.

>>>   سلام واحترامات صميمانه خويش را خدمت استاد كرامى اقاى راويش تقديم ميكنم بسيار اعلى فر موديد انسان انسان است به كفته شما ما ازهم جدا نميشويم بهر فرداين وطنطن عزيز ما لازم است مسوليت احسا س كنيم به جند احمق هاى هاى كه امروز در جوكى قدرت تكيه زدند بكويم ما افغانستان مترقى ميخواهيم اين همه به دنبال منافع شخصى خويش هستند سرفراز باد مردم نجيب افغانستان
با احترام وطندوست

>>>   سلام. او برادران إستاد محترم بسيار خوب تحليل وتجزيه كردن مردم بأهم مشكل ندارند بلكه أين نوكران خارجي ها است كه نفاق وتفرقه را در بين مردم إيجاد ميكنند در همين شرايط دشوار ضرورى است تا مردم بأهم متحد باشند

>>>   آری ما جنگ سالاریم!
واشنگتن پست صدای ارتجاع و استعمار است نه بیانگر و شارح راستی و عدالت. بنیاد نظام بورژوازی بر جعل و تفتین استوار است. واشنگتن پست، نیویارک تایمز، گاردین و ... عروسک های کوکی اند که به ساز استعمار و نظام سود و سرمایه می رقصند. گردانندگان این رسانه های ارتجاعی همیشه برای فاسدترین و مستبدترین سیاستمداران جهان به خصوص جهان سوم لابیگری نموده و چهره ی حقیقت را با یاوه بافی و دروغ پراگنی مسخ می کنند. مقاله ی اخیر واشنگتن پست با لابیگری طالب پروران و داعش گستران و پرداختن کیسه های پر از دالر منتشر شده است و با واقعیت هیچ گونه خویشاوندی و همسویی ندارد.
حقیقت این است که حامیان داعش و طالب در داخل حکومت وحدت ملی همان گونه که علیه دشمن اصلی طالب و داعش (جنرال عبدالرشید دوستم) توطیه گری کردند، با پرداخت رشوه به واشنگتن پست، می خواهند باری دیگر چهره ی حقیقت را مسخ نمایند و دشمنان طالب و داعش را جنگ سالار معرفی کنند.
پیام من به لابی های امریکایی حامیان داعش و تروریسم در افغانستان این است: آری ما جنگ سالاریم و تا اخیر در برابر طالب و داعش و تروریسم می رزیمیم! و دسیسه و تفتین رسانه های طالب پرور و داعش گستر و حامی استبداد و خودکامگی را جدی نمی گیریم و به پشیزی نمی خریم.
گلنور بهمن

>>>   Mohammadii
کسانی که از جنرال دوستم و مجاهدین نفرت دارند بیایند وببینند که حکومتشان چه افتخار آفرین است!
یک زمان همین مجاهدین بودند که پیشروی همین وحشی ها و پنجابی هایی که قصد داشتند ناموس ای کشوره به پاکستان ببرند گرفتند!
فراموش کردند که کی ها بودند که سال ها سینه خوده سپر کردند و جلو خیلی وحشی گری های طالبا ره گرفتند!
به خدا امیالی سگ عطا,سگ محقق,سگ دوستم و ... از این حکومت لعنتی بهتراست,مجاهدین هرچه بودند ناموس فروش نبودند!
اما حال همه مجاهد ستیز شدند!
لعنت به ای زندگی و بی ننگی !!!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است