ترکیه شریک گفتگوی تخصصی آ.سه‌.آن شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۸    ۱۳۹۶/۵/۱۷ کد خبر: 136858 منبع: پرینت

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش به عنوان شریک گفتگوی تخصصی در اتحادیه جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) پذیرفته شده است.

چاووش اوغلو پس از پنجاهمین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) در مانیل پایتخت فیلیپین به خبرنگاران گفت که کشورش از سال 2015 برای تحقق این امر در تلاش بود و در این مسیر طرح اقدام و اقدامات ترکیه مورد تقدیر اعضای آ.سه.آن قرار گرفت.

وی پذیرفته شدن به عنوان شریک گفتگوی تخصصی در اتحادیه جنوب شرق آسیا(آ.سه.آن) را نتیجه سیاست خارجی فعال ترکیه دانست و افزود: ترکیه سیاست هایی در قبال آمریکایی لاتین و آفریقا دارد و در کنار این مناطق، آنکارا جنوب شرق آسیا را نیز از سال ها پیش مد توجه خود قرار داده است.

وی با اشاره به این که با گشایش سفارتخانه ترکیه در لایوس، آنکارا در تمامی کشورهای این منطقه دارای نمایندگی دیپلماتیک خواهد شد، بیان کرد: ترکیه برای اجرای طرح اقدام و نقشه راه خود به همکاری با کشورهای عضو ادامه خواهد داد چرا که اتحادیه آ.سه.آن دیگر یک سازمان سیاسی نیست و ماهیت یک سازمان تجاری را دارد.

وی از افزایش حجم تجاری ترکیه با کشورهای این منطقه خبر داد و اظهار کرد: در روند پیش رو مبادلات تجاری با کشورهای عضو آ.سه.آن به سرعت افزایش خواهد یافت و فرصت های مناسبی برای کارآفرینان ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: ترکیه پیش از این از طریق نهادهایی مانند هلال احمر ترکیه٬ آژانس توسعه و همکاری ترکیه و مدیریت مرکز حوادث فوری و اضطراری به صورت جداگانه کمکهای بشردوستانه را به دست نیازمندان در مناطق مختلف و در جهت توسعه این مناطق انجام می داد ولی اکنون این اقدامات را از طریق هماهنگی با آ.سه.آن نیز ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه آ.سه.آن دارای حجم تجارت 2.5 تریلیون دالری است، گفت: انتخاب ترکیه به عنوان شریک گفتگوی تخصصی آ.سه آن٬ افق ها و چشم اندازهای جدیدی در زمینه های تجاری و سیاسی فراهم خواهد کرد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه
تخصصی
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است