235 گروگان میرزاولنگ رها شدند
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۶/۵/۱۸ کد خبر: 136895 منبع: پرینت

235 نفر از 150 خانواده گروگان گرفته شده در منطقه میرزاولنگ ولسوالی صیاد با میانجیگری بزرگان محلی آزاد و به مرکز سرپل منتقل شدند.

دفتر مطبوعاتی ولایت سرپل با نشر اعلامیه‌ای با تایید این خبر گفته است که این افراد در حال حاضر به مرکز ولایت انتقال داده شده اند و نیروهای هوایی و زمینی قطعات کماندو وارد سرپل شده اند.

این خانواده ها که در هوای گرم در فضای باز و یا در مساجد بسر می برند می گویند که تاکنون هیچ کمکی از طرف دولت دریافت نکرده اند و همچنین از وضعیت بد سایر گروگان ها خبر می دهند.

طالبان با تصرف این منطقه دستکم 50 تن را که بیشترشان غیرنظامیان بشمول زنان و کودکان بودند را تیر باران کردند.

ظاهر وحدت، والی سرپل با بیان اینکه تلاش ها برای رهایی دیگر خانواده ها جریان دارد، می گوید که با میانجیگری بزرگان قوم، وعده داده شده است که بقیه مردم نیز رها شوند.

گزارش‌هایی هم وجود دارد که هراس‌افکنان 47 دختر را نیز برده اند اما والی سرپل این موضوع را تایید و رد نمی‌کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
گروگان ها
میرزاولنگ
نظرات بینندگان:

>>>   هشدارها

عبدالرزاق مأمون می نویسد: «اگرهزاره نجنبد عصر عبدالرحمن تکرار می شود.» این هشدار گزافه گوی نیست واقعیت امر همین گونه خواهد بود. وی ادامه می دهد که هزاره ها همچنان که توان بسیج صد هزاران نفر را در خیابان ها دارند، توان بسیج عمومی و دفاعی را نیز داشته و دارند. این ادبیات یک ادبیات واقع بینانه حماسی است. ما می توانیم «کفش های آهنین» خود را به پا و اسپ های خالدار، میراث آبایی خود را زین و میدان های دفاعی را پاسداریم. تیموریس زاده ها تاهنوز در ساحل رود جیحون زنده اند و کاوه ها سر ضحاک ماردوش را خواهند برید و خلقی را نجات خواهند داد. خون عبدالخالق در عروق نسل آگاه و بیدارما می جوشد و چابکی سهراب و حیله ی رسم در ژن های ماست. بنا بر این از ادبیات ترس و هراس، تسلیت و ناله باید جدا پرهیز کنیم و ادبیات حماسی را زنده و زند تر نماییم. از اختلاف و تضادهای فرعی و دین ستیزی و دیگر ستیزی اجتناب کرده خویشتنداری پیشه کرد و تفکر و اندیشه و درایت سیاسی را بکار گریم. تبدبیر امور را سنجیده و زن و مرد و تحصیل کرده و ناکرده، دانشجو و روحانی دست بدست هم داده از خود و حیات فیزیکی و سرزمین های مقدس خود دفاع کنیم. گفته می شود جمعی از زنان و دختران جوان (درحدود ۴۷ نفر) را طالبان از میرزاولنگ به عنوان کنیز و غناییم جنگی باخود برده اند، این عمل غیر انسانی و قرون وسطایی آغاز بربریت و جنایت جنگی طالبان نیست، بلکه طالبان در سال ۱۹۹۷ نه تنها کشتار و قتل عام هزاره ها را در مزار برای سه اعلام کردند، که به قول احمد رشید ۴۰۰ زن و دختر را به عنوان کنیز و غناییم جنگی نیز با خود بردند. ما باید از همان زمان در پی تشکیل اردوی دفاعی هزارستان می بودیم، که با تأسف فرصت ها از دست ما رفت. اکنون نیز دیر نشده است و زمان و شرایط به نفع مردم ماست. تروریستان پشتونیست و وحشی نه جایگاه منطقه ای دارند و نه ملی و جهانی! دولت کنونی عاجز از تأمین امنیت اجتماعی و شهروندان و به ویژه هزاره ها است. بنا براین منطق انسانی حکم می کند که ما از خود دفاع کنیم و هرکسی که در این دفاع مقدس از مردم ما حمایت کند، دست شان را گرم می فشاریم. ما نه در منطقه نه برای تاجکان، ترکان، ترکمان، در شمال خطر ایجاد می کنیم و در نه در جنوب خواهان تجزیه پشتونستان از بدنه ی پاکستان بوده و نه در شرق منافع کسی را به خطر می اندازیم و در غرب نیز کشوری را تهدید نمی کنیم و در عرصه جهانی ما به حقوق بشر احترام می گذاریم و از دموکراسی و مدنیت و انسانیت حمایت کرده و می کنیم. پس ما تنها نیستیم، ولی عزم مان را باید جزم کنیم و ایستاد شویم و به خود و توان باوزوان خود باور داشته باشیم. باهمدلی و اغماض با همدیگر و با وحدت و هم آهنگی در تمامی زمینه های دفاعی و فرهنگی برای بقای خود و حقوق ابتدایی و زیستن تلاش ورزیم

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک I
مردم برخیزید!

با تاجیکان بدتر از هزاره ها رفتار می شود، مگر همین چند روز پیش #تیوره را فراموش کرده اید؟
کندز را از یاد برده اید و..؟

بخدا قسم برتری طلبان حاکم مطلق شوند پیشتر از همه چوب را در فلان همان های میزنند که هر روز ( وحدت ملی) می گویند.
فرق نمی کند که وحدت گویان معامله گر هزاره، ازبیک، یا تاجیک باشند...

>>>   فوری
قوماندان #غضنفر که رهبری طالبان در جنایات #میرزااولنگ را به دوش دارد توسط #حنیف_اتمر در زمان اجرای وظیفه اش به حیث وزیر امور داخله، تجهیز و اکمال میشد و با فرزند اتمر که در پاکستان موتر فروشی دارد نیز در ارتباط مداوم است.
ادمین ۲
وزیری

>>>   قول اردوی 209شاهین ساعت 9:20 اعلامیه فرستاده و نوشته است که کاروان بزرگ نیروها به سرپل رسیده و عملیات را در میرزااولنگ آغاز کرده و سه تن از طالبان را نیز کشته اند.
به مردم محل زنگ زدم. مردم می گویند کدام عملیات؟ کدام نیروها؟ سر ما رشخندی می‌کنند...
ارگان های امنیتی از بیچارگی و عجز به دروغ رو آورده اند، در حالی که دروغ نمک پاشیدن به زخم مردم بربادرفته میرزا اولنگ است... نیروهای نظامی پس از چهار روز وحشت، تازه از قول اردو به طرف سرپل حرکت کرده و مسوولان مطبوعاتی آن از خیالات شان می‌نویسند...

>>>   از نجیبه ۱۱ ساله بشنویم
بدون شنیدن و افسوس خوردن از ما چیزی ساخته نیست

روايت غمناك و استخوان سوز، از جنايت بشري تروريستان در مرزاولنگ!

مگر ما با طالبان چي كرديم كه ما را با اين سرنوشت روبرو ساخت.؟
نامش نجیبه است 11 سال دارد. طالبان پدر ومادرش را در میرزااولنگ كشتند. او حالا از برادر سه ساله زخمي اش در بيمارستان پرستاري مي كند. نجيبه مي گويد هنگامي كه همه فرار می كردند، او هم همراه با مادر وپدر و برادرش كوچكش پا به فرار نهادند. وقتي از خانه بيرون شدند ناگهان يك گلوله به بردار سه ساله اش شليك شد و سپس به دنبال آن مرمي ديگر به مادرش اصابت كرد و هر دو به زمين افتادند. نجيبه مي گويد زمان كه مادر و برادرم زخمی شدند پدرم دنبال موتر رفت تا مادر و برادرم را به شفاخانه انتقال دهد، اما لحظه نگذشت که من بيرون رفتم جسد پدرم را در زير يك درخت یافتم وقتي پس پيش مادرم آمدم ديدم كه مادرم هم ديگر زنده نيست. من ماندم و تنها با برادر سه ساله ام که او هم از قسمت کمر مجروح شده بود، بعد چند لحظه مردم آمدند من و برادرم را به شفاخانه انتقال دادند. نجيبه به فکر آینده و نگران سرنوشت نامعلوم كنار برادر كوچكش كه هنوز از مرك پدر ومادر خبر ندارد در بيمارستان نفس مي كشد هنوز از سر نوشت دو برادر ديگرش نيز خبری نیست. نجيبه از خودش مي پرسد مگر ما با طالبان چي كرديم كه ما را با اين سرنوشت روبرو ساخت.؟

>>>   Abdullah
چهره هاي سياه را بشناسانيد!
عجيب است كه رمضان بشر دوست و سيما سمر از قتل عام ولايت سر پل تا همين لحظه خبر ندارند. اگر بيني يك طالب از پيش يك تاجيك يا يك هزاره خون شود صداي لچري اين دو روسپي سياسي از تمام رسانه هاي دنيا شنيده ميشود، اما حالا سكوت كرده اند.

>>>   چرا کسی نیست به داد ما برسه اون هزارهای شجاع کجاین چرا به داد ما نمیرسه میرن از کشورای بیگانه دفاع میکنید چرا به داد برادرای خودتون نمیرسین میگن چراغ به خانه رواست به مسجید حرام ست خدایا چه گناهی کردیم اینجوری مردممون کشته میشه با این رهبرای خایین که ما داریم باید حقمون رو ازشون بگیریم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است