شرکت های خصوصی آمریکایی به جنگ دامن می زنند
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۰    ۱۳۹۶/۵/۲۰ کد خبر: 136978 منبع: پرینت

اگر آمریکا ماموریت خود را به دست شرکت های خصوصی بسپرد آیا این وضعیت بهتر خواهد شد جنگ خاتمه پیدا خواهد کرد و یا بیشتر شدت خواهد گرفت؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، کاظم بامیک استاد دانشگاه در برنامه «حاشیه خبر» گفت: بحث حضور نیروهای خارجی در افغانستان چه در قالب حکومت آمریکا و چه شرکت های خصوصی باشد نگرانی های منطقه ای را دارد اما اگر در قالب شرکت مبارزه با تروریزم، بحث تامین امنیت افغانستان مطرح باشد، این، چنین نگرانی ها را تشدید می بخشد. همانطور که در عراق و جاهای دیگر شرکت های خصوصی امنیتی که آمدند وارد عملیات شدند، بیشتر از اینکه تامین امنیت کرده باشند و به نفع استخبارات منطقه کار کرده باشند، در بدل پول جنگ کرده اند و برای مبارزه با تروریزم کاری نکرده اند.

وی افزود: بیشتر به دنبال پول بوده و پول های هنگفتی را از جانب استراتژی امنیتی آمریکا دریافت کردند و در مقابل در مناطقی که اینها حضور پیدا کردند، مخصوصا در عراق، نه تنها فقط برای منافع آمریکا کار کردند بلکه با گروه های رقیب آنها وارد معامله شدند و در مقابل پول کار کردند. که این نتیجه وارد شدن شرکت های خصوصی در مسایل امنیتی و مخصوصا در موضوعاتی که چندین قدرت و چندین استخبارات حضور داشته باشد تبدیل شدن جنگ و ادامه جنگ می شود که متاسفانه افغانستان، زمینه و شرایطش مساعد برای رقابت های منطقه ای و استخبارات منطقه ای است که حضور شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان می تواند بحران را ادامه دهد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شرکت آمریکایی
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   عنقريب وضعيت افغانستان تغير مى نمايد . أمريكا ديكر علاقمند جنك در افغانستان نيست زيرا خوداش با كورياى شمالى كشور ادم خوار هاى كمونيست در افتاده است .

>>>   فقط اًهی مردم مظلوم افغانستان امریکارا بگیرد که با کوریای شمالی درگیر جنگ شود.

>>>   راحل جنگ نیست چه طالب و چه دوستان امریکایی باید صلح کنند .
حبیب الله یوسف زی

>>>   Raheel
بلی. نه تنها قدیما که همین حالا هم برای من اوغان همان پشتون است. اوغان زن یعنی ....پشتون (به ویژه کوچی)
به یاد دارم که در تابستان زنان کوچی با خرجینهایی از سامان و لوازم زنانه ده به ده می گشتند و امتعۀ شان را در بدل کشمش و توت (در منطقۀ ما) می فروختند. این جدا از چوری فروشان بودند. ما همه را ادی زن، و اوغان زن می گفتیم. یعنی اوغان (افغان) و پشتون برای ما یکسان بود.

وانگهی- وقتی محمود طرزی زبان پشتو را زبان افغانی می گوید، دیگر چه ثبوتی برتری ازین؟ پشتون یعنی افغان و پشتو یعنی افغانی.

حالا اگر ما، پارسیوانها و دیگانها، به اوغان و اوغانی (افغانی و افغانی) یعنی به پشتو و پشتون به نظر تحقیر و توهین بنگریم، پیش از این که اوغان را تحقیر کرده باشیم حقارت خود را ثابت کرده ایم. اما اگر پشتون و اوغان را برتر از خود بپنداریم، حقارت مضاعفی است که می پذیریم.

اوغان یعنی پشتون و اوغانی یا پشتو. اما این اوغان و این اوغانی یعنی کسانی که برخی از آنها هموطن من استند و با من مقدرات و سرنوشت کشور را شریک است. اینجا نه سودای حب است و نه سودی بغض. ما با مسایل مشترکی می داشته باشیم اگر دولت مشترک را بر مبنای توافق و اجماع مشترک بسازیم.

ما دیگان و فارسیوان استیم. گلبدین و غنی اوغان استند. ما مسایل خاص خود را داریم و آنها مسایل خاص خود را. در مسایل ما نباید مداخله کنند. ما هم در مسایل شان مداخله نمی کنیم. آدمگری همین است

>>>   Ghiyasi
قديما عام مردم افغانستان خودشان به دو گروه زباني زير عنوان: « اوغان » و « فارسيوان » معرفي مي كردند يعني پشتو زبان ها غير پشتون ها را فارسيوان و همينطور بر عكس بقيه مردم كشور كل پشتو زبان ها را اوغان، خطاب مي نمودند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است