خیزش های مردمی در جبهه مقاومت
طالبان با نسل کشی میرزاولنگ نشان داد که تا چه میزان از خیزش های مردمی در هراس می باشد زیرا تنها سد دفاعی طی سه سال گذشته نه حکومت بی کفایت بلکه مردمی است که در برابر افراط گری، خیزش کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۴    ۱۳۹۶/۵/۲۰ کد خبر: 136979 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper،تغییر نحوه جنگ طالبان از حمله های چریکی به نبرد در جبهه ها، سبب شده است که نه در جنوب بلکه در جای جای افغانستان ناامنی و هراس از حمله گروه های ترویستی ریشه دواند.

نسل کشی میرزاولنگ که یادآور جنایت طالبان در بامیان و مزارشریف است جدای از اینکه عمق تنفر و خشونت مذهبی و قومی این گروه تروریستی را دگرباره نشان داد اما سبب توجه به نقش پرررنگ خیرش های مردمی نیز شد.

هرچند طی سه سال گذشته و به لطف حکومت اشرف غنی، گروه های تروریستی طالب و داعش موفق به ناامن کردن کشور از پایتخت گرفته تا دروترین نقاط شدند اما همچنان در تصرف شهرها و مناطق بزرگ ناکام بوده و تنها به دنبال ایجاد رعب و وحشت در میان مردم هستند.

قندوز در دوبار سقوط صحنه جنایات طالبان بود اما آنچه در میرزاولنگ رخ داد از چنان خشونتی لبریز که برای درهم شکستن مقاومت های مردمی از سوی طالب و داعش به نمایش گذاشته شد.

کنترل طالبان با وجود گسترش ناامنی به شمال که تنها معطوف به تصرف چند منطقه کوچک می باشد نه از سوی حکومت بلکه دیوارهای مقاومت و خیزش های مردمی بوده که توانستند در برابر افراط گرایان به مقابله بپردازند.

خیرش های مردمی که با وجود کمترین سلاح و عدم حمایت حکومت سبب مقاومت چند ساله در منطقه استراتژیک میرزاولنگ شد پس از درگیری های بسیار شکسته و طالبان پیروز میدانی شدند که با وحشی گری آن را جشن گرفتند تا درس عبرتی باشد برای دیگر مناطق که به فکر مقاومت و نبرد با داعش و طالب هستند.

پیامی که طالبان در میرزاولنگ به سرتاسر افغانستان ارسال کرد نه برای حکومتی های بی کفایت بلکه برای گروه های مردمی است که در برابر این گروه مقاومت و توسط فرماندهان برجای مانده از دوران جهاد، رهبری می شوند.

هرچند مردم افغانستان از دوران جهاد تجربه های تلخی را به دوش می کشند و جنگ داخلی افغانستان به دلیل اختلاف های درونی رهبران جهادی، سبب کشتار بیشمار غیرنظامیان و ظهور طالبان شد اما نمی توان از این حقیقت چشم پوشید که تنها
جبهه مقاومت طی سال های نبرد در برابر طالبان بوده است و با توجه به چنین حقیقتی، کرزی و اشرف غنی با هر دسیسه و معامله ای رهبران جهادی یا مشغول امتیاز و پول کردند و یا ترور و منزوی.

همانگونه که رهبران پشتون در حکومت به خوبی از قدرت رهبران جهادی در میان اقوام آگاه هستند و آن را خطری بزرگ برای پشتونیزم شدن افغانستان می دانند، گروه های تروریستی نیز در جبهه ای هماهنگ با درون حکومتی ها در پی نابودی هر نشانه از مقاومت چه در گذشته و چه اکنون می باشد.

لشکری از نظامیان تا دندان مسلح کشورهای خارجی که طی سال ها در افغانستان که با بن بست خوانده شدن جنگ از کشور خارج شدند، حاشیه امنی ساخت تا طالبان بدون هراس از حمله های شبانه و بمباران پایگاه ها به شمال افغانستان دست یابند.

برخی مناطق در برابر بی کفایتی امنیتی حکومت طی سه سال گذشته دست به ایجاد گروه های خیرش مردمی زدند و تاکنون توانستند در برابر گروه های افراط گر مقاومت کنند اما آنچه سبب درهم شکست این سد دفاعی شد، شکست نیروهای دولتی و یا تهی بودن مناطق از نظامیان است: در تیوره 30 و در ولسوالی صیاد 25 نیروی پولیس بدون وظیفه رزمی حضور داشتند.

حال با وجود رسانه ای شدن رویداد تکان دهنده میرزاولنگ و فشار افکار عمومی بر حکومت، هیچ عملیاتی برای بازپس گیری و رهایی اسرا در این منطقه صورت نگرفته است، همان حاشیه امن تروریستان که به راحتی دست به حمله و یا نفود می زنند زیرا به خوبی از سیاست دولتمردان آگاهی دارند.

از جانب دیگر، مردم چاره ای جز مسلح شدن در برابر تروریستان ندارند زیرا بقای حکومت اشرف غنی در گرو جنگ گسترده در افغانستان می باشد، رییس جمهوری که با وجود رویدادهای بیشمار از سوی طالبان، هیچ گاه این گروه را دشمن خطاب نکرد.

خیزش های مردمی که طی سه سال گذشته تنها سد دفاعی بوده اند هرچند در تیوره و میرزاولنگ درهم شکست اما تنها امید برای حفظ دیوار دفاعی هستند، زیرا جز مقاومت و تکیه بر خود تمامی امیدها از میان رفته است.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خیزش مردمی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   حکومت خودش طالب است تمام تجهیزات طالبان خودی حکومت اکمال می کند وقتی طالبان وحشی 90% خاک افغانستان اشغال کرد جیت جنگی هلوکوپتر تانگ توپ های گوناگون داشتند آمریکا ظرف 48 ساعت طالبان سرکوب کردند وحالا 28 کشورناتو و 350000 نیروهای افغان به مقابل طالب ها می جنگند بازهم کمی میارند فعلا طالب کلاشینکوف ویک عراده موتر دارند زور ناتو وقوای افغان نمی رسد و ناتو اگر بخواهد ظرف 24 ساعت طالبان را ازبین خواهد برد وقوای افغان ظرف یک هفته تمام طالب هارا از بین خواهد برد ولی این کارا نمی کند.
مهاجر جبری

>>>   عملکردهای مثلث غنی وحکمتیار وطالبان بصورت هماهنگ نشانگر یک توطئه بزرگیست که بصورت جدی ومرموز درحال اجراست، اگرمجموع رفتارهای غنی دربرابر تروریستان وبی تفاوتی آن در عرصه نظامی وامنیت کشور، واز ابتدای حاکمیت او نگاه خاص ومتفاوت داشتن با تروریستان طالب، ومدارا کردن آن با طالبان، وبه نشنیدگی او نسبت به استمداد مردم برای حفظ جان وامنیت منطقه شان، ووعده های پوچ وخالی به مردم، وناامنی سراسرکشور حتی پایتخت،احتمال مذکور را تقویت میکند. امیدواریم که رهبران احزاب سیاسی وجهادی برای نجات کشورازتوطئه های اینچنینی هرچه عاجل گردهم آیند که فردا دیراست.
جاغوری

>>>   قلمپران کمی از عقل کار بگیر اگر بیاد داشته باشی هین راهبران بی کله به گفته خود شان بخاطر طوطعه در مقابل حریف خود کردند خود بعدا فرار کرده و مردم بیگناه را در دم تیغ برابر کردند حال شما همان تحریک را دوباره مرتکب نشوید و مردم بیگناه را بخاطر علایق باداران خود به خاک وخون نکشید.

>>>   آی اقوام غیر پشتون به امید دولت و جامعه ی جهانی نباشید؛ خود دست به کار شوید. مسلح شوید و از جان، ناموس و اموال خود دفاع کنید. دولت خودش با طالبان همدست است. فریب بازی های موش و پشک دولت و طالبان را نخورید. این دولت کثیف را نابود کنید. این دولت قابل اصلاح نیست.
زلمی از بدخشان

>>>   Ghiyasi
قديما عام مردم افغانستان خودشان به دو گروه زباني زير عنوان: « اوغان » و « فارسيوان » معرفي مي كردند يعني پشتو زبان ها غير پشتون ها را فارسيوان و همينطور بر عكس بقيه مردم كشور كل پشتو زبان ها را اوغان، خطاب مي نمودند.

>>>   زور مردم با زور خدا یکی است
این مردم است سرنوشت کشور را تعیین می کند
من به دولت مردان توصیه می کنم. متکی به مردم باشید.اینقدر با موجودیت عساکر خارجی از مردم فاصله نگیرید. چون خارجی ها همیشه رفیق نصف راه است
با احترام مهاجر دربدر

>>>   ما از رئیس جمهور کشور ما خواهش میکنیم به این خیزيش های مردمی احترام بگذارد این ها را دست کم نگیر ید .واز این ها حمایت کنید. شما ماشاالله مغزی متفکر هستید واز همه بهتر میدانید .که طالبان تنها موجودی هستند جاهل نافهم. بی رحم که اصلا منطق ندارند. تنها کاری را که این ها خیلی به او علاقه دارند سوزاندن. کشتن .تجاوز کردن .سربریدن. است تاحالا شنیده نشده که طالبان شهری را که تصرف می کنند در آنجا بوی از انسانیت آدمیت باقی مانده باشد . مثل مناطق نفرین شده می ماند مملو از وحشت ظلم و ترس. آقای ریس جمهور شما در مقابل چنین رویداد و اتفاقات که بر سری مردم منطقه میآید مسؤل هستید نگذارید که این خائنین های بی دین وبی منطق هر طوری که دلشان خو است همان کار را بکنند مردم بیگناه را مثل گوسفند سلاخی بکنند از این خیزش های مردمی که هم به نیروهای مسلح وهم به دولت کمک فزاینده میکنند حمایت و افتخار کنید
شاعر گفته. می بخور مذهب بسوز ساکن بود خانه باش. اما مردم آزاری مکن

>>>   بهروز جلال آبادی
سید جمال الدین اسد آبادی از تاجیکان اسد آباد کنر بود
تعداد فکر میکنند که سید جمال الدین اسدآبادی ، اوغان بود لیکن چنین نیست
آن شخص مبارز و نابغه در اصل از تاجیکان کنر بود

با همتباران تان آشنا شوید و اجازه ندهید افتخارات و قهرمانان تان و تاریخ تان توسط دوزد ها دوزدی شوید

>>>   مرکز بین المللی مطالعات استراتیژیک

يكى از دلايل ناكامى و فرار نيروهاى امنيتى در جنگ با طالبان همكارى پشتونها در صفوف نيروهاى امنيتى با طالبان است!
تا زمانيكه نيروهاى امنيتى شمال غيرپشتون نشوند تقويت طالبان با بازى تجهيزات را رها بكن و فرار كن.. فرزندان غيرپشتون را در صفوف نيروهاى امنيتى را در محاصره طالبان الى مرگ رها نمودنها ادامه خواهد يافت!

>>>   مردم هزاره جنایت کسانی که واز وجود داعش در میرزاولنگ خبر میدهند بالاتر از جنایتی است که در انجا رخ داده
بادقت باندیشید :تا دیروز طالبان وداعش دشمن بودند!!!؟؟
چی شد امروز آنها برادرانه در کنار هم بر سر یک تعداد مردم بیگناه حمله میکنند وزن وبچه پیر وجوان راقتل عام میکنند.
ببنید مظلومیت مردم هزاره را که حتی سخنگوی دولت که خود شیعه مذهب است. بر جنایات طالبان سرپوش گذاشته واین جنایات را به داعش نسبت میدهد
ومسئولان امنیتی بعد چند روز سکوت تنها به یک تاسف اکتفا می کنند .
حتی حامیان خارجی طالبان نیزبا دروغ در روز روشن برای اینکه طالبان را مبرا کند از وجود داعش وپرچمهای سیاه نام برده واز بردن نام طالبان با صراحت خودداری میکنند.

امروز ای جوان هزاره از خواب غفلت بیدار شو که دشمن همان خواب های 250ساله را در سر دارد
ان جوانی هزاره که تاریخ گذشته ومصائب امروز را فراموش کند مطمئن باشید خون هزاره در رگهایش نیست
جوان هزاره بیدار شو .جوان هزاره بیدارشو.

>>>   لطیف پدرام:
وضعیت چاه آب نگران کننده است!
من چند روز پیش از ماورای کوکچه برگشتم. وضعیت در چاه آب فاجعه بار است. چه کسی، چه گروهی، چه حزبی این کشتار هارا به راه انداخته است دقیقا میدانیم، به خاطر یک سلسله ملاحظات نخواستیم موضوع را مطبوعاتی کنیم چون باور دارم آدم کشتن در هیچ کجایی و به هیچ دلیلی مطلوب و پذیرفتنی نیست.حق حیات حق مسلم و اساسی آدم ها است. و باید احترام و رعایت شود. و باز به لحاظ عرف و عادات کسی در خانه ی خود و در محل خود قوم کشی به راه نمی اندازد. میدانیم برای این کشتار چه قدر پول از کدام طریق هزینه شده است. ما توانایی جلوگیری از این جنایات را داریم و هشدار می دهیم دست از شرارت بردارند ورنه عواقب کار شان متوجه اعمال نادرست خود شان خواهد بود.

>>>   نگذارید متعفانان قبیله مثل گذشته بالایتان ظلم کنند و زمین هایتان را غصب کنند. حالا گپ از زمین گذشته بلکه آرامش و زندگی را نیز به گرو گرفته اند.

>>>   این گپ ها جائی را نمیگیرد۰ کوچی احمدزی و تیم فاشیستی اوغان میلیتی های او از نسل کشی برادران طالب خود خاموشانه پشتیانی میکنند و در ظاهر شما را بنام وحدت ملی فریب میدهند۰ فقط تمام قوم های غیر اوغان باید متحد شوند و حساب خود را یکسره از حساب این اوغان های .... برای همیشه جدا کنند۰ تجزیه بین اوغان و اتحاد غیر اوغان ها راه حل است۰

>>>   درین کشور داعشی وجود ندارد۰ همین اوغان ها یا پشتونها هستند که گاهی طالب میشوند، و گاهی گلبیدینی، گاهی داعشی، و حتی گاهی جنایتکاران خلقی و نجیبی ویا فاشیست های اوغان ملیتی میشوند۰ تمام این وحشت و کتشار ها را همین اوغان ها میکنند، فقط به اشکال مختلف، و فقط همین اوغان ها۰ رهبر های اینها همه یکی هستند، یعنی همه اوغان هستند و باهم وجه مشترک دارند که به اساس آن باهم همبستگی و همکاری میکنند۰

>>>   دزد صاحب خانه را دزد گفته و از خانه اش بیرون می کند.امروز داستان افغانستان نیز چنین شده است عده ای از پاکستان وارد کشور شده و مالکیت این سرزمین راادعا دارند و مردم افغانستان را می خواهنداز کشورش بیرون کنند. جای تدسف اینجا است که مالکین اصلی این کشور هم باور شان شده که این کشور از آنان است. به خدا قسم اگر اقوام غیر پشتون که مالکین اصلی این کشور هستند بیدار نشوند و همبستگی و انسجام را به وجود نیاورند و رهبران شان به دنبال پول و قدرت باشند، دیری نخواهد گذشت که همه چیز از دست رفته و یاباید غلامی و بردگی را بپذیرند و یا اینکه باید همگی نابود شوند.انان نژاد پرستانی هستند که مانند یهودیان برای دیگران حق زندگی نمی دهند و همه چیز رابرای خود شان می خواهند.

>>>   تمام ارزگان و یک قسمت عمده زابل، هلمند، غزنی، وردک، قندهار، و نیمروز هزاره نشین و تاجک نشین بودند که توسط سفاک عبدالرحمن خان نسل کشی شدند و فرار داده شدند و زمین آنها به پشتون ها داده شد۰ زیادترین وحشت کشتار و ظلم را هزاره ها دیدند۰ در دوران های بعدی تا امروز در شمال، غرب، و مناطق مرکزی زمین های درجه اول زراعتی به ناقلین پشتون داده شد و در آنجا جابجا شدند در حالیکه مردمان اصلی آنجا ها همه بی زمین و در فقر بودند و هستند۰

>>>   ِتمام نام های شهر ها و شهرستان ها و نام تمام آبدات تاریخی این دیار به زبان فارسی هستند۰ همچنان تمام آثار نوشته شده کهن که آن نام ها در آن ذکر شده اند به زبان فارسی هستند که همه شواهد بر قدامت تاریخی ما درین دیار میکنند۰ یک تعداد مهاجر های کوه های سلیمانی که خود بعد ها درینجا مرحله به مرحله هجوم آورده اند امروز آمده اند و دعوای هویت دارند و ما را مهاجر میخوانند۰
و ما بخاطر وحدت ملی که وجود هم ندارد تمام جهالت های آنها را باید مثل زهر قُرت کنیم و اعتراضی هم نکنیم۰ نه، دیگر بس است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است