ما نمی خواهیم حکومت را ضعیف بسازیم
دیدگاه ما این است که دوباره به طرف مشروعیت و قانون اساسی برگردیم و آنچه که به عنوان وثیقه نجات ملی افغانستان، یعنی قانون است و به شدت کنار گذاشته شده است، دوباره به کار اندازیم 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۴۸    ۱۳۹۶/۵/۲۱ کد خبر: 136989 منبع: پرینت

بعد از تشکیل حکومت وحدت ملی، و مشخص شدن ناکارایی این حکومت، اپوزیسیون های مختلفی برای انتقاد و اصلاح حکومت تشکیل شد. از جمله این اپوزیسیون ها، محور مردم افغانستان بود. فلسفه ایجاد حرکتی به نام محور مردم افغانستان، اختلافات میان گروهی در سطح حکومت و بازی های استخباراتی در منطقه و افغانستان بود. از نگاه این اپوزیسیون راه حل برای وضعیت موجود افغانستان، چیست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، رحمت الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی، در برنامه «تحول» گفت: در چهل سال گذشته افغانستان شانس هایی را به دست آورده است که متاسفانه نتوانسته است از این موقعیت ها به درستی استفاده کند. جامعه ما همیشه در بخش های مختلف در تضاد با هم قرار گرفته اند که این باعث شد ما همیشه در مراحل مختلف شکست بخوریم. اختلافات و مشکلاتی که بین جامعه روشن فکری ما ایجاد شده است باعث شده است که ما در عرصه های مختلف درصدد حذف یکدیگر برآییم.

وی، در خصوص نظام جدید در افغانستان و کارکرد آن بیان داشت: بعد از پروسه بن، با وجودیکه مشکلات زیادی داشت، مردم ما زیر یک پرچم واحد جمع شدند و تمام اختلافات خود را کنار گذاشتند و تبدیل به یک نظام واحد شدند و به این ترتیب امید همه مردم افغانستان این بود که به سمت آینده ای موفق می روند اما متاسفانه با همه بیم و امیدهایی که وجود داشت، وارد مرحله ای جدید شدیم که رهبران حکومت به جای اینکه چالش ها را کم می کردند و از فرصت ها استفاده می کردند چنین نشد و فضای بسیار شدید ناامیدی در اقشار و طیف های مختلف جامعه ما مسلط شد و مشکلات میان اقوام و اقشار مختلف دامن زده شد.

نبیل، در خصوص کارکرد ایتلافی بنام محور بیان داشت: محور، با درک و تحلیل عمیق، از وضعیت سعی کرده است با انتقاد از حکومت و ارایه راه حل به این مسایل بپردازد. در ابتدا با ده دوازده نفر از هم فکران و دوستان نزدیک، نشست هایی شخصی داشتیم و با مردم مختلف از ولایت ها و اقشار مختلف نشست هایی داشتیم. دیدیم که در این کشور، درک مشترک و درد مشترک وجود دارد. بر اساس این موضوع و تجربیات چهل سال گذشته نقاط مثبت و منفی را تحلیل کردیم. بر آن شدیم جمعی را داشته باشیم که در آن از همه اقوام و اقشار مختلف در یک ضلع روشنفکران جامعه ما و در ضلع دیگر، جوانان نقش داشته باشند و خود را حس کند، ضلع دیگر، متنفذان قومی و ضلع دیگر، چهره های خوشنام سیاسی که ناقضین حقوق بشر نباشند و در فساد دست نداشته باشند و تعصبات قومی نداشته نباشند نقش داشته باشند. در ضمن مسایل افغانستان را از یک دید نو ببینیم. با تجاربی که از چهل سال گرفتیم محور را یک چتر سیاسی ایجاد کرده ایم. این افراد درک و درد مشترک از وضعیت کشور دارند. دیدگاه ما یک فکر سیاسی، با فکر نو و صدای نو است.

رییس پیشین امنیت ملی افزود: ما از سرتاسر افغانستان از افکار مختلف و از دیدگاه های مختلف، دوستان را با محور داریم، آینده نگر هستیم و برای آینده بهتر برنامه های بسیار واضح داریم و در زودترین فرصت این برنامه ها را با مردم شریک می سازیم. ما نمی خواهیم که حکومت را ضعیف بسازیم. دیدگاه ما این است که ما دوباره به طرف مشروعیت و قانون اساسی برگردیم و آنچه که به عنوان وثیقه نجات ملی افغانستان، یعنی قانون است و به شدت کنار گذاشته شده است، دوباره به کار اندازیم.

وی، در انتقاد از حکومت گفت: در حال حاضر اشرف غنی نتوانسته است رهبر حکومت خود شود و در آن ناکام مانده است. مساله دیگری که شما اشاره کرده اید این است که چه کسانی نظام را تخریب می کنند. بدون شک که دشمن بیرونی درصدد تخریب نظام ما است و این کدام حرف نوی نیست و ما دیدیم که همیشه در هر نظامی دیدیم اما کی نیروهای امنیتی ما را سیاسی و قومی می کند؟ کی نهادهای ملی را فرضا بیشتر مداخله می کند. افراد و اشخاصی از داخل حکومت نظام را تضعیف می کنند. همان افرادی که نیروهای امنیتی ما را سیاسی و قومی می سازند، همان کسانی که می خواهند کمیسیون انتخابات را در دست خود داشته باشد، هر کسی که نقش شورا یا مجلس نمایندگان را در راس قوه مققنه نادیده می گیرد.

نبیل، در ارتباط با مشکلاتی که وی در ابتدا با حکومت در میان گذاشته است و حکومت به آن بی اعتنا بوده گفت: در اوایل سال 2015 اطلاعاتی را به دست آوردیم که آن را با شخص رییس جمهور، مجلس شورای امنیت و دیگر مسوولان شریک ساختیم. این بود که پاکستان با تغییر تاکتیک جنگ، می خواست که جنگ را به طرف یک جنگ فرسایشی ببرد. مساله دوم که اینها در آن بحث کرده بودند این بود که اختلافات سیاسی را بین سران حکومت وحدت ملی و سیاسیون بیرونی بیشتر بسازد. مساله سوم این بود که پولیس شان تنش های قومی را در میان ما بیشتر بسازند. من تاکید زیادی بر این قضیه به حکومت کردم که ما برای دفع این پالسی سه بعدی برنامه ها و دیدگاه هایی استراتژیک بسازیم. متاسفانه این کم در نظر گرفته شد و می بینیم که در وضعیت فعلی، بسیار ضعیف شده ایم. مشکل هم در عرصه مدیریتی ما است. تا جایی که ما تعریف دشمن را از بیرون از کشور آورده ایم و داخل ادارات خود جای داده ایم. در واقع ما نه تنها روزمره زده شده ایم بلکه حوادث همیشه مسیر ما را تعیین می کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
قانون
نظرات بینندگان:

>>>   خدا آن ملتی راسروری داد ٭ که تقدیرش بدست خویش بنوشت ٭ به آن ملت سروکاری ندارد ٭ که دهقانش برای دیگران کِشت.
جوان

>>>   Raheemi
سلام به شما شاید بهتر بدانید که پدران رییس غنی را با نادر کور وبرادر آنش آوردند و در لوگر جا سازی کردند آنها پسران کاکا میباشند وبه همین شکل افغانستان صوب سرحد پاکستان شده واز گیر پاکستان به هیچ وجهه خلاصی ندارد زیرا پدران شما انگریز ها را به جوانی ونا جوانی کشته اند باید این حالت را ببینند

>>>   لطیف پدرام:
وضعیت چاه آب نگران کننده است!
من چند روز پیش از ماورای کوکچه برگشتم. وضعیت در چاه آب فاجعه بار است. چه کسی، چه گروهی، چه حزبی این کشتار هارا به راه انداخته است دقیقا میدانیم، به خاطر یک سلسله ملاحظات نخواستیم موضوع را مطبوعاتی کنیم چون باور دارم آدم کشتن در هیچ کجایی و به هیچ دلیلی مطلوب و پذیرفتنی نیست.حق حیات حق مسلم و اساسی آدم ها است. و باید احترام و رعایت شود. و باز به لحاظ عرف و عادات کسی در خانه ی خود و در محل خود قوم کشی به راه نمی اندازد. میدانیم برای این کشتار چه قدر پول از کدام طریق هزینه شده است. ما توانایی جلوگیری از این جنایات را داریم و هشدار می دهیم دست از شرارت بردارند ورنه عواقب کار شان متوجه اعمال نادرست خود شان خواهد بود.

>>>   اين مردك نبيل يكى از خاد يستهاى خطرناك دولت ادمكش كمونيست ها بود .

>>>   شمانمیخواهید اما خودش ضعیف است

>>>   بعد از سقوط طالبان همه مردم همه اقوام با یک نظر و یک هدف زیر پرچم افغانستان جمع شدن فقط به پیشرفت افغانستان فکر می کردن .اما آدم های کینه ای وعقداي. فرصت طلب.در بین ملت رنجدیده ما رخنه کرده وهدف شوم وپست که در ذهن های گندیده شان داشتن. باهرطريق نگذاشتن این پیشرفت ادامه پیدا کند برای جلوگیری از پیشرفت کمر بستن تنها کسی که در این اجتماع حضور نداشت. جلاد کابل بود .برای این که هرروز به فراموشی سپرده میشد. چون پول و ثروت درزمانی جهاد از جانب عرب ها و آمریکا زیاد در اختیار داشت شروع کرد به تخریب و خراب کردن ذهن مردم . لعنت به آن کس که دوست ندارد .مردم اش و سرزمین اش پیشرفت کند.

>>>   رحمت به بدرت!
اما! به گفته شما (چهره های خوشنام سیاسی که ناقضین حقوق بشر نباشند و در فساد دست نداشته باشند و تعصبات قومی نداشته نباشند نقش داشته باشند) ؤمطلب رهبران حزب دیموکراتیک یعنی وطن است؟؟؟؟؟؟؟ ورنه رهبر »اک و حاکم »اک وصادق را در جهادیان بالیدن هنوزهم سهو چهل ساله را ادامه میدهد!!!!!!!!!!!!!!!!
حقبین

>>>   بيا و بشنو و شاخ بكش ؛
اشرف غنى اولين رييس جمهور در دنيا است كه به راى مردم تعين شده است .
حرف معين وزارت فرهنگ كشور افغانستان .
به خدا قسم اين طايفه چيزى بنام شرم را نمى شناسند . شايد روزى نسل هاى بعد بر ما همه بخنند كه چه مردمانى و چه نسل هاى احمقى اين سر زمين داشته است .

>>>   پسر جای پدر را گرفت....!
پسر کو ندارد نشان از پدر -- تو بیگانه خوانش، مخوانش پسر
"بالاخره ایشچی بعد از 9 ماه زحمات صاحب فرزند شد و نام اش را «محمد آصف ایشچی مهمند" گذاشتند". خدا خیروبرکت بدهد.

>>>   Sediq
انشاالله با بيدار ساختن مردم توسط جوانان اگاه مان، مبارزه بر ضد فاشيزم شدت و قوت بيشتر گرفته و ميگيرد.

>>>   خجالث بکشید کدام حکومت اگر حکومت وجود داشت این مردم بیگناه کشته نمیشد

>>>   دونالد ترامپ:
وضعیت به هم ریخته میراثی افغانستان را بهبود می بخشم.
نوت: یعنی زنگ پایان نظام های قبیله ای را می زنم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   همه اتلاف ها و همه قدرت از دست دادگان مقصد اصلی شان
دوباره قدرتمند کردن خود شان است و سالوسانه ندای مردم دوستی ازین حنجره
بیرون می آید .
و اما این بدان معنی نیست که رزیم به اصطلاح وحدت ملی و اما
در عمل تشتت ملی مورد تایید است هرگز نه و نه ..
م.ش. ف کابل

>>>   به بشتون ستیزان تاجک !
این طایفه فاشیست ان طایفه است که به گریزیهای بخارا جای داد اما غیرت به ناموس ووطن خود نکردند! قرنها غلام روس ازبیک و....بودند . بروید وتاجکوستان راببینید نه فرهنگ تاجیک است نه زبان عزیز القدر نه دین ونه اخرت
بیغیرتان شرم کنید وبه تاریخ عقب برگردید و ریخهای تان را ببینید !

>>>   للطیف بدرام بدرامویچ!
ترا والله چاه اب را از دست چند دزد ومزدور بیگانه بشتون نگاه کرده نمیتوانی اما خوابهای زمان سامانی را میبینید و تو چلباسه کولاب وگریزی از تزار مبارک بجان همه بشتون میخیزی!!!!!!
این همه از جای ناخوردهگی شما است!!!
من خو در زمان نابودی سرزمین تاجک قهرمان غیرتی را ندیدم! همه اش غلام ورقاصه روس گشتند!
دهن ان تاجک میده شود اگر نام ازادی را از روس گرفته باشد!
حال که بشتون را امریکا از خایه گرفته کولابیان هم مست شدند!
ولی به یاد داشته باشید که این خوابها در 1000 سال گزشته همه قطیده سرایان میدیدند اما کو تاجک ازدیخواه در هزار سال گزشته؟ در تاریخ؟

>>>   بلی، ترامپ گفته که مشکل افغانستان گزینه های راه حل دیگری هم دارد۰

>>>   رول تعین کننده ماوشما نداریم چرابیهوده وبی مورد گپ میزنین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است