امان الله، شاهی که در فقر و تنگدستی روزگار گذراند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۸    ۱۳۹۶/۵/۲۱ کد خبر: 137034 منبع: پرینت

امان الله، شاهی در تبعید در فقر و تنگدستی درحالیکه با کچالو شکم اش را سیر می کرد در ایتالیا فوت شد.

این روزها به مناسبت استقلال افغانستان مطالب زیادی به نشر می رسد ولی خیلی ها نمی داند زندگی امان الله خان که پس از مرگ اش برایش دهل می زنند، در تبعید چگونه گذشت؟ بنده می پردازم به گوشه ای از زندگی امان الله خان در تبعید. همین کسانی که این روزها در جاده های کابل برایش آتن می کنند و موی های شان را می جنبانند، آیا خبر دارند که امان الله خان آخر عمر اش را در تبعید با فقر و دشواری سپری نمود درحالیکه نادر و ظاهر دارایی های ناچیز امان الله خان در کابل را مصادره نموده بودند.

بهتر است در آستانه جنش استقلال شاه امان الله خان در ماه جدی 1307 خورشیدی پرداخت. پس از 10 سال حکومت با موجی از مخالفت های قبایل سنتی پشتون تبار کشور از جمله اغتشاش مردم پکتیا در سال 1924 و مردم شینوار روبرو شده، مجبور به ترک کشور گردید و همین استقلال به دست قبایل پشتون که امروز دهل می زنند سرکوب شد.

گفته می شود او در تبعید به ایتالیا زندگی بسیار معمولی و حتی فقیرانه داشته و هر چه از ظاهرخان و خانواده شاهی در کابل خواهش نمود تا خانه و باغ اش را بفروشند و پول اش را برایش روان کنند تا او بتواند زندگی نسبتا آرامی داشته باشد، ظاهرخان حاضر نشد پول شخصی اش را به او و خانواده اش به ایتالیا بفرستد.
یی
بنده در سال های 1982 میلادی مسافرتی به ایتالیا داشتم روزها به مرکز شهر برای دیدن شهر می رفتم. از اینکه امان الله خان مدت زیادی در ایتالیا زندگی می کرده چیزهایی شنیده بودم. روزی در شهر رم تصادفا با یک مرد ایتالیایی در (استا انتیکا) نزدیک رم زنگی می کرد آشنا شدم. او درباره امان الله خان چنین می گفت: من امان الله را گاه گاهی در یکی از مارکت های شهر رم که آخر هفته ها میوه و سایر مواد خوراکی را به قیمت مناسب بفروش می رساند می دیدم و گاهی به او سلام می کردم. امان الله به زبان ایتالیایی آشنایی داشت. او می گفت اغلب امان الله با بایسکل خود برای خرید می آمد و من می دیدم که او گاهی مقدار کچالو و یا پیاز خریده (به ترک بایسکل خود حمل می کرد).

او از زندگی خصوصی و وضعیت مالی خود چیزی نمی گفت ولی معلوم بود زندگی خلیی عادی و شاید هم فقیرانه داشته باشد. زندگی بسیار سخت امان الله خان در سال های 1952 تا 1955 به اوج خود رسیده بود. از خاطرات تلخ هندیه دخترامان الله خان شدت فقر خانواده بیشتر در سال های جنگ جهانی و سال های بعد بود و به گفته هندیه خوراک ما در آن زمان تنها شلغم بود، گوشت درک نداشت و اگر پیدا می شد بسیار گران بود و ما توان خرید آن را نداشتیم.

دختر امان الله خان می گوید پدرم، من و خواهرم ناجیه برای اینکه دچار سوتغذیه نشویم و از رشد جسمی عقب نمانیم، به یک موسسه خیریه به سوییس می فرستاد (که از طرف کلیسا سرپرستی می شد و در آنجا از اطفال بی سرپرست حمایت می کرد) درآنجا برای ما غذای بهتری داده می شد. این نشان می دهد که خاندان سلطنتی افغانستان نه تنها به مردم افغانستان ظلم نموده، بلکه به فامیل خود هم رحم نداشتند کسی که برای استقلال افغانستان تلاش و زحمت کشیده است، آخرین روزهای زندگی خود را در فقیر و دشواری سپری نموده است.

این درحالی است که زمانی که ظاهر از افغانستان فرار کرد نه تنها زمین و املاک خود بلکه هزاران جریب زمین حاصلخیز توسط داماد ظاهر عبدالولی فروخته و به ایتالیا برای ظاهر فرستاده می شد و داماد ظاهر در کابل بانگاه معاملات داشت و ثروت های سرشار به ایتالیا می فرستاد ولی شاه امان الله خان و خانوداه اش از فقر شلغم و کچالو می خوردند ولی نادر و ظاهر نه تنها دارایی های دولتی را خوردند بلکه به دارایی های آزادی خواهان نیز دستبرد زدند.

منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
امان الله
استقلال افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   منجمزاده صاحب!
شکی نیست که امان الله خان در ایتالیا در فقر و تنگدستی زندگی کرد. ولی شما چرا حتی یک کلمه در مورد آن دزدی که او را به ترک وطن مجبور ساخت نگفته اید. در مورد ظاهرخان هم دروغ محض گفته شده او عین زندگی توام با تنگدستی را درایتالیا سپری کرد. ولی دزدهای امروزی بنام جهاد آتقدر حرام خوردند و میخورند که نزدیک است شکمهای گنده شان بترقد.

>>>   این را گویند مرد تاریخ وفرهنگ وهویت!!!!!!!!!!!!!!!
خراسانی

>>>   خواندن این مقاله برای چناب عبدالحی خراسانی تقدیم است!!!!!!!
شیخ التاریخ والریخ والادبیات

>>>   Raheel
حتی اگر امان الله برحق بوده باشد یک شخصیت شکست خورده، گریزی، آرمان فروش، عشرت طلب و مرده در غربت است، نه قهرمان. قهرمان را مردم تعیین میکنند نه فرامین و بیانیه های هستریک کدا مزدور و دست نشانده روانی در کدام قصر.

>>>   درين صد سال اخير در كشور ما تاريخ هاى جعلى تدريس شده و فقط شاهان مستبد يك قوم خاص را قهرمان و ديگر اقوام را دزد و رهزن معرفى كرده، حالا ديگر آن زمانها گذشت و نسل جوان دسترسى به تاريخ و فرهنگ اصلى و بومى پيدا كرده اند، بناً مردم نقد ميكنند. امان الله كدام فرشته نبوده بلكه يكى از خيانت هاى وى جابجا كردن ناقلين پشتون در ولايات شمال و قطغن است، كه امروز چقدر درد سر ساز براى مردم شمال شده.
wahid

>>>   ﺣﻤﻴﺪ
ﻓﺎﺗﺤﻪ ﺑﭽﻪ اﻣﺎﻥ اﻟﻠﻪ ﺧﺎﻥ ﺑﻨﺎم اﺣﺴﺎﻥ اﻟﻠﻪ اﺯ ﻃﺮﻑ اﻳﻨﻬﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ,ﻭﻟﻲ ﻛﺴﻲ ﻧﻪ اﺣﺴﺎﻥ اﻟﻠﻪ ﺭا ﺩﻳﺪ ﻧﻪ اﺯ اﻳﺸﺎﻥ ﭼﻴﺰﻱ ﺷﻨﻴﺪ,,
ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ و ﺧﺎﻧﻮاﺩﻩ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﭼﻨﻴﻦ اﺳﺖ..

>>>   بيا و بشنو و شاخ بكش ؛
اشرف غنى اولين رييس جمهور در دنيا است كه به راى مردم تعين شده است .
حرف معين وزارت فرهنگ كشور افغانستان .
به خدا قسم اين طايفه چيزى بنام شرم را نمى شناسند . شايد روزى نسل هاى بعد بر ما همه بخنند كه چه مردمانى و چه نسل هاى احمقى اين سر زمين داشته است .

>>>   افغانستانی که انگلیس در قرن نزده ساخت و روس آن را پذیرفت در کشاکش انکشافات بین المللی و تضاد های درونی اش توان ایستادگی را نیافت و درهم شکست. تلاش برای ساختن دوباره افغانستان بر همان تهداب گذشته به خاطر همان عواملی که تاهنوز در کشور موجود هستند، ناکام و محکوم به شکست و فروپاشی مجدد خواهد بود۰ به ویژه پس از تحولات سه دهه اخیر که سرتاسر کشور را به شور آورد و وارد سیاست ساخت، تکیه بر روشهای گذشته سُنتی معنایی جز نادانی حماقت معض ندارد.
نادیده گرفتن سی سال تحولات و دگرگونی های کشور و هنوز هم تلاش برای ساختن یک نظام متمرکز طراز شاهی مطلقۀ مانند قومی، آنهم زیر پوشش نام دموکراسی، تلاشیست مذبوحانه و جاهلانه۰ با راهکارهایی که از کنفرانس بن اول به بعد دنبال شده اند و حکومت اشرف غنی به رهبری افغان ملت بر محور حاکمیت تکقومی دنبال کرده است، سرنگونی و از هم فروشی مجدد کشور حتمی می گردد؛ با این تفاوت که این بار فروپاشی آن خونینتر، گسترده تر، و ویرانگرتر از آن خواهد بود که بتوان آن را دوباره ساخت و روی پایش قرار داد. حمایت انگلیس و شرکاء از روند کنونی اوغانستان سازی، به هیچ وجهی نمی تواند مانع آن فروپاشی شود.
این خاموشی مردم که از این سیاسیون نصب شده در قدرت هنوز هم توقع "آدم شدن" را دارند، به خاموشی پیش از طوفان تبدیل خواهد شد، اگر عقلها در جهت انصاف و عدالت به کار نیفتند!

>>>   این رویش پشتونیزم است تا وقتی قابل استفاده بودی استفاده میکند وقتی تفاله شدی به کثافات پرتاب میکند

>>>   من باید از یک توطئه به مردم خبر بدهم که پشتوتیست ها به جعل و تقلب در کتب درسی مدارس اکتفا نکرده و جاهلانه به صفحات تاریخی فارسی ویکیپدیا حمله کرده و قسمت هایی را حذف میکنند و برخی خزعبلاتی که هیچ آدم عاقلی باور نمیکند لابلای آن میچپانند تا تاریخ را اوغانیزه کنند و مفاخر پشتونی در لابلای تاریخ معاصر بسازند چون خودشام میدانند از سیصد سال به قبل تاریخ ندارند تواریخ خراسان زمین را حذف میکنند.

>>>   امان الله یک شاه اصلاح طلب بود، ولی در عین زمان یک شخص بی نهایت احساساتی، عجول، و دور از منطق سیاسی و اجتماعی هم بود۰ پس چنین یک شخصی چگونه میتواند قهرمان ملی باشد؟ تمام برنامه های امان الله مثل برنامه های خلقی ها اگرچه خوب هم بودند ولی به ناکامی انجامیدند چون منطق و طریق تطبیق آنها را نمیدانستند۰
این شاه فراری شاید قهرمان مولی شود اما قهرمان ملی نیست، نبود، و نخواهد شد۰
پشتون ها بخاطر ضدیت که با غیر پشتونها دارند و هم بخاطریکه فاقد یک شخصیت برازنده پشتون در طول تاریخ هستند گاه داوود دیوانه، گاه نجیب جلاد، گاه نادر غدار، و گاهی هم امان الله فراری را قهرمان خود خطاب میکنند۰

>>>   اینهم دید گاه محمود طرزی ( پدر فاشیزم ) درافغانستان که دست راست امان الله در حکومت اش بود:
"..."ما را ملت افغان، و خاک پاک وطن عزیز ما را افغانستان میگویند. چنانچه عادات، اطوار، اخلاق مخصوص داریم، زبان مخصوصی را نیز مالک می باشیم که آن زبان را "زبان افغانی" میگویند. این زبان را مانند حرز جان باید مخافظه کنیم، در ترقی و اصلاح آن جداً کوشش کنیم. تنها مردمان افغانی زبان نی، بلکه همۀ افراد اقوام مختلفه ملت افغانستان را واجب است که زبان افغانی وطنی ملتی خود را یاد بگیرد .درمکتبهای ما، اهمترین آموزشها، باید تحصیل زبان افغانی باشد. از آموختن زبان انگلیزی، ترکی حتی فارسی ، تحصیل زبان افغانی را اهم و اقدم باید شمرد... به فکر عاجزانۀ خود ما، یگانه وظیفۀ انجمن عالی معارف، باید اصلاح و ترقی و تعمیم زبان وطنی و ملتی افغانی باشد..."
(سراج‌الاخبار، شماره ۲، ۲۰سنبله ۱۲۹۴)
"...زبان افغانی اجداد زبان‌ها و ملت افغانی اجداد اقوام آریا می‌باشد...."
(سراج‌الاخبار، شماره ۹، ۳دلو

>>>   واژه افغان هویت تنها یک قوم است و نباید به هیچ بهانه و هیچ حیله بالای هویت دیگر قوم های کشور تحمیل شود۰ آنهائیکه روی تطبیق این موضوع پافشاری میکنند یا از تاریخ این مرز و بوم آگاهی ندارند ویا فاشیست هائی بیش نیستند۰
افغان اوغان اپگان یعنی پشتون، پتان پختون و ما اگر پشتون نیستم افغان نیستیم۰
واقعیت همین است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است