فساد و حکومت در هم تنیده اند
فساد با حکومت چنان بهم چسبیده است که اگر بخواهی فساد را برداری حکومت برداشته می شود و اگر بخواهی حکومت را را برداری فساد برداشته می شود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۰    ۱۳۹۶/۵/۲۲ کد خبر: 137069 منبع: پرینت

رییس جمهور غنی می گوید که در بخش هایی از کشور فساد و به ویژه دزدی از نان نظامیان کشور ماموریت جنگ نیروهای امنیتی را از موفقیت باز داشته است. در حالی که منتقدان حکومت نسبت به برنامه های مبارزه با فساد در حکومت بی باور هستند نهادهای قضایی تفاهمنامه ای را با نهادهای امنیتی به امضا رسانده اند که این نهاد ها را به همکاری و پیکار با فساد اداری مکلف می سازند در حالیکه بی امضای تفاهنامه چنینی همه مکلفیت به مبارزه با فساد اداری دارند اما با امضای تفاهمنامه دیگر مبارزه با فساد اداری چه نیاز است؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapper)، مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات افغانستان در برنامه «فراخبر» گفت: اینکه حکومت وحدت ملی اراده مبارزه با فساد را داشته باشد یک منطق خوب است و می تواند یک نقطه مثبت باشد چه برای ماهایی که شهروند هستیم و چه برای کسانی که از بیرون وضعیت را نگاه می کنند، این حرف ها حرف هایی خوب می تواند باشد و این جزو وظایف حکومت داری است. اما نکته اساسی که وجود دارد این است که ما در کدام فرمول بسیار با هم پیچیده با هم نمی پیچیم که مثلا ببینیم که وضعیت این کشور چگونه است. یک محاسبه بسیار ساده و ابتدایی داریم و آن محاسبه ای است که مردم افغانستان انصافا مبارزه با فساد را به صورت ملموس می خواهند. اما وجود ندارد و فساد متمرکز تر هم شده است. فساد، سامان یافته تر شده و به نحوی از انحا، سامان دهی بهتر شده است. طوریکه دیگران توانایی در این حلقه را وارد شدن را کمتر دارند. فرصت و مجال و نفس اینکه ما تفاهمنامه های همکاری را در ادارات حکومتی که در یک ساختار واحد هستند این بسیار منطق حقوقی برای آن قابل توجیه نیست. که ما بگوییم مثلا وزارت داخله و دفاع تفاهمنامه در زمینه مبارزه با فساد امضا کنند چراکه حوزه های کاری متفاوت و متنوع است. نفس مبارزه با فساد جزو مکلفیت ما است. هم مکلفیت منی که شهروند عادی هستم هم مکلفیتی که حکومت به عنوان یک ساختار بسیار کلان دارد.

وی، معتقد است، واقعیت موجود این است که در بخشی از قسمت ها ما دستاوردی نداشته ایم، افزود: اینها مبارزه با فساد را گفته اند که محسوس است اما محسوس نیست. در اینکه هر روز در این وطن انسان قربانی می شود ما دستاوردی نداریم. مثلا حوادثی که امروز در هرات رخ داده است. همین وضعیتی که سی و پنج نفر از سربازان ما سربریده می شوند، وضعیتی که در ولایت سرپل اتفاق می افتد همین ناامنی که فعلا در پایتخت افغانستان است و هیچ شهروندی احساس امنیت نمی کند. از همینجا ما تا خاک جبار و ولایت های مختلف کابل نمی توانیم برویم. وقتی که ما تسلط کامل بر جغرافیا نداریم. همین حالا در هلمند و زابل و قندهار ما به اکثریت بخشی از جغرافیایی که ولایت مربوط افغانستان است متاسفانه تسلط نداریم اما عرض کردم که چون حوزه قراردادها ، کسانی که در حوزه قراردادها هستند، آنها می گویند که قراردادها و فساد در حکومت موجود نه اینکه برچیده شده، بلکه فساد متمرکز شده است. فساد سامان یافته تر شده است. فساد جمع و جور شده است. حتی در حدی ما وضعیت موجود را با فساد آلوده داریم و فساد با حکومت چنان به هم چسبیده است که اگر بخواهی فساد را برداری حکومت برداشته می شود و اگر بخواهی حکومت را را برداری فساد برداشته می شود. این به این معنا است که تفکیک و جدایی فساد از کارکرد حکومت یک کار بسیار سخت خواهد بود و نفس اینکه می گویند برنامه وجود دارد و تفاهنامه امضا می کنند اگر در این کار عزم و اراده جدی باشد و محسوس و ملموس باشد مورد استقبال است اما تا اینجای کار ما چیزی را به نام عدالت، چیزی را به نام مبارزه با فساد، کاری را به نام اینکه در نهادهای دفاعی و امنیتی افغانستان در حوزه مسایل و برچیده شدن فساد کرده باشند متاسفانه کمتر دیده می شود.

تراشتوال معتقد است، فساد در تعیینات هم در وزارت دفاع بیداد می کند و افزود: یکی از موضوعات بسیار مهمی که در سکتور امنیتی و دفاعی به حاشیه رفته است، قانون ذاتی افسران است. قبلا زمانی که من در آکادمی ملی نظامی تدریس می کردم می دیدم که بیشتر افسران علاقمند تمکین به قانون ذاتی افسران هستند. چگونگی تعیین، چگونگی ترفیع و به همین شکل چگونگی تغییر و تبدیلی باید مطابق قانون ذاتی افسران باشد. در وضعیت موجود این قانون فعلا به حاشیه رفته است. ما کسی را داریم که در سیزده سال این شخص ترفیعی نداشته است اما ما کسی را در بالاترین سطح از نظام امنیتی و دفاعی افغانستان که درظرف یک و نیم سال و دو سال تا رتبه جنرال و اینها می رسد. این نشان می دهد که عدالت در برخورد با افسران عالی رتبه کشور وجود ندارد.

سخنگوی شورای حراست و ثبات، با انتقاد از رییس جمهور می گوید که وی نباید قدرت را کاملا در دست خود بگیرد و گفت: نکته دوم یک اصل در مسایل وحدت فرماندهی است. نکته اساسی این است که شکی در این نیست که رییس جمهور فرمانده کل قوای مسلح است اما نکته اساسی در شرایط کنونی کشور این است که هر چقدر فرماندهی کوتاه و ساده باشد. موثریت آن در شرایط کنونی بیشتر است. این پیچیدگی در وضعیت موجود نظام دفاعی و امنیتی وجود دارد.

وی، در اخیر گفت: نکته پایانی که بسیار مهم می باشد این است که یک سلسله تعیینات در سیستم وزارت دفاع، داخله و امنیت ملی و دستگاه اطلاعاتی افغانستان حتی صورت گرفته است که اوتوریته و جایگاه و عظمت دستگاه دفاعی و امنیتی را به چالش گرفته است. اگر اختلافات و بی عدالتی که در تعیینات در سیستم دفاعی کشور وجود دارد بیشتر شود فسادها بیشتر از پیش خواهد شد و به صف دفاع از حریم افغانستان و به خطوط جبهه خواهد رسید و در اینجا هم حکومت و هم مردم متضرر خواهند شد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فساد
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   دونالد ترامپ:
وضعیت به هم ریخته میراثی افغانستان را بهبود می بخشم.
نوت: یعنی زنگ پایان نظام های قبیله ای را می زنم.
#احمد_شاه_فرید

>>>   فرض کنید من طالب هستم. بر منطقه‌ای حمله کرده‌ام، کشتنی‌ها را کشته‌ام و بردنی‌ها را برده‌ام. کارم تمام است و آنچه را می‌خواستم انجام بدهم، انجام داده‌ام.

حالا دولت می‌خواهد از من «انتقام» بگیرد. دولت چهار نفر را موظف کرده است تا مرا بکشد یا دستگیر کند. این چهار نفر از لحظه‌یی که حرکت می‌کنند در فیسبوک می‌نویسند، «ما حرکت کردیم، می‌رسیم بخیر». ده دقیقه بعد دوباره می‌نویسند، «تو باش، کم مانده برسیم». بیست دقیقه بعد می‌نویسند، «تو ایستاد شو، فقط یکساعت دیگر همانجا باش، بعد ببین ما چگونه پوزت را به خاک می‌مالیم».

ظفر

>>>   Saboor Raheel
سیاستمداران تاجیک مرده اند. فاشیزم شب و روز علیه خودشان و قوم شان برنامه می ریزد و عملی میکند و اینها خاموش اند. تو گویی خاک مرده روی شان پاش داده باشند.

ارگ در هر برنامه یی برون راندن ناجیک از قدرت را در برناه دارد. فساد اداری یکی از عرصه های گرمیست که لبۀ تیز آن علیه تاجیکان است. فاسدان دریانوش پشتون را هرگز به محاکمه یی نمی کشند. اما علیه جنرالان و افسران تاجیک فقط بهانه می جویند تا بگیرند، ببندند، تشهیر کنند و به زندان بیفگنند.

قضۀ اخیر گرفتاری دو جنرال وزارت دفاع از همین دست است. اینجا مبارزه با فساد خود آگنده با هزاران فساد و خیانت و بوده برنامه دیگریست در خدمت اهداف قومی.

>>>   جلالتمآب تریشوال صاحب: اګر هر شخص سخن از فساد به زبان میاورد خو خیر مګر شما جناب فساد که در زمان تصدی تان به صفت رییس دانشګاهای خصوصی در وزارت تحصیلات عالی انجام داده اید بی مثال است. شما را من ُقبل از ریاست هم میشناختم، برای وظیفه یک جوره دریشی نه داشتید، فعلآ در چندین دانشګاه خصوصی سهم دارید و لپ و جپ تان را یک تیلر برده نه میتوند.
ح.م از وزارت تحصیلات عالی

>>>   انشاء الله اشرف غنی فاسدین رابزودی ها ازحکومت گم میکند انگاه فساد وحکومت جدامیشود

>>>   دقیقا همین طوراست ترشتوال سخنگوی شورای
حراست ازفساد وبی ثباتی افغانستان است ضرورت به تشریحات بیشترنیست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است