از نمایش امریکا تا پاکستان تروریستی
گستاخی و ستیزه جویی پاکستان از آنجا نشات می گیرد که حامی قوی چون امریکا دارد و دیگر کشورهای جهان مجبور به نادیده گرفتن اقدامات تروریستی اسلام آباد بخصوص در افغانستان است 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۶/۵/۲۲ کد خبر: 137071 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان((afghanpaper، پاکستان از ابتدای شکل گیری برای کنترل و تثبیت نظام از گزینه سلطه جویی و نبرد با کشور هند سود برد که جنگ داخلی افغانستان همان سکوی پرتاب این کشور به سوی اهداف توسعه طلبانه با استفاده از گروه تروریستی طالب شد.

حکومت اسلام آباد به خاک افغانستان نیاز دارد تا دولتی افراط گر و وابسته به خود را در آن پایه گذاری کند، تقابل میان هند و پاکستان، نبردی نیست که با پادرمیانی و یا حتی اعطای کامل کشمیر به اسلام آباد به پایان برسد زیرا در مقابل موضع نرم تر هند این پاکستان است که هیچ گاه به دنبال صلح نخواهد بود.

پاکستان بر پایه سیاست تروریست پروری از یک کشور منزوی تبدیل به قدرتی شده که بر مناسبات منطقه ای و بخصوص افغانستان نقش پررنگی دارد و همچنان که متحدترین کشور خارج از ناتو برای امریکا می باشد زیر چتر حمایت مالی و معنوی واشنگتن با سلاح تروریسم به امتیازها و اهداف خود دست می یابد.

اینکه حکومت افغانستان در هر فرصتی با انتقادهای تند از سیاست تروریست پروری پاکستان در مجامع جهانی می پردازد تاکنون بدون نتیجه باقی مانده تا انجا که سرپرست دفتر سخنگویی رییس جمهور گفته است که از پاکستان صلح نمی خواهیم، می خواهیم با پاکستان صلح کنیم!

گستاخی و ستیزه جویی پاکستان از آنجا نشات می گیرد که حامی قوی چون امریکا دارد و دیگر کشورهای جهان مجبور به نادیده گرفتن اقدامات تروریستی اسلام آباد بخصوص در افغانستان است.

هرچند طی ماه های گذشته برخی از مقام های امریکا با انتقاد از سیاست دوگانه پاکستان در قبال گروه های تروریستی نشان دادند که تلاش های حکومت افغانستان اثر بخش بوده، به تازگی مشاور امنیت ملی این کشور که بلندپایه ترین مقام کاخ سفید می باشد با سرزنش از برخورد "گزینشی" در مبارزه با تروریسم، هشدار دارد که رییس جمهور ترامپ در انتظار تغییر در رفتار پاکستان به ویژه در زمینه پشتیبانی از گروه طالبان است.

جنرال مک مستر که پاکستان را نیز قربانی تروریسم می داند اما می افزاید که با وجود آنکه این کشور علیه تروریستان مبارزه می کند اما این تلاش ها با رویکرد گزینشی مربوط به مقابله با طالبان و گروه حقانی نمی باشد که در خاک این کشور دارای پناهگاه های امن است.

هرچند طی سال ها جنگی که از سوی گروه طالبان بر افغانستان تحمیل شده است و به طور مستقیم در حمایت مالی و معنوی پاکستان می باشد اما چرا جامعه جهانی و به طور خاص امریکا هیچ اقدام موثری در خصوص فشار بر کاهش اقدامات تروریستی این کشور نمی کند؟

گروه های تروریستی که از دل آنها، طالبان در افغانستان زمینه رشد و ریشه دواندن پیدا کرد، جزیی از پروژه ی پاکستان بود تا با برپایی حکومتی افراط گر و وابسته به اسلام آباد به طور کامل از شر دشمن دیرینه خود، هند خلاص شود اما با تغییرات منطقه ای کشورهای که در مخالف با طالبان بوده با تغییر در سیاست اکنون طرف گفتگو با این گروه تروریستی شده که جز نابودی و فروپاشی کشور با قتل ها و کشتارهای فجیع هیچ ایدیولوژی دیگری ندارد.

نگاه منطقه ای که امریکا در دولت ترامپ نسبت به افغانستان می گوید همان سیاستی استوار بر منافع می باشد، جنگ و ناامنی که توسط گروه های تروریستی طالب و داعش در افغانستان جریان دارد، سبب به انزوا کشاندن رقبای منطقه ای امریکا همچون روسیه و ایران شده است.

نقش قربانی که برای چهل سال، افغانستان را تبدیل به کشوری جنگ زده و مامن تروریستان کرده از سوی قدرت های منطقه ای و جهان در جهت منافع خارجی ایجاد شده و حال با به خطر افتادن مناطق تحت حاکمیت داعش در سوریه و عراق خبرهای از جابه جایی نیروهای این گروه خشن تروریستی به افغانستان با قتل عام فجیع و نسل کشی میزراولنگ ولایت سرپل به حقیقت بدل شده است.

جدای از اینکه، بلندپایه ترین مقام کاخ سفید به نقد تند از سیاست تروریست پروری پاکستان می پردازد و به این کشور هشدار می دهد اما هیچگاه واشنگتن از متحدی چون اسلام آباد دست نخواهد کشید زیرا همچنان که در ظاهر به نبرد با تروریسم در افغانستان می پردازد در پس پرده از این سلاح به نفع خود سود می برد زیرا در اراده این کشور تنها چند ماه برای ریشه کن کردن طالبان کافی بود نه جنگی دوام دار که از آن 16 سال می گذرد!

حمایت های آشکار پاکستان از طالبان و پایگاه های امن سران گروه حقانی سبب شده است که برخی کشورها چاره ای جز فشار (نه آنچنان که به تغییر رویکرد این کشور بیانجامد) را در پیش گیرد و امریکا نیز چون خود را مبرا از دخالت در حمایت های تروریستی نشان دهد در بازی دیگر، خود را زخم خورد از عملکرد اسلام آباد در حمایت از طالبان جلوه می دهد.

در این میان با وجود حکومتِ ضعیفی چون وحدت ملی با رییس جمهوری معامله گر و بی کفایت نمی توان امید به تغییری قابل توجه در سیاست ستیره جویانه اسلام آباد داشت و کاهش میدان های نبرد و می ماند استراتژی جدید امریکا که با توجه به رخدادهای ماه های گذشته بر مبنای همان نگاه منطقه ای است که افغانستان حکم میدان جنگ رقبای خارجی را دارد.

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   آمریکا برای مقابله با قدرت گیری هند و همچنین ممانعت از قدرت گیری بیشتر چین ناگزیر از حضور و حمایت از پاکستان و نگهداری بیشتر آن است ، افغانستان به چه دردش میخورد جز هزینه ، افغانستان را فقط برای معادن گرانبهایش میخواهد و مهار قدرت ایران و روسیه و چین با داشتن پایگاه نظامی که به این هدفها هم خوب رسیده وگرنه مال و جان و ناموس مردم بخت برگشته ما پشیزی برای ترمپ ارزش ندارد
رحیم استانکزی

>>>   دولت پاکستان طالبان وسایر گروههای تروریستی را به منظور جنگ احتمالی باهند به وجود آورد، این کشورمدارس علوم دینی را ایجاد وتقویت کرد تا نیروهای فکری افراطی مذهبی درآن مدارس تربیت شده وبرای روز مبادای خود درصورت بروز جنگ میان این کشوروکشورهندوستان ازآنها استفاده نمایند، ولی این طالبان ودیگر گروههای افراطی بعض اوقات درقالب جنگ زرگری علیه دولت پاکستان نیز انتحار وانفجارهای هم میکنند. یکی ازعوارض ظهوراین نوع گروههای افراطی قتل عام شیعیان پاکستان است که دولت درمقام ترجیح میان حفظ این گروهها وکشتار شیعیان، حفظ این نوع گروههای افراطی راترجیح میدهند، این بیانگر آن است که وجود گروههای تروریستی برای پاکستان منافع فوق العاده ی دارد. وهمچنین دولت پاکستان ازاین گروههای افراطی شمشیر دو سویه ساخته که با یک سوی آن افغانستان را نشانه گرفته است که موفق نیزهستند.
جاغوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است