ژرفای فاجعه میرزاولنگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۲    ۱۳۹۶/۵/۲۲ کد خبر: 137072 منبع: پرینت

ژرفای فاجعه میرزاولنگ فراتر از آن بوده، که تا هنوز روایت شده است. این روایت باید بدون اهمال و اغماض، مستند شده و ثبت تاریخ گردد. این مستند باید در عرصه بین المللی نیز توسط وکیلان مجرب در دادگاه ها و به ویژه سازمان امنیت بخش مصونیت و ژنو سایت درج و داد خواهی شود.

از آنجایی که این روند نسل کشی هزاره ها از زمان عبدالرحمان تا هنوز به فتوای مفتیان دین و مذهب در افغانستان تعقیب شده و می شود ولی ما به ستم پذیری خو گرفته و حافظه تاریخی ما آسیب دیده است.

احمد رشید خبرنگار پاکستانی این هشدار را در جنگ مزار و قتل عام مردم هزاره داده و می نویسد: طالبان تصمیم دارند که هزاره ها را از شمال کشور تصفیه کنند.

ملا نیازی یکی از فرماندهان طالبان، کسی که دستور قتل نجیب الله را داد، این والی نام نهاد طالبان در مزارشریف در ساعت های اولیه ای که طالبان شهر را به تصرف خود در آورند در مسجد مرکز شهر اعلام کرد: شعیان باید یکی از سه راه را انتخاب کنند. نخست به اسلام سنی بگروند(به این معنا که شیعیان مسلمان نیستند. دوم اینکه دیگر یا افغانستان را برای هیشه ترک کنند و به ایران روند. سوم اینکه یا باید همه شان کشته و قتل عام شوند(رشید، 2010، ص74). وی علاوه می کند که در حدود 400 زن به عنوان کنیز و برده از مزار گرفته به قندهار و جاهای دگر برده شدند.(رشید 2010، ص75).

این استراتژی طالبان و پشتونیست ها تغییر نکرده است. پشتونیست های افراطی در حکومت به اصطلاح ملی این روند را بگونه دیگری تعقیب می کنند. هزاره ها از دوایر دولتی از وظایف شان سبک دوش می شوند و از وازرت خانه ها خلع می گردند و از امکانات رفاهی و انکشاف متوازن اجتماعی محروم می شوند. بنابراین فاجعه و قتل عام میرزاولنگ ولسوالی صیاد سرپل در راستای این سیاست توسط تروریست های دولتی و بین المللی به نام طالب و داعش و مافیای موادمخدر انجام شده است و ما این جنایت هولناک بشری را در سطح جهانی رسانه ای و داد خواهی کنیم. دادخواهی خود را انسجام و استحکام بخشیده و از یک آدرس پر قدرت وارد مبارزه برای بقای حیات سیاسی و اجتماعی مردم خود باشیم.

به نظر نگارنده تشکیلات پاسخگو، زبان واحد تبلیغاتی و مقدس داشتن سرزمین هزارستان و حفظ و انکشاف آن امری حیاتی و استراتژیک است. تروریست ها با فشارهای همه جانبه می خواهند این سرزمین مقدس آبایی و تاریخی ما را از ما بگیرند. زمینه ها را برما تنگ می سازند تا ما منطقه را ترک کنیم. باید توجه داشته باشیم آواره ای که قلبش برای سرزمین آبایی اش نتپد بی هویت و بی ریشه است. ما باید از تمام گزینه های دفاعی استفاده كرده، زن و مرد آماده برای حفظ بقای حیات خود باشیم.

حسن رضایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میرزاولنگ
فاجعه
نظرات بینندگان:

>>>   آیا عبدالمنانم نیازی همین قاطریکه همه روزه با رسانه ها مصاحبه میکند واز پاکستان بادارخود مذمت میکندامر کشتن نجیب راداده ؟

>>>   در نخست باید تذکر نمود که شیعه و سنی هر دو برادر اند چون یک قبله یک کعبه یک کلمه یک خدا و یک پیغمبر دارند.
دوم جنگ در سوریه معلوم شد که مکتب وهابیه زور است و یا شیعه
بنآ پشت تفرقه اندازی نگردید چرا که مردم افغانستان تجارب تلخ را امتحان نموده و دیگر حوصله غم را مردم این مملکت ندارند .
سوم بحث شیعه و سنی هرگز وجود ندارد حالا جنگ امریکا با روس و از چین با اروپا در جریان است که باید تمام برادران مسلمان و عزیر بدانند که هرگز فریب تفرقه اندازی را نخورند
با احترام
سید امید غافل کابل

>>>   جناب رضایی ، کجاست سازمان ملل؟ کجاست نیروی های مقاومت؟ کجاست ، کجاست ؟ اینها کسانی هستند که در روز روشن دنبال تاریکی می گردند، اینها جا ها کسی همچو چیزی رو نشنیدند ، کسی به اصطلاح تره هم خورد نکرد ، به گفته یکی از اشخاص مهم که گفته بود بکشید این وحشی ها رو ، به نظر جناب ایشون مردم افغانستان همه وحشی هستند، خون مردم افغانستان آب است خون نیست، اگه یه رنگین خون بی میرد سرو صدا همه میدیا رو گیرد ، فلان نفر در فلان کشورو...

>>>   هموطن محترم حسن رضایی:
مطلب نوشتاری شمارا تحت عنوان (ژرفای فاجعه میرزاولنگ خواندم درلابلای آن چندجمله توجهم رابخودجلب کرد (هزاره هااز دوایردولتی ازوظایف شان سبکدوش میشوند وازوزارت خانه هاخلع میگردندو ازامکانات رفاهی وانکشاف متوازن اجتماعی محروم میشوند؟):
هرگاه تحلیل ونظرم به مذاق تان خوش نخورد معذرت ام رابپذیرید.
1 - معلوماشما درموردمامورین هزاره کامل نیست،اگر بدنه حکومت راجستجو کنیدازمامورین مردهزاره کاملا اشباع شده است واکنون دختران و زنان مدرن وباسلیقه هزاره زینت بخش ادارات دولتی شده اندکه برای زنان سایر ملیتهاجای باقی نمانده است حتی در دوایروادارات خارجی هانیز دختران ملیت زحمتکش هزاره نسبت به دیگران بیشتر جلب توجه کرده است و مهمتر اینکه برای دفاع ازناموس وطن در کوهپایه های قندهار وارزگان و دایکندی وپکتیاو ننگرهارو بلخ حتی شبها مصروف کارو پیکاراندشما خبرندارید، اگرباز هم بگوئیدکه هزاره هاراازنظام بیرون میکنند بی مهری تانرابه نظام نشان میدهد.
2 - مگرشما اطلاع نداریدکه همین چندروز قبل علاوه برمقامات قبلی وزیران ومعینان جدید هزاره به ادارات معرفی شدند، والیهای هزاره جات وغیر هزاره جات بخاطر مداحی هابه کرسیهای ولایت وریاست رسیده اند، معاون رئیس جمهور، مشعلدارصلح و ثبات، معاون ریاست اجرائیه وحوزه های پولیس سالهاست که در گرو هزاره هاقراردارد، وکیلان هزاره که هرروزحکومت رابه جرم و اتهامات ظلم به هزاره نشتر میزنندونمیگذارندکه کراچی های هزاره ازجاده ها گوشه بروندوبازار معتادان پل سوخته را تخریب کنند، جاده های کابل رابه زوربنام گمنامان مسما کنند، اگرحکومت راشش تقسیم کنیدسه قسمت ازهزاره هااست لهذا این انتقاد شمانیزمقرون به حقیقت نیست امیدوارم درآینده به معلومات تان بیفزائید.
3 - آیاشما شهرک غصب شده برادر کریم خان خلیلی مشعلدار صلح رادردامنه های کوه قورغ متراژ نکرده ایدکه به این طول وعرض تصاحب کرده و برای هزاره ها تقسیم کرده است و غیراز هزاره حتی پشه برآسمان آن پرزده نمیتواند، هزاره جات ویامناطق مرکزی که قباله آن ازچنگیز به هزاره هاسپرده شده است راندیده ایدکه الاغ ها برای آوردن هیزم راه رفته نمیتوانستندو امروزجاده های اسفالت و پارکهای تفریحی دارند، مگرندیدیدکه وکیل هزاره بزور طیاره را ازآسمان بازگرداند، مگرندیدیدکه ده ها جوان هزاره باعقل زیر رهبری خردمندانه سیاستمداران هزاره قربانی برق توتاب شدند، ازنازدانه های رهبران هزاره خبر نداریدکه در سفارتخانه های افغانستان درکشورهای خارجی به تفریح وسیاحت مشغول اندو برای رونق کراچیهای شمافکر میکنند،آسمان خراشها، قصرها، تفرجگاهای هزاره هاراحد اقل دردشت برچی ندیده ایدو ازین فبیل...پس این نقد شماهم رنگ واقعیت ندارد.
4 - درمورد اینکه درمزارچه گذشت ودر کجاچه گذشت رابه قضاوت تاریخ میگذاریم زیرادر هرگوشه این وطن ازدست هرکی هرچه آمده است مذایقه نکرده است
تاریخ ثبت کرده است.
امیدوارم برآشفته نشده باشیدو حقایق رامانند مردان شجاع بپذیرید ،امایک نکته رامتوجه باشیدکه من گفتنی های زیادی درهرمورد دارم امااز حوصله این صفحه واین شبکه نیست.
هموطن شماازکابل

>>>   مردم هزاره درمناطق هزارستان سرمایه گذاری کنند تا هم برای مردم کاردرست شود وهم از مهاجرت بیرویه به شهرها جلوگیری شود، وهم از زندگی درمناطق زادگاهشان لذت ببرند. اگرمکتب ویا دانشگاه خوب ویا کارمناسب ویامراکز صحی وشافاخانه خوب درمناطق هزارستان باشد، هرگز مردم سرزمین پدری خودرها نکرده راهی کابل وهرات و.. نمیشوند. دراین طرح هموطنان وقومای خارج اازکشور نقش تعیین کننده دارد. ولی مهم مدیریت صحیح است.
جاغوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است