دولت علاقه ای به همکاری و کمک به مردم ندارد
دولت مرکزی علاقه ای به همکاری و کمک به مردم ندارد در غیر اینصورت نیروهای فرمانده حزب اسلامی را در تخار خلع سلاح و به مجازات قاتلان رسیدگی می کرد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۴    ۱۳۹۶/۵/۲۳ کد خبر: 137135 منبع: پرینت

در حمله مسلحانه یک فرمانده غیر مسوول به نمازگزاران در ولسوالی چاه آب و تخار بیش از 30 تن کشته و زخمی شدند. شماری از حاضران می گویند: فرماندهان تحت فرمان بشیر قایت با جنگ افزاران سبک و سنگین به نمازگزاران نماز جمعه در تخار حمله کردند که در این رویداد 10 تن کشته و بیش از 20 تن زخمی شدند. انگیزه این رویداد را می توان به تبلیغ امام جمعه علیه بشیر قایت نسبت داد، ولی قایت دست داشتن اش را در این ماجرا تکذیب می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper) محمد اکرم کارگر والی سابق تخار در برنامه "همگام" در رابطه با انگیزه حمله به مسجد تخار می گوید: بشیر قایت سابقه عامل جهادی بودن را دارد و در گذشته در حزب اسلامی بود و بعد هم که احمد شاه مسعود وارد منطقه شد او موضع گیری کرد و در جریان جنگ ها نقش فعالی داشت.

وی افزود: با سکوت طالبان و آمدن دولت جدید برنامه دایاگ در ولسوالی چاه آب تبلیغ شد، اکثریت مردم سلاح های خود را تحویل دادند و خود بشیر قایت هم تعدادی سلاح تحویل داد ولی بیشتر سلاح هایش را نزد خود نگه داشت.

کارگر درباره رابطه حکمتیار و قایت گفت: در این اواخر هنگامی که حکمیتار آمد و با قایت ملاقات کرد در همانجا به صراحت اعلام کرد که متعلق به حزب اسلامی است و از حکمتیار فرمان می برد.

وی در ادامه صحبت هایش اظهار کرد: قایت اولین حمله اش زمانی بود که مردم 20 خانه در ساحل دریای آمو گرفته بودند، تمام مردم را کشت و آبادی های آنها را ویران کرد.

کارگر گفت: این رویدادها پس از پیوستن حکمتیار به دولت بوده است که حکمیتار در چند جای مختلف به ملاقات او رفته بود. از سال 94 به بعد سلسله دزدی هایی در ولسوالی چاه آب صورت گرفت و مردم هم مجبور شدند برای دفاع از سرمایه خودشان اسلحه خریداری کنند. به دنبال آن قایت به روستای شبستان و یک ولسوالی دیگر حمله کرد و این روستاها را خلع سلاح کرد و چندین تن را به شهادت رساند و هنگام دفن شهدا آنها را محاصره کرد و فقط در صورت تحویل سلاح ها به آنها اجازه دفن می داد. عده ای از مردم که سلاح داشتند با آنها برخورد مسلحانه کردند ولی باز هم شهدا شان دفن نشدند.

وی در ادامه افزود: روزی که مردم برای ادای نماز جمعه جمع می شوند، 20 نفر از افراد مسلح بشیر قایت که در راس اش خواهرزاده اش قرار داشت برای دستگیری مولوی که امام جمعه مسجد بود می آیند ولی مردم تجمع می کنند و کشمکش به حدی می رسد که عده ای از مردم وی را فراری می دهند.

کارگر بیان کرد: در جریان این حادثه مردم به والی مراجعه کردند ولی او اظهار عجز کرد و گفته است که خود دولت مرکزی باید رسیدگی کند. وقتی که رییس جمهور و رییس اجرایی در این مسایل نفوذ نداشته باشند آن دولت بیهوده است. دولت مرکزی علاقه ای به همکاری و کمک به مردم ندارد در غیر اینصورت نیروهای قایت را خلع سلاح و به خواسته مردم که مجازات قاتلان بود رسیدگی می کرد.

کارگر در مورد اظهار عجز والی تخار و کمبود نیرو در ولایت گفت: آنها ادعا می کنند که نیرو فرستادند ولی واقعا اینطور نبوده است و تمام نیروهای آنها مردم را به جان متجاوزان انداختند و خودشان فرار کردند و اینگونه حوادث واقعا رنج آور است.

وی درباره واکنش دولت مرکزی پس از این حاثه بیان کرد: دولت مرکزی با وجود اینکه تجهیزات جنگی کامل در اختیار دارد ولی هیچ اقدامی انجام نداد درحالیکه می توانست در کمترین زمان به کمک حاضر شود و از این حادثه تلخ جلوگیری کند.

او در اخر بیانات خود درباره سرانجام ولسوالی چاه آب گفت: اگر دولت به ما اجازه دهد ما از پول خودمان سلاح می خریم و از جان و مال و ناموس مان در برابر این اشخاص سودجو دفاع می کنیم.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تخار
حزب اسلامی
نظرات بینندگان:

>>>   دولتی که نفر های حزب اسلامی را خلع سلاح نمی کند و به جان مردم می اندازد،مشروعیت ندارد.
شما ضرورت به اجازه دولت ندارید.خود تان برای خون سلاح تهیه کنید و از ناموس و جان و مال خود دفاع کنید.

>>>   دفاع از خاک وناموس وظیفه هر فرد کشور است ازینکه دولت احمدزی طرفدار قاتلین و خاینین مانند بشیر قایت از قوماندان چپاولگر سابقه و حالیه گلبیدین راکتیار است ریس جمهور غنی احمدزی بطرفداری از ان در مقابل چنین عمل خاینانه ....قاتل نمازگذاران خاموشی اختیار کرده و در اینده هم توجه بحال و احوال مردم محل نمیکنند درمقابل بشیر قایت باید مردم خود را مسلح سازند و جلو این ....صفت قوماندان حزب اسلامی گلبیدین را بگیرند این حق مسلم تان است چون دولت در فکر مردم نیست و چنین خاینین را مجازات و خلع سلاح نمیکند .

>>>   یکی قتل میکند دیگرش درسرمردم میخ میکوبد دیگرش رقص مرده راتماشا میکند دیگرش سینه های زنان را میبرد دیگرش بانکها رادزدی میکند دیگرش زمینها راغصب میکند دیگرش که سابق خرلنگ هم نداشت بلند منزلها میسازد اینها تماما خودراقهرمان ومسلمان میگویند من چیزی نمیگویم شما قضاوت کنید خداراشکرکه ازجمع اینها نیستم

>>>   هنوز کجاست ؟ سه ماه سپری نا شده حکمتیار حکومت موازی تشکیل
داده وای ازان روزیکه سال بگزرد .
اسفندیار کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است