سیاست جوان گرایی در انتصاب های قومی!
اشرف غنی برای تقابل با مخالفان سیاسی از تبلیغات گسترده جوان گرایی در حکومت استفاده می کند درحالیکه با زیرکی هر چه تمام در راستای انتصاب های قومی می باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۷    ۱۳۹۶/۵/۲۳ کد خبر: 137142 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، اختلاف های درون حکومتی که سبب شکاف قومیتی عمیقی در کشور شده است، ارگ را با چالش شکنندگی سیاسی مواجه کرده است اما اشرف غنی به عنوان رییس جمهوری که حتی در کوچکترین کارهای دولتی دخالت می کند و در بی اعتمادی به مقام ها به سر می برد برای مقابله با جریان های مخالف از جوان گرایی در حکومت دم می زند.

هر چند در حکومت وحدت ملی بیش از دولت کرزی، پست های مهم دولتی در اختیار جوانان قرار گرفته است اما چگونگی انتصاب آنان با اهمیت تر از ادعاهای جوان گرایی می باشد.

زمانیکه ارگ در مدیریت بحران های داخلی ناکام مانده و در نبرد با رهبران سنتی و قومی حکومت به سر می برد برای جبران شکاف ها دست به روشی زده است که حتی درمانی کوتاه مدت برای اوضاع هرج و مرج جاری نمی باشد.

جوان گرایی غنی در کابینه هم به مانند دیگر اقدامات وی برگرفته از نگاه قومی می باشد و افراد با صلاحیت با کناررفتن از قدرت، فضا برای افرادی با واسطه و امتیاز قومی ایجاد می شود و حال می ماند یک کارنامه درخشان از چنین مقام های که صحت آن شک برانگیز می باشد.

اینکه افغانستان برای گام نهادن به دوران جدید نیازمند استفاده از جوانان و بخصوص زنان می باشد اما نباید چنین نگاهی نیز آلوده به نگاه قومیتی و سواستفاده های حکومتی هایی شود که از هر وسیله ای برای به انزوا بردن مقام های بانفود دیگر اقوام استفاده می کنند.

تبلیغات جوان گرایی غنی با زیرکی در رابطه با انتصاب های قومی می باشد، در میان فهرست نمایندگی های سیاسی و کنسولگری های افغانستان تنها یک سفیر هزاره وجود دارد و آنهم فرزند کریم خلیلی که اکنون همراه اشرف غنی در حکومت و به جایگاه ریاست شورای صلح رسیده است.

در این میان، کارنامه کاری مقام های که بر اساس برنامه ای از پیش تعیین شده به مقام می رسند نیز روی دیگری از فساد و معامله می باشد، مدارکی جعلی و درجه های بالای تحصیلی که برق آسا گرفته شده و حال آمده برای کار در سطح بالای حکومتی می باشد.

جریان های اعتراضی که در حکومت وحدت ملی فضای کشور را به یکباره تغییر داد و سبب هراس رییس جمهور از سقوط و یا به چالش کشیدن قدرت وی شد با رهبری جوانانی از دل جامعه که خواستار مقابله با سیاست قومی و حذف مقام های جز قوم پشتون از حکومت بود که با تلاش ارگ و دادن امتیازها به جریان های موافق و یا خاموش بدل شدند به مانند جنبش روشنایی و رستاخیز تغییر.

اما چرا با وجود علنی بودن اقدامات قومی ریاست جمهوری در جابجایی های مقام ها از کابینه گرفته تا کنسولگری ها، همچنان اشرف غنی برای مقابله با جریان های مخالف با افتخار از جوان گرایی دم می زند؟

رییس جمهور به همان میزانی که با داد و فریاد در سخنرانی های خود از عملکرد حکومت به شدت دفاع کرده و از برنامه های می گوید که در واقعیت تنها در برگه و کلام می باشد، از عمق اختلاف و مخالفت ها در هراس به سر می برد و با اقدامی همچون لیست جدید وزرای کابینه و نگاه ویژه به جوانان در پی خریدن زمان برای حل بحران های جاری اما به روش خود است.

تقابل تیم جوان اشرف غنی در حکومت که برای حذف رهبران سنتی قومیت ها شکل یافته است همچنان که بویی قومیتی آن بیش از جوان گرایی به مشام می رسد تاثیری در سیاست حکومت نخواهد داشت زیرا همچنان که اختیار نهادها در تضاد به سر می برد سطح اختیارات به مقام ها نیز در رابطه مستقیم با سلیقه و خواست ریاست جمهوری می باشد.
تنها مقام های اندکی در حکومت به میزان مقام خود از اختیار برخوردار و باقی تنها حکم تشریفاتی برای حکومت را دارد.

امید به اینکه سیاست ارگ در رابطه به قوم گرایی و سلطه جویی حکومت تغییر یابد در حکومت وحدت ملی رخ نخواهد داد و این زمان تنها برای معامله های دیگر و یا از میان بردن مخالفان قدرتمند می باشد.


کد(18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
جوان
نظرات بینندگان:

>>>   حالا که همه مردم از قومگرایی و عوام فریبی اشرف غنی احمدزی واقف شده اند پس چرا بازهم به حرف های نادرست ان بری دیگر اعتماد و اطمینان میکنند ازمودن را ازمودن خطاست.

>>>   این یک واقعیت است که جوانان قشر عظیم اینده ساز کشور اند اما استفاده از این قشر بالنده به طریق که اقایی ریس جمهور بیش گرفته سیتم اداری کشور را بکلی فلج خواهد همانند اردوی افغانستان که قبلا از هم باشید حال نوبت سیتم اداری یا ملکی کشور است
شما باور کنید در اصلاحات که د رکمیسیون اصلاخات اداری وخدمات ملکی صورت گرفته مایه تاسف وجگرخونی است کسانی به اداره راه یافته اندکه از اصول واخلاق اداره اصلا چیزی نمیداند از برخورد با مراجعین مانند یکشرکت شخصی دلش شد کارت اجرا میشه دلش نشد برو یک هفته بعد مسلمان بیاید توبه بکشید خیر بخواهد که از گیر ازین رهبران تهی مغز نجات بیابیم
قیام

>>>   این کلمرغ بدبخت این ملک را تباه کرد۰
این همان پستی است که گفته بود زندانیان بگرام همی گویندگان یک زبان خاص هستند و آن عادلانه نیست و همه را رها کرد۰
گفتار غنی کوچی با اعمال او فرق زمین تا آسمان دارند۰ این کلمرغ یک عوامفریب مطلق است۰

>>>   سلامم من نعیم نوری هستم دزابل دولایت دارغنداب دولسوالی دجالودکلی ولی په افغانستان کی همیش جنگ هست


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است