در این حکومت، هیچکس اعتباری به امنیت ندارد
در حال حاضر من درون حکومت هستم اما احساس می کنم آن نقشی را که باید در حکومت ایفا کنم، نمی توانم ایفا کنم و همین بی اعتمادی در بین حکومت است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137233 منبع: پرینت

حدودا سه سال از عمر حکومت وحدت ملی با تحولات بسیار گسترده ای شروع شد. خوشبینی های اول و بدبینی های امروز و قدرت مانور احزاب بیرون از نظام سیاسی افغانستان در مقابل نوع نگاه توتالیتار یا اقتدارگرایانه اشرف غنی. یک سال پیش محمد محقق معاون رییس اجرایی بسیار خوش بین بود، از حکومت راضی بود و به نوع نگاه و رفتارها امیدوار بود و صحبت هایش بیانگر یک آینده خوش بینانه برای مردم افغانستان و یک توسعه سیاسی پایدار در افغانستان بود. اما امروز محقق بدبین به حکومت وحدت ملی است. به حدی که از درون حکومت در بیرون یک ایتلاف را در برابر قدرت گرایی یا نوع نگاه بدبینانه ارگ ریاست جمهوری شکل داده است. مجموع این دلایل و رفتارها در دو بعد امنیت که از صلاحیت های عمده مردم افغانستان است و توسعه سیاسی محور بحث است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد محقق معاون دوم ریاست جمهوری در برنامه «تحول» گفت: حوادث هرات حادثه های بسیار تلخی بود که نمازگزاران بیش از صد نفر شهید و زخمی شدند و مردمی که رفته بودند برای اجرای مراسم عبادت و نماز بسیار دردآور است. همچین در حادثه میرزاولنگ که در حدود پانصد خانوار از جایشان آواره شدند. این حادثه هم مایه تاسف و تاثر است برای اینکه منطقه میرزاولنگ کدام ولایتی نبود که بر سر آن طالبان یا داعش حمله کنند. کدام ولسوالی یا کدام مرکز نظامی حکومت هم نبود. مردم عادی بودند. شاید تعدادی از مردم به خاطر حفاظت از جان و مالشان چندین سلاح داشتند اما در کل همه مردمی عادی بودند. در حال حاضر وضعیت امنیتی در کشور تا بدین حد بد شده است که ما می گوییم حکومت توانایی تامین امنیت را ندارد. امنیت در جاهایی بد شده است که بسیار امن بوده اند و ناامنی آن بسیار دور از ذهن بوده است.

وی ادامه داد: یک سال قبل، بسیار به این حکومت خوشبین بودم چرا که برنامه هایی که روی دست بود، در عرصه های زیر بنایی، در عرصه های خدمت گزاری به مردم افغانستان مایه امیدواری بود. حکومت وحدت ملی هم تازه شکل گرفته بود و کابینه تعیین شده بود. امیدوار بودیم که حوزه ها در تمامی عرصه ها رو به بهبود برود. هم در عرصه زیر بناها از قبیل سرک و برق و دیگر زیر بنای معارف و صحت و در کل بندهای آب و دیگربرنامه هایی که روی دست بود، روی برنامه هایی که ارایه می شد بسیار امیدوار بودیم. اما هرچه زمان می گذرد، اوضاع در بعضی عرصه ها نابسامان است و نابسامان تر می شود.

محقق، در خصوص موضوع نگرانی ایتلافی که تشکیل داده اند بیان داشت: چیزی که مایه نگرانی برای ما است، مساله امنیت است، امنیت که در ابتدای حکومت وحدت ملی تنها در جنوب و شرق متزلزل بود، حالا در آنجا اوضاع بسیار خراب شده است، امنیت در شمال هم به هم خورده و مطابق با آخرین حرفی هم که سیگار معلومات داده، چهل درصد مناطق افغانستان به دست دشمن رفته است. همه اینها به خاطر این است که عناصری که به خاطر تامین امنیت، استخدام شده، کارایی درست نداشته، کاربرد صحیح نداشته و صداقت لازم را نداشته یا به هر دلیلی اوضاع خراب تر است و عرصه دیگری که به هم خورده بیشتر اعتماد ملی است. اعتماد ملی هم دچار مشکل شده است.

وی، در ارتباط با اینکه آیا برنامه ای برای براندازی حکومت دارند یا خیر بیان داشت: ما راضی نیستیم که حکومت بر هم بخورد چراکه ما خودمان در این انتخابات سهم گرفتیم ما خودمان در تشکیل حکومت سهیم شدیم و هنوز هم می خواهیم پایه های حکومت را نگاه داریم اما نگران عملکردهایی که در حکومت صورت می گیرد هستیم و نگران هستیم که همین حکومت نیم بندی هم که وجود دارد هم از دست نرود و اوضاع افغانستان به کلی خراب نشود. در عرصه اعتماد ملی کار به جایی رسیده است که دیگر رهبران جهادی که پایه های اصلی افکار عمومی مردم بوده است. اینها در این وقت ها به حد کافی فاصله از حکومت گرفته اند. یعنی در بسیاری از موارد شده است که از آنها از طرف حکومت دعوت شده اند حاضر نشده اند که به جلسه بروند. مردم هم همینطور در هر منطقه ای، هیچ کس احساس نمی کند که یک حکومتی وجود دارد و آن حکومت برای آنها دلسوز است.

معاون ریاست اجرایی می گوید: در بین مردم چنان اعتماد به حکومت از بین رفته است. هیچ کسی به امنیت خود اعتبار ندارد و پیوسته منتظر هستند که هر لحظه انفجار شود و اغلب هم ذهنیت ها اینطور است که تباهی هایی در کار است. در حدی که شهروندان به راحتی در تاکسی نمی توانند سوار شوند. امنیت در این حد خراب است. موضوع دیگری که برهم خورده، مساله اعتماد سیاسی میان خود حکومت است. شما دیدید که جنرال دوستم یک رکن عظیم این حکومت بود و رای بسیار قوی داشت اما فعلا وی را به حاشیه رانده اند و در چنین حالتی است. احمد ضیا مسعود هم که گوشه مهم دیگر حکومت بود به طریق دیگری تلف شد. دیگر اینکه با این نارضایتی ها در شرق مردم شورا درست کردند. مردم در قندهار اعتراض کردند، پارلمان هم اعتراض های خود راداشت. اینها همه نشان می دهد که ما در جایگاه خوبی قرار نداریم.

وی، در خصوص نارضایتی خودش از حکومت و تشکیل ایتلاف گفت: در حال حاضر من درون حکومت هستم اما احساس می کنم آن نقشی را که باید در حکومت ایفا کنم، نمی توانم ایفا کنم و همین بی اعتمادی در بین حکومت است که این موضوع را سبب شده است. ما در این حکومت رای کافی را به دست آوردیم و در آن سهم داریم. دلمان برای این حکومت می سوزد و می گوییم اگر این حکومت بر هم بخورد به جای آن چه کسانی بیاید؟ در حال حاضر حکومتی نیم بند باقی مانده است که اگر همین را هم بر هم بزنیم بدیل آن داعش یا طالب خواهد بود. ما نمی خواهیم این حالت پیش بیاید. ما سعی می کنیم که پایه های همین حکومت را محکم کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت
محقق
نظرات بینندگان:

>>>   نور تنها نور بلخ نیست بلکه نور تمام افغانستان است
کسیکه یک ولایت را آباد کرد تمام افغانستان را آباد کرده میتواند
نور انتحاری نیست و نه هم انفجاریست ، نور از تبار آزادگان است
در مقابل فاشست های قبیله از نور حمایت میکنیم
قوت ما در وحدت ما
زندباد وحدت تاجیک تباران

>>>   بخاطریکه حکومت بدست شما است

>>>   انسان عاقل ازیک غار دوبارنیش نمیخورد، محقق درداخل حکومت جایگاهی ندارد وبارفتنش آب ازآب هم تکان نخورد، دستش ازآسمان وپایش اززمین کنده است، به این میگوید بی تدبیری، آنوقت ایشان به غنی انتقاد میکند که اعتمادش را دربین مرد ازدست داده است، نه که شما دربین مردم خود خوب اعتباردارید؟ مگربخاطرهمین حکومت نبود که به مردم خود پشت کردی، وبه شعور هزاران نفر ازمردم خود وسایراقوام درتظاهرات میلیونی وبی سابقه توهین کردی، استاد محقق نه پیش حکومت رو وآبرو داری ونه پیش مردم خود، بهترین حالت این است که ازتقصیرات گذشته ات درپیشگاه مردم خود عذرخواهی ودرپیشگاه خداوند توبه وسپس سیاست را رها وبه اهلش بسپاری.
جاغوری

>>>   "در این حکومت، هیچکس اعتباری به امنیت ندارد"
زیرا که در تمام حکومت بخصوص رهبری آن فقط دزدان، قاتلین مردم، جنایتکاران، جاسوسان، وطنفروشان و ....پول و قدرت قرار گرفته اند!!!!!!!!

>>>   اقای محقق و عبدالله شما در حکومت هستبد و از حکومت انتقاد میکنید یعنی شما بیکفایتی خود را ثابت میکنید بناهن استعفا دهید و باید محکمه شوید

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
دیورند خواهان عزیز برادران پشتون پاکستانی خود را ببینید
پشتونهای پاکستان زن و مرد مختلط در حالی که پرچم پاکستان را با افتخار پوشاک یا کفن خود ساخته اند ، رقص میکنند. سوء تفاهم نشود. همین پشتونهای پاکستان خود را افغان هم میدانند. افراسیاب ختک معاون اسفندیار ولی خان میگوید: ایرانها به ما " افغان " میگویند؟ هندی ها به ما " پتان" میگویند؟ در صورتی که ما پختون یا پشتون هستیم.پایان سخن جناب ختک.
به هریک از پشتوهای پاکستان اگر بگویید با افغانستان یکجا میشوید با مشت بر دهن تان میکوبد. حالا ادعای دیورند خواهی کرزی چیقدر منطقی است؟

>>>   بلی راست گفتین اقای محقق که در این کشور کسی عتماد به امنیت ندارد مثال شما خاینین که باشد یک چیزی واضیع است شما که وطن فروش ها استین بخاطر منافیع شخصی تان وطن را میفروشید

>>>   بیرار از مه ماقیق صاحب
اگر راست موگی باید استعفا بیدهی
اینطور نموشه که هم نمک موخوری وهم نمکدان موشکنی
وجالیب اینه که سخن شما با عمل شما درتضاده سخن یک چیز موگی وعمل چیز دیگر
باایحتیرام
محمدکبیر(بامیانی)

>>>   پس تو هزاره را جه شده که همه روزه شکایت داری هم در میخ می زنی و هم در نها ل یک دم غیرت کن و پر پا خیز علیه این دولت دست نشا نده

>>>   خلیفه جان خوب است تو وهمسالت روباره به کیسه مالی به حمام بروی تر ا به این وظیفه پر مسولیت چه

>>>   اقای محترم ارگ نشین این گیله طفلانه رابرای کی میکنی

>>>   خیرباشد اقای زدنی صاحب عوض شما من خجالت میکشم بخاطریکه دولت درتامین امنیت به گفته شما عاجز است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است