آلمان: فشارهای اقتصادی علیه ترکیه موفق بود
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۹    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137248 منبع: پرینت

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان گفت: اعمال فشارهای اقتصادی بر ضد ترکیه تاثیرگذار بوده است.

به گزارش تارنمای نشریه آلمانی ' اشپیگل'، گابریل روز سه شنبه با اعلام این نظر در شهر کلن در واکنش به دستگیری 'پیتر اشتویتنر' فعال حقوق بشر و دیگر آلمانی های دستگیر شده در ترکیه، همچنین درباره سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در ترکیه هشدار داد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه فهرستی از 680 شرکت آلمانی مظنون به (همکاری با) تروریسم از جمله دایملر و BASF را ارایه داده بود که این فهرست در ماه ژوییه (سرطان) در ایجاد ناآرامی در اقتصاد آلمان تاثیر بسزایی داشت.

پس از آن گابریل توصیه کرد که سرمایه گذاری و صادرات به ترکیه متوقف شود. ترکیه در اواخر ژوییه فهرست خود را پس گرفت و از مشکل در روابط سخن گفت:
گابریل ادامه داد: وزارت خارجه آلمان در اواسط ژوییه شرایط سفر به ترکیه را سخت تر کرد.

وی با این حال اذعان کرد که سختگیری برای سفر به ترکیه بدون اشکال نیست.

وزیر خارجه آلمان گفت: هم اکنون سختگیری ها برای سفر به ترکیه ممکن است سبب مشکلاتی برای مردم بخصوص برای هتل داران و صاحبان رستوران و پیشخدمت ها در غرب ترکیه شود، اما ما باید از شهروندان خود محافظت کنیم. ما نمی توانیم اجازه دهیم که اردوغان شهروندان آلمانی را به آسانی بازداشت کرده و به زندان اندازد.

اردوغان در روز دوشنبه برای شرکت حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2019 سوگند یاد کرد و این همزمان با شانزدهمین سالگرد تاسیس حزب عدالت و توسعه حاکم بود و همزمان با جشن تاسیس این حزب در آنکارا اعلام شد که تغییرات اساسی در حزب صورت خواهد گرفت.

اردوغان به هزاران نفر از هواداران خود گفت تغییر در حزب عدالت و توسعه ترکیه، برای پاسخ به نیازهای ترکیه به تغییر انجام می شود. اردوغان در ماه مه (ثود) بار دیگر به رهبر حزب عدالت و توسعه بازگشت زیرا پیش از این، تصویب اصلاح قانون اساسی بحث برانگیز در ترکیه دوباره به رییس جمهوری اجازه داد تا وابستگی حزبی داشته باشد.

روابط ترکیه و آلمان در ماه های گذشته دستخوش تیرگی بوده است. پس از آنکه مناقشه بر سر بازدید از پایگاه اینجرلیک ترکیه موجب انتقال نیروهای آلمان از ترکیه به اردن شد، رسانه های آلمان گزارش دادند که ترکیه از بازدید نمایندگان مجلس آلمان از نیروهای نظامی این کشور در یک پایگاه 'ناتو' در نزدیکی شهر 'قونیه' نیز جلوگیری کرده است.

'دنیز یوجل' روزنامه نگار آلمانی تبار روزنامه 'دی ولت' در ترکیه نیز روز 14 فوریه در استانبول بازداشت شد و دولت ترکیه او را به تبلیغ تروریسم متهم کرده و همچنین فعال حقوق بشر آلمانی به نام پیتر اشتویتنر نیز بازداشت شد. این مسایل نیز از عوامل تیرگی روابط آلمان و ترکیه در ماه های گذشته بوده است.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
المان
ترکیه
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است