جوانگرایی در حکومت فقط شعار است
رییس جمهور در مورد افرادی که باید آنها را برکنار کند عمدا کاری نمی کند اما در خصوص افرادی مانند جنرال دوستم این نظر ها را اعمال می کند و وی را به عنوان فردی فاسد منزوی کرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۵    ۱۳۹۶/۵/۲۵ کد خبر: 137265 منبع: پرینت

بحث جوان سازی اداره کشور و معرفی نامزد وزیران، اخیرا بیشتر از طرف رییس جمهور افغانستان مطرح می شود اما شعار این است که رییس جمهور با تقرری های جوانان اداره را می خواهد جوان بسازد یا با تغییرات ژرف و ساختاری در نظام افغانستان. نکته قابل توجه و ضعف کلان در اداره افغانستان این است که حکومت افغانستان با حفظ اصل مرکزیت که در ماده 137 قانون اساسی افغانستان صلاحیت دارد، صلاحیت ها را از مرکز یا پایتخت به ولایت افغانستان تفویض می کند. به این معنا که والی ها صلاحیت های سرزمینی و یا ذاتی ولایات را ندارد و هرازگاهی که رییس جمهور بخواهد صلاحیت های والی ها را دوباره می تواند برگرداند. این مساله باعث کندی روند کار در ولایات افغانستان شده است. متاسفانه ما در ادارات کشور مشکلات ساختاری داریم و سیاست های ما بسیار کهنه است و همینطور در بخش های دیگر هم بنابر پایین بودن حاکمیت قانون و قلدر سالاری در نقاط مختلف افغانستان ما با اداره سنتی و با قبایل سنتی روبرو هستیم و حاکمیت قانون هم به زمان نیاز دارد که با گذشت زمان باید به این ارزش دست پیدا کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، داکتر عبدالصبور نریمان، عضو ارشد جنبش ملی افغانستان، دربرنامه «تحول» گفت: جوانگرایی از جمله شعارهایی بوده است که از سال های بسیاری به این طرف داده می شود و دولت مکلف است تا حمایت همه جانبه از نسل جوان کشور داشته باشد. با تاسف نسل جوانی که فراموش شده است و ما فقط در متن شعارها جوانان را پیدا می کنیم اما زمانی که می آییم برای دادن اختیار به جوانان این موضوع را بررسی می کنیم اولین چیزی که بسیار مهم است، کاریابی برای جوانان است. اکثریت جوانان ما در کشور فعلا کار مناسبی ندارند. در حالیکه جوانانیکه تجربه ندارند در جایگاه های بسیار مهم گماشته می شوند. بعد آنوقت در رسانه ها می گویند که ما جوانان را در جایگاه های مهم گمارده ایم. در حالیکه این موضوع به صورت کاذب عملی شده است.

وی افزود: برای اینکه کار به اهل کار سپرده شود جوانان بایدبیایند نقش شان را در ایجاد حکومت و در ساختار حکومت ایفا کنند. زمانیکه ما جوانان را می آوریم بدون اینکه مراحل تکوینی و زمانی اش را طی کند، این خودش یک نوع عملی ساختن و تحقق شعارهایی است که ما داده ایم.

نریمان معتقد است حکومت افرادی را در حکومت نگاه داشته است که سال ها در فساد دست بلند داشته اند و کسانی را برکنار کرده است که حامی مردم بوده اند و افزود: موضوع حصر کردن ها و بعضی افراد را برکنار کردن ها در حکومت اکثرا سلیقه ای بوده است و وقتی که ما به مردم مراجعه کنیم، می بینیم که بعضی جاها اگر بعضی کارهایی صورت گرفته است نهایتا سلیقه ای بوده است و نام آن را جوان گرایی نهاده اند و در بعضی جاها هم که برخی ها را باید برکنار می کرده اند، گفته است که دست ما بسته است و نمی توانیم برخی جاها را از قلدرها پاک کنیم.

این عضو ارشد جنبش ملی، بر این باور است که ما نباید به بهانه مشکلات از رسیدگی به مسایل کشور سرباز زنیم و گفت: زمانی که ما راه ترقی و پیشرفت را می پیماییم ما برخی چالش ها را نمی توانیم انکار کنیم، چالش ها موجود است اما من بر این باور نیستم که چون در کشور ما مشکلات وجود دارد دیگر نمی توان هیچ کاری کرد و باید دست روی دست گذاشت. بعضی موانعی که ما در راه رسیدن به اهداف خود آنها را می بینیم و چالش هایی که هست می شود آنها را مدیریت کنیم و نحوه مدیریت خود را با چالش هایی که فراروی ما موجود است، باید سبک مدیریت خود را مطابق آن عیار بسازیم.

وی، در خصوص حصرگرایی رییس جمهور می گوید: کسی که در راس امور است موظف است تا افراد فاسدی را که در جایگاه های مهم و استراتژیک کشور قرار گرفته اند را حذف کند با هر روشی که می شود و هر بهانه ای برای اینکه ما زورمان به این قلدر ها نمی رسد وجود ندارد چرا که سرنوشت مردم و کشور به این امر وابسته است. رییس جمهور در مورد افرادی که بایداین کار را انجام دهد به عمد یا غیر عمد کاری نمی کند اما در خصوص افرادی مانند جنرال دوستم که حامیان بسیار دارد و فردی است که برای دفاع از این خاک جنگ ها و فداکاری ها کرده است این نظر ها را اعمال می کند و وی را به عنوان فردی فاسد منزوی کرده است. همه این کارها دلیل سیاسی دارد و انحصارگرایی و دیکتاتوری رییس جمهور را می رساند. زمانی که رییس جمهور اینگونه افراد را به باد انتقاد می گیرد به این معنا است که راه هایی را که برای اصلاح و بازسازی لازم است و ما می خواهیم آن را بپیماییم مسدود کند و این کار به معنای ایجاد اختلال در یک حرکت سالم و مردمی است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جوانگرایی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   اقوام خراسان زمین
دست به دست هم دهیم واین پشتون ها ی پاکستانی را از این مملکت بافرهنگ اخراج کنیم .ما به این وحشی ها رحم کردیم و در کنار خود جا دادیم العان این ها طوری رفتار می کنند که گویا صاحبان این سرزمین این وحشی ها هستند. !!!!!!
در حالی که حتی یک اثر تاریخی ویا ابنیه باستانی از اینه وجود ندارد که باشنده بودن انان را ثابت کند .

>>>   رییس جمهور خو با دوستم غرض نداشت خودش خدا او را شرماند قبل از این که رییس جمهور خبر شود جامعه جهانی و مردم همه خبر شده بودند

>>>   Ayendagan
درود!
حزب اسلامی در هوس بلخ...
دسیسه بزرگی ارگ + گلبدین برای تصرف بلخ بوسیله حزب اسلامی و به خاک و خون کشانیدن مردم این سر زمین و هم چنان چپاول دار و ندار این مردم بالای میز غنی است ، قرار است تا به هرگونه که میشود با استفاده از هر شیوه باید بعد از جنرال دوستم عطا محمد نور والی بلخ حذف گردد تا باشد زمینه تسلط کاخ شیطان +گلبدین بر بلخ فراهم گردد ِ دیشب چندین قریه در ولسوای چمتال به طالبان + حزب اسلامی واگذار شد تا گامی باشد برای تصرف مزار.گذشته ها نشان داده که گلبدین همواره خبر بد بوده.
حمایت مردم نجات بلخ خواهد بود.

>>>   محمد فرهنگدوست هروی
دیورند خواهان عزیز برادران پشتون پاکستانی خود را ببینید
پشتونهای پاکستان زن و مرد مختلط در حالی که پرچم پاکستان را با افتخار پوشاک یا کفن خود ساخته اند ، رقص میکنند. سوء تفاهم نشود. همین پشتونهای پاکستان خود را افغان هم میدانند. افراسیاب ختک معاون اسفندیار ولی خان میگوید: ایرانها به ما " افغان " میگویند؟ هندی ها به ما " پتان" میگویند؟ در صورتی که ما پختون یا پشتون هستیم.پایان سخن جناب ختک.
به هریک از پشتوهای پاکستان اگر بگویید با افغانستان یکجا میشوید با مشت بر دهن تان میکوبد. حالا ادعای دیورند خواهی کرزی چیقدر منطقی است؟

>>>   این کلمرغ بدبخت این ملک را تباه کرد۰
این همان پستی است که گفته بود زندانیان بگرام همی گویندگان یک زبان خاص هستند و آن عادلانه نیست و همه را رها کرد۰
گفتار غنی کوچی با اعمال او فرق زمین تا آسمان دارند۰ این کلمرغ یک عوامفریب مطلق است۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است